IBPP1/443-723/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-723/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz otrzymania zwrotu podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja parteru i I piętra budynku dydaktycznego Akademii w celu podniesienia standardów kształcenia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz otrzymania zwrotu podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja parteru i I piętra budynku dydaktycznego Akademii w celu podniesienia standardów kształcenia".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Akademia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Akademia prowadzi działalność statutową niepodlegającą ustawie o VAT, działalność dydaktyczną, która korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie pozycji 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz wykonuje czynności opodatkowane (m.in. najem, dzierżawa, usługi sponsorskie). Proporcja wyliczona zgodnie z zasadami zawartymi w art. 90 ustawy o VAT, na podstawie obrotu osiągniętego w 2008 r., wynosi 9%.

Akademia realizuje projekt pod nazwą "Modernizacja parteru i I piętra głównego budynku dydaktycznego Akademii w celu podniesienia standardów kształcenia". Wydatki kwalifikowane poniesione w ramach projektu finansowane są w 85% przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz w 15% ze środków własnych Uczelni.

Realizacja projektu rozpoczęła się w marcu 2008 r.. Planuje się, iż wszystkie wydatki w ramach projektu poniesione zostaną do końca czerwca 2009 r..

Celem głównym projektu jest poprawa warunków kształcenia w Akademii poprzez kompleksową modernizację i unowocześnienie głównego budynku dydaktycznego zlokalizowanego przy ul. B. - budynku "A".

W ramach wydatków kwalifikowanych (współfinansowanych przez UE z środków EFRR w ramach RPO Województwa 2007-2013):

* zmodernizowano 6 sal dydaktycznych (w tym 4 pracownie komputerowe) i wyposażono je w nowoczesny sprzęt audiowizulany (techniki multimedialne),

* przygotowano infrastrukturę sal dydaktycznych pod laboratoria informatyczne,

* poprawiono komfort kształcenia w grupach seminaryjnych i podczas konsultacji poprzez utworzenie sal seminaryjnych i pomieszczeń do prowadzenia konsultacji w ramach katedr Inżynierii Wiedzy, Ekonomii, Informatyki i Rachunkowości,

* poprawiono jakość obsługi studenta w dziekanacie Wydziału Zarządzania poprzez nowe rozplanowanie funkcji i stanowisk pracy w pomieszczeniach dziekanatu,

* poprawiono bezpieczeństwo studentów poprzez zastosowanie nowoczesnego systemu przeciwpożarowego oraz udrożnienie wejścia głównego i dróg ewakuacyjnych oraz zastosowanie posadzek przeciwpoślizgowych na parterze i pierwszym piętrze budynku,

* przygotowano hol i punkty obsługi bibliotecznej na potrzeby Biblioteki Głównej,

* poprawiono higienę studiowania poprzez modernizację szatni na parterze budynku,

* utworzono przyjazne przestrzenie otwarte (hole i korytarze) z bezprzewodowym dostępem do Internetu,

* przeprowadzono wymagane działania informacyjno-promocyjne projektu.

W trakcie realizacji projektu, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu, Akademia nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem objętym dofinansowaniem przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od wyżej wymienionych zakupów stanowiących wydatki kwalifikowane w projekcie (objęte dofinansowaniem przez UE z EFRR w ramach RPO Województwa 2007-2013), bądź czy ma prawo otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Akademia nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem objętym dofinansowaniem przez UE z środków EFRR w ramach RPO Województwa 2007-2013 w projekcie pod nazwą "Modernizacja parteru i I piętra głównego budynku dydaktycznego Akademii w celu podniesienia standardów kształcenia".

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwagi na niespełnienie podstawowego warunku uprawniającego do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupu zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu w części objętej dofinansowaniem przez UE.

Stosownie do zapisu art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W ocenie Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakupy w ramach realizacji przedmiotowego projektu w części objętej dofinansowaniem przez UE, tym samym nie ma on również prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku w oparciu o ww. art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, jest on zobowiązany do określenia wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W takiej sytuacji zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność statutową niepodlegającą ustawie o VAT, działalność dydaktyczną, która korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie pozycji 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz wykonuje czynności opodatkowane (m.in. najem, dzierżawa, usługi sponsorskie). Proporcja wyliczona zgodnie z zasadami zawartymi w art. 90 ustawy o VAT, na podstawie obrotu osiągniętego w 2008 r., wynosi 9%.

Akademia realizuje projekt pod nazwą "Modernizacja parteru i I piętra głównego budynku dydaktycznego Akademii w celu podniesienia standardów kształcenia". Wydatki kwalifikowane poniesione w ramach projektu finansowane są w 85% przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz w 15% ze środków własnych Uczelni.

Celem głównym projektu jest poprawa warunków kształcenia w Akademii poprzez kompleksową modernizację i unowocześnienie głównego budynku dydaktycznego zlokalizowanego przy ul. B. - budynku "A".

W trakcie realizacji projektu, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu, Akademia nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem objętym dofinansowaniem przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu.

Jak wskazano powyżej w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik zobowiązany jest do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (czynnościom w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynnościom w stosunku do których to prawo nie przysługuje).

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia ww. kwot bowiem wskazał, iż nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem objętym dofinansowaniem przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu.

Oznacza to, iż wszystkie zakupy objęte dofinansowaniem przez Unię Europejską, związane z przedmiotową inwestycją nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy w ramach realizacji projektu nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych faktur. W odniesieniu do zakupów związanych wyłącznie z czynnościami nieopodatkowanymi nie będzie więc miała zastosowania proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakupy w ramach realizacji przedmiotowego projektu zarówno w części objętej dofinansowaniem przez UE jak i w części finansowanej ze środków własnych uczelni, bowiem dla zaistnienia prawa do odliczenia źródło finansowania zakupów nie ma znaczenia.

W związku z brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy w ramach realizacji przedmiotowego projektu w części objętej dofinansowaniem przez UE, Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu różnicy podatku w oparciu o ww. art. 87 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o twierdzenie, iż Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem objętym dofinansowaniem przez UE, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność (np. przeznaczenia zmodernizowanego budynku do wykonywania czynności opodatkowanych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl