IBPP1/443-73/12/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-73/12/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego dla całej działalności statutowej Wnioskodawcy w myśl art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego dla całej działalności statutowej Wnioskodawcy w myśl art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 kwietnia 2012 r. znak: IBPP1/443-73/12/AL i IBPP1/443-74/12/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego działającą na rzecz osób niepełnosprawnych. Stowarzyszenie realizuje wyłącznie działalność statutową nieodpłatną i odpłatną. Cel ten osiągany będzie przez:

Propagowanie wśród społeczeństwa odpowiedniego stosunku do spraw osób szczególnej troski i ich rodzin.

Zapewnienie dopływu informacji do rodziców w sprawie zalecanych form opieki, usprawniania i nauczania dzieci i młodzieży szczególnej troski oraz o nowych przepisach prawnych ich dotyczących.

Organizowanie i prowadzenie wszelkiej działalności o charakterze opiekuńczo-wychowawczym. Propagowanie i wdrażanie nowych metod rehabilitacji osób szczególnej troski.

Organizowanie i prowadzenie placówek edukacyjnych, wychowawczych, rehabilitacyjnych mających na celu rehabilitację społeczną, zdrowotną i zawodową osób szczególnej troski w tym: Warsztat Terapii Zajęciowej, Zakład Aktywności Zawodowej oraz kluby, świetlice, punkty konsultacyjne, poradnie, domy opieki i inne.

Współdziałanie z organami administracji państwowej, samorządowej, europejskiej, organizacjami pozarządowymi, kościelnymi i międzynarodowymi, fundacjami w zakresie pomocy osobom szczególnej troski.

Inicjowanie do powstania na swoim terenie nowych form przygotowania zawodowego i zatrudnienia osób szczególnej troski.

Współorganizowanie i organizowanie różnych form wypoczynku: kolonie, obozy, wczasy lecznicze, turnusy rehabilitacyjne, imprezy okolicznościowe, zajęcia pozalekcyjne, konkursy, wystawy i inne.

Integrowanie osób szczególnej troski ze środowiskiem lokalnym.

Organizowanie i prowadzenie wszelkiej innej działalności o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.

Organizowanie i prowadzenie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe, pozwalających zdobywać nowe umiejętności: opiekunom, instruktorom, terapeutom, nauczycielom, wychowawcom i rodzicom osób niepełnosprawnych oraz osobom szczególnej troski.

Rozwój kultury fizycznej osób niepełnosprawnych poprzez: organizowanie imprez rekreacyjno-sportowych dla osób niepełnosprawnych, prowadzenie zajęć sportowych, działalność szkoleniową w zakresie sportu osób niepełnosprawnych dla trenerów, instruktorów, fizjoterapeutów, klasyfikatorów, rehabilitantów i wolontariuszy sportu osób niepełnosprawnych, organizowanie obozów szkoleniowych oraz wypoczynku dla osób niepełnosprawnych, promocję sportu i rekreacji osób niepełnosprawnych.

Wydawanie i propagowanie materiałów dydaktycznych, szkoleniowych, informacyjnych. Realizację programów pomocy dla osób niepełnosprawnych poprzez współpracę z instytucjami państwowymi, pozarządowymi, z krajami Unii Europejskiej oraz krajami innymi.

Gromadzenie środków na realizację celów statutowych.

Wspieranie działań podejmowanych na rzecz osób szczególnej troski uczęszczających do Zespołu Szkół oraz Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu. Współpracowanie z Dyrekcją Zespołu Szkół w zakresie zadań mających na celu poprawę infrastruktury służącej osobom szczególnej troski.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie środki finansowe przeznacza na realizację celów statutowych. Stowarzyszenie prowadzi między innymi Warsztat Terapii Zajęciowej. W związku z tym w ramach "Programu wyrównywania szans (...)" w dniu 12 sierpnia 2011 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek do P. w ramach obszaru X (likwidacja barier transportowych) na zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia prowadzone w Warsztacie Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu. Samochód zostanie zakupiony przez Stowarzyszenie przy 50% dofinansowaniu wartości samochodu przez P. i 50% wkładzie własnym Stowarzyszenia. Samochód do przewozu osób niepełnosprawnych będzie stanowił własność Stowarzyszenia i przeznaczony będzie wyłącznie do codziennego dowozu uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej na zajęcia i z powrotem do miejsca zamieszkania. Uczestnicy nie będą ponosić opłat za przewóz.

Z tego tytułu samochód będzie służył wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Na pytanie zawarte w wezwaniu cyt.: "Czy Wnioskodawca jest niezależną grupą osób w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054)" Wnioskodawca wskazał, iż nie jest niezależną grupą osób w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Na pytanie zawarte w wezwaniu cyt.: "Czy cała działalność Wnioskodawcy stanowi usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako niezależną grupę osób, na rzecz swoich członków..." Wnioskodawca wskazał, iż cała jego działalność nie stanowi usług świadczonych przez Wnioskodawcę, jako niezależną grupę osób, na rzecz swoich członków.

Wnioskodawca realizuje wyłącznie działalność statutową nieodpłatną i odpłatną na rzecz osób niepełnosprawnych (prowadzi m.in. Warsztat Terapii Zajęciowej, punkt konsultacyjny dla dzieci i młodzieży z autyzmem oraz ich rodzin, świetlicę socjoterapeutyczną, rehabilitację dzieci głuchych i niedosłyszących, organizuje pikniki i imprezy sportowe dla osób niepełnosprawnych). Osoby te nie są członkami Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy cała działalność statutowa Stowarzyszenia będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 punkt 21 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest podatnikiem podatku VAT, gdyż według Stowarzyszenia jego działalność statutowa jest zwolniona przedmiotowo z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 poz. 21 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona z podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Przywołany przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT wskazuje określone kryteria, jakie należy spełnić, by można było zastosować zwolnienie od podatku.

Po pierwsze - istnieje jednostka (niezależna grupa osób) świadcząca usługi dla osób, które są jej członkami. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje formy, w jakiej powinny działać niezależne grupy osób, o których mowa w analizowanym przepisie, a jedynie wskazuje warunki, jakie grupa powinna spełniać, aby można było stosować zwolnienie z VAT do usług świadczonych przez grupę na rzecz jej członków. Aby usługi świadczone przez grupę mogły być uznane za zwolnione od podatku, sama grupa powinna spełniać kryteria wymienione w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług pozwalające uznać ją za podatnika tego podatku.

Po drugie - działalność podmiotów wchodzących w skład grupy jest zwolniona od podatku od towarów i usług lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie są uznawani za podatników. Należy wyjaśnić, że zakres działalności zwolnionej od VAT wynika z przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43) oraz aktów wykonawczych do ustawy. Do czynności wyłączonych spod opodatkowania VAT należą czynności, które nie są wymienione w art. 5 ww. ustawy. Nie podlegają VAT również czynności wykonywane przez podmioty, które nie mają statusu podatnika VAT.

Po trzecie - usługi niezależnej grupy osób są świadczone przez grupę na rzecz członków tej grupy.

Po czwarte - usługi świadczone na rzecz członków winny być bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku.

Podstawowym warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest wymóg, aby podmioty, na rzecz których niezależne grupy dokonują świadczeń, były członkami takiej grupy.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego Wnioskodawca, nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest organizacją pożytku publicznego działającą na rzecz osób niepełnosprawnych. Stowarzyszenie realizuje wyłącznie działalność statutową nieodpłatną i odpłatną. Cel ten osiągany będzie przez:

* Propagowanie wśród społeczeństwa odpowiedniego stosunku do spraw osób szczególnej troski i ich rodzin.

* Zapewnienie dopływu informacji do rodziców w sprawie zalecanych form opieki, usprawniania i nauczania dzieci i młodzieży szczególnej troski oraz o nowych przepisach prawnych ich dotyczących.

* Organizowanie i prowadzenie wszelkiej działalności o charakterze opiekuńczo-wychowawczym. Propagowanie i wdrażanie nowych metod rehabilitacji osób szczególnej troski.

* Organizowanie i prowadzenie placówek edukacyjnych, wychowawczych, rehabilitacyjnych mających na celu rehabilitację społeczną, zdrowotną i zawodową osób szczególnej troski w tym: Warsztat Terapii Zajęciowej, Zakład Aktywności Zawodowej oraz kluby, świetlice, punkty konsultacyjne, poradnie, domy opieki i inne.

* Współdziałanie z organami administracji państwowej, samorządowej, europejskiej, organizacjami pozarządowymi, kościelnymi i międzynarodowymi, fundacjami w zakresie pomocy osobom szczególnej troski.

* Inicjowanie do powstania na swoim terenie nowych form przygotowania zawodowego i zatrudnienia osób szczególnej troski.

* Współorganizowanie i organizowanie różnych form wypoczynku: kolonie, obozy, wczasy lecznicze, turnusy rehabilitacyjne, imprezy okolicznościowe, zajęcia pozalekcyjne, konkursy, wystawy i inne.

* Integrowanie osób szczególnej troski ze środowiskiem lokalnym.

* Organizowanie i prowadzenie wszelkiej innej działalności o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.

* Organizowanie i prowadzenie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe, pozwalających zdobywać nowe umiejętności: opiekunom, instruktorom, terapeutom, nauczycielom, wychowawcom i rodzicom osób niepełnosprawnych oraz osobom szczególnej troski.

* Rozwój kultury fizycznej osób niepełnosprawnych poprzez: organizowanie imprez rekreacyjno-sportowych dla osób niepełnosprawnych, prowadzenie zajęć sportowych, działalność szkoleniową w zakresie sportu osób niepełnosprawnych dla trenerów, instruktorów, fizjoterapeutów, klasyfikatorów, rehabilitantów i wolontariuszy sportu osób niepełnosprawnych, organizowanie obozów szkoleniowych oraz wypoczynku dla osób niepełnosprawnych, promocję sportu i rekreacji osób niepełnosprawnych.

* Wydawanie i propagowanie materiałów dydaktycznych, szkoleniowych, informacyjnych. Realizację programów pomocy dla osób niepełnosprawnych poprzez współpracę z instytucjami państwowymi, pozarządowymi, z krajami Unii Europejskiej oraz krajami innymi.

* Gromadzenie środków na realizację celów statutowych.

* Wspieranie działań podejmowanych na rzecz osób szczególnej troski uczęszczających do Zespołu Szkół oraz Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu. Współpracowanie z Dyrekcją Zespołu Szkół w zakresie zadań mających na celu poprawę infrastruktury służącej osobom szczególnej troski.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż nie jest niezależną grupą osób w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

Ponadto cała działalność Wnioskodawcy nie stanowi usług świadczonych przez Wnioskodawcę, jako niezależną grupę osób, na rzecz swoich członków.

Wnioskodawca realizuje wyłącznie działalność statutową nieodpłatną i odpłatną na rzecz osób niepełnosprawnych (prowadzi m.in. Warsztat Terapii Zajęciowej, punkt konsultacyjny dla dzieci i młodzieży z autyzmem oraz ich rodzin, świetlicę socjoterapeutyczną, rehabilitację dzieci głuchych i niedosłyszących, organizuje pikniki i imprezy sportowe dla osób niepełnosprawnych). Osoby te nie są członkami Stowarzyszenia.

Skoro Wnioskodawca wskazał, iż nie jest niezależną grupą osób w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, a cała jego działalność nie stanowi usług świadczonych przez Wnioskodawcę, jako niezależną grupę osób, na rzecz swoich członków, bowiem Wnioskodawca realizuje wyłącznie działalność statutową nieodpłatną i odpłatną na rzecz osób niepełnosprawnych, które to osoby nie są członkami Stowarzyszenia, zatem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy nadmienić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego dla poszczególnych (pojedynczych) świadczonych przez Wnioskodawcę usług realizowanych w ramach prowadzonej działalności na podstawie innych przepisów prawa, bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnej Wnioskodawca uczynił wyłącznie przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT (poz. 61 wniosku ORD-IN), jak również wyłącznie w odniesieniu do ww. przepisu Wnioskodawca sformułował pytanie oraz przedstawił własne stanowisko.

W pozostałym zakresie będącym przedmiotem wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl