IBPP1/443-756/11/KW - Zwolnienie z podatku VAT świadczenia usług szkoleniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-756/11/KW Zwolnienie z podatku VAT świadczenia usług szkoleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 4 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 lipca 2011 r. znak: IBPP1/443-756/11/KW oraz pismem z dnia 4 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 28 lipca 2011 r.):

Wnioskodawca (wpis do KRS z dnia 3 marca 2009 r.) jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi Szkolenia dla klientów indywidualnych i firm, a także dla jednostek samorządu terytorialnego, instytucji państwowych.

W 2009 r. Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę... jako placówka kształcenia ustawicznego. Od 2009 r. Wnioskodawca posiada również wpis do rejestru instytucji szkoleniowych.

W sierpniu 2011 r. Wnioskodawca zostanie wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę... jako placówka wychowania pozaszkolnego. Zaświadczenie to zostanie wydane na podstawie art. 82 ust. 3, 3a i 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez inną osobę prawną.

Wnioskodawca:

* po uzyskaniu wpisu do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych będzie podmiotem objętym systemem oświaty, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

* po uzyskaniu wpisu do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych, Wnioskodawca będzie podmiotem objętym systemem oświaty, zgodnie z art. 2 pkt 3 w brzmieniu: "Placówki oświatowo - wychowawcze, w tym schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego",

* będąc podmiotem wpisanym do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych podmiot będzie działał w oparciu o powyżej powołaną ustawę o systemie oświaty,

* po uzyskaniu wpisu do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych usługi świadczone zgodnie z przyjętym statutem jako placówka oświatowo - wychowawcza, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania wg ww. ustawy o systemie oświaty.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych placówka oświatowa wypełnia wszystkie obowiązki i prowadzi dokumentację zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy, a zwłaszcza zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dziennik Ustaw 2005 nr 52 poz. 467) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dziennik Ustaw 2005 nr 52 poz. 466).

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o systemie oświaty, tj. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z póz. zm.) oraz na przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie - (od sierpnia) jako placówka wychowania pozaszkolnego, w ramach której realizuje zadania edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, profilaktyczne, sportowe i rekreacyjne.

Zgodnie z przyjętym statutem placówka wychowania pozaszkolnego realizować będzie m.in. zadania takie jak:

1.

kształcenie i wychowanie (umożliwia zdobycie określonego rodzaju wiedzy, wspieranie rozwoju psychofizycznego uczestników, ich zdolności) skierowane do dzieci, młodzieży i studentów,

2.

prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, mających na celu:

a.

rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy,

b.

kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego,

c.

kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur,

d.

przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;

3.

organizowanie:

a.

imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, festiwalu także wszelkiego rodzaju kursów, seminariów na organizacje których zostanie zgłoszone zapotrzebowanie od podmiotów z otoczenia zewnętrznego,

b.

wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży,

c.

działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym;

4.

realizowanie programów edukacyjnych i profilaktyczno-wychowawczych,

5.

realizowanie zajęć z zakresu edukacji, w tym innowacyjne i pilotażowe tworzone w kooperacji z podmiotami trzecimi, a w szczególności placówka może prowadzić powyższe zajęcia w ramach EFS jako realizator danego projektu lub też Wykonawca,

6.

prowadzenie zajęć sportowych, nauki języków obcych.

Potrzeba uzyskania interpretacji wynika z wejścia od 1 stycznia 2011 r. w życie ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010 r.).

Podstawą działalności Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 85.59Z). W zakresie działalności Wnioskodawca posiada również PKD: 85.59A, 85.60Z, 85.51Z, 85.52Z.

Wnioskodawca realizuje zlecenie, na przeprowadzenie zajęć dodatkowych i wyrównawczych (tj. zajęć językowych - język angielski, język niemiecki, język włoski, zajęć z informatyki, zajęć matematyczno - przyrodniczych, zajęć humanistycznych, zajęć korekcyjno - kompensacyjnych, warsztatów edukacyjnych - matematyka w praktyce, dziennikarskie, kółko astronomiczne, kółko artystyczne oraz naukę pływania i zajęć sportowo rekreacyjnych) dla uczniów Gimnazjum w ramach projektu pn. "...". Umowa zawarta jest pomiędzy Wnioskodawcą (realizujący zlecenie) a Gimnazjum. Wnioskodawca od sierpnia 2011 r. (po uzyskaniu zaświadczenia) chce realizować zlecenie na przeprowadzenie zajęć dodatkowych i wyrównawczych dla uczniów Gimnazjum jako placówka wychowania pozaszkolnego, jako podmiot objętym systemem oświaty, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Zajęcia są świadczone przez nauczycieli lub osoby zewnętrzne (podwykonawcy), posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe na podstawie zawartych z Wnioskodawcą umów - zlecenia lub umów o dzieło. Po częściowo wykonanej usłudze, następuje (kwartalnie) weryfikacja przekazanej wiedzy poprzez testy weryfikujące nabyte umiejętności.

Zajęcia wymienione we wniosku są w 100 % finansowane przez Gimnazjum, ze środków publicznych w ramach projektu pn. "...". Projekt realizowany jest w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działania 9.1 Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 lipca 2011 r.):

Czy w świetle ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010 r.) usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako placówkę wychowania pozaszkolnego wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych podlega podmiotowemu zwolnieniu z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 28 lipca 2011 r. i z dnia 4 sierpnia 2011 r.): przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako placówkę wychowania pozaszkolnego, opodatkowane będą stawką VAT zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z którym zwalnia się od podatku:

26.

usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Podstawowa przesłanka zwolnienia z podatku VAT: Wnioskodawca będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania; Wnioskodawca będzie wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako placówka wychowania pozaszkolnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje " (...)Placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego", w której zawiera się placówka wychowania pozaszkolnego.

W zastosowanym przez Wnioskodawcę zwolnieniu od podatku VAT uwzględniono również przepisy art. 132 ust. 1 lit. i) oraz j dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., zgodnie z którymi państwa członkowskie zwalniają:

* kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie,

* nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako placówkę wychowania pozaszkolnego w gimnazjum podlega zwolnieniu podmiotowemu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów usług według którego zwalnia się od podatku - "usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w sierpniu 2011 r. Wnioskodawca zostanie wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę... jako placówka kształcenia pozaszkolnego. Zaświadczenie to zostanie wydane na podstawie art. 82 ust. 3, 3a i 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Podstawą działalności Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 85.59Z). W zakresie działalności Wnioskodawca posiada również PKD: 85.59A, 85.60Z, 85.51Z, 85.52Z.

Wnioskodawca realizuje zlecenie, na przeprowadzenie zajęć dodatkowych i wyrównawczych (tj. zajęć językowych - język angielski, język niemiecki, język włoski, zajęć z informatyki, zajęć matematyczno - przyrodniczych, zajęć humanistycznych, zajęć korekcyjno - kompensacyjnych, warsztatów edukacyjnych - matematyka w praktyce, dziennikarskie, kółko astronomiczne, kółko artystyczne oraz naukę pływania i zajęć sportowo rekreacyjnych) dla uczniów Gimnazjum w ramach projektu pn. "...". Umowa zawarta jest pomiędzy Wnioskodawcą (realizujący zlecenie) a Gimnazjum. Wnioskodawca od sierpnia 2011 r. (po uzyskaniu zaświadczenia) chce realizować zlecenie na przeprowadzenie zajęć dodatkowych i wyrównawczych dla uczniów Gimnazjum jako placówka wychowania pozaszkolnego, jako podmiot objętym systemem oświaty, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ww. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;

7.

w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólnozawodowego, w jakich szkoła kształci.

Zgodnie z art. 82 ust. 5 ww. ustawy osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w sierpniu 2011 r. zostanie wpisany, na podstawie ustawy o systemie oświaty, do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę... jako placówka wychowania pozaszkolnego i świadczone usługi w zakresie prowadzenia zajęć dodatkowych i wyrównawczych w ramach projektu pn. "..." dla uczniów Gimnazjum realizować będzie jako placówka wychowania pozaszkolnego.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, że jeśli przeprowadzane zajęcia dydaktyczne i wyrównawcze w ramach projektu pn. "..." dla uczniów Gimnazjum prowadzone przez Wnioskodawcę są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia i wychowania to będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl