IBPP1/443-611/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-611/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu do tut. organu 6 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 22 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych stanowiących kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług edukacyjnych stanowiących kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 22 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 1 listopada 2009 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem wykonywanej działalności jest m.in. organizacja szkoleń i konferencji dla firm i przedsiębiorstw (zgodnie z PKD 2007 "pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane"). Ponadto firma Wnioskodawcy wpisana została do rejestru oświatowych placówek niepublicznych pod nr 15/04.

Zakres szkoleń obejmuje: HR, kadry, sekretariat, prawo celne, prawo pracy, produkcja, logistyka, transport, marketing, sprzedaż, zakupy, rozwój interpersonalny, ekonomia, finanse, szkolenia z zakresu BHP, pierwsza pomoc, szkolenia w zakresie uzyskania uprawnień SEP, szkolenia w zakresie uzyskania uprawnień UDT, nauka języków obcych.

Ponadto firma Wnioskodawcy nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. wynika, że firma Wnioskodawcy jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty na podstawie art. 2 ust. 3a (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego) świadczącą usługi w zakresie kształcenia.

Firma Wnioskodawcy jest wpisana jako niepubliczna placówka oświatowa do ewidencji Powiatu zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Wszystkie szkolenia (w tym szkolenia wymienione w poz. 56 wniosku) i konferencje świadczone są przez firmę Wnioskodawcy jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r.):

Czy prawidłowo z dniem 1 stycznia 2011 r. na usługi edukacyjne w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Wnioskodawca stosuje zwolnienie z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do stosowania zwolnienia w podatku VAT do usług edukacyjnych w zakresie:

Blok I - kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, tj. - kursy obsługi i konserwacji urządzeń dźwignicowych zgodnie z programami uzgodnionymi z UDT w zakresie: obsługi wózków widłowych podnośnikowych kat. II WJO, kat. I WJO, suwnic kat. II S, IS, żurawi, podestów ruchomych, przenośników osobowych i towarowych, metodyka prowadzenia zajęć instruktarzu stanowiskowego z zakresu BHP, ocena ryzyka zawodowego,

Blok II - przeprowadzania szkoleń w zakresie BHP i pierwszej pomocy: pierwsza pomoc przedlekarska (szkolenie o charakterze obowiązkowym), procedury ustalania okoliczności i przyczyn wypadków, szkolenia dla nowowybranych społecznych inspektorów pracy (3 lub 4 dni), szkolenia okresowe BHP dla pracowników, pracodawców i innych osób kierujących pracownikami, szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych, szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno - technicznych, szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych,

Blok III - przeprowadzania szkoleń przygotowujących do egzaminów w zakresie SEP G1, G2, G3, prace kontrolno - pomiarowe urządzeń i instalacji elektroenergetycznych o napięciu do 1 KV,

Blok IV - przeprowadzania szkoleń w zakresie prawa niezbędnego dla funkcjonowania przedsiębiorstw m.in.: prawa gospodarczego, k.s.h., prawa budowlanego, prawa pracy, prawa ochrony danych osobowych, prawa zamówień publicznych, prawa windykacyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego, rachunkowości, księgowości, finansowego, prawa celnego, prawa transportowego, umów handlowych, reklamacyjnych, Dyrektywy ATEX, Dyrektywy Maszynowej, itp.,

Blok V - przeprowadzania szkoleń w zakresie rozwoju menedżerskiego, doskonalenia umiejętności interpersonalnych np.: komunikacji w biznesie, zarządzania zespołem pracowników, zarządzania czasem i antystres w firmie,

Blok VI - przeprowadzania szkoleń w zakresie sprzedaży usług i produktów, promocji firmy, marketingu,

Blok VII - przeprowadzania szkoleń w zakresie doskonalenia prac przy wykorzystaniu komputera dla celów zawodowych,

Blok VIII - przeprowadzania szkoleń doskonalących języki obce niezbędnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, firmy,

Blok IX - Kurs Agenta Celnego przygotowujący do egzaminu, Kurs Spedytora.

Zdaniem Wnioskodawcy realizacja powyższych szkoleń korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Spełnione zostały bowiem obie wymagane przepisem przesłanki zwolnienia, tj.:

* szkolenia stanowią kształcenie zawodowe w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - uzyskane kwalifikacje po ukończonych szkoleniach zgodne są z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 stycznia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania oraz

* prowadzone są w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe...oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 listopada 2009 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem wykonywanej działalności jest m.in. organizacja szkoleń i konferencji dla firm i przedsiębiorstw. Ponadto firma Wnioskodawcy wpisana została do rejestru oświatowych placówek niepublicznych pod nr 15/04.

Zakres szkoleń obejmuje: HR, kadry, sekretariat, prawo celne, prawo pracy, produkcja, logistyka, transport, marketing, sprzedaż, zakupy, rozwój interpersonalny, ekonomia, finanse, szkolenia z zakresu BHP, pierwsza pomoc, szkolenia w zakresie uzyskania uprawnień SEP, szkolenia w zakresie uzyskania uprawnień UDT, nauka języków obcych.

Ponadto firma Wnioskodawcy nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Firma Wnioskodawcy jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty na podstawie art. 2 ust. 3a (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego) świadczącą usługi w zakresie kształcenia.

Firma Wnioskodawcy jest wpisana jako niepubliczna placówka oświatowa do ewidencji Powiatu zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Wszystkie szkolenia (w tym szkolenia wymienione w poz. 56 wniosku) i konferencje świadczone są przez firmę Wnioskodawcy jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Przytaczając zatem przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1.

szkołach dla dorosłych;

2.

placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Jak zatem wynika z przytoczonych wyżej przepisów, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z przytoczonych wyżej uregulowań prawnych wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazuje, iż jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie art. 2 pkt 3a ww. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego) świadczącą usługi w zakresie kształcenia. Wszystkie szkolenia (w tym szkolenia wymienione w poz. 56 wniosku) i konferencje świadczone są przez firmę Wnioskodawcy jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

A zatem firma Wnioskodawcy stanowi placówkę należącą do systemu oświaty, działającą w zakresie kształcenia.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż jeżeli wykonywane przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne stanowiące kształcenie zawodowe bądź przekwalifikowanie zawodowe, są świadczone przez firmę Wnioskodawcy, jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym od dnia 1 stycznia 2011 r. zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż "realizacja powyższych szkoleń korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy" należało uznać za nieprawidłowe, bowiem wprawdzie przedmiotowe usługi kształcenia korzystają ze zwolnienia od podatku, jednak zwolnienie to przysługuje na innej podstawie prawnej, niż wskazana przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl