IBPP1/443-607/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-607/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum H., przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 16 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku dla biletów wstępu do muzeum, usług przewodnika i filmowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku dla biletów wstępu do muzeum, usług przewodnika i filmowania. W odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 czerwca 2008 r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca sprzedaje bilety jako wstęp do muzeum ze stawką podatku VAT 7% - także przewodnik i filmowanie z tą samą stawką, czyli 7%. Opłata za korzystanie z usług przewodnika oraz możliwość filmowania nie jest wkalkulowana w cenę biletu wstępu do muzeum. Opłata za korzystanie z przewodnika oraz możliwość filmowania mają swoją ustaloną cenę zgodnie z zarządzeniem dyrektora i płatność za te usługi jest odrębnie wpłacana do kasy w momencie korzystania z tych usług.Jednak nie ma możliwości skorzystania z wyżej wymienionych usług bez zakupienia biletu wstępu do muzeum. Czyli - aby wejść do muzeum należy najpierw zakupić bilet wstępu, a następnie w momencie, gdy osoba decyduje się na filmowanie lub korzystanie z przewodnika uiszcza dodatkową opłatę za te usługi.Wnioskodawca podał symbol PKWiU - ex 92.5 według załącznika nr 3 do ustawy, usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje stawkę VAT w wysokości 7% do usługi przewodnika oraz korzystania z filmowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe stosowanie stawki podatku 7% do wszystkich tych usług, zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., ponieważ osoba, która chce skorzystać z przewodnika czy też z możliwości filmowania musi zakupić bilet wstępu do muzeum. Mimo opłacania za przewodnika oraz za korzystanie z filmowania odrębnie, to usługi te nie zaistnieją bez uprzedniego zakupienia biletu, dlatego też Wnioskodawca traktuje je jako komplementarne stosując taką samą stawkę VAT do wszystkich czynności.W bilecie wstępu np. 10 zł. Wnioskodawca stosuje stawkę podatku 7%, w usłudze przewodnika np. 40 zł stosuje stawkę 7%, w korzystaniu z możliwości filmowania np. 10 zł stosuje stawkę 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zarówno towary jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy.Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik. Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się nadal Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11 z późn. zm.) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną.

Tutejszy organ podatkowy nie jest zatem organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy. W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji nr 157 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92.5 świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w pozycji 48 i 49.

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.5 ujęto usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą (usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.52).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje bilety jako wstęp do muzeum, a także usługę przewodnika i filmowanie. Opłata za korzystanie z usług przewodnika oraz możliwość filmowania nie jest wkalkulowana w cenę biletu wstępu do muzeum. Opłata za korzystanie przewodnika oraz możliwość filmowania mają swoją ustaloną cenę zgodnie z zarządzeniem dyrektora i płatność za te usługi jest odrębnie wpłacana do kasy w momencie korzystania z tych usług. Aby wejść do muzeum należy najpierw zakupić bilet wstępu, a następnie w momencie, gdy osoba decyduje się na filmowanie lub korzystanie z przewodnika uiszcza dodatkową opłatę za te usługi. Wnioskodawca podał dla tych usług symbol PKWiU ex 92.5 - usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego pozwala stwierdzić, iż nie jest możliwym filmowanie czy też korzystanie z usług przewodnika bez zakupienia biletu wstępu do muzeum. Wprawdzie opłaty za filmowanie, czy też za korzystanie z przewodnika nie zostały wkalkulowane w cenę biletu wstępu do muzeum, jednak uzyskanie zgody na filmowanie czy też korzystanie z usługi przewodnika stanowi usługę dostępną tylko i wyłącznie dla osób, które uiściły opłatę za wstęp. Umożliwienie filmowania czy też korzystania z usługi przewodnika dla osób, które zakupiły bilet wstępu do muzeum, jest ściśle związane z podstawową usługą świadczoną przez muzeum, jaką jest zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo. Należy zauważyć, że pojęcie usług w zakresie wstępu (o którym mowa w pozycji 157 załącznika nr 3 do ustawy o VAT) jest pojęciem szerszym niż określenie "bilet wstępu". Ustawodawca nie określił form ani kategorii, które wyłączył ze zwolnienia. Należy zatem uznać, że w przedmiotowej sprawie filmowanie czy też usługa przewodnika nie stanowią usług samodzielnych, gdyż zostały one zapewnione jedynie osobom, które uiściły opłatę za wstęp, a zatem stanowią element nierozerwalnie związany z usługą podstawową.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi przewodnika oraz korzystania z filmowania (mimo, że opłaty za nie są wnoszone oddzielnie) dostępne wyłącznie w przypadku uiszczenia opłaty za wstęp - o ile zostały przez Wnioskodawcę prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.5 "usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą" - są wymienione w punkcie 5 pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jako czynność wyłączona ze zwolnienia od podatku, a więc na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl