IBPP1/443-698/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-698/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT usług prowadzenia przez Wnioskodawcę zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT usług prowadzenia przez Wnioskodawcę zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Jako osoba fizyczna, na podstawie wpisu do ewidencji, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych, w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. Przedmiotem działalności firmy Wnioskodawcy są usługi tłumaczeniowe oraz nauczanie języków obcych, zatem Wnioskodawca świadczy zarówno usługi objęte stawką VAT 23%, jak i stawką zwolnioną. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym zawodowo nauczycielem języka angielskiego, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w państwowej placówce oświatowej, dzięki pełnym kwalifikacjom pedagogicznym uzyskanym za sprawą ukończenia dwóch nauczycielskich kolegiów języków obcych.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi teoretyczno-praktyczne zajęcia na studiach podyplomowych w szkole wyższej, w zakresie metodyki nauczania języka angielskiego. Zajęcia te prowadzone są w języku angielskim i wchodzą w skład przygotowania pedagogicznego przyszłych nauczycieli języka angielskiego.

Należność za wykonaną usługę zostanie zapłacona na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, zatem usług prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego nie świadczy jako taka jednostka.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Osoby biorące udział w zajęciach dydaktycznych i wykładach, nabytą wiedzę będą wykorzystywały w pracy w zawodzie nauczyciela języka angielskiego poprzez opanowanie zagadnień teoretycznych dotyczących nauczania i przyswajania języka obcego oraz poprzez nabycie praktycznej umiejętności planowania i prowadzenia zajęć języka angielskiego.

Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych, ponieważ słuchacze studiów podyplomowych - uczestnicy zajęć dydaktycznych i wykładów, są absolwentami studiów wyższych zawodowych lub studiów magisterskich, posiadającymi przygotowanie merytoryczne lecz nie posiadającymi przygotowania pedagogicznego do nauczania przedmiotu. Ponieważ ww. słuchacze pragną podjąć pracę w zawodzie nauczyciela języka angielskiego w jednostkach oświatowych, podjęli studia podyplomowe na kierunku przygotowanie pedagogiczne, w celu spełnienia wymogów stawianych przez ww. jednostki oświatowe.

Udział w zajęciach prowadzonych przez Wnioskodawcę jest niezbędny do ukończenia studiów przez słuchaczy studiów podyplomowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia oraz pozytywnej oceny z egzaminu z metodyki nauczania języka angielskiego.

Dla Wnioskodawcy zleceniodawcą w zakresie ww. usług jest. Wyższa Szkoła.... im..... w..., reprezentowaną przez prof. dr hab..... oraz mgr..... Z ww. zleceniodawcą Wnioskodawca zawiera umowę na świadczenie usługi obejmującej przygotowanie i przeprowadzenie wykładu, ćwiczeń oraz zaliczenia i egzaminu z metodyki nauczania języka angielskiego dla słuchaczy studiów podyplomowych, kierunek: przygotowanie pedagogiczne.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 8 listopada 2010 r. z tytułu zarówno dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku, jak i dostawy towarów i świadczenia usług opodatkowanych stawką VAT 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować dla usługi prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego w szkole wyższej.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 lipca 2011 r.) usługa prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego na studiach podyplomowych w szkole wyższej, jest prywatnym nauczaniem w szkole wyższej, zatem może korzystać ze zwolnienia na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 8 listopada 2010 r., który prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi teoretyczno-praktyczne zajęcia na studiach podyplomowych w szkole wyższej, w zakresie metodyki nauczania języka angielskiego. Zajęcia te prowadzone są w języku angielskim i wchodzą w skład przygotowania pedagogicznego przyszłych nauczycieli języka angielskiego.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, zatem usług prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego nie świadczy jako taka jednostka.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Osoby biorące udział w zajęciach dydaktycznych i wykładach, nabytą wiedzę będą wykorzystywały w pracy w zawodzie nauczyciela języka angielskiego poprzez opanowanie zagadnień teoretycznych dotyczących nauczania i przyswajania języka obcego oraz poprzez nabycie praktycznej umiejętności planowania i prowadzenia zajęć języka angielskiego. Zatem jest to nauczanie mające na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych, ponieważ słuchacze studiów podyplomowych - uczestnicy zajęć dydaktycznych i wykładów, są absolwentami studiów wyższych zawodowych lub studiów magisterskich, posiadającymi przygotowanie merytoryczne lecz nie posiadającymi przygotowania pedagogicznego do nauczania przedmiotu. Udział w zajęciach prowadzonych przez Wnioskodawcę jest niezbędny do ukończenia studiów przez słuchaczy studiów podyplomowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia oraz pozytywnej oceny z egzaminu z metodyki nauczania języka angielskiego.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Dla Wnioskodawcy zleceniodawcą w zakresie ww. usług jest.... Wyższa Szkoła... w...., z którą Wnioskodawca zawiera umowę na świadczenie usługi obejmującej przygotowanie i przeprowadzenie wykładu, ćwiczeń oraz zaliczenia i egzaminu z metodyki nauczania języka angielskiego dla słuchaczy studiów podyplomowych. Należność za wykonaną usługę zostanie zapłacona na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług.

Jednocześnie z uregulowań zawartych w ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Należy w tym miejscu przytoczyć ust. 17a art. 43 ustawy o VAT obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011 r., a stanowiący doprecyzowanie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie, mianowicie zgodnie z tym przepisem zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z powyższego wynika zatem jednoznacznie, że ze zwolnienia od podatku korzystają wyłącznie takie usługi ściśle związane z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku, które świadczone są przez ten sam podmiot, który świadczy usługę podstawową zwolnioną od podatku.

Tak samo przedstawia się sprawa innych usług kształcenia niż kształcenie na poziomie wyższym, świadczonych przez uczelnie uregulowana w przepisach rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT, zgodnie bowiem z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (jest to również przepis doprecyzowujący) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

W świetle powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT ani w § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie jest ani jednostką objętą systemem oświaty, ani uczelnią, ani jednostką naukową czy badawczą. Usługi te nie stanowią również usług ściśle związanych z usługą podstawową w rozumieniu ustawy o VAT.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT gdyż nie stanowią prywatnego nauczania świadczonego przez nauczycieli, bowiem świadczone są na rzecz uczelni, a nie bezpośrednio na rzecz słuchacza.

Dla Wnioskodawcy bowiem zleceniodawcą w zakresie ww. usług jest.... Wyższa Szkoła.... w...., z którą Wnioskodawca zawiera umowę na świadczenie przedmiotowych usług obejmujących przygotowanie i przeprowadzenie wykładu, ćwiczeń oraz zaliczenia i egzaminu z metodyki nauczania języka angielskiego dla słuchaczy studiów podyplomowych.

A zatem w przedmiotowej sprawie nie występuje bezpośrednia relacja umowna pomiędzy Wnioskodawcą a studentami.

Tym samym przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie wypełniają definicji nauczania prywatnego i nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 27.

Zwolnienie nie przysługuje Wnioskodawcy także w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi zajęcia teoretyczno-praktyczne na studiach podyplomowych w szkole wyższej, w zakresie metodyki nauczania języka angielskiego. Zajęcia te prowadzone są w języku angielskim i wchodzą w skład przygotowania pedagogicznego przyszłych nauczycieli języka angielskiego. Osoby biorące udział w zajęciach dydaktycznych i wykładach, nabytą wiedzę będą wykorzystywały w pracy w zawodzie nauczyciela języka angielskiego poprzez opanowanie zagadnień teoretycznych dotyczących nauczania i przyswajania języka obcego oraz poprzez nabycie praktycznej umiejętności planowania i prowadzenia zajęć języka angielskiego.

Dokonując zatem analizy stanu faktycznego na tle obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż zajęcia z metodyki nauczania języka angielskiego nie stanowią nauczania języka angielskiego.

W świetle powyższego prowadzone przez Wnioskodawcę zajęcia z metodyki nauczania języka angielskiego nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że zleceniodawcą w zakresie ww. usług prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego jest..... Wyższa Szkoła.... w...., z którą Wnioskodawca zawiera umowę na świadczenie przedmiotowych usług.

Jak wskazał Wnioskodawca, osoby biorące udział w zajęciach dydaktycznych i wykładach, nabytą wiedzę będą wykorzystywały w pracy w zawodzie nauczyciela języka angielskiego poprzez opanowanie zagadnień teoretycznych dotyczących nauczania i przyswajania języka obcego oraz poprzez nabycie praktycznej umiejętności planowania i prowadzenia zajęć języka angielskiego. Udział w zajęciach prowadzonych przez Wnioskodawcę jest niezbędny do ukończenia studiów przez słuchaczy studiów podyplomowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia oraz pozytywnej oceny z egzaminu z metodyki nauczania języka angielskiego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w postaci wykładów i ćwiczeń oraz przeprowadzenia zaliczenia i egzaminu na uczelni wyższej w ramach zakresów programowych danego kierunku studiów stanowią element kształcenia organizowanego przez uczelnię i zaliczenie danego przedmiotu (w zakresie, którego prowadzone są wykłady czy ćwiczenia) konieczne jest do zaliczenia danego semestru studiów czy też do ukończenia studiów podyplomowych przez danego słuchacza. Nie można zatem uznać aby usługi świadczone przez Wnioskodawcę dla słuchaczy ale na rzecz uczelni wyższej, stanowiły kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe związane bezpośrednio z branżą lub wykonywanym zawodem.

Jednocześnie należy dodać, że nawet w sytuacji, gdyby usługi te można było uznać za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, to dodatkowo spełniony musiałby być jeden z warunków określonych w lit, a, b lub c tegoż przepisu, a tych warunków Wnioskodawca nie spełnia, bowiem usługi te nie są świadczone w formach i na zasadach wynikających z odrębnych przepisów, Wnioskodawca nie posiada akredytacji rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak również usługi te nie są finansowane w całości ani w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W świetle powyższego nie jest możliwe zastosowanie w przedmiotowej sprawie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zwolnienia dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie przewidują także przepisy wykonawcze do ustawy o VAT.

Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie kształcenia na studiach podyplomowych w zakresie usług prowadzenia zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, tylko podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl