IBPP1/443-768/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-768/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu dnia 29 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług z zakresu opodatkowania podatkiem VAT otrzymywanych dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymywanych dotacji. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-367/08/KG z dnia 13 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład Gospodarki Komunalnej będący zakładem budżetowym, otrzymuje z budżetu Gminy dotacje przedmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej. Dotacje te są kalkulowane według stawek jednostkowych, które na dany rok są określane w uchwale Rady Gminy, są to dotacje w formie dopłat do: 1 m 3 oczyszczania ścieków, 1 m 3 wody oraz 1 tony zebranych odpadów stałych, które na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane.

Zakład otrzymuje również z Urzędu Gminy dotację przedmiotową na całkowite pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg gminnych (materiał: piasek, sól drogowa oraz umowy cywilnoprawne) na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Gmina a zakładem budżetowym. W porozumieniu zostają przekazane zakładowi obowiązki w zakresie zimowego utrzymania nawierzchni dróg gminnych, chodników, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogami gminnymi. Ww. usługi wykonywane są wg ustalonych w porozumieniu stawek. A także rozliczane na podstawie faktury za zakupione materiały.

Reasumując: zakład część obowiązków związanych z zimowym utrzymaniem dróg zleca osobom fizycznym (na podstawie umów o dzieło), część firmom (które wystawiają zakładowi faktury VAT za wykonane usługi), a część zakład wykonuje sam. Do 10-tego dnia następnego miesiąca Zakład sporządza zestawienie poniesionych kosztów (umowy o dzieło, faktury usługowe, faktury za materiały, zestawienie godzin pracowników) i na tej podstawie otrzymuje od Urzędu Gminy dotację przedmiotową na pokrycie kosztów. Zakład Budżetowy poza porozumieniem sporządza kalkulacje stawki za godzinę odśnieżania, które są określone w uchwale Rady Gminy. Zatem Zakład Budżetowy otrzymuje z Gminy dwa rodzaje dotacji przedmiotowej: jedną na pokrycie części ceny danej usługi (dopłaty do usług), drugą na pokrycie całości kosztów, nie wpływają bezpośrednio na cenę usługi. Poza tym dotacjami Zakład otrzymuje dotacje celowe na inwestycje, które także określa uchwała Rady Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest uznanie, że:

1.

dotacje, które stanowią pokrycie części usługi (na przykład dopłata do opłaty za wodę) podlegają opodatkowaniu,

2.

dotacje, które nie wpływają bezpośrednio na stosowana przez podatnika cenę usługi, czy cenę towaru nie podlegają opodatkowaniu (przykładem jest opisana wyżej dotacja przedmiotowa na zimowe utrzymanie dróg).

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę z tytułu należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne opłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez Podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powyższego wynika, że aby wyłączyć dotację do podstawy opodatkowania, należy stwierdzić, czy dana dotacja jest przekazywana w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej usługi lub towaru, czyli czy wpływa na cenę czy nie. Dotacja przedmiotowa na pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie wpływa bezpośrednio na wysokość usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

We wniosku wskazano, iż Wnioskodawca będący zakładem budżetowym otrzymuje z budżetu Gminy dotacje przedmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej. Dotacje te są kalkulowane wg stawek jednostkowych, które za dany rok są określone w Uchwale Rady Gminy, są to dotacje w formie dopłat do 1m#61448; oczyszczania ścieków, 1m#61448; wody oraz 1 tony zebranych odpadów stałych.

Ponadto Wnioskodawca otrzymuje dotację przedmiotową na całkowite pokrycie kosztów związanych z zimowym utrzymaniem dróg gminnych (materiał: piasek, sól drogowa oraz umowy cywilnoprawne) na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Gminą a zakładem budżetowym.

Należy wskazać, iż pierwszy rodzaj dotacji którego opodatkowanie budzi wątpliwości Wnioskodawcy stanowiący dofinansowanie bieżącej działalności w formie dopłat do 1m#61448; oczyszczania ścieków, 1m#61448; wody oraz 1 tony zebranych odpadów stałych powinien zostać rozpatrzony w kontekście jego wpływu na cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę dla ostatecznego odbiorcy. Jeżeli przedmiotowe dopłaty stanowią wyrównanie cen świadczonych usług, które dzięki nim są niższe dla końcowego nabywcy to wtedy bezspornym jest, iż dotacja taka podlega opodatkowaniu zgodnie z literalnym brzmieniem cytowanego powyżej art. 29 ust. 1 ustawy. Z treści wniosku wynika taki związek otrzymanych dotacji z ceną świadczeń Wnioskodawcy, zatem w ich przypadku znajdą zastosowanie przepisy art. 29 ust. 1 ustawy, tym samym dotacje te będą polegały opodatkowaniu.

Natomiast drugi rodzaj dotacji o którym mowa we wniosku, dotyczy całkowitego pokrycia kosztów działalności Zakładu związanych z realizacją zadań z zakresu zimowego utrzymaniem dróg gminnych tj. materiał: piasek, sól drogowa oraz umowy cywilnoprawne. Jak już wskazano powyżej opodatkowanie dotacji może mieć miejsce tylko gdy dotacje odpowiadają całości lub części wynagrodzenia z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu. Innymi słowy aby dotacja podlegała opodatkowaniu, winna ona być związana z konkretną, oznaczoną dostawą lub usługą, bowiem tylko składnik ceny czynności z którą jest związana podlega regulacjom ustawy o VAT. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności nie podlegają uwzględnieniu w podstawie opodatkowania.

Tym samym należy stwierdzić, iż prawidłowe jest uznanie przez Wnioskodawcę, że dotacje które stanowią pokrycie części usługi (na przykład dopłata do opłaty za wodę) podlegają opodatkowaniu natomiast dotacje, które nie wpływają bezpośrednio na stosowaną przez podatnika cenę usługi czy towaru nie podlegają opodatkowaniu (przykładem jest opisana wyżej dotacja przedmiotowa na zimowe utrzymanie dróg).

Na marginesie niniejszej interpretacji należy wskazać, iż w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) Wnioskodawca wspomniał, że otrzymuje również trzeci rodzaj dotacji tj. dotacje celowe na inwestycje, które także określa uchwała Rady Gminy, nie przedstawił jednak w tym zakresie stanu faktycznego oraz nie sformułował zapytania. Tutejszy organ powyższe przyjął zatem informacyjnie, iż takowa dotacja u Wnioskodawcy występuje, jednakże nie objął interpretacją tematu opodatkowania dotacji celowych przeznaczonych na inwestycję.

Końcowo należy zauważyć, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl