IBPP1/443-645/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-645/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki X, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 29 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia bądź uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "Współpraca Politechniki X i Uniwersytetu Technicznego w Y w zakresie inżynierii materiałowej zwłaszcza w rozwoju materiałów współczesnej generacji" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia bądź uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "Współpraca Politechniki X i Uniwersytetu Technicznego w Y w zakresie inżynierii materiałowej zwłaszcza w rozwoju materiałów współczesnej generacji". Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-161/08/JP z dnia 15 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Politechnika X jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami. W ramach powyższych zadań, w ramach I. Polska - Czechy, w okresie czerwiec 2005 r. - październik 2007 r. Politechnika X realizowała projekt pn. "Współpraca Politechniki X i Uniwersytetu Technicznego w Y w zakresie inżynierii materiałowej zwłaszcza w rozwoju materiałów współczesnej generacji".

Realizacja projektu polegała na współpracy uczelni w zakresie inżynierii materiałowej - prowadzeniu wspólnie lub równolegle badań dotyczących aplikacji stopów tytanu, magnezu i stali stopowych, organizacji konferencji i warsztatów naukowych, szkół letnich, wymianie studentów, prowadzeniu prób aplikacji osiągnięć naukowych.

W wyniku realizacji projektu osiągnięto rozwój dydaktyki nauki, rozszerzono i zacieśniono współpracę, opracowano oferty wykorzystania badań, udział w ich wdrażaniu, podniesiono kwalifikacje kadry i studentów. Doposażono laboratorium badawcze, służące do realizacji badań przez naukowców i studentów oraz realizacji prac dyplomowych, przeznaczone również dla prac studenckich Politechniki X - Wydziału Mechanicznego, Katedry Materiałoznawstwa i Technologii Bezwiórowych (zakupiono urządzenia mających uzupełnić aparaturę pomiarową strony polskiej i czeskiej, wydawnictwa naukowe, publikacje).Beneficjentami projektu byli studenci czescy i polscy oraz pracownicy naukowi Politechniki X i Uniwersytetu Technicznego w Y, przedstawiciele przemysłu zainteresowani wdrażaniem wyników badań.

Z efektów projekty korzystają nieodpłatnie.

W ramach realizacji tego projektu poniesiono nakłady na zużycie materiałów, wyposażenie, aparaturę specjalną, remonty środków trwałych, usługi transportowe, usługi biurowe, pozostałe usługi obce, podróże służbowe samochodami prywatnymi, podróże służbowe zagraniczne, opłaty za kongresy i sympozja oraz inne koszty.

Realizowany projekt jest jednym z kilkunastu projektów realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Politechnika X nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane podatkiem VAT. Politechnika X jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Politechnika X ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją powyższego projektu bądź czy ma prawo otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją powyższego projektu bądź otrzymania zwrotu tego podatku z uwagi na brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie czerwiec 2005 r. - październik 2007 r. ponosił wydatki związane z realizacją projektu pn. "Współpraca Politechniki X i Uniwersytetu Technicznego w Y w zakresie inżynierii materiałowej zwłaszcza w rozwoju materiałów współczesnej generacji". Projekt ten jest jednym z kilkunastu projektów realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosków o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu, Politechnika X nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponieważ, jak wykazano wyżej, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu, brak również prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku w oparciu o ww. art. art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dyrektor tut. Izby Skarbowej zaznacza także, że organ podatkowy nie dokonuje oceny załączonych do akt sprawy dokumentów, a interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dokonuje wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę w treści wniosku, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl