IBPP1/443-83/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-83/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Stowarzyszenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Stowarzyszenia.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 1 kwietnia 2010 r. znak IBPP1/443-83/10/MS.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką świadczącą usługi pośrednictwa w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych, zawiera umowy agencyjne z zakładami ubezpieczeń, jak również umowy z innymi podmiotami zajmującymi się szeroko rozumianą działalnością ubezpieczeniową. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę ze S. K. i P. "S." (zwanym dalej "Stowarzyszeniem").

Działalność statutowa Stowarzyszenia polega na wydawaniu legitymacji S., potwierdzających członkostwo w Stowarzyszeniu. Według zapisów statutu Stowarzyszenia, członkiem wspierającym Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne, które opłacają składki w wysokości przez siebie zadeklarowanej i zaakceptowanej przez Zarząd. Wydanie w konsekwencji nabycia członkostwa w Stowarzyszeniu, legitymacji S. skutkuje objęciem członka ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków w kraju (NNW). Powyższa działalność Stowarzyszenia została sklasyfikowana według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 33, z późn. zm.) Polska Klasyfikacja Działalności, pod nr 91.33.Z - Działalność organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana. Według stanowiska Stowarzyszenia wydawanie przez Stowarzyszenie legitymacji potwierdzających status członka nie jest odrębnie sklasyfikowaną usługą i mieści się w zakresie klasy PKWiU 91.33 "Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane" (PKWiU z 1997 r., które zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. Dz. U. Nr 222 poz. 1753 ma zastosowanie do podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2010 r.). Zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 1 sierpnia 2007 r. przedstawiona powyżej działalność Stowarzyszenia podlega zwolnieniu od podatku VAT w odniesieniu do wydawanych za wynagrodzeniem legitymacji S. w ramach działalności statutowej.

Współpraca, jaka ma być podjęta między Wnioskodawcą a Stowarzyszeniem ma polegać na wykonywaniu odpłatnych czynności mających na celu pozyskiwanie nowych członków Stowarzyszenia, którzy objęci zostaną ubezpieczeniem NNW. W związku z powyższym działalność Wnioskodawcy winna zostać potraktowana jako działalność pośrednictwa w zawarciu umowy ubezpieczenia. Szczegółowy sposób współpracy między stronami zostanie uregulowany w pisemnej umowie. Zgodnie z zapisami projektu współpraca ma zostać podjęta w celu pozyskiwania członków Stowarzyszenia przez Wnioskodawcę. Czynności Wnioskodawcy będą polegały w szczególności na oferowaniu osobom spełniającym określone przez Stowarzyszenie wymagania, członkostwa potwierdzonego wystawieniem przez Wnioskodawcę w imieniu Stowarzyszenia, legitymacji członkowskiej i pobraniem od nowego członka opłaty członkowskiej. Do obowiązków Wnioskodawcy w ramach umowy współpracy należeć będzie m.in.: przedstawianie własnym klientom informacji o statutowej działalności Stowarzyszenia oraz korzyściach wynikających z członkostwa, wystawianie legitymacji członkowskich i pobieranie opłat z jednoczesnym informowaniem o wysokości sumy i zasadach ubezpieczenia S. A. oraz NNW Kierowcy i Pasażerów zawartego w opłacanej przez członka składce. Ponadto Wnioskodawca zobowiązany będzie do podejmowania stałego i aktywnego działania w celu pozyskiwania nowych członków.

Do obowiązków Stowarzyszenia będzie natomiast należeć m.in. naliczanie i raportowanie wynagrodzenia Wnioskodawcy oraz jego terminowe przekazywanie na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nadmienia, że jest płatnikiem podatku VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Odnośnie zagadnienia na jakich zasadach i przez kogo udzielane jest ubezpieczenie S. oraz NNW Kierowcy i Pasażerów, Wnioskodawca stwierdza, że ubezpieczenie, którym objęci są członkowie Stowarzyszenia S. udzielane jest przez Zakłady Ubezpieczeń (H., C., C., U. lub inne z którymi Stowarzyszenie zawrze stosowną umowę) uprawnione do udzielania ochrony ubezpieczeniowej zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 66). Ubezpieczenie udzielane jest na zasadach zaoferowanych przez powyższe Zakłady Ubezpieczeń. Ubezpieczającym jest zakład ubezpieczeń, który ochroną ubezpieczeniową obejmuje członków Stowarzyszenia.

Odnośnie kwestii czy oprócz pobierania składki z tytułu członkowstwa, Wnioskodawca wykonuje na rzecz Stowarzyszenia inne czynności prawne lub faktyczne, Wnioskodawca wskazuje, że w ramach umowy czynności Wnioskodawcy zostały określone w szczególności na oferowaniu osobom spełniającym określone przez Stowarzyszenie wymagania, członkowstwa w Stowarzyszeniu, potwierdzonego wystawianiem przez Wnioskodawcę w imieniu Stowarzyszenia legitymacji członkowskiej S. i pobraniem od nowego członka opłaty członkowskiej. Do obowiązków Wnioskodawcy ma należeć m.in. przedstawienie osobom będącym klientami Wnioskodawcy informacji o statutowej działalności Stowarzyszenia oraz korzyściach wynikających z członkowstwa; wystawiania legitymacji członkowskich Stowarzyszenia i pobierania opłat członkowskich z jednoczesnym informowaniem o wysokości sumy i zasadach ubezpieczenia S. Assistance oraz NNW Kierowcy i Pasażerów w opłacanej przez członka składce członkowskiej; przekazywania do Stowarzyszenia składek członkowskich oraz raportów sprzedażowych zgodnie z procedurą; zabezpieczenia dokumentów uzyskanych w związku z realizacją umowy; zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w związku z zawarciem lub realizacją umowy; podejmowania stałego i aktywnego działania w celu pozyskiwania nowych członków Stowarzyszenia; uczestniczenia w szkoleniach organizowanych przez Stowarzyszenie.

W celu właściwej realizacji umowy współpracy Wnioskodawca będzie podejmować czynności zgodnie z określonym powyżej zakresem obowiązków.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) w ocenie Wnioskodawcy zakres wykonywanych przez niego czynności w ramach umowy, jaka ma być zawarta ze Stowarzyszeniem kwalifikowany jest zgodnie z powyższym rozporządzeniem pod numerem PKWiU 67.20.10-00.90 - usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe.

Niezależnie Wnioskodawca zwróci się o wydanie opinii przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w zakresie klasyfikacji jej działalności. Obecnie bowiem Wnioskodawca nie dysponuje tego typu dokumentem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywanie czynności objętych umową, jaką zamierza zawrzeć Wnioskodawca ze Stowarzyszeniem podlegać będzie opodatkowaniem podatków od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy tj. m.in. usługi pośrednictwa finansowego zakwalifikowane w sekcji J ex (65-67) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z wyłączeniem enumeratywnie wymienionych czynności. Część usług, do których zwolnienie z podatku VAT nie będzie miało zastosowania posiada bezpośrednio przypisane nr PKWiU, są to m.in. usługi doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20) oraz usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10- 00.20, - 00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wykonywane przez niego czynności w ramach umowy, która ma zostać zawarta ze Stowarzyszeniem polegają na świadczeniu usług pośrednictwa finansowego i nie są objęte wyłączeniem, jako usługi doradztwa ubezpieczeniowego (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30). Powyższe czynności mogą być zakwalifikowane pod numerem PKWiU 67.20.10-00.90 jako usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe. Takie stanowisko wynika z treści umowy, jaką zamierzają zawrzeć strony. Umowa przewiduje bowiem odpłatne pozyskiwanie członków Stowarzyszenia, którzy w wyniku otrzymania legitymacji S. objęci zostaną wskazanym ubezpieczeniem. Czynności podejmowane w ramach umowy współpracy nie będą się znacząco różnić od tych, które podejmowane są w stosunku do zwykłych klientów Wnioskodawcy. Ostatecznym skutkiem działań Wnioskodawcy będzie zaś objęcie ochroną ubezpieczeniową członków Stowarzyszenia. W związku z powyższym czynności objęte umową, jaką zamierza zawrzeć Wnioskodawca ze Stowarzyszeniem nie podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze względu na zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Z treści art. 8 ust. 3 ww. ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Wskazać należy, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 3 cyt. załącznika, wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane według PKWiU w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest spółką świadczącą usługi pośrednictwa w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych, zawiera umowy agencyjne z zakładami ubezpieczeń, jak również umowy z innymi podmiotami zajmującymi się szeroko rozumianą działalnością ubezpieczeniową. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę ze Stowarzyszeniem Kierowców i Pasażerów "S.". Działalność statutowa Stowarzyszenia polega na wydawaniu legitymacji S., potwierdzających członkostwo w Stowarzyszeniu. Według zapisów statutu Stowarzyszenia, członkiem wspierającym Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne, które opłacają składki w wysokości przez siebie zadeklarowanej i zaakceptowanej przez Zarząd. Wydanie w konsekwencji nabycia członkostwa w Stowarzyszeniu, legitymacji S. skutkuje objęciem członka ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków w kraju (NNW).

Ubezpieczeniem S. oraz NNW Kierowcy i Pasażerów, którym objęci są członkowie Stowarzyszenia S. udzielane jest przez Zakłady Ubezpieczeń (H., C., C., U. lub inne z którymi Stowarzyszenie zawrze stosowną umowę) uprawnione do udzielania ochrony ubezpieczeniowej zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 66). Ubezpieczenie udzielane jest na zasadach zaoferowanych przez powyższe Zakłady Ubezpieczeń. Ubezpieczającym jest zakład ubezpieczeń, który ochroną ubezpieczeniowa obejmuje członków Stowarzyszenia.

Współpraca, jaka ma być podjęta między Wnioskodawcą a Stowarzyszeniem ma polegać na wykonywaniu odpłatnych czynności mających na celu pozyskiwanie nowych członków Stowarzyszenia, którzy objęci zostaną ubezpieczeniem NNW. Szczegółowy sposób współpracy między stronami czynności Wnioskodawcy będą polegały w szczególności na oferowaniu osobom spełniającym określone przez Stowarzyszenie wymagania, członkostwa potwierdzonego wystawieniem przez Wnioskodawcę w imieniu Stowarzyszenia, legitymacji członkowskiej i pobraniem od nowego członka opłaty członkowskiej. Do obowiązków Wnioskodawcy w ramach umowy współpracy należeć będzie m.in.: przedstawianie własnym klientom informacji o statutowej działalności Stowarzyszenia oraz korzyściach wynikających z członkostwa, wystawianie legitymacji członkowskich i pobieranie opłat z jednoczesnym informowaniem o wysokości sumy i zasadach ubezpieczenia S. Assistance oraz NNW Kierowcy i Pasażerów zawartego w opłacanej przez członka składce; przekazywania do Stowarzyszenia składek członkowskich oraz raportów sprzedażowych zgodnie z procedurą; zabezpieczenia dokumentów uzyskanych w związku z realizacją umowy; zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w związku z zawarciem lub realizacją umowy; podejmowania stałego i aktywnego działania w celu pozyskiwania nowych członków Stowarzyszenia; uczestniczenia w szkoleniach organizowanych przez Stowarzyszenie.

Powyższa działalność Wnioskodawcy winna zostać potraktowana jako działalność pośrednictwa w zawarciu umowy ubezpieczenia.

Wnioskodawca zakres wykonywanych przez siebie czynności w ramach umowy, jaka ma być zawarta ze Stowarzyszeniem, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), kwalifikuje pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.90 - usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że o ile usługi o których mowa we wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe", to w związku z tym, iż usługi te nie zostały wymienione w poz. 3 pkt 1-9 załącznika nr 4 do ww. ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące prawidłowości zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budownictwa według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Jeżeli podatnik ma wątpliwości co do prawidłowości stosowania klasyfikacji winien zwrócić się do odpowiedniego organu udzielającego takich informacji, tj. Urzędu Statystycznego. Organy podatkowe nie posiadają bowiem uprawnień do dokonywania takich klasyfikacji i mogą udzielić informacji o stosowaniu właściwej stawki podatkowej w oparciu o klasyfikację podaną przez podatnika bądź organ statystyczny.

W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Zatem, o ile wskazane we wniosku czynności, które Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz Stowarzyszenia mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy, przy czym nie należy, wbrew stanowisku zawartemu we wniosku, utożsamiać przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania z tym, iż czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji w świetle cytowanych wyżej przepisów oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy, że czynności objęte umową, jaką zamierza Wnioskodawca zawrzeć ze Stowarzyszeniem nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze względu na zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji statystycznej wskazanych we wniosku usług objętych umową, jaką zamierza Wnioskodawca zawrzeć ze Stowarzyszeniem) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl