IBPP1/443-783/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-783/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 24 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości gruntowej zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla transakcji dostawy nieruchomości gruntowej zabudowanej.

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 24 września 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. W dniu 31 sierpnia 2000 r. Wnioskodawca kupił działkę, na której mieszczą się 2 budynki: budynek zaplecza (tzw. socjalny) oraz budynek tzw. garaż. Zakup ten dokonany był na fakturę a sprzedającym było inne przedsiębiorstwo.

W opisie "nazwa towaru i usług" były wyszczególnione 3 pozycje: 1 - grunty, 2 - garaże, 3 - budynek zaplecza. Grunty nie podlegały ustawie o VAT, natomiast poz. 2 i 3 (garaże oraz budynek zaplecza) były zwolnione z podatku VAT jako budynki i budowle używane.

W 2007 i 2008 r. Wnioskodawca wymienił w budynku zaplecza tzw. budynku socjalnym okna ze starych nieszczelnych skrzynkowych na plastikowe, stare drzwi na nowe, Wnioskodawca kupił panele na podłogi, ościeżnicę, płyty gipsowe na ściany i sufit, kable do wymiany instalacji elektrycznej, piasek, żwir, farby, sprzęt potrzebny do malowania oraz inne materiały potrzebne do remontu. Wszystkie te materiały zaksięgowane były w "ewidencji nabycia towarów i usług" i były opodatkowane podatkiem VAT. Wartość netto poniesionych ww. kosztów w 2007 r. wyniosła ok. 7500 zł a w 2008 r. - ok. 5800 zł. Co stanowi sumę ok. 13.300 zł. Wnioskodawca nadmienił, że wartość początkową budynku, w którym dokonane były ww. zmiany wynosiła 13.800 zł - co stanowi prawie 100% poniesionych kosztów w latach 2007, 2008. W drugim budynku tzw. garażach wymienione było tylko pokrycie dachowe (papa), a koszty z tym związane nie wyniosły nawet 30% wartości początkowej tego budynku.

Wnioskodawca w sierpniu zamierza sprzedać ww. działkę, na której znajdują się te dwa budynki.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT, z tytułu usług transportowych od dnia 3 lutego 1994 r.

Działka będąca przedmiotem sprzedaży od momentu jej nabycia do chwili obecnej była i jest wykorzystywana na potrzeby firmy. Mieszczą się na niej siedziba firmy (tzn. pomieszczenie biurowe, garaże).

Prace budowlane wykonane w budynku zaplecza (tzw. w pomieszczeniach biurowych) stanowiły ulepszenie i przekroczyły 30% wartości początkowej tego budynku.

Ulepszenie ww. budynku dokonane było w 2007 r. oraz 2008 r.

Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca użytkował te towary po ulepszeniu w okresie krótszym niż 5 lat.

Grunt oraz budynki na nim mieszczące się od momentu nabycia przez Wnioskodawcę, aż do chwili obecnej zawsze wykorzystywane były na potrzeby firmy (nie było zasiedlenia). Ww. budynki nabyte zostały od przedsiębiorstwa, który również nie przeznaczył je na zasiedlenie.

Symbol PKOB - budynki biurowe - klasa 1220, budynki garaży - 1242.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany naliczyć podatek VAT przy zbyciu działki wraz z nieruchomościami i w jakiej wysokości.

Czy podatek będzie zastosowany przy wszystkich 3 pozycjach: 1 - grunty, 2 - garaże, 3 - budynek zaplecza i w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT powinien być naliczony w przypadku zaplecza, gdzie wartość poniesionych nakładów wyniosła prawie 100% wartości początkowej tego budynku. W przypadku garaży zastosowane będzie zwolnienie z podatku VAT - gdyż wartość poniesionych nakładów nie przekracza 30% wartości początkowej.

W przypadku gruntów Wnioskodawca nie wie jaką stawkę zastosować, gdyż znajdują się na nich oba budynki (ze stawką VAT i zwolnioną) a objęte one są jedną księgą wieczystą.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że w chwili sprzedaży, gdy budynek w którym mieszczą się pomieszczenia biurowe, będzie opodatkowany podatkiem VAT w wysokości 22%, to również grunt na którym mieści się ww. budynek, o wymiarach równych m#178; tego budynku będzie również opodatkowany podatkiem VAT w wysokości 22%.

Natomiast pozostały grunt wolny od budynków, jak również grunt, na którym mieści się budynek garaży będzie w całości zwolniony z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 ust. 6 ww. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż zamierza dokonać zbycia nieruchomości składającej się z działki gruntowej zabudowanej, na której znajdują się następujące 2 budynki: budynek zaplecza (tzw. socjalny) oraz budynek garażu.

Zakup ten dokonany był na fakturę a sprzedającym było inne przedsiębiorstwo. Grunty nie podlegały ustawie o VAT z 1993 r., a garaż oraz budynek zaplecza były zwolnione z podatku VAT jako budynki i budowle używane.

W stosunku do tych obiektów nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż sprzedawca tych obiektów korzystał ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT z 1993 r.

Wnioskodawca w okresie posiadania nieruchomości skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nakładami na ulepszenia i remont budynków.

Budynek socjalny był modernizowany (ulepszany) w latach 2007 i 2008 poprzez wymianę okien ze starych nieszczelnych skrzynkowych na plastikowe, stare drzwi na nowe, Wnioskodawca kupił panele na podłogi, ościeżnicę, płyty gipsowe na ściany i sufit, kable do wymiany instalacji elektrycznej, piasek, żwir, farby, sprzęt potrzebny do malowania oraz inne materiały potrzebne do remontu. Wszystkie te materiały zaksięgowane były w "ewidencji nabycia towarów i usług" i były opodatkowane podatkiem VAT. Wartość netto poniesionych ww. kosztów w 2007 r. wyniosła ok. 7500 zł a w 2008 r. - ok. 5800 zł. Co stanowi sumę ok. 13.300 zł czyli nakłady większe niż 30% ponieważ wartość początkową budynku, w którym dokonane były ww. zmiany wynosiła 13.800 zł - co stanowi prawie 100% poniesionych kosztów w latach 2007-2008. Wnioskodawca użytkował te towary po ulepszeniu w okresie krótszym niż 5 lat.

Budynek garażu również był remontowany - wymienione było tylko pokrycie dachowe (papa), a koszty z tym związane nie wyniosły nawet 30% wartości początkowej tego budynku.

Wnioskodawca zamierza sprzedać ww. budynki wraz z gruntem.

Należy wskazać, że zgodnie z objaśnieniami zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wnioskodawca wskazał odpowiednie symbole PKOB dla poszczególnych budynków, tj.: symbol PKOB - budynki biurowe - klasa 1220, budynki garaży - 1242.

Zatem sprzedaż ww. budynków jak i gruntu, na którym są posadowione - co do zasady - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza sprzedać budynek socjalny i garaż wraz z gruntem. Budynki Wnioskodawca kupił w dniu 31 sierpnia 2000 r. Zakup ten dokonany był na fakturę a sprzedającym było inne przedsiębiorstwo. Grunty nie podlegały ustawie o VAT z 1993 r., a garaż oraz budynek zaplecza były zwolnione z podatku VAT jako budynki i budowle używane.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że "Grunt oraz budynki na nim mieszczące się od momentu nabycia przez Wnioskodawcę, aż do chwili obecnej zawsze wykorzystywane były na potrzeby firmy (nie było zasiedlenia). Ww. budynki nabyte zostały od przedsiębiorstwa, który również nie przeznaczył je na zasiedlenie."

Zgodnie jednak z cytowanym wyżej art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynku, po jego wybudowaniu lub ulepszeniu (jeżeli wydatki stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej).

Biorąc po uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy zauważyć, iż zbycie budynku garażu będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem nie będzie dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ani też w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia, gdyż Wnioskodawca zakupił ten budynek w 2000 r. i w całym okresie jego posiadania były poniesione wydatki, które nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku.

Natomiast sprzedaż budynku socjalnego (biurowego), będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT i nie można zastosować zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, zatem podlega ona opodatkowaniu według stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 22%.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W świetle cytowanego wyżej przepisu art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, przy spełnieniu warunków wskazanych w tym przepisie, Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynku garażu.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem dostawy będzie również grunt, na którym posadowione są ww. budynki.

Jeśli zatem chodzi o kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położony jest budynek, to rozstrzygają ją przepisy art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jeżeli natomiast dostawa budynku podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

W konsekwencji w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej regulacji, stwierdzić należy, że co do zasady planowana sprzedaż przez Wnioskodawcę budynku garażu, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT oraz na podstawie art. 29 ust. 5 tej ustawy.

Jeżeli natomiast Wnioskodawca spełni warunki i wybierze opodatkowanie dostawy budynku na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, to również opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będzie dostawa gruntu, na którym ten budynek jest posadowiony.

Reasumując, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż budynku socjalnego, wraz z gruntem w odpowiedniej części, będzie opodatkowana wg podstawowej stawki podatku VAT tj. stawki 22%, natomiast budynek garażu wraz z gruntem w odpowiedniej części, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z tym, iż ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza powierzchniowego (udziału powierzchni budynków czy budowli podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w ogólnej powierzchni budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie) lub wg klucza wartościowego (udziału wartości budynków czy budowli podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w wartości ogółem wszystkich budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie). Zatem każda metoda - czy to oparta na kluczu wartościowym czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, jest właściwa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dostaw budynków należało uznać za prawidłowe jednakże podkreślenia wymaga fakt, iż podstawą prawną zwolnienia budynku garażu jest art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stwierdzenia, że pozostały grunt wolny od budynków będzie w całości zwolniony z podatku VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl