IBPP1/443-641/12/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-641/12/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data złożenia w tut. organie 19 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. organu 21 czerwca 2012 r.) oraz pismem z dnia 14 września 2012 r. (data złożenia w tut. organie 14 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. został złożony w tut. organie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. organu 21 czerwca 2012 r.) oraz pismem z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu do tut. organu 14 września 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 września 2012 r. znak: IBPP1/443-641/12/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od lat Wnioskodawca jako przedsiębiorca prowadzi działalność, w której - do ubiegłego roku - ponad 80% stanowiły przychody związane z działalnością edukacyjną (ex 80 PKWiU) - nauczanie języków obcych (w tym języka niemieckiego i włoskiego). Wartość świadczonych usług poza działalnością związaną z edukacją nie przekroczyła kwoty zwolnienia podmiotowego z VAT (obecnie 150.000 zł). Od 2011 r., w związku z treścią otrzymanego w "starostwie" wpisu Wnioskodawca jest osobą prowadzącą (organem prowadzącym) tzw. jednostki systemu oświaty (JSO). Wpisu do "ewidencji szkół i placówek niepublicznych" dokonał "starosta" właściwy ze względu na miejsce zamieszkania organu prowadzącego i zarazem "siedziby jednostki systemu oświaty JSO). Wpis został potwierdzony nadaniem odrębnego 14-znakowego numeru identyfikacji REGON (dla tzw. jednostki lokalnej). Inne znaczenie słowa "lokalny" potwierdza fakt, iż obecny zakres miejscowy prowadzonej działalności oświatowej zamyka się w obszarze właściwości terytorialnej tylko jednej z kilku delegatur kuratorium oświaty. Zgodnie ze zgłoszonym do organu rejestrowego statutem (wraz z późn. zm.) i stosowaną praktyką zajęcia edukacyjne prowadzone są wyłącznie na zlecenie różnych jednostek samorządu terytorialnego (JST), ich organów oraz ich jednostek organizacyjnych; tych które statutowo zajmują się sprawami oświaty; wyłącznie na terenie podległych danemu samorządowi publicznych szkół i placówek oświatowych. Są to zajęcia finansowane ze środków Unii Europejskiej, zlecane w oparciu o postępowania przetargowe opisane w ustawie - Prawo zamówień publicznych. Zwykle jednym z wymogów zamawiających jest warunek, by te zajęcia prowadzone były wyłącznie przez osoby posiadające takie kwalifikacje, jakie wymagane są od nauczycieli szkół publicznych. Zamawiający (JST, jego organy) prowadzą rożną politykę ogłaszania przetargów od zlecenia każdych zajęć oddzielnie (jedno postępowanie dzielone jest np. na ponad sto części) do zlecenia kompleksowego projektu wyrównywania szans edukacyjnych na podległym im obszarze. W związku z "rejonizacją" Zamawiających większość zajęć edukacyjnych odbywa się poza siedzibą JSO. Fakt każdego z uzyskanych zleceń, wraz z podaniem adresów szkół publicznych, w których prowadzone są zajęcia zgłaszany jest do organu rejestrowego/ewidencyjnego lecz z uwagi na brak tytułu prawnego do wykorzystywanych pomieszczeń (Dyrektorzy szkół/placówek publicznych co czas jakiś zmieniają godziny lub/i sale prowadzonych przez Wnioskodawcę zajęć) nie jest zgłaszany do rejestrów REGON. Ponadto zapłata za świadczone usługi dokonywana jest wyłącznie w obrocie bezgotówkowym (bankowym). Beneficjentami ostatecznymi są co prawda dzieci, lecz usługi zleca JST lub jej wyspecjalizowana jednostka organizacyjna i ona jest płatnikiem dysponentem funduszy z EFS.

Wnioskodawca jest - jako "osoba prowadząca" (JSO nie ma odrębnej osobowości prawnej) - i będzie uczestnikiem wielu postępowań "przetargowych", na "usługi edukacyjne" związane z kształceniem (lubi) wychowaniem, w tym zajęcia "logopedyczne" i z "gimnastyki korekcyjnej" których sumaryczna (a czasem i pojedyncza) wartość przekroczy 150.000 zł.

Stąd w kontekście art. 82 ust. 1 oraz tego, iż w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty Wnioskodawca, który posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy jeśli będzie świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania (w tym logopedii, gimnastyki korekcyjnej) to w związku z powyższym wypełnia podmiotowo - przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług i będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż z dniem 1 sierpnia 2012 r. w związku z ustawą o Systemie Informacji Oświatowej wiele przepisów u.s.o. oraz dotyczących rejestracji JSO w REGON ulegnie zmianie.

Jako osoba fizyczna Wnioskodawca nie był (nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług).

Wnioskodawca jest tylko osobą prowadzącą/organem prowadzącym dla "niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej".

Wnioskodawca planuje świadczyć różne usługi jako osoba prowadząca działalność gospodarczą lecz w małej skali tj. zdecydowanie nieprzekraczając kwoty I00.000 zł (Wnioskodawca nie wlicza wartości usług nauczania języków obcych - ustawowo zwolnione z VAT).

Wnioskodawca wskazał, że zajęcia realizowane są zgodnie z rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej, a nie jako "działalność lecznicza".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kontynuowanie w większej skali działalności w opisany wcześniej sposób będzie podlegało zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT w kontekście art. 82 ust. 1 oraz tego, iż w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty Wnioskodawca, który posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy będzie świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania (w tym logopedii, gimnastyki korekcyjnej) i w związku z powyższym wypełniona będzie podmiotowo - przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z dnia 14 września 2012 r.), tak, o ile wartość innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie zwolnionych) nie przekroczy kwoty 150.000 zł, tym bardziej, iż po uzyskaniu nowego REGON i odrębnego NIP dla niepublicznej placówki oświatowo-wychowaczej będzie skutkować pojawieniem się nowego odrębnego od osoby prowadzącej pomiotu J.- podatnika VAT.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas byty ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określających ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jako przedsiębiorca prowadzi działalność, w której - do ubiegłego roku - ponad 80% stanowiły przychody związane z działalnością edukacyjną (ex 80 PKWiU) - nauczanie języków obcych (w tym języka niemieckiego i włoskiego). Wartość świadczonych usług poza działalnością związaną z edukacją nie przekroczyła kwoty zwolnienia podmiotowego z VAT (obecnie 150.000 zł). Od 2011 r., w związku z treścią otrzymanego w "starostwie" wpisu Wnioskodawca jest osobą prowadzącą (organem prowadzącym) jednostki systemu oświaty (JSO). Wpisu do "ewidencji szkół i placówek niepublicznych" dokonał "starosta" właściwy ze względu na miejsce zamieszkania organu prowadzącego i zarazem "siedziby jednostki systemu oświaty. Wpis został potwierdzony nadaniem odrębnego 14-znakowego numeru identyfikacji REGON (dla tzw. jednostki lokalnej). Zgodnie ze zgłoszonym do organu rejestrowego statutem (wraz z późn. zm.) i stosowaną praktyką zajęcia edukacyjne prowadzone są wyłącznie na zlecenie różnych jednostek samorządu terytorialnego (JST), ich organów oraz ich jednostek organizacyjnych; tych które statutowo zajmują się sprawami oświaty; wyłącznie na terenie podległych danemu samorządowi publicznych szkół i placówek oświatowych. Są to zajęcia finansowane ze środków Unii Europejskiej, zlecane w oparciu o postępowania przetargowe opisane w ustawie - Prawo zamówień publicznych. Zwykle jednym z wymogów zamawiających jest warunek, by te zajęcia prowadzone były wyłącznie przez osoby posiadające takie kwalifikacje, jakie wymagane są od nauczycieli szkół publicznych.

Wnioskodawca jest - jako "osoba prowadząca" (JSO nie ma odrębnej osobowości prawnej) - i będzie uczestnikiem wielu postępowań "przetargowych", na "usługi edukacyjne" związane z kształceniem (lubi) wychowaniem, w tym zajęcia "logopedyczne" i z "gimnastyki korekcyjnej" których sumaryczna (a czasem i pojedyncza) wartość przekroczy 150.000 zł.

Wnioskodawca planuje świadczyć różne usługi jako osoba prowadząca działalność gospodarczą lecz w małej skali tj. zdecydowanie nieprzekraczając kwoty I00.000 zł (Wnioskodawca nie wlicza wartości usług nauczania języków obcych - ustawowo zwolnione z VAT).

Wnioskodawca jest osobą prowadzącą (organem prowadzącym) dla niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej.

Wnioskodawca wskazał, że zajęcia realizowane są zgodnie z rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej, a nie jako "działalność lecznicza".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy kontynuowanie w większej skali ww. działalności będzie podlegało zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT w kontekście art. 82 ust. 1 oraz tego, iż w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty Wnioskodawca, który posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy będzie świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania (w tym logopedii, gimnastyki korekcyjnej).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub/i wychowania.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca jako organ prowadzący niepubliczną placówkę oświatowo-wychowawczą (został wpisany do ewidencji jako Niepubliczna Placówka Oświatowo-Wychowawcza) świadczy wymienione we wniosku i objęte pytaniem usługi (logopedii i gimnastyki korekcyjnej) w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty, to opisane we wniosku usługi wypełniają podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Tym samym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż kontynuowanie w większej skali działalności będzie wypełniać podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług w zakresie kształcenia i wychowania (w tym logopedii, gimnastyki korekcyjnej) i będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT.

Jednocześnie należy zauważyć, iż na powyższe zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie kształcenia i wychowania (w tym logopedii, gimnastyki korekcyjnej) nie ma wpływu korzystanie bądź nie, przez Wnioskodawcę ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT oraz wysokość uzyskiwanych przez Wnioskodawcę obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu wykonywania przez niego innych czynności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy zauważyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia oceny zasadności uzyskania odrębnego numeru NIP dla podmiotu J., gdyż jako przepisy prawa, których Wnioskodawca żąda interpretacji w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca wskazał art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT oraz Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania. Także kwestia uzyskania nowego numeru REGON nie może być przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż tut. organ nie może interpretować przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była również kwestia zwolnienia od podatku VAT nauczania języków obcych, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska. Kwestia zwolnienia od podatku VAT nauczania języków obcych została przyjęta przez tut. organ jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl