IBPP1/443-710/13/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-710/13/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 6 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży udziału w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży udziału w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 października 2013 r. znak: IBPP1/443-710/13/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Nieruchomość składająca się z zabudowanej budynkiem działki oznaczonej w ewidencji gruntów nr 57 o pow. 496 m2, położona w obr. 48, objęta księgą wieczystą stanowi współwłasność Gminy Miejskiej w 1/16 części i osób fizycznych w pozostałej części, a to: R. D. w 7/32 częściach, Z. D. w 3/32 częściach, H. D. w 10/32 częściach, A. D. w 5/32 częściach i J. G. w 5/32 częściach. Teren obejmujący działkę nr 57 nie podlega ustaleniom żadnego obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z Miejscowym Planem Ogólnym Zagospodarowania Przestrzennego Miasta zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta z dnia 16 listopada 1994 r. (z późn. zm.) obowiązującym od 31 grudnia 1994 r. do 1 stycznia 2003 r., działka nr 57 znajdowała się w Obszarze Mieszkaniowym - M4 305. Według Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta, zatwierdzonego Uchwałą Rady Miasta z dnia 16 kwietnia 2003 r. (z późn. zm.) przedmiotowa działka znajduje się w terenach o przeważającej funkcji mieszkaniowej wysokiej intensywności - MW. Budynek nie jest wpisany do rejestru zabytków, ani do ewidencji zabytków, położony jest także poza układami urbanistycznymi objętymi ochroną konserwatorską.

Współwłaściciele nieruchomości będący osobami fizycznymi zwrócili się o sprzedaż udziału Gminy Miejskiej we współwłasności tej nieruchomości na ich rzecz w drodze bezprzetargowej.

Przeprowadzone czynności wyjaśniające pozwoliły na ustalenie, iż w budynku brak jest osób zameldowanych na pobyt stały oraz na pobyt czasowy. Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych wyłoniono rzeczoznawcę majątkowego, który w miesiącu marcu 2013 r. sporządził operat szacunkowy określający wartość rynkową prawa własności tej nieruchomości i wartość udziału Gminy Miejskiej 1/16 części w celu jego zbycia na rzecz pozostałych współwłaścicieli. Z operatu szacunkowego wynika, iż działka zabudowana jest budynkiem wolnostojącym jednorodzinnym, niezamieszkałym w bardzo złym stanie technicznym: widoczne pęknięcia na ścianach nośnych, szczególnie od strony zachodniej, tynk zewnętrzny spękany, pokrycie dachowe uszkodzone, drewniana konstrukcja dachu (krokwie, belki, łaty) spróchniałe i zagrzybione, stolarka okienna i drzwiowa całkowicie zniszczona. Stan techniczny wskazuje, że dom nadaje się do rozbiórki, zaś wartość materiałów porozbiórkowych pokrywa koszty rozbiórki.

Gmina Miejska rozważa sprzedaż udziału wynoszącego 1/16 część w nieruchomości wyżej opisanej w trybie bezprzetargowym na rzecz wyżej wymienionych współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości. Sprzedaż udziału Gminy Miejskiej nastąpi w drodze umowy cywilno - prawnej w formie aktu notarialnego za zapłatą ceny tego udziału ustalonej na podstawie jego wartości rynkowej według stanu rynku nieruchomości i stanu nieruchomości na dzień wyceny tj. marzec 2013 r. określonej w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego.

W zgromadzonych aktach sprawy brak jest informacji na temat daty powstania budynku, nie jest również wiadomym przez kogo został wybudowany i kiedy oddano go do użytku. Z dostępnych danych ze zbioru ewidencji ludności wynika, iż od 1936 r. figurowała osoba zameldowana na pobyt stały w tym budynku, a zatem stwierdzić można, iż przed tą datą została zakończona budowa tego budynku, został on oddany do użytku, jak również nastąpiło jego zasiedlenie. Wyjaśnić należy, iż w posiadanych dokumentach nie odnaleziono informacji na temat nadania temu budynkowi symbolu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, niemniej jednak jak sugeruje to powierzchnia użytkowa budynku, jego bryła i ilość osób zameldowanych w nim na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat budynek ten należy zakwalifikować pod symbolem PKOB 1110.

Gmina Miejska stała się współwłaścicielem nieruchomości na podstawie decyzji Wojewody z dnia 10 listopada 2010 r., którą stwierdzono, że 27 maja 1990 r. Gmina Miejska nabyła z mocy prawa nieodpłatnie, prawo własności 1/16 części nieruchomości Skarbu Państwa, oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 57 o pow. 0,0496 ha.

Poprzednikiem Gminy Miejskiej był Skarb Państwa na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 9 lutego 2009 r. o stwierdzeniu nabycia spadku po S. D. W kontekście powyższego wskazać należy, iż nabycie udziału zarówno przez Skarb Państwa, jak i następnie przez Gminę Miejską nie podlegało opodatkowaniu, zatem nie został on naliczony, ani nie przysługiwało również prawo do jego odliczenia.

Po powzięciu informacji o nabyciu przez Gminę Miejską (a wcześniej Skarb Państwa) udziału w przedmiotowej nieruchomości podjęte zostały czynności wyjaśniające w odniesieniu do nieruchomości, w tym jej oględziny. W trakcie wizji lokalnej przeprowadzonej w 2009 r. ustalono, iż nieruchomość była zabudowana niewielkim parterowym budynkiem mieszkalnym, już wówczas w bardzo złym stanie technicznym. Wyjaśnić należy, iż Gmina Miejska nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie tej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i co z tego wynika nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Po uzyskaniu przez Gminę Miejską prawa własności do części nieruchomości, podjęte zostały czynności mające na celu ustalenie możliwości zbycia tego udziału - z uwagi na złożony przez pozostałych współwłaścicieli tej nieruchomości w dniu 29 maja 2012 r. wniosek o jego sprzedaż - w pierwszej kolejności w trybie bezprzetargowym. Gmina Miejska z uwagi między innymi na niewielki udział posiadany w tej nieruchomości i bardzo zły stan techniczny budynku w żaden sposób nie wykorzystywała tej nieruchomości. Wskazać należy, iż z danych meldunkowych wynika, iż w przedmiotowym budynku ostatni mieszkaniec wymeldował się w 1996 r. Można zatem przypuszczać, iż od tego czasu budynek ten pozostaje niezamieszkały. Podkreślenia wymaga okoliczność, iż przedmiotowa nieruchomość nie była wynajmowana, ani też dzierżawiona.

Celem prowadzonego przez Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta postępowania jest sprzedaż udziału w nieruchomości, a zatem przedmiotem sprzedaży będzie udział zarówno w gruncie, jak i stojącym na nim budynku. Nie podejmowano żadnych ustaleń w kwestii ewentualnego wyburzenia i rozebrania budynku przed zawarciem umowy sprzedaży. Ponadto - jak wynika z informacji uzyskanych w Wydziale Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta - nie została wydana decyzja o rozbiórce tego obiektu. Jeśli zatem rozbiórka zostanie dokonana, to zapewnie stanie się to po transakcji sprzedaży, a zatem jej koszty poniosą bądź to nabywcy udziału Gminy Miejskiej, bądź też następni współwłaściciele, jeśli działka ta będzie przedmiotem dalszego obrotu.

W odniesieniu do nieruchomości na dzień dzisiejszy nie zarejestrowano żadnego postępowania administracyjnego w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy, w szczególności nie została wydana stosowna decyzja, ani nie jest procedowane postępowanie w sprawie jej wydania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż udziału Wnioskodawcy w nieruchomości zabudowanej budynkiem w trybie bezprzetargowym na rzecz współwłaścicieli - osób fizycznych - w drodze umowy cywilno-prawnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż udziału Gminy Miejskiej w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na rzecz współwłaścicieli - osób fizycznych w drodze umowy cywilno - prawnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W zaistniałym stanie faktycznym przedmiotem dostawy w ramach umowy sprzedaży jest udział (część) w nieruchomości zabudowanej budynkiem niezamieszkałym w bardzo złym stanie technicznym nadającym się do rozbiórki, zaś wartość materiałów porozbiórkowych pokrywa koszty rozbiórki. Art. 29 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt z którym trwale złączone są budynki lub budowle również będące przedmiotem dostawy - opodatkowany jest wedle tej samej stawki podatkowej co budynki i budowle na nim położone, a co do zasady dostawa budynków, budowli, gruntów jest opodatkowana stawką podatkową 23% zgodnie z brzmieniem art. 146a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nadanym ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej w związku z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu z dnia 25 października 2013 r. "Prosimy również o jednoznaczne przedstawienie własnego stanowiska, jeśli bowiem Wnioskodawca chce uzyskać również odpowiedź jaką stawką należy opodatkować sprzedaż nieruchomości, to nie wystarczy wskazać, że "co do zasady sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką 23%". Wnioskodawca we własnym stanowisku musi jednoznacznie podać z jaką stawką, jego zdaniem, będzie opodatkowana sprzedaż jego udziałów w nieruchomości", Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 listopada 2013 r. stwierdził, że podtrzymuje stanowisko zawarte we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r., zgodnie z którym sprzedaż udziału Gminy Miejskiej w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na rzecz współwłaścicieli - osób fizycznych w drodze umowy cywilno-prawnej winna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W zaistniałym stanie faktycznym przedmiotem dostawy w ramach umowy sprzedaży jest udział (część) w nieruchomości zabudowanej budynkiem niezamieszkałym w bardzo złym stanie technicznym nadającym się do rozbiórki, zaś wartość materiałów porozbiórkowych pokrywa koszty rozbiórki. Art. 29 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt z którym trwale złączone są budynki lub budowle również będące przedmiotem dostawy - opodatkowany jest wedle tej samej stawki podatkowej co budynki i budowle na nim położone, a co do zasady dostawa budynków, budowli, gruntów jest opodatkowana stawką podatkową 23% zgodnie z brzmieniem art. 146a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nadanym ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej w związku z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego wyjaśnienia Wnioskodawca prosi o rozpatrzenie złożonego wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. i o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w sprawie sprzedaży udziału Gminy Miejskiej w ww. nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem "przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel" (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy oraz ich części (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie konstytutywnego aspektu dostawy towarów, odwołujące się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki.

Prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielne kilku osobom. Na tym polega współwłasność w świetle art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się - jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji - przepisy odnoszące się do własności.

Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Z kolei zgodnie z art. 196 k.c. współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej. Współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, jako wyłącznego prawa współwłaściciela, zasadą jest, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 k.c.). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział. Współwłaściciele są zatem odrębnymi podmiotami prawa.

W ujęciu cywilistycznym istotą umowy sprzedaży jest to, że sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Art. 45 k.c. definiuje rzeczy jako przedmioty materialne.

Zatem, w zakresie pojęcia towarów, jako rzeczy oraz ich części, mieści się współwłasność jako prawo do rzeczy wspólnej. Wobec powyższego, towarem jest udział w prawie własności nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, według których państwa członkowskie mogą uznać za towary udziały lub inne prawa o charakterze udziałowym, które dają ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności, czy też posiadania nieruchomości - art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.).

Jak już wskazano powyżej, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynność ta daje otrzymującemu towar prawo dysponowania rzeczą jak właściciel. Przepis nie wspomina stricte o przeniesieniu prawa własności. Mając na uwadze powyższe, sprzedaż udziału w prawie własności nieruchomości należy traktować, jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić jednak należy, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.

Zatem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z wniosku wynika, że sprzedaż udziału Gminy w wysokości 1/16 działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym miałaby nastąpić w drodze umowy cywilno - prawnej w formie aktu notarialnego za zapłatą ceny tego udziału ustalonej na podstawie jego wartości rynkowej według stanu rynku nieruchomości i stanu nieruchomości na dzień wyceny tj. marzec 2013 r. określonej w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego.

Tak więc sprzedaż udziału Gminy w wysokości 1/16 działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym, jako czynność cywilnoprawna zostanie dokonana przez Wnioskodawcę jako podatnika VAT, spełniając definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ww. ustawy o VAT podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż udziału Wnioskodawcy w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym winna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia określenia stawki podatku VAT z tytułu sprzedaży przedmiotowego udziału w nieruchomości zabudowanej budynkiem, gdyż mimo wezwania Wnioskodawcy do przedstawienia w tym zakresie własnego stanowiska, Wnioskodawca go nie przedstawił, tylko powtórzył swoje stanowisko z pierwotnego wniosku, z którego nie wynika jaką zdaniem Wnioskodawcy należy zastosować stawkę (lub zwolnienie od podatku) dla dostawy udziału w nieruchomości, o którym mowa we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl