IBPP1/443-617/12/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-617/12/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania czynności oddania przez Gminę w 2008 r. w nieodpłatne użyczenie budynku Obserwatorium Astronomicznego - jest prawidłowe,

* wskazania czy w przypadku gdyby Y osiągnął wartość sprzedaży w zakresie biletów wstępu do Obserwatorium, przekraczająca kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego, to podatek należny nie wystąpiłby w Gminie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania czynności oddania w 2008 r. w nieodpłatne użyczenie budynku Obserwatorium Astronomicznego

* wskazania czy w przypadku gdyby Y osiągnął wartość sprzedaży w zakresie biletów wstępu do Obserwatorium, przekraczająca kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego, to podatek należny nie wystąpiłby w Gminie.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-617/12/AL z dnia 4 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina - czynny podatnik podatku od towarów usług, zrealizowała Projekt pn.: "..." w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, budżetu państwa i gminy w latach 2006-2007. Gmina nie odliczała podatku VAT naliczonego od towarów i usług związanych z budową obiektu, gdyż nie planowała wykorzystywać i nie wykorzystuje przedmiotowego obiektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W 2008 r. budynek został oddany w nieodpłatne użyczenie dla Y. Głównym celem działalności Obserwatorium Astronomicznego jest organizowanie dla turystów, w tym dzieci i młodzieży w wieku szkolnym możliwości praktycznego poznania obserwatorium, w tym zagadnień fizyki i astronomii oraz prowadzenie prac badawczych przez przedstawicieli uczelni, zaangażowanych we współpracę z Gminą. Obserwatorium jest centrum turystyki i miejscem gdzie turyści mają możliwość praktycznego poznawania zagadnień fizyki i astronomii. Jego działalność jest ukierunkowana na przybliżenie zagadnień popularno - naukowych dla turystów przemierzających szlaki górskie. Jest sztandarowym produktem turystycznym, który jest utożsamiany wyłącznie z Gminą i ma bezpośredni wpływ na zwiększenie atrakcyjności turystycznej Gminy, poprzez ofertę nowego produktu turystycznego "turystyka astronomiczna".

W roku bieżącym planuje się wprowadzenie odpłatności w związku z obsługą ruchu turystycznego w budynku Obserwatorium w formie biletów wstępu. Odpłatność stanowiłaby przychód Y, który jest jednostką organizacyjną Gminy, posiadającą swój NIP i Regon, funkcjonującą w formie jednostki budżetowej. Y realizuje zadania w zakresie edukacji publicznej: nauczanie w szkole podstawowej, gimnazjum, oddziały przedszkolne i stołówka zamknięta oraz zadania w zakresie turystyki: Obserwatorium Astronomiczne. W związku z prowadzoną działalnością Y otrzymuje z budżetu Gminy środki finansowe na realizację wydatków, a także osiąga przychody pochodzące z wpłat rodziców za żywienie dzieci oraz za pobyt dziecka w przedszkolu, a wlec z usług zwolnionych z podatku od towarów i usług. W ramach działalności Obserwatorium Astronomicznego planuje się wprowadzenie odpłatności za bilety wstępu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 września 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż Y nie jest odrębnym od Gminy podmiotem, jest jednostką organizacyjną Gminy, posiada swój numer identyfikacji podatkowej, regon oraz wyodrębniony rachunek bankowy, funkcjonuje w formie jednostki budżetowej. Jednostka budżetowa nie posiada osobowości prawnej i w obrocie prawnym funkcjonuje jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego, która z budżetu gminy otrzymuje środki na pokrycie swoich wydatków, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Czynności wykonywane przez Y są zadaniami własnymi Gminy, do realizacji których Y został utworzony. Zdaniem Wnioskodawcy Y będzie występował jako odrębny podatnik VAT z tytułu sprzedaży biletów wstępu do Obserwatorium, gdy spełni warunki wynikające z wysokości osiągniętego obrotu - zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż jest to podmiot wyodrębniony organizacyjnie, finansowo (działa na podstawie rocznego planu finansowego), kadrowo oraz ma własną siedzibę.

Oddanie budynku Obserwatorium w nieodpłatne użytkowanie Y jest związane z realizacją zadań własnych gminy z zakresu turystyki. Obserwatorium Astronomiczne jest centrum turystyki w gminie, jego celem jest organizowanie dla turystów, w tym dzieci i młodzieży w wieku szkolnym możliwości praktycznego poznawania obserwatorium, w tym zagadnień fizyki i astronomii. Działalność Obserwatorium jest ukierunkowana na przybliżenie zagadnień popularno - naukowych dla turystów przemierzających szlaki górskie. Jest produktem turystycznym, utożsamianym z Gminą i ma bezpośredni wpływ na zwiększenie atrakcyjności turystycznej gminy. Realizacja zadań w zakresie turystyki wynika z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Przy odbudowie Obserwatorium Astronomicznego, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, gdyż Gmina nie zamierzała w budynku tym wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z funkcjonowaniem obserwatorium Astronomicznego w Gminie (podatnika, który zrealizował inwestycję) wstąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług według przedstawionego wyżej zaistniałego stanu faktycznego - oddanie budynku w nieodpłatne użyczenie w celu realizacji zadań w zakresie turystyki.

2.

Czy w związku z funkcjonowaniem Obserwatorium Astronomicznego - w Gminie (podatnika, który zrealizował inwestycję) wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego - wprowadzenie opłat w formie biletów wstępu do budynku Obserwatorium przez Y.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy oraz jednostek organizacyjnych, jedną z nich jest Y, który funkcjonuje w formie jednostki budżetowej, posiadającej swój numer identyfikacji podatkowej i regon.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, jednak z tytułu oddania budynku Obserwatorium Astronomicznego w nieodpłatne użyczenie dla Y, w celu realizacji zadań gminy w zakresie turystyki, w Gminie nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Y natomiast osiąga przychody z tytułu świadczenia usług przygotowywania posiłków w stołówce szkolnej zamkniętej oraz odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu, a więc przychody z usług zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Y w zakresie pobierania odpłatności za bilety wstępu do Obserwatorium Astronomicznego zamierza skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W przypadku gdyby Y osiągnął wartość sprzedaży w zakresie biletów wstępu do Obserwatorium, przekraczającą kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego, to podatek należny wystąpiłby w Y, a nie w Gminie.

W związku z powyższym Gmina (podatnik podatku od towarów i usług) nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała obiektu Obserwatorium Astronomicznego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie opodatkowania czynności oddania przez Gminę w 2008 r. w nieodpłatne użyczenie budynku obserwatorium Astronomicznego Y.

* prawidłowe w zakresie wskazania czy w przypadku gdyby Y osiągnął wartość sprzedaży w zakresie biletów wstępu do Obserwatorium, przekraczająca kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego, to podatek należny nie wystąpiłby w Gminie.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejszą interpretację w zakresie przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności oddania budynku w nieodpłatne użytkowanie wydano w oparciu o przepisy obowiązujące w 2008 r., bowiem jak wynika przedstawionego stanu faktycznego oddanie przez Wnioskodawcę budynku Obserwatorium Astronomicznego w nieodpłatne użytkowanie Y nastąpiło w 2008 r.

Natomiast w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego tj. w zakresie wskazania czy w przypadku gdyby Y osiągnął wartość sprzedaży w zakresie biletów wstępu do Obserwatorium, przekraczająca kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego, to podatek należny nie wystąpiłby w Gminie wydano w oparciu o przepisu obowiązujące w dniu wydania niniejszej interpretacji, bowiem jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego wprowadzenie odpłatności za bilety wstępu, a zatem w konsekwencji ewentualny obowiązek odprowadzenia podatku należnego przez Gminę z tytułu ich sprzedaży wystąpiłaby dopiero w 2012 r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. - stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Od zasady tej ustawa przewiduje jednak pewne wyjątki. Na podstawie bowiem art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Ze przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina - czynny podatnik podatku od towarów usług, zrealizowała projekt pn.: "..." w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, budżetu państwa i gminy w latach 2006-2007. Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, jak również Gmina nie odliczała podatku VAT naliczonego od towarów i usług związanych z budową obiektu, gdyż nie planowała wykorzystywać i nie wykorzystuje przedmiotowego obiektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W 2008 r. budynek został oddany przez Wnioskodawcę w nieodpłatne użyczenie dla Y.

Głównym celem działalności Obserwatorium Astronomicznego jest organizowanie dla turystów, w tym dzieci i młodzieży w wieku szkolnym możliwości praktycznego poznania obserwatorium, w tym zagadnień fizyki i astronomii oraz prowadzenie prac badawczych przez przedstawicieli uczelni, zaangażowanych we współpracę z Gminą. Obserwatorium jest centrum turystyki i miejscem gdzie turyści mają możliwość praktycznego poznawania zagadnień fizyki i astronomii. Jego działalność jest ukierunkowana na przybliżenie zagadnień popularno - naukowych dla turystów przemierzających szlaki górskie. Jest sztandarowym produktem turystycznym, który jest utożsamiany wyłącznie z Gminą i ma bezpośredni wpływ na zwiększenie atrakcyjności turystycznej Gminy, poprzez ofertę nowego produktu turystycznego "turystyka astronomiczna".

Oddanie budynku Obserwatorium w nieodpłatne użyczenie Y było związane z realizacją zadań własnych gminy z zakresu turystyki, co wynika z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca oddał w 2008 r. Y w nieodpłatne użyczenie budynek Obserwatorium Astronomicznego.

W świetle regulacji przepisów art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Po zakończeniu użyczenia biorący do używania obowiązany jest zwrócić użyczającemu rzecz w stanie nie pogorszonym. A zatem umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Uwzględniając powyższe uregulowania zauważyć należy, iż oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia nie będzie stanowiło dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność ta stanowić bowiem będzie nieodpłatne świadczenie usług.

Jak wynika z powołanych powyżej unormowań zawartych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Jeśli któryś z wymienionych warunków nie jest spełniony, nie może być mowy o potraktowaniu usługi świadczonej nieodpłatnie z usługą odpłatną.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy nie przysługiwało bowiem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy odbudowie budynku, a przedmiotowa umowa użyczenia budynku została zawarta przez Gminę w celu wykonywania zadań własnych Gminy, a więc istnieje związek świadczonej usługi z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie przekazanie przez Wnioskodawcę w nieodpłatne użyczenie budynku Obserwatorium Astronomicznego Y stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w tytułu oddania budynku Obserwatorium Astronomicznego w nieodpłatne użyczenie dla Y, w celu realizacji zadań Gminy w zakresie turystyki, w Gminie nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług - uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie z wniosku wynika, iż planuje się w roku bieżącym wprowadzić odpłatność w formie biletów wstępu w związku z obsługą ruchu turystycznego, w oddanym w nieodpłatne użyczenie Y budynku Obserwatorium Astronomicznego.

Środki uzyskane ze sprzedaży biletów wstępu stanowiłaby przychód Y, który jest jednostką organizacyjną Gminy funkcjonującą w formie jednostki budżetowej, posiadającą swój odrębny NIP i regon oraz wyodrębniony rachunek bankowy.

Y realizuje zadania w zakresie edukacji publicznej: nauczanie w szkole podstawowej, gimnazjum, oddziały przedszkolne i stołówka zamknięta oraz zadania w zakresie turystyki: Obserwatorium Astronomiczne. W związku z prowadzoną działalnością Y otrzymuje z budżetu Gminy środki finansowe na realizację wydatków, a także osiąga przychody pochodzące z wpłat rodziców za żywienie dzieci oraz za pobyt dziecka w przedszkolu tj. z usług zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Y będzie występował jako odrębny podatnik VAT z tytułu sprzedaży biletów wstępu do Obserwatorium, gdy spełni warunki wynikające z wysokości osiągniętego obrotu - zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż jest to podmiot wyodrębniony organizacyjnie, finansowo (działa na podstawie rocznego planu finansowego), kadrowo oraz ma własną siedzibę.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast jak stanowi art. 113 ust. 1 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Natomiast art. 113 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Biorąc pod uwagę cyt. przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, ponieważ Y jest odrębnym od Gminy podmiotem posługującym się odrębnym od Gminy numerem NIP, posługującym się odrębnym rachunkiem bankowym, na którym zgromadzone są środki uzyskiwanie z działalności Y oraz będzie występował jako odrębny podatnik VAT z tytułu sprzedaży biletów wstępu do Obserwatorium, gdy spełni warunki wynikające z wysokości osiągniętego obrotu - zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż jest to podmiot wyodrębniony organizacyjnie, finansowo (działa na podstawie rocznego planu finansowego), kadrowo oraz ma własną siedzibę, zatem środki uzyskane ze sprzedaży biletów nie będą stanowiły obrotu Wnioskodawcy lecz Y.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku gdyby Y osiągnął wartość sprzedaży w zakresie biletów wstępu do obserwatorium, przekraczającą kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego, to podatek należny nie wystąpiłby w Gminie należało uznać za prawidłowe.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl