IBPP1/443-722/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-722/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupu materiałów i usług przeznaczonych na organizację i przeprowadzenie spotkań partnerów w ramach projektu unijnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupu materiałów i usług przeznaczonych na organizację i przeprowadzenie spotkań partnerów w ramach projektu unijnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 kwietnia 2011 r. znak: IBPP1/443-166/11/ES; IBPP1/443-167/11/ES; IBPBI/2/423-340/11/SD.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą (jest wpisany do Rejestru Stowarzyszeń i innych organizacji członkowskich a do Rejestru Przedsiębiorców KRS został wpisany w 2002 r., a faktycznie działalność gospodarczą rozpoczął w październiku 2004 r.) i w tym względzie jest podatnikiem czynnym VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działalność, którą Wnioskodawca prowadzi jest działalnością opodatkowaną VAT - prowadzenie ośrodka narciarskiego.

W roku bieżącym Wnioskodawca pragnie skorzystać z projektu unijnego i zrealizować inwestycję pod nazwą "B", w ramach którego miałby otrzymać, w części (85%), zwrot kosztów poniesionych na wybudowanie utwardzonego placu - tarasu obserwacyjnego, na którym posadowiona zostanie kopuła wielosezonowa, ogrzewana pompą ciepła wraz ze sprzętem obserwacyjnym (lunety, teleskopy) służące do przeprowadzania planowanych w zakresie wspomnianego projektu unijnego, zajęć seminaryjnych i warsztatów tematycznych czyli usług szkoleniowych, edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu astronomii i przyrody.

Za korzystanie z tych urządzeń i kopuły projekt przewiduje pobieranie opłat, tak jak za przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przeprowadzenie zajęć. Wszystkie te opłaty będą związane z przeprowadzaniem zajęć edukacyjnych.

Dofinansowaniu podlegać będzie także organizacja spotkań pomiędzy partnerami projektu (jest to projekt programu transgranicznego). Spotkania służyć będą wymianie doświadczeń poszczególnych partnerów, będą głównie omawiane postępy w realizacji projektu. W celu zorganizowania tych spotkań nabywane będą usługi i materiały opodatkowane VAT, które w części (85%) przewidzianej przez projekt będą refundowane. Partnerzy nie będą płacić za udział w spotkaniach u innych partnerów. Wszystkie wydatki będzie ponosił partner, u którego akurat wypadnie spotkanie. Każdy z partnerów będzie takie spotkanie u siebie organizował. Tak więc, wszystkie wydatki związane z realizacją tego projektu dotyczyć będą wyłącznie działalności edukacyjnej, szkoleniowej.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 20 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca na pytanie tut. organu " (...) czy materiały i usługi nabyte w celu organizacji tych spotkań będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT (...)" wskazał, że materiały i usługi zakupione w ramach projektu w celu organizacji spotkań partnerów nie będą służyły żadnym innym celom. Nie będą sprzedawane, w związku z tym nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT. Jedynie część gadżetów promocyjnych będzie rozdawana klientom i partnerom Ośrodka Narciarskiego, który prowadzi Wnioskodawca, a którego działalność jest w całości opodatkowana VAT.

Wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań partnerów to:

* zakup usług noclegowych dla partnerów,

* zakup wyżywienia, catering,

* transport uczestników (jeśli jest konieczny) po okolicy,

* zakup materiałów i gadżetów promocyjnych dla uczestników spotkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy podatnikowi będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupu materiałów i usług przeznaczonych na organizację i przeprowadzenie spotkań partnerów w ramach projektu unijnego, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego. Czy odliczenie wyniesie 100% podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, spotkania te będą de facto dotyczyły realizacji programu, który zapewni Wnioskodawcy zabezpieczenie źródła dochodu a ponadto przychody z tego tytułu będą przychodami opodatkowanymi VAT. W związku z tym Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych zakupów. Skoro Wnioskodawcy będzie przysługiwało obniżenie podatku należnego o podatek naliczony od wydatków to może on w 100% odliczyć podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych - czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

(uchylona),

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca (czynny zarejestrowany podatnik VAT) będzie organizować spotkania pomiędzy partnerami projektu (jest to projekt programu transgranicznego). Spotkania służyć będą wymianie doświadczeń poszczególnych partnerów, będą głównie omawiane postępy w realizacji projektu. W celu zorganizowania tych spotkań nabywane będą usługi i materiały opodatkowane VAT, które w części (85%) przewidzianej przez projekt będą refundowane. Partnerzy nie będą płacić za udział w spotkaniach u innych partnerów. Wszystkie wydatki będzie ponosił partner, u którego akurat wypadnie spotkanie. Każdy z partnerów będzie takie spotkanie u siebie organizował. Tak więc, wszystkie wydatki związane z realizacją tego projektu dotyczyć będą wyłącznie działalności edukacyjnej, szkoleniowej. Materiały i usługi zakupione w ramach projektu w celu organizacji spotkań partnerów nie będą służyły żadnym innym celom.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. wynika, iż wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań partnerów to:

* zakup usług noclegowych dla partnerów,

* zakup wyżywienia, catering,

* transport uczestników (jeśli jest konieczny) po okolicy,

* zakup materiałów i gadżetów promocyjnych dla uczestników spotkania.

Ponadto należy zauważyć, iż z wydanej przez tut. organ dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2011 r. znak: IBPP1/443-166/11/ES w związku z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym w przedmiotowym wniosku wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy opodatkować 23% stawką VAT.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych.

Jeśli chodzi natomiast o pozostałe wydatki związane z przeprowadzeniem spotkań partnerów w ramach projektu unijnego tj. zakup wyżywienia i catering (o ile nie są to usługi gastronomiczne), transport uczestników oraz zakup materiałów i gadżetów promocyjnych dla uczestników spotkania, stwierdzić należy, iż jak wskazał Wnioskodawca poniesione wydatki będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi, przyczyniając się pośrednio do generowania obrotu opodatkowanego. Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami tych materiałów i usług, o ile nie wystąpią wyłączenia, wynikające z treści art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wskazanych we wniosku zakupów w 100%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby nabywane usługi i materiały nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl