IBPP1/443-750/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-750/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu 21 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusu (premii pieniężnej) otrzymanego od dostawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bonusu (premii pieniężnej) otrzymanego od dostawcy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 września 2009 r. znak IBPP1/443-750/09/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Bonus z noty kredytowej przyznawany jest za roczny zakup urządzeń w firmie dostawcy. Rok obrotowy w firmie dostawcy jest od lipca do czerwca roku następnego. Bonus przyznawany jest gdy wysokość zakupów przekracza 105% zakupów z roku poprzedniego.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 29 grudnia 1995 r., podatnikiem VAT stał się dobrowolnie.

2.

Wnioskodawca otrzymuje premię od dostawcy za uzyskane wyniki wzrostu sprzedaży na rynku polskim armatury przemysłowej produkowanej przez dostawcę.

3.

Brak świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz dostawcy.

4.

Konkretne zachowanie wnioskodawcy polega na sprzedaży armatury przemysłowej w danym okresie rozliczeniowym.

5.

Bonus jest uzależniony od zrealizowanego przez Wnioskodawcę wzrostu sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku rozliczeniowego, tj. bonus jest naliczony gdy obrót za dany rok rozliczeniowy osiągnie wartość min 105% obrotu z poprzedniego roku rozliczeniowego.

6.

Bonus ustala dostawca na podstawie obrotu w danym okresie rozliczeniowym, zasady kalkulacji ustala dostawca.

7.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą nie została zawarta umowa pisemna, przy czym z ustaleń między firmami nie ma świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz dostawcy.

8.

Brak umowy określającej zasady wynagrodzenia za świadczone usługi, gdyż nie ma świadczenia usług na rzecz dostawcy.

9.

Jeśli w danym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca nie sprzeda armatury przemysłowej za określoną wartość bonus nie zostanie przyznany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymany bonus (premia pieniężna) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z najnowszą linią orzecznictwa jak i też opiniami wyrażonymi w komentarzach, powyższa premia nie jest opodatkowana podatkiem VAT. Powyższą opinię podziela NSA w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. (I FSK 94/06, niepubl.), który stwierdza: "Podstawowym celem wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej, w konsekwencji także podatku od towarów i usług, jest wyeliminowanie podwójnego opodatkowania tych samych transakcji. Tym samym za niedopuszczalne należy uznać opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży, raz jako sprzedaży - dostawy towaru, drugi zakupu towaru - jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u.

Za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.p.tu. nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi".

Podobnie wypowiedzieli się sędziowie WSA w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r., III SA/Wa 4080/06, niepubl.: "Za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.p.t.u. nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi" oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach III SA/Gl 1362/08, który stwierdził: "Osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej w umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem wypłacana temuż nabywcy towarów przez sprzedawcę premia (bonus) za uzyskanie tegoż pułapu obrotów - nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług).

Tym samym wypłacenie tego rodzaju premii (bonusu) jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, podlega natomiast u nabywcy towarów, któremu ta premia jest przekazywana, zaliczeniu do przychodów w podatku dochodowym - LEX nr 487266. Za brakiem podstaw prawnych do opodatkowania premii czy bonusów za zwiększanie zakupów opowiadają się również przedstawiciele piśmiennictwa m.in. A. Bartosiewicz w Komentarzu do art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2007, wyd. II. czy J. Zubrzycki w Leksykonie VAT (por. J. Zubrzycki w Leksykon VAT, tom I, Wydawnictwo UNIMEX 2006, s. 498).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne. W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż bonus z noty kredytowej przyznawany jest Wnioskodawcy za roczny zakup urządzeń w firmie dostawcy. Rok obrotowy w firmie dostawcy jest od lipca do czerwca roku następnego. Bonus przyznawany jest gdy wysokość zakupów przekracza 105% zakupów z roku poprzedniego.

Ponadto podano, że:

1.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 29 grudnia 1995 r., podatnikiem VAT stał się dobrowolnie.

2.

Wnioskodawca otrzymuje premię od dostawcy za uzyskane wyniki wzrostu sprzedaży na rynku polskim armatury przemysłowej produkowanej przez dostawcę.

3.

Brak świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz dostawcy.

4.

Konkretne zachowanie wnioskodawcy polega na sprzedaży armatury przemysłowej w danym okresie rozliczeniowym.

5.

Bonus jest uzależniony od zrealizowanego przez Wnioskodawcę wzrostu sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku rozliczeniowego, tj. bonus jest naliczony gdy obrót za dany rok rozliczeniowy osiągnie wartość min 105% obrotu z poprzedniego roku rozliczeniowego.

6.

Bonus ustala dostawca na podstawie obrotu w danym okresie rozliczeniowym, zasady kalkulacji ustala dostawca.

7.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą nie została zawarta umowa pisemna, przy czym z ustaleń między firmami nie ma świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz dostawcy.

8.

Brak umowy określającej zasady wynagrodzenia za świadczone usługi, gdyż nie ma świadczenia usług na rzecz dostawcy.

9.

Jeśli w danym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca nie sprzeda armatury przemysłowej za określoną wartość bonus nie zostanie przyznany.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie, otrzymanie przez Wnioskodawcę (bonusu) premii pieniężnej za uzyskane wyniki wzrostu sprzedaży na rynku polskim armatury przemysłowej produkowanej przez dostawcę, nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, otrzymany przez niego bonus nie jest wynagrodzeniem za wykonywanie na rzecz dostawcy działań mających na celu intensyfikację sprzedaży.

W tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący bonus nie świadczy zatem na rzecz dostawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w tej konkretnej sytuacji bonus (premia pieniężna) nie jest u Wnioskodawcy opodatkowany podatkiem VAT ponieważ jego udzielenia za osiągnięcie określonego pułapu obrotów nie należy traktować jako wynagrodzenia za świadczenie jakichkolwiek usług, należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć jednak należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę bonusu (premii pieniężnej) za uzyskane wyniki wzrostu sprzedaży na rynku polskim armatury przemysłowej produkowanej przez dostawcę w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy bonus ten ustalany jest na podstawie obrotu w danym okresie rozliczeniowym.

Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania opisanego bonusu (premii pieniężnej) przez dostawcę Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego ten bonus (premię pieniężną).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo stwierdzić należy, że powołane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Wojewódzkich Sądów Administracyjnych nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl