IBPP1/443-658/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-658/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły posiłków w stołówce szkolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły posiłków w stołówce szkolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostki budżetowe Gminy P. tj. szkoły podstawowe w ramach swych zadań statutowych prowadzą stołówki szkolne obsługiwane przez personel poszczególnych jednostek. Do korzystania ze stołówek szkolnych uprawnieni są uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy niniejszych jednostek (stołówki nie prowadzą sprzedaży na zewnątrz). Posiłki wydawane w stołówkach są odpłatne. Uczniowie korzystający ze stołówek szkolnych pokrywają jedynie koszt surowców zużytych do przygotowania posiłków - "wsad do kotła", natomiast nauczyciele i inni pracownicy placówek pokrywają pełny koszt przygotowania posiłku odpowiadający kosztowi surowców użytych do przygotowania posiłku powiększonego o koszty jego wytworzenia wynikającego z ewidencji rachunkowo-księgowej tj. o koszty wynagrodzeń pracowników kuchni i pochodnych od tych wynagrodzeń oraz o koszty utrzymania kuchni. Powyższa usługa sklasyfikowana została w grupie PKWiU 80 (usługi w zakresie edukacji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wskazana wyżej usługa, sklasyfikowana w grupie PKWiU 80 (usługi w zakresie edukacji) jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzenie przez jednostki budżetowe (szkoły) zamkniętych stołówek podlega zwolnieniu w związku z zaklasyfikowaniem niniejszej usługi przez Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów GUS do usług w zakresie edukacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie pod odpowiednim symbolem PKWiU wykonywanych usług przez jednostki budżetowe Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, że jednostki budżetowe Gminy, tj. szkoły podstawowe prowadzą stołówki szkolne obsługiwane przez personel poszczególnych jednostek w ramach zadań statutowych. Do korzystania ze stołówek szkolnych uprawnieni są uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy niniejszych jednostek (stołówki nie prowadzą sprzedaży na zewnątrz). Powyższe usługi stołówek szkolnych Wnioskodawca sklasyfikował w dziale PKWiU 80 "usługi w zakresie edukacji".

Należy zauważyć, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usługi do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto zatem, że świadczone przez szkoły podstawowe (jednostki budżetowe Wnioskodawcy) na rzecz uczniów, nauczycieli i pracowników tych szkół usługi stołówkowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 do ww. ustawy wymieniono w poz. 7 usługi o symbolu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Dodanie do symbolu PKWiU wyróżnika "ex" oznacza, iż zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej będącej integralną częścią szkoły, na rzecz uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły, sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl