IBPP1/443-78/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-78/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy N, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) oraz z dnia 7 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących roboty budowlane związane z realizacją projektu p.n. "Poprawa dostępności do kultury - przebudowa Domu Ludowego w G" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących roboty budowlane związane z realizacją projektu p.n. "Poprawa dostępności do kultury - przebudowa Domu Ludowego w G". Wniosek ten został uzupełniony pismami z dnia 21 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) oraz z dnia 7 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina N zamierza przeprowadzić prace budowlane budynku Domu Ludowego w Makowiskach w ramach realizacji zadania "Poprawa dostępności do kultury - przebudowa Domu Ludowego w G". W ramach tego zadania zostanie wykonany remont z częściową modernizacją Domu Ludowego w G. Obiekt na dzień składania wniosku jest znacznie zniszczony. Prace, które będą wykonywane polegać będą na wykonaniu prac: budowlanych konstrukcyjnych, prac wykończeniowych, instalacyjnych oraz na zagospodarowaniu terenu. Zadanie zostanie zrealizowane w ramach "Programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 działanie 5.3.3. Oś 3 jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej - odnowa i rozwój wsi". Płatnikiem podatku od towaru i usług jest urząd gminy.

W budynku po wykonaniu prac budowlanych nie zamierza się prowadzić innej działalności poza kulturalną. Zadanie będzie sfinansowane ze środków pozyskanych w ramach ww. programu i środków własnych gminy.Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że podatnikiem podatku od towarów i usług jest Gmina N. Faktury związane z realizacja projektu będą wystawiane na Gminę N, ponieważ to ona będzie wnioskować o dofinansowanie. Po ukończeniu budowy Gmina nie będzie wykorzystywać powstałego mienia do czynności podlegających opodatkowaniu (budowane sale mają służyć realizacji zadań własnych). Realizacja zadania p.n. "Poprawa dostępności do kultury - przebudowa Domu Ludowego w G" związane będzie z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest Gmina N i to ona wystawia deklaracje podatkowe, natomiast Urząd Gminy N w imieniu Gminy rozlicza podatek VAT z urzędem skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może dokonać odliczenia podatku VAT od robót budowlanych.

Stanowisko Wnioskodawcy:Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż płatnikiem podatku VAT jest Urząd Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. organ chciałby zauważyć, że gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), wykonuje za pośrednictwem Urzędu Gminy. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - Gmina, nie zaś Urząd Gminy. Urząd Gminy jest jedynie aparatem pomocniczym Gminy. Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) wynika, że urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Jednostka samorządu terytorialnego jaką jest gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu gminy.

W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zamierza zrealizować projekt p.n. "Poprawa dostępności do kultury - przebudowa Domu Ludowego w G", w ramach którego zostanie wykonany remont z częściową modernizacją Domu Ludowego w G. W świetle powyższego realizacja inwestycji p.n. "Poprawa dostępności do kultury - przebudowa Domu Ludowego w G" związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że w realizacja zadania p.n. "Poprawa dostępności do kultury - przebudowa Domu Ludowego w G" związana będzie z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (określonych w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym). W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że mienie powstałe w wyniku budowy nie będzie wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednak należy podkreślić, że uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy zawarte w wniosku z dnia 8 stycznia 2008 r. nie znajduje oparcia w przepisach prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl