IBPP1/443-819/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-819/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 maja 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 10 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie na realizację projektu stanowi obrót o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z 28 maja 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie na realizację projektu stanowi obrót o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 10 grudnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 listopada 2013 r. znak: IBPP1/443-819/13/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką cywilną. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca jest współrealizatorem projektu "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zgodnie z wnioskiem i umową o dofinansowanie projektu oraz umową partnerską zawartą z Liderem Partnerstwa realizuje projekt jako Partner. Umowę o dofinansowanie w imieniu Partnerów z Instytucją Wdrażającą podpisał Lider Projektu, za pośrednictwem lidera Wnioskodawca otrzymuje refundację. Działania podejmowane w tym projekcie to szkolenia z zakresu kompetencji społecznych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy dla osób z niepełnosprawnością związaną z układem oddechowym, krążeniowym i ruchowym. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za poradnictwo psychologiczne, psychospołeczne i poradnictwo zawodowe oraz za zarządzanie projektem.

W uzupełnieniu wniosku z 6 grudnia 2013 r. Wnioskodawca stwierdził, że za zadanie dotyczące szkoleń odpowiada, zgodnie z umową partnerską i wnioskiem o dofinansowanie Lider projektu - Stowarzyszenie W. W ramach oszczędności w projekcie Partner wykonał 5-ciodniowe szkolenie za zgodą Instytucji Wdrażającej. Ma jednak ono tylko charakter uzupełniający i nie stanowi przejęcia odpowiedzialności za szkolenia, tylko niewielki w nich współudział (marginalny w stosunku do odpowiedzialności Lidera, który zaplanował w projekcie ponad 130 dni szkoleń z kompetencji podstawowych o 50 szkoleń zawodowych).

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są rzeczywiście częścią kompleksowej usługi, projektu dotyczącej aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Projekt przewiduje:

1. Zadanie związane z doradztwem zawodowym, psychologicznym i szkolenie z prawnikiem dot. zagadnień związanych z aktywizacją zawodową (za to odpowiada Partner), nazwa zadania to "Poradnictwo psychologiczne, psychospołeczne oraz poradnictwo zawodowe (Partner)".

2. Logicznie powiązane szkolenia prowadzące do aktywizacji zawodowej (Odpowiedzialność Lidera), nazwa zadania "Szkolenia: kompetencje społeczne i zawodowe niezbędne na rynku pracy (Lider)".

3. Staże (odpowiedzialność: Lider), nazwa zadania: "Staże (Lider)".

4. Ewaluacja i audyt projektu (Odpowiedzialność: Lider).

5. Zarządzanie projektem, za co operacyjnie odpowiada Lider, a Partner jedynie w szeroko rozumianym strategicznym sensie (jak postulują wytyczne dot. Partnerstwa w POKL).

Lider odpowiada za zadanie związane z organizacją szkoleń oraz organizacją staży zawodowych, za audyt i operacyjne zarządzanie projektem.

Wszystkie zadania w projekcie są logicznie powiązane i służą aktywizacji zawodowej, zwiększeniu kompetencji osób niepełnosprawnych na rynku pracy.

Rekrutacji osób niepełnosprawnych uprawnionych do udziału w projekcie dokonuje Lider. Lider zatrudnia osobę odpowiedzialną za rekrutację i organizację stażu, która jest za ten proces odpowiedzialna. Kontaktuje się ona z instytucjami otoczenia niepełnosprawnych, z mediami, korzysta z baz danych Stowarzyszenia W. Rekrutacja nie należy do obowiązków Partnera projektu (K.). Osoby uczestniczące w formach wsparcia są kierowane do K. od Lidera, już po zakwalifikowaniu do projektu. Umowa wiąże uczestników z Liderem (Stowarzyszeniem W.), nie z Partnerem. Partner ma tylko współudział w promocji (niewielki, przez zamieszczenie informacji na swojej stronie www i umieszczenie stosownej tabliczki przed biurem, informację o współfinansowaniu działań przez UE na roll-upie).

Zarządzanie operacyjne projektem polega na monitorowaniu harmonogramu rzeczowo-finansowego projektu, kontaktowaniu się z Operatorem (Wojewódzkim Urzędem Pracy), zarządzaniu zespołem projektowym. Tak pojęte operacyjne zarządzanie leży w gestii Lidera projektu, który zatrudnia managera organizacyjnego projektu oraz osobę odpowiedzialną za finanse i rozliczenia projektu. Zgodnie z wytycznymi POKL powołano również ciało odpowiedzialne za zarządzanie strategiczne i zawsze jest to Grupa Sterująca/Komitet Sterujący, w skład którego obligatoryjnie wchodzą przedstawiciele Lidera i Partnera. Powołanie tego rodzaju organu jest regulowane przez wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczące realizowania projektów partnerskich i nie czyni Wnioskodawcy w żaden szczególny sposób odpowiedzialnym za zarządzanie operacyjne. Projekt nie wyróżnia się w ten sposób od wszystkich innych partnerskich projektów PO KL w całej Polsce, które też podlegają takiej zasadzie.

Poniżej opis systemu zarządzania projektem opracowany na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu.

Instrumentem wspólnego zarządzania Lidera i Partnera jest Grupa Sterująca podejmująca demokratyczne decyzje dot. projektu. Skład: przedstawiciel Zarządu Lidera i Partnera, Manager ds. organizacyjnych. W Partnerstwie obowiązują jednolite zasady zarządzania ryzykiem, konfliktem, ustalone sposoby podejmowania decyzji i sprawowania roli Lidera.

Rola Lidera (Stowarzyszenia W.):

* Realizacja działań szkoleniowych i stażowych. Zapewnienie wysokiego poziomu kwalifikacji personelu, sal, cateringu, materiałów szkoleniowych, dod. wsparcia (Zad. 2, 3),

* Audyt i ewaluacja (Zad. 4),

* Zarządzanie administracyjne - całość dział gwarantujących realizację zgodną z harmonogramem rzeczowo-finansowym, zapewnienie płynności finansowej, prowadzenie dokumentacji, sprawozdawczość/rozliczenie projektu (Zad. 6). Struktura zarządzania administracyjnego. Za prawidłową realizację projektu odpowiada Lider, który powołuje w tym celu zespół. Jego przełożonym jest Manager ds. organizacyjnych (zatrudniony w Stowarzyszeniu W.), uprawniony do kontaktów z Instytucja Wdrażającą, odpowiadający przed Grupą Sterującą i Zarządem Struktura pionowa: Managerowi (zatrudnionemu w Stowarzyszeniu W.) podlega bezpośrednio cały personel.

* Promocja i aktywna rekrutacja w terenie (Zad. 6).

* Zapewnienie obiegu informacji między Partnerami (zarządzanie strategiczne).

Rola Partnera (K.):

* Odpowiedzialność za poradnictwo psychol.-psychospołeczne oraz zawodowe (Zad. 1).

* Wsparcie działań promocyjnych (pomocniczo Udział Zad. 6).

* Delegowanie osoby do Grupy Sterującej, realizowanie postanowień umowy partnerstwa (zarządzanie strateg).

Partner zarządza przede wszystkim swoim zadaniem. Z tzw. zasady partnerstwa i wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego "Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" wynika, że partnerzy we wszystkich projektach PO KL mają mieć współudział w zarządzaniu. Nie oznacza to jednak usługi kierowania projektem. To oznacza dla przykładu, że Wnioskodawca może wyrazić swoje zdanie w ramach spotkania Grupy Sterującej, zgłosić jakąś sugestię, jak usprawnić coś w aktywizacji niepełnosprawnych (na podstawie zadań Wnioskodawcy). O ile Lider projektu ma managera kierującego projektem, osobę rozliczającą, osobę rekrutującą, Partner zatrudnia jedynie asystenta projektu. Wymiar jego aktywności określa ramy zarządzania Wnioskodawcy. Poniżej zakres obowiązków jedynego pracownika Wnioskodawcy projektu zatrudnionego w ramach umowy o pracę (oprócz aktywności doradcy zawodowego, psychologa i prawnika):

* pomoc w prowadzeniu dokumentacji projektowej po stronie partnera projektu (K.),

* odpowiedzialność za obieg dokumentów pomiędzy Partnerem, biurem księgowym a liderem Projektu,

* kontrola dokumentacji projektowej, w tym dokumentacji doradczej, psychologicznej pod kątem formalnym,

* kompleksowa obsługa logistyczna zadań projektowych, za które odpowiedzialny/współodpowiedzialny jest Partner projektu - doradztwa zawodowego, poradnictwa psychologicznego i prawnego, we współpracy z ekspertami merytorycznymi, wynajem sali na spotkania, organizacja cateringu,

* wybór podwykonawców i dokonywanie zakupów przewidzianych w budżecie projektu po stronie Partnera Projektu zgodnie z wytycznymi programu - zgodnie z zasadą konkurencyjności, efektywności finansowej oraz rozeznania rynku,

* wsparcie administracyjne oraz biurowe zespołu projektowego,

* wysyłka korespondencji do uczestników projektu oraz pracowników (umowy, materiały, etc.),

* ścisła współpraca z kierownictwem projektu,

* kontaktowanie się z uczestnikami projektu oraz udzielanie informacji. Pryzmowanie interesariuszy w biurze projektu i kontaktowanie ich z zespołem projektowym,

* wspieranie działań związanych z promocją projektu. Umieszczanie na stronie Partnera projektu aktualnych informacji o projekcie, regulaminów, tekstów promocyjnych,

* prowadzenie dokumentacji związanej z przebiegiem projektu po stronie Partnera (na przykład dokumentacja zdjęciowa wraz ze stosownymi prawami gromadzenia historii projektowych). Reprezentacja Partnera projektu na spotkaniach społeczności projektu (empowerment, spotkania podsumowujące),

* reprezentowanie firmy podczas działań kontrolnych projektu 7.4 PO KL. Przegląd dokumentacji Partnera przed kontrolą,

* poprawne dokumentowanie/rozliczanie dojazdów uczestników po stronie Partnera (przyjmowanie oświadczeń i biletów).

* sporządzanie wyciągów ze wskaźników po stronie Partnera. Współpraca z ewaluatorem w zakresie kontroli wskaźników przypisanych do Zadania 1 w projekcie.

Wnioskodawca wystawia noty obciążeniowe przy rozliczeniu z Liderem oraz dostarcza kopie wszystkich dokumentów księgowych, a także wydruki z konta projektowego, potwierdzające poniesione wydatki. Nie wolno Wnioskodawcy i Liderowi wystawiać wzajemnie faktur (podzlecać usług w obrębie realizowanego projektu), przeczyłoby to wspomnianym powyżej zasadom partnerstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie na realizację projektów stanowi obrót o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, pozyskana dotacja nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że otrzymana dotacja ma charakter zakupowy nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzyma sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Tym samym dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Dotacja którą Wnioskodawca otrzyma celem pokrycia kosztów związanych z realizacją projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności jest współrealizatorem projektu "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zgodnie z wnioskiem i umową o dofinansowanie projektu oraz umową partnerską zawartą z Liderem Partnerstwa realizuje projekt jako Partner. Umowę o dofinansowanie w imieniu Partnerów z Instytucją Wdrażającą podpisał Lider Projektu, za pośrednictwem lidera otrzymywana jest refundacja. Działania podejmowane w tym projekcie to szkolenia z zakresu kompetencji społecznych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy dla osób z niepełnosprawnością związaną z układem oddechowym, krążeniowym i ruchowym. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za poradnictwo psychologiczne, psychospołeczne i poradnictwo zawodowe oraz za zarządzanie projektem.

W uzupełnieniu wniosku z 6 grudnia 2013 r. Wnioskodawca stwierdził, że za zadanie dotyczące szkoleń odpowiada, zgodnie z umową partnerską i wnioskiem o dofinansowanie Lider projektu.

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są rzeczywiście częścią kompleksowej usługi, projektu dotyczącej aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Projekt przewiduje:

1. Zadanie związane z doradztwem zawodowym, psychologicznym i szkolenie z prawnikiem dot. zagadnień związanych z aktywizacją zawodową (za to odpowiada Partner), nazwa zadania to "Poradnictwo psychologiczne, psychospołeczne oraz poradnictwo zawodowe (Partner)".

2. Logicznie powiązane szkolenia prowadzące do aktywizacji zawodowej (Odpowiedzialność Lidera), nazwa zadania "Szkolenia: kompetencje społeczne i zawodowe niezbędne na rynku pracy (Lider)".

3. Staże (odpowiedzialność: Lider), nazwa zadania: "Staże (Lider)".

4. Ewaluacja i audyt projektu (Odpowiedzialność: Lider).

5. Zarządzanie projektem, za co operacyjnie odpowiada Lider, a Partner jedynie w szeroko rozumianym strategicznym sensie (jak postulują wytyczne dot. Partnerstwa w POKL).

Lider odpowiada za zadanie związane z organizacją szkoleń oraz organizacją staży zawodowych, za audyt i operacyjne zarządzanie projektem.

Rekrutacji osób niepełnosprawnych uprawnionych do udziału w projekcie dokonuje Lider. Zarządzanie operacyjne projektem polega na monitorowaniu harmonogramu rzeczowo-finansowego projektu, kontaktowaniu się z Operatorem (Wojewódzkim Urzędem Pracy), zarządzaniu zespołem projektowym. Tak pojęte operacyjne zarządzanie leży w gestii Lidera projektu, który zatrudnia managera organizacyjnego projektu oraz osobę odpowiedzialną za finanse i rozliczenia projektu.

Partner zarządza przede wszystkim swoim zadaniem. Z tzw. zasady partnerstwa i wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego "Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" wynika, że partnerzy we wszystkich projektach PO KL mają mieć współudział w zarządzaniu. Nie oznacza to jednak usługi kierowania projektem. To oznacza dla przykładu, że Wnioskodawca może wyrazić swoje zdanie w ramach spotkania Grupy Sterującej, zgłosić jakaś sugestię, jak usprawnić coś w aktywizacji niepełnosprawnych (na podstawie zadań Wnioskodawcy). O ile Lider projektu ma managera kierującego projektem, osobę rozliczającą, osobę rekrutującą, Partner zatrudnia jedynie asystenta projektu. Wymiar jego aktywności określa ramy zarządzania Wnioskodawcy. Zakres obowiązków jedynego pracownika Wnioskodawcy projektu zatrudnionego w ramach umowy o pracę (oprócz aktywności doradcy zawodowego, psychologa i prawnika):

* pomoc w prowadzeniu dokumentacji projektowej po stronie partnera projektu (K.),

* odpowiedzialność za obieg dokumentów pomiędzy Partnerem, biurem księgowym a liderem Projektu,

* kontrola dokumentacji projektowej, w tym dokumentacji doradczej, psychologicznej pod kątem formalnym,

* kompleksowa obsługa logistyczna zadań projektowych, za które odpowiedzialny/współodpowiedzialny jest Partner projektu - doradztwa zawodowego, poradnictwa psychologicznego i prawnego, we współpracy z ekspertami merytorycznymi, wynajem sali na spotkania, organizacja cateringu,

* wybór podwykonawców i dokonywanie zakupów przewidzianych w budżecie projektu po stronie Partnera Projektu zgodnie z wytycznymi programu - zgodnie z zasadą konkurencyjności, efektywności finansowej oraz rozeznania rynku,

* wsparcie administracyjne oraz biurowe zespołu projektowego,

* wysyłka korespondencji do uczestników projektu oraz pracowników (umowy, materiały, etc.),

* ścisła współpraca z kierownictwem projektu,

* kontaktowanie się z uczestnikami projektu oraz udzielanie informacji. Pryzmowanie interesariuszy w biurze projektu i kontaktowanie ich z zespołem projektowym.

* wspieranie działań związanych z promocją projektu. Umieszczanie na stronie Partnera projektu aktualnych informacji o projekcie, regulaminów, tekstów promocyjnych,

* prowadzenie dokumentacji związanej z przebiegiem projektu po stronie Partnera (na przykład dokumentacja zdjęciowa wraz ze stosownymi prawami gromadzenia historii projektowych). Reprezentacja Partnera projektu na spotkaniach społeczności projektu (empowerment, spotkania podsumowujące),

* reprezentowanie firmy podczas działań kontrolnych projektu 7.4 PO KL. Przegląd dokumentacji Partnera przed kontrolą,

* poprawne dokumentowanie/rozliczanie dojazdów uczestników po stronie Partnera (przyjmowanie oświadczeń i biletów).

* sporządzanie wyciągów ze wskaźników po stronie Partnera. Współpraca z ewaluatorem w zakresie kontroli wskaźników przypisanych do Zadania 1 w projekcie.

Rola Partnera (Wnioskodawcy):

* Odpowiedzialność za poradnictwo psychol.-psychospołeczne oraz zawodowe (Zad. 1).

* Wsparcie działań promocyjnych (pomocniczo Udział Zad. 6).

* Delegowanie osoby do Grupy Sterującej, realizowanie postanowień umowy partnerstwa (zarządzanie strateg).

W świetle powyższego stanu faktycznego Wnioskodawca ma wątpliwości czy otrzymywane przez niego środki za czynności świadczone na rzecz lidera umowy o partnerstwie stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Instytucja partnerstwa (umowa partnerska) nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Celem zawiązania umowy partnerstwa jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa partnerstwa z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Partnerzy w ramach zawartej umowy partnerskiej nie stanowią jednak odrębnego podmiotu gospodarczego, nie posiadają osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie są rejestrowani, nie muszą mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty związane umową partnerską zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach objętych umową partnerską realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Zawierając umowę partnerstwa podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował partnerów na zewnątrz. Co do zasady, partnerzy w ramach umowy partnerskiej nie mają również wspólnego majątku, chociaż mogą mieć wspólny rachunek rozliczeniowy, a wszystkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą partnerów.

Odnośnie rozliczenia podatku VAT przez uczestników umów partnerskich, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Oznacza to, że z punktu widzenia VAT każdy z członków umowy partnerskiej jest odrębnym podatnikiem. Dlatego też podmioty działające w ramach umowy partnerskiej powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z podmiotami, na rzecz których partnerzy w ramach umowy partnerskiej świadczą usługi stosować ogólne zasady w zakresie opodatkowania i udokumentowania wykonywanych przez nich czynności.

Trzeba mieć na uwadze, że uregulowania dotyczące zasad funkcjonowania i rozliczania się partnerów wynikające z niepodatkowych przepisów regulujących realizację projektów nie mogą determinować obowiązków podatkowych wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że usługę na rzecz uczestników projektu wykonuje w całości lider, gdyż to on ma zawarte z uczestnikami umowy. Wnioskodawca natomiast, będąc odrębnym od lidera podatnikiem na gruncie ustawy o VAT wykonuje czynności na rzecz lidera, będące elementem realizowanego przez lidera projektu.

Wnioskodawca występuje zatem w przedmiotowej sprawie na gruncie ustawy o VAT w roli podwykonawcy, a wszelkie należności otrzymywane z tego tytułu od lidera stanowią dla Wnioskodawcy nie dotację lecz zapłatę za wykonane usługi, gdyż są kwotą należną Wnioskodawcy z tytułu wykonanych czynności.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania partnerów w ramach umowy partnerskiej, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji lider partnerstwa - podwykonawcy, uczestnicy umów partnerstwa uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia ze zleceniodawcą. Tym samym uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, iż lider umowy o partnerstwo, jako podmiot reprezentujący partnerów przed zleceniodawcą we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu, świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę i jest zobowiązany, w świetle przedstawionych powyżej założeń oraz przepisów podatkowych, do wystawiania na rzecz zleceniodawcy ewentualnych faktur VAT, dokumentujących całość usług wykonanych na rzecz zamawiającego. Pozostali uczestnicy umowy o partnerstwo świadczący usługi na rzecz lidera w zakresie wynikającym z zawartej umowy są również zobowiązani do wystawiania faktur dokumentujących te usługi.

Przedstawiony stan faktyczny oraz zapisy umowy dotyczące wzajemnych rozliczeń partnerów umowy o partnerstwo wskazują, że lider nabywa usługi od partnera umowy partnerstwa, a Lider świadczy całościowo wykonaną przez wszystkich członków umowy partnerstwa usługę na rzecz Zamawiającego. Zamawiający oczekuje realizacji zamówienia polegającego na zrealizowaniu i przeprowadzeniu projektu "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wprawdzie podstawowym celem ustanowienia partnerstwa w ramach umowy partnerstwa jest wspólna realizacja zamówienia, jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest związek partnerów, lecz każda ze stron będzie działać w powyższym zakresie jako samodzielny i niezależny przedsiębiorca. Podatnikiem podatku jest zatem Wnioskodawca, w związku z tym ciąży na nim obowiązek podatkowy w przypadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Wobec tego, wynikające z postanowień umowy o partnerstwie zachowanie Wnioskodawcy jako partnera stanowi odpłatne świadczenie na rzecz lidera umowy o partnerstwie podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę środki stanowią wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz lidera, a tym samym stanowią obrót o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymane od lidera środki nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

W tym miejscu zauważyć należy, że z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy - do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Artykuł 113 ust. 5 ustawy wskazuje, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy - podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zatem w związku z tym, iż zachowanie Wnioskodawcy jako partnera stanowi odpłatne świadczenie na rzecz lidera umowy o partnerstwie podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien mieć na uwadze możliwość ewentualnej utraty zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego udzielono tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem Wnioskodawcy tj. w zakresie stwierdzenia czy otrzymane przez Wnioskodawcę środki w ramach realizacji projektu stanowią obrót o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl