IBPP1/443-610/12/AL - Opodatkowanie dostawy budynku produkcyjno-biurowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-610/12/AL Opodatkowanie dostawy budynku produkcyjno-biurowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania dostawy budynku produkcyjno-biurowego - jest nieprawidłowe,

* opodatkowania gruntu, na którym budynek produkcyjno-biurowy jest posadowiony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy budynku produkcyjno-biurowego wraz z gruntem, na którym jest posadowiony.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 sierpnia 2012 r. znak: IBPP1/443-610/12/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nabył w dniu 21 lutego 2007 r., nieruchomość na podstawie umowy przenoszącej własność sporządzonej przed notariuszem w Kancelarii Notarialnej w L. (Rep. XXX). Nabycie nastąpiło w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem trzykondygnacyjnym, użytkowym (produkcyjno-biurowym). Nieruchomość została nabyta za łączną cenę XXX zł od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. W związku z zakupem ww. nieruchomości Wnioskodawca otrzymał dwie faktury VAT na łączną kwotę XXX zł ze stawką VAT zw. z adnotacją (stawka VAT zw. - art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). W trakcie użytkowania Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości. W związku z trudną sytuacją finansową Wnioskodawca w 2012 r. zamierza sprzedać ww. opisaną nieruchomość.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 5 lipca 1993 r. z tytułu produkcji i sprzedaży elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKD 2751 Z).

Wnioskodawca nabył działkę wraz z usytuowanym na niej budynkiem produkcyjno-biurowym w celu prowadzenia tam swojej działalności gospodarczej. W budynku znajdują się biura Wnioskodawcy jak również działy produkcji.

W momencie zakupu nieruchomości Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem budynku produkcyjno-biurowego.

Działka oraz budynek produkcyjno-biurowy zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w dniu 28 lutego 2007 r.

Przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość tj. budynek produkcyjno-biurowy wraz z działką, na której jest on posadowiony.

Budynek produkcyjno-biurowy stanowi budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: z 2006 r. Dz. U. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.)

a.

według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynek zalicza się do budynków niemieszkalnych sklasyfikowanych w sekcji 1 dział 12,

b.

budynek produkcyjno-biurowy jest trwale związany z gruntem,

c.

budynek produkcyjno-biurowy został wybudowany w grudniu 2000 r.,

d.

pierwsze zasiedlenie budynku produkcyjno-biurowego w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nastąpiło w momencie kupna budynku w dniu 21 lutego 2007 r. W świetle tego przepisu w dniu 21 lutego 2007 r. nastąpiło oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Budynek produkcyjno-biurowy został nabyty od osób prowadzących działalność gospodarczą na podstawie faktur VAT,

e.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą budynku upłynęło 5 lat. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w momencie zakupu przez Wnioskodawcę w dniu 21 lutego 2007 r.

W trakcie użytkowania budynku produkcyjno-biurowego Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu.

Od momentu wejścia w posiadanie Wnioskodawca cały budynek wykorzystywał do prowadzenia działalności gospodarczej. W budynku znajdują się biura (księgowość, dział handlowy, zarząd) oraz część produkcyjna i magazynowa.

Budynek produkcyjno-biurowy był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca produkuje i sprzedaje elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego opodatkowanego na stawce VAT 23%.

Wnioskodawca nigdy nie wynajmował ani dzierżawił budynku innym podmiotom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zamiarem sprzedaży (dostawy) w 2012 r. nieruchomości w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, Wnioskodawca zobligowany będzie do zapłaty podatku od towarów i usług według stawki 23% czy też w ramach sprzedaży tej nieruchomości Wnioskodawca korzystać będzie ze zwolnienia z zapłaty tegoż podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko uzupełnione pismem z dnia 27 sierpnia 2012 r.) w zakresie sprzedaży ww. nieruchomości w 2012 r. będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u zwolniona od podatku jest dostawa budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

1.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Planowana dostawa (sprzedaż) nieruchomości nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, jednakże Spółdzielnia nie wie dokładnie kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku. Budynek został kupiony od osób fizycznych, które wynajmowały go w ramach swojej działalności gospodarczej. A więc można domniemywać iż pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed rokiem 2007, a co za tym idzie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

W związku z tym, iż Spółdzielnia nie zna dokładnej daty pierwszego zasiedlenia i nie może się opierać na zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o których mowa w pkt 10 pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

I tak po pierwsze - Wnioskodawca przy zakupie nie odliczył podatku VAT oraz w trakcie użytkowania nie poniósł żadnych kosztów związanych z ulepszeniem budynku. W związku z tym, planowana dostawa budynku mieści się w ramach zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Przedmiotem planowanej dostawy przez Wnioskodawcę będzie nieruchomość w postaci budynku produkcyjno-biurowego wraz z gruntem. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż grunt opodatkowany będzie według tej samej stawki VAT jak budynek. Wynika to z brzmienia art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym, jeżeli przedmiotem dostawy jest budynek lub budowla trwale związana z gruntem albo część takiego budynku lub budowli to z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania dostawy budynku produkcyjno-biurowego,

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania gruntu, na którym budynek produkcyjno-biurowy jest posadowiony.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt zabudowany budynkiem spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów, o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy dla dostawy nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować czy nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak stwierdzono powyżej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno - użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, będący od dnia 5 lipca 1993 r. czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu produkcji i sprzedaży elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, nabył w dniu 21 lutego 2007 r., nieruchomość zabudowaną budynkiem trzykondygnacyjnym, użytkowym (produkcyjno-biurowym). Nabycie nastąpiło od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, co zostało udokumentowane dwiema fakturami VAT ze stawką VAT zw. z adnotacją (stawka VAT zw. - art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Wnioskodawca nabył działkę wraz z usytuowanym na niej budynkiem produkcyjno-biurowym (wybudowanym w 2000 r.) w celu prowadzenia tam swojej działalności gospodarczej i od momentu wejścia w posiadanie cały budynek wykorzystywał do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca produkuje i sprzedaje elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego opodatkowanego według stawki VAT 23%.

Działka oraz budynek produkcyjno-biurowy zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w dniu 28 lutego 2007 r.

Budynek produkcyjno-biurowy stanowi budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: z 2006 r. Dz. U. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) i wg PKOB zalicza się do budynków niemieszkalnych sklasyfikowanych w sekcji 1 dział 12 i jest on trwale związany z gruntem.

Wnioskodawca nigdy nie wynajmował ani dzierżawił budynku innym podmiotom.

W trakcie użytkowania budynku produkcyjno-biurowego Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości.

Pierwsze zasiedlenie budynku produkcyjno-biurowego w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nastąpiło w momencie kupna budynku w dniu 21 lutego 2007 r. W świetle tego przepisu w dniu 21 lutego 2007 r. nastąpiło oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Budynek produkcyjno-biurowy został nabyty od osób prowadzących działalność gospodarczą na podstawie faktur VAT.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą budynku upłynęło 5 lat.

W związku z trudną sytuacją finansową Wnioskodawca zamierza w 2012 r. zamierza sprzedać ww. opisaną nieruchomość tj. budynek wraz z gruntem.

W tym miejscu należy przeanalizować czy dostawa przedmiotowego budynku produkcyjno-biurowego może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Przenosząc zatem opisane przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego budynku produkcyjno-biurowego (PKOB dział 12) nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, bowiem pierwsze zasiedlenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT nastąpiło w momencie sprzedaży w dniu 21 lutego 2007 r. przedmiotowego budynku na rzecz Wnioskodawcy.

Ponadto od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży budynku produkcyjno-biurowego nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Wobec powyższego w przypadku dostawy budynku produkcyjno-biurowego, o którym mowa we wniosku, znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o VAT, gdyż dostawa nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą budynku nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Zatem badanie przesłanek czy Wnioskodawca przy dostawie budynku może korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT jest bezprzedmiotowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż planowana dostawa budynku produkcyjno-biurowego będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT uznać należy za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Powołane wyżej przepisy umożliwiają (po spełnieniu określonych warunków) rezygnację ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie dostawa budynku produkcyjno-biurowego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to Wnioskodawca będzie miał prawo rezygnacji z tego zwolnienia.

Jak wynika z wniosku przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę dostawy będzie również grunt, na którym przedmiotowy budynek produkcyjno-biurowy jest posadowiony.

Stosownie do treści art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

A zatem grunty zabudowane - co do zasady - podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków w zakresie stawki podatku obowiązującej przy jego dostawie. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Tym samym dostawa gruntu związana z dostawą budynku produkcyjno-biurowego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa gruntu będzie opodatkowana taką samą stawką jak dostawa budynku produkcyjno - biurowego, na którym jest on posadowiony, bowiem grunt przyjmuje zawsze stawkę budynku, jest prawidłowe.

Na marginesie zauważyć należy, iż wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. wynika, iż w związku z zakupem nieruchomości od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą Wnioskodawca otrzymał dwie faktury VAT ze stawką VAT zw. z adnotacją (stawka VAT zw. - art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT), natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że w momencie zakupu nieruchomości przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem budynku produkcyjno-biurowego. W związku z tą rozbieżnością wyjaśnić należy, iż skoro nieruchomość została zakupiona ze stawką zw., to Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z zakupem budynku, gdyż podatek ten nie został naliczony w związku z tą dostawą. Jednocześnie zauważyć należy, iż kwestia przysługiwania prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z zakupem budynku produkcyjno-biurowego determinuje możliwość zwolnienia od podatku VAT dostawy tego budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, a nie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Ponieważ w przedmiotowej sprawie planowana dostawa budynku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, zatem badanie przesłanek dla zwolnienia tej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a jest bezzasadne, tym samym kwestia prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z zakupem budynku pozostaje bez znaczenia dla sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie nadmienia się, iż w myśl w art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów (w niniejszej sprawie faktur VAT), nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl