IBPP1/443-825/13/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-825/13/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 4 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług kształcenia i wychowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie zwolnienia z opodatkowania usług kształcenia i wychowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych - jest jednostką oświatową prowadzoną przez Województwo....

Placówka wykonuje zadania statutowe wynikające z ustawy o systemie oświaty i przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności kształci młodzież w szkołach ponadgimnazjalnych tj. Liceum Ogólnokształcącym, Technikum Turystyczno-Gastronomicznym oraz w Szkole Policealnej Turystyki i Zdrowia, prowadzi internat i stołówkę szkolną. W skład zespołu szkół wchodzi również Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego (...ODiDZ). W ramach swoich zadań statutowych ośrodek organizuje różne formy dokształcania i doskonalenia zawodowego osób dorosłych w zakresie wynikającym z potrzeb rynku pracy. Są to szkolenia, konferencje, studia podyplomowe i kursy kwalifikacyjne (we współpracy z uczelniami wyższymi).

Ośrodek zatrudnia na umowy zlecenia i umowy o dzieło nauczycieli pracujących w szkole oraz osoby spoza szkoły. Przychody z działalności ośrodka, zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa, gromadzone są na wydzielonym rachunku dochodów i wydatkowane na cele określone w uchwale.

W 2013 r. Jednostka wystosowała wniosek do GUS o wydanie opinii na temat klasyfikacji usług świadczonych przez Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego.

Otrzymano następującą opinię:

* organizowanie szkoleń, kursów dla pracowników różnych przedsiębiorstw, osób bezrobotnych, mające na celu podniesienie lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych mieści się w grupowaniu - PKWiU 85.59.19.0. "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Wnioskodawca, dla przychodów z tytułu usług świadczonych przez...ODiDZ stosuje zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone usługi edukacyjne organizowane przez Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego wchodzący w struktury Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych - korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego wchodzący w struktury Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych - podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Aby było możliwe skorzystanie ze zwolnienia, podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca jest publiczną jednostką oświatową prowadzoną przez Województwo. W skład zespołu szkół wchodzą szkoły ponadgimnazjalne, internat i ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego wymienione w art. 2 pkt 2, 3a i 7 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Spełniony jest zatem pierwszy warunek do zastosowania zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5a ust. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty zespół szkół wykonuje zadania oświatowe Województwa i zapewnia kształcenie, wychowanie i opiekę swoim uczniom i słuchaczom.

W zakresie usług świadczonych przez...ODiDZ, w obszarze kształcenia osób dorosłych, można przyjąć, że są to tylko usługi kształcenia.

Analiza art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że zwolnienie z podatku obejmuje usługi kształcenia i wychowania, czyli dotyczy obu rodzajów usług, zarówno usług w zakresie kształcenia jak i usług w zakresie wychowania.

Nie ma przy tym konieczności, aby usługa kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Zwolnienie obejmuje każdy z tych rodzajów usług, również wtedy gdy dana jednostka prowadzi działalność wyłącznie w zakresie jednego z tych rodzajów, to jest wyłącznie usługi w zakresie kształcenia albo wyłącznie usługi w zakresie wychowania.

W związku z powyższym spełnione są obie przesłanki konieczne do zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usług prowadzonych przez. Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu podkreślić należy, iż nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Szkolenia realizowane przez placówkę taki wpływ wywierają.

Natomiast w kwestii usług w zakresie wychowania, należy wskazać, iż jest ono przypisane podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L06.347.1), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych - jest jednostką oświatową prowadzoną przez Województwo.

Placówka wykonuje zadania statutowe wynikające z ustawy o systemie oświaty i przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności kształci młodzież w szkołach ponadgimnazjalnych tj. Liceum Ogólnokształcącym, Technikum Turystyczno-Gastronomicznym oraz w Szkole Policealnej Turystyki i Zdrowia, prowadzi internat i stołówkę szkolną. W skład zespołu szkół wchodzi również. Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego (...ODiDZ). W ramach swoich zadań statutowych ośrodek organizuje różne formy dokształcania i doskonalenia zawodowego osób dorosłych w zakresie wynikającym z potrzeb rynku pracy. Są to szkolenia, konferencje, studia podyplomowe i kursy kwalifikacyjne (we współpracy z uczelniami wyższymi). Ośrodek zatrudnia na umowy zlecenia i umowy o dzieło nauczycieli pracujących w szkole oraz osoby spoza szkoły.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2012 r. - system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2012 r. - system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wynika z art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2012 r. - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Natomiast od dnia 1 września 2012 r. definicja kształcenia ustawicznego została zawarta w przepisie art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym:

1.

gmin - w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, a także w szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5;

2.

powiatów - w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 5 ust. 5a;

3.

samorządów województw - w szkołach, placówkach, zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli oraz kolegiach pracowników służb społecznych, o których mowa w art. 5 ust. 6.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z wniosku nie wynika by Wnioskodawca był jednostką wyszczególnioną w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT realizująca usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, zatem nie można uznać by realizowane przez niego usługi szkoleniowe mogły korzystać ze zwolnienia na mocy ww. przepisu.

Wnioskodawca jest jednostką oświatową prowadzoną przez Województwo i wykonuje zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i przepisach wydanych na jej podstawie.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przepisy prawa stwierdzić należy, że jeżeli wchodzący w struktury Wnioskodawcy Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, jako jednostka objęta systemem oświaty, wykonuje w ramach uzyskanego wpisu do ewidencji tych placówek usługi edukacyjne to podlegają one zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę tj. wchodzący w jego struktury Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl