IBPP1/443-830/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-830/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r., (data wpływu 16 maja 2011 r.,), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług uznaje za:

* prawidłowe w zakresie konieczności zwrotu odliczonego podatku VAT od wybudowanej nieruchomości służącej czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT oraz złożenia zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (VAT-Z);

* nieprawidłowe w zakresie koniczności złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego (VAT-R).

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności zwrotu odliczonego podatku VAT od wybudowanej nieruchomości służącej czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT oraz złożenia zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu lub zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w zakresie produkcji roślin ozdobnych od kilku lat. W miesiącu czerwcu 2008 r. Wnioskodawca rozpoczął także prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych i handlu roślinami ozdobnymi, zaś począwszy od miesiąca sierpnia 2008 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT zarówno z tytułu prowadzonej działalności rolniczej, jak i pozarolniczej działalności gospodarczej (w złożonym w Urzędzie Skarbowym zgłoszeniu VAT-R Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnień, o których mowa w art. 113 oraz art. 43 ustawy o podatku VAT z dniem 5 sierpnia 2008 r.).

Wszystkie zakupy związane z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej dokonywane od miesiąca sierpnia 2008 r. związane były z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, dlatego też Wnioskodawca pomniejszał kwotę podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego, w tym także związanego z wybudowaniem na należącej do Wnioskodawcy nieruchomości przeznaczonej na cele komercyjne związane z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej obiektu budowlanego o charakterze szklarniowo-wystawienniczym. Podatek naliczony z tytułu budowy tego obiektu został zwrócony Wnioskodawcy w 2009 r.

Z uwagi na samoistny spadek zapotrzebowania na tego rodzaju usługi na lokalnym rynku, Wnioskodawca zamierza z dniem 31 sierpnia 2011 r. zlikwidować pozarolniczą działalność gospodarczą w całym zakresie i prowadzić dalej jedynie działalność rolniczą w zakresie produkcji roślin ozdobnych. Przedmiotową nieruchomość wykorzystywaną do tej pory w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć w pełnym zakresie na potrzeby wykonywanej działalności rolniczej, takie wykorzystanie tej nieruchomości umożliwia bowiem jej charakter (obiekt szklarniowo-wystawienniczy) i w ramach tej działalności służyć ona będzie wyłącznie czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dokonując likwidacji prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca musi dokonać zwrotu podatku VAT zwróconego w związku z wybudowaniem na należącej do nieruchomości Wnioskodawcy przeznaczonej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej obiektu budowlanego o charakterze szklarniowo-wystawienniczym - skoro Wnioskodawca prowadził będzie nadal działalność rolniczą i wykonywał w ramach niej wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT, a przedmiotowa nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby tej działalności rolniczej.

Czy po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca powinien złożyć zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT-Z) czy też zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R z zaznaczeniem jedynie pola 34, tj. rezygnacji ze zwolnienia na podstawie 43 ust. 1 pkt 3) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie powołanych w poz. 47 przepisów ustawy o podatku VAT Wnioskodawca uważa, iż po dokonaniu z dniem 31 sierpnia 2011 r. likwidacji prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie będzie zobowiązany do zwrotu podatku VAT zwróconego mu w związku z budową obiektu szklarniowo-wystawienniczego na należącej do Wnioskodawcy nieruchomości, skoro prowadził będzie nadal działalność rolniczą i wykonywał w ramach niej czynności opodatkowane podatkiem VAT, a przedmiotową nieruchomość będzie wykorzystywał wyłącznie na potrzeby tej działalności rolniczej, wyłącznie w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wskutek likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie zaprzestaje bowiem całkowicie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT Wnioskodawca nie podlega obowiązkowi wykreślenia z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R z zaznaczeniem jedynie pola 34, tj. rezygnacji ze zwolnienia na podstawie 43 ust. 1 pkt 3) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie konieczności zwrotu odliczonego podatku VAT od wybudowanej nieruchomości służącej czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT oraz złożenia zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (VAT-Z);

* nieprawidłowe w zakresie koniczności złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego (VAT-R).

Zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w podatku od towarów i usług wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym w okresie, kiedy Wnioskodawca dokonywał odliczeń w zakresie podatku VAT z tytułu budowy obiektu budowlanego o charakterze szklarniowo-wystawienniczym, tj. w latach 2008 - 2009, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów 1 usług.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przepisy art. 91 ustawy o VAT wskazują z kolei konkretne przypadki, w których konieczna jest korekta odliczonego podatku VAT i taką korektę przewidują m.in. w przypadku, gdy początkowo podatnikowi przysługiwało pełne prawo od odliczenia podatku, a następnie prawo to się zmieniło, np. z tego względu, że dany towar będzie wykorzystywany w całości lub w części do czynności innych niż opodatkowane.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące, zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w zakresie produkcji roślin ozdobnych od kilku lat. W miesiącu czerwcu 2008 r. Wnioskodawca rozpoczął także prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych i handlu roślinami ozdobnymi, zaś począwszy od miesiąca sierpnia 2008 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT zarówno z tytułu prowadzonej działalności rolniczej, jak i pozarolniczej działalności gospodarczej (w złożonym w Urzędzie Skarbowym w Bochni zgłoszeniu VAT-R Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnień, o których mowa w art. 113 oraz art. 43 ustawy o podatku VAT z dniem 5 sierpnia 2008 r.).

Wszystkie zakupy związane z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej dokonywane od miesiąca sierpnia 2008 r. związane były z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, dlatego też Wnioskodawca pomniejszał kwotę podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego, w tym także związanego z wybudowaniem na należącej do Wnioskodawcy nieruchomości przeznaczonej na cele komercyjne związane z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej obiektu budowlanego o charakterze szklarniowo-wystawienniczym. Podatek naliczony z tytułu budowy tego obiektu został zwrócony Wnioskodawcy w 2009 r.

Wnioskodawca zamierza z dniem 31 sierpnia 20lir. zlikwidować pozarolniczą działalność gospodarczą w całym zakresie i prowadzić dalej jedynie działalność rolniczą w zakresie produkcji roślin ozdobnych. Przedmiotową nieruchomość wykorzystywaną do tej pory w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć w pełnym zakresie na potrzeby wykonywanej działalności rolniczej i w ramach tej działalności służyć ona będzie wyłącznie czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działainość gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ust. 2 powołanego powyżej przepisu ma charakter podmiotowy, odnosi się bowiem do podmiotów prowadzących tę działalność. Działalność gospodarcza, stosownie do ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przez rolnika ryczałtowego - według definicji zawartej w cyt. art. 2 pkt 19 ustawy-rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działainość rolniczą rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż prowadzenie działalności rolniczej stanowi również działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 (art. 43 ust. 3).

W przypadku, gdy rolnik prowadzący gospodarstwo rolne i świadczący usługi rolnicze, dokona, po spełnieniu ww. warunków, rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT, będą go obowiązywały ogólne zasady rozliczania podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT zarówno z tytułu prowadzonej działalności rolniczej, jak i pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R Wnioskodawca w celu rezygnacji z dniem 5 sierpnia 2008 r. ze zwolnień, o których mowa w art. 113 oraz art. 43 ustawy o podatku VAT. Jednocześnie wszystkie zakupy związane z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej dokonywane od miesiąca sierpnia 2008 r. związane były z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca jednak zamierza zlikwidować pozarolniczą działalność gospodarczą w całym zakresie i prowadzić dalej jedynie działalność rolniczą, w ramach której będzie wykonywać wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że ustawodawca wyłączył z prawa do odliczenia podatku naliczonego te zakupy towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie będzie prowadził ani działalności zwolnionej od podatku VAT, ani czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W takim też przypadku będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, na zasadach określonych w cytowanym art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług - tj. pod warunkiem związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy. Wskazać należy, iż w takiej sytuacji bez wpływu na prawo do odliczania będzie sposób wykorzystywania nieruchomości.

Jeśli zatem Wnioskodawca dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu budowy obiektu szklarniowo-wystawienniczego, gdyż obiekt ten miał służyć i służył wykonywaniu wyłącznie czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, a teraz po dokonaniu likwidacji tejże pozarolniczej działalności gospodarczej przedmiotowy obiekt będzie nadal wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych lecz w ramach działalności rolniczej, z tytułu której Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, to nie wystąpi konieczność korygowania odliczonego podatku VAT, a co za tym idzie konieczność ewentualnego zwrotu tego podatku. W przedmiotowej sprawie nie nastąpi zmiana przeznaczenia posiadanego obiektu, tj. tj. cały czas był i będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednocześnie mamy do czynienia z tym samym podatnikiem, posługującym się tym samym numerem identyfikacji podatkowej i składającym jedno rozliczenie deklaracyjne zarówno z działalności rolniczej jak i pozarolniczej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast złożenia zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (VAT-Z) oraz złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R w celu aktualizacji danych Wnioskodawcy dotyczących prowadzonej działalności po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio (art. 96 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

W myśl art. 96 ust. 12 jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie VAT-R, w którym zaznaczył, iż rezygnuje ze zwolnień, o których mowa w art. 113 oraz art. 43 ustawy o podatku VAT z dniem 5 sierpnia 2008 r. Jednocześnie Wnioskodawca po zlikwidowaniu pozarolniczej działalności gospodarczej zamierza dalej prowadzić działalność rolniczą, w ramach której wykonywać będzie wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawca dokonał już rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla rolników ryczałtowych wynikającego z art. 43 ust. 3 ustawy, tak samo faktem uwzględnionym prawidłowo przez Wnioskodawcę była rezygnacja ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca nie zaprzestaje całkowicie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, gdyż dalej będzie prowadził działalność rolniczą, dla której będzie czynnym podatnikiem podatku VAT, tym samym brak jest podstaw do zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego zaprzestania działalności i wykreślenia go z rejestru czynnych podatników podatku VAT. Zatem złożenie druku VAT-Z byłoby bezpodstawne. Tak więc w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy również jest prawidłowe.

Wnioskodawcy nie dotyczy również obowiązek złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R wynikający z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, gdyż żadne dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R nie uległy zmianie, a Wnioskodawca będzie nadal czynnym podatnikiem tego podatku. Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl