IBPP1/443-777/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-777/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie śniadań dla gości hotelowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z 21 sierpnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie śniadań dla gości hotelowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Świadczy usługi o symbolu PKWiU 55.10.10.0 usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele i pensjonaty i inne obiekty hotelowe. Wnioskodawca planuje poszerzyć ofertę noclegową o usługę hotelową "standard" jako usługę złożoną składającą się z usługi wiodącej, noclegu, oraz usługi pomocniczej, śniadania wliczonej w cenę rachunku za nocleg. Śniadania będą nabywane dla gości hotelowych od niezależnego podmiotu prowadzącego działalność w wynajmowanych od Wnioskodawcy pomieszczeniach. Faktury za śniadania otrzymywane przez Wnioskodawcę będą dokumentować nabycie usług gastronomicznych o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług o symbolu PKWiU 56.10.11.0 usługi gastronomiczne w restauracjach. Usługi te będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT polegających na nabywaniu usług gastronomicznych od niezależnego podmiotu gospodarczego. Wartość nabywanych usług będzie ustalona pomiędzy kontrahentami w stałej cenie i doliczona będzie do ceny usługi hotelowej bez naliczania marży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedmiotowej sytuacji będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie śniadań dla gości hotelowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 pkt 1 podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nabycie śniadań dla gości hotelu jest związane z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych a co za tym idzie generowaniem podatku należnego. Ma na celu podniesienie standardu hotelu i zwiększenie obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podatnika, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 88. ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Świadczy usługi o symbolu PKWiU 55.10.10.0 usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele i pensjonaty i inne obiekty hotelowe. Wnioskodawca planuje poszerzyć ofertę noclegową o usługę hotelową "standard" jako usługę złożoną składającą się z usługi wiodącej, noclegu, oraz usługi pomocniczej, śniadania wliczonej w cenę rachunku za nocleg. Śniadania będą nabywane dla gości hotelowych od niezależnego podmiotu prowadzącego działalność w wynajmowanych od Wnioskodawcy pomieszczeniach. Faktury za śniadania otrzymywane przez Wnioskodawcę będą dokumentować nabycie usług gastronomicznych o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług o symbolu PKWiU 56.10.11.0 usługi gastronomiczne w restauracjach. Usługi te będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT polegających na nabywaniu usług gastronomicznych od niezależnego podmiotu gospodarczego. Wartość nabywanych usług będzie ustalona pomiędzy kontrahentami w stałej cenie i doliczona będzie do ceny usługi hotelowej bez naliczania marży.

Wnioskodawca wniósł o rozstrzygniecie, czy przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu śniadań dla gości hotelowych.

Zasadne jest więc odniesienie się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

W klasyfikacji tej w dziale 56 "Usługi związane z wyżywieniem", pod symbolem PKWiU 56.10.11.0 zostały wymienione "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach".

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że powołany przepis art. 88. ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak wynika z wniosku w przedmiotowej sprawie towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę są objęte - jak wskazał Wnioskodawca - symbolem PKWiU 56.10.11.0 "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach".

Zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawca nabywa usługi gastronomiczne, w związku z prowadzeniem sprzedaży opodatkowanej (sprzedaż usług gastronomicznych gościom hotelowym), to na podstawie powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie od podmiotów zewnętrznych usług gastronomicznych, w związku z prowadzeniem sprzedaży opodatkowanej (sprzedaż usług gastronomicznych gościom hotelowym), niezależnie od okoliczności nabycia przedmiotowych usług.

Przy czym z uwagi na bezwzględny charakter tego ograniczenia bez znaczenia na prawo Wnioskodawcy do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych ma fakt, iż zakupy przedmiotowych usług są niezbędne do wytworzenia usług będących przedmiotem dokonywanych przez Wnioskodawcę dostaw.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia usług gastronomicznych zgodnie z wyłączeniem zawartym w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl