IBPP1/443-690/13/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-690/13/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 października 2013 r. znak: IBPP1/443-690/13/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z realizacją projektu "..." w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 realizowanego przez Stowarzyszenie im. artysty Jana W., poniesiono koszty zawierające podatek VAT, który zostanie wliczony do kosztów kwalifikowanych projektu po wydaniu niniejszej interpretacji. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT, dlatego nie odzyska tych kosztów, których pokrycie przewyższa budżet beneficjenta. Projekt polegał na organizacji 10 spotkań z młodzieżą gimnazjalną w muzeum, zorganizowano 4 wystawy z prelekcją na temat sylwetki artysty w Gminnym Ośrodku Kultury w I. oraz w Szkołach Podstawowych w I., J. K. W ramach projektu nastąpiła konserwacja oraz sporządzenie ewidencji obrazów. Aby udostępnić muzeum szerokiemu gronu zwiedzających konieczna była komputerowa ewidencja eksponatów muzealnych, zakup potrzebnego oprogramowania, laptopa, rzutnika i ekranu pozwalająca na profesjonalne katalogowanie i obsługiwanie ogromnej ilości prac artysty, natomiast zakup zestawu do nagłośnienia przyczyni się do obsługi większych grup zwiedzających oraz przy organizacji imprez plenerowych na terenie muzeum. Katalogizacja i konserwacja pozwoli na zabezpieczenie wartościowych dzieł artysty, a wydrukowanie informatora na temat muzeum (1.000 sztuk), kartek pocztowych (2.000) oraz tablic informacyjnych (2 sztuki), które będą kierować do muzeum. Pozwoli na jego upowszechnienie. Całość kosztów projektu poniesionych przez Wnioskodawcę wynosi 35.340,51 zł.

Wydatki zawierające podatek VAT to:

* Zakup programu muzealnego 6.700 zł w tym VAT 1.252,85 zł,

* Zakup laptopa 3.991,51 zł w tym VAT 746,38 zł,

* Zakup projektora multimedialnego 1.350,00 zł w tym VAT 252,44 zł,

* Zakup ekranu na statywie 299,00 zł w tym VAT 55,90 zł,

* Zakup zestawu do nagłośnienia 1.900,00 zł w tym VAT 355,29 zł,

* Produkcja tablic informacyjnych 3.000,00 zł w tym VAT 561,00 zł.

Kwota podatku VAT wynosi 3.223,86 zł.

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji wymaganej przez Urząd Marszałkowski Województwa, Wydział Terenów Wiejskich na wyżej wymienione koszty, która pozwoli na wypłacenie całości przyznanej dotacji projektu.

Pozostałe koszty:

* Druk foldera o muzeum 1.500 zł,

* Druk kartek pocztowych i kopert 1.000 zł,

* Koszty umów cywilnoprawnych na następujące zdarzenia.

* Organizacja spotkań warsztatowych dla młodzieży 3.600 zł,

* Przygotowanie wystaw 2.000 zł,

* Wygłoszenie prelekcji 2.000 zł,

* Opracowanie, katalogowanie i archiwizacja elektroniczna eksponatów muzealnych 4.000 zł,

* Konserwacja obrazów 4.000 zł.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia z tyt. art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 150.000,00 zł.

Specyfikacja przychodów w 2012 r.:

* sprzedaż kopii drzeworytów artysty: 2.822,00 zł,

* sprzedaż biletów do zwiedzania muzeum: 7.977,00 zł,

* wpływy z Dotacji W.: 4.083,00 zł,

* darowizny osób fizycznych: 20,00 zł.

Łącznie: 14.902,00 zł.

Wszystkie poniesione wydatki kosztowe i inwestycyjne są księgowane w kwocie brutto jako wymagające zapłaty tj. łącznie z podatkiem VAT.

Na pytanie tut. organu czy w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca świadczył odpłatne usługi lub dokonywał odpłatnej dostawy towarów Wnioskodawca wskazał, że w ramach realizowanego projektu nie były świadczone odpłatne usługi.

W roku podatkowym 2013 na dzień rozliczenia wniosku tj. na dzień 30 czerwca 2013 r. przychody ze sprzedaży wynosiły:

* sprzedaż kopii drzeworytów artysty: 790,00 zł,

* bilety wstępu do muzeum: 1.804,00 zł,

* darowizny osób fizycznych: 2.000,00 zł,

* dodatkowe składki członków Stowarzyszenia: 2.720,00 zł.

Łącznie 7.314,00 zł.

W roku 2013 sprzedaż nie przekroczy 150.000,00 zł.

Stowarzyszenie nie wykonuje i nie będzie wykonywało czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 Ustawy o VAT.

Zakupy wskazane we wniosku w przyszłości po przekroczeniu limitu sprzedaży mogą służyć czynnościom opodatkowanym w zakresie sprzedaży biletów wstępu do muzeum.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 października 2013 r.):

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów w związku z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 października 2013 r.), Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów oraz świadczenie usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r.) działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." poniosło koszty zawierające podatek VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Projekt polegał na organizacji 10 spotkań z młodzieżą gimnazjalną w muzeum, zorganizowano 4 wystawy z prelekcją na temat sylwetki artysty w Gminnym Ośrodku Kultury oraz w Szkołach Podstawowych. W ramach projektu nastąpiła konserwacja oraz sporządzenie ewidencji obrazów. Aby udostępnić muzeum szerokiemu gronu zwiedzających konieczna była komputerowa ewidencja eksponatów muzealnych, zakup potrzebnego oprogramowania, laptopa, rzutnika i ekranu pozwalająca na profesjonalne katalogowanie i obsługiwanie ogromnej ilości prac artysty, natomiast zakup zestawu do nagłośnienia przyczyni się do obsługi większych grup zwiedzających oraz przy organizacji imprez plenerowych na terenie muzeum. Katalogizacja i konserwacja pozwoli na zabezpieczenie wartościowych dzieł artysty, a wydrukowanie informatora na temat muzeum, kartek pocztowych oraz tablic informacyjnych, które będą kierować do muzeum, pozwoli na jego upowszechnienie.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 150.000,00 zł. W roku 2013 sprzedaż nie przekroczy 150.000,00 zł.

Stowarzyszenie nie wykonuje i nie będzie wykonywało czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 Ustawy o VAT.

Na pytanie tut. organu czy w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca świadczył odpłatne usługi lub dokonywał odpłatnej dostawy towarów Wnioskodawca wskazał, że w ramach realizowanego projektu nie były świadczone odpłatne usługi.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W sytuacji więc, gdy Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i poczynione zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "..." nie były i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, że z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach, należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy dodać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawa Wnioskodawcy do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT ponieważ w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 października 2013 r. Wnioskodawca ostatecznie stwierdził, że prosi o wydanie interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku wykorzystywania zakupów związanych z projektem do wykonywania czynności opodatkowanych) lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl