IBPP1/443-591/10/MS - Sprzedaż samochodu osobowego, która nastąpi w miesiącu następnym po miesiącu w którym podatnik nabył ten samochód w drodze wykupu przedmiotu umowy leasingu operacyjnego - stawka VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-591/10/MS Sprzedaż samochodu osobowego, która nastąpi w miesiącu następnym po miesiącu w którym podatnik nabył ten samochód w drodze wykupu przedmiotu umowy leasingu operacyjnego - stawka VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 22 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) oraz z dnia 24 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy sprzedaż samochodu osobowego, która nastąpi w miesiącu następnym po miesiącu w którym Wnioskodawca nabył ten samochód w drodze wykupu przedmiotu umowy leasingu operacyjnego, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy sprzedaż samochodu osobowego, która nastąpi w miesiącu następnym po miesiącu w którym Wnioskodawca nabył ten samochód w drodze wykupu przedmiotu umowy leasingu operacyjnego, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-591/10/MS z dnia 12 sierpnia 2010 r. oraz pismem z dnia 24 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w okresie od 18 kwietnia 2008 r. na podstawie umowy leasingu operacyjnego użytkował samochód osobowy. W okresie trwania umowy zgodnie z obowiązującymi w tych okresach przepisami Wnioskodawcy przysługiwało jedynie prawo częściowego odliczenia podatku VAT wykazywanego w otrzymywanych fakturach z tytułu opłat leasingowych. W kwietniu 2010 r. po zakończeniu umowy leasingu Wnioskodawca wykupił samochód od leasingodawcy, a następnie zamierza go sprzedać. Przy sprzedaży samochodu Wnioskodawca chce zastosować zwolnienie z podatku VAT zw. zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Uzupełniając wniosek Wnioskodawca wyjaśnił, iż pojazd leasingowany, tj. samochód osobowy, został wykupiony od leasingodawcy w dniu 13 maja 2010 r. Sprzedaż zakupionego pojazdu nastąpiła w dniu 30 czerwca 2010 r.

Wnioskodawca ewidencjonując fakturę zakupu samochodu skorzystał z częściowego odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze zakupu (60% nie więcej niż 6.000,00 zł.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT Wnioskodawca powinien zastosować przy sprzedaży ww. samochodu osobowego, jeżeli sprzedaż nastąpi w miesiącu następnym po miesiącu, w którym nabył pojazd w drodze wykupu przedmiotu umowy leasingu operacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i ust. 5 ustawy, jeżeli samochody i pojazdy te są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przez towary używane, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Leasing operacyjny jest umową na podstawie której leasingobiorca nabywa prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą. Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego - jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy.

Zdaniem Wnioskodawcy można zatem przyjąć, iż okres używania pojazdu (licząc również okres użytkowania pojazdu w trakcie umowy leasingowej) został spełniony w świetle przepisów art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że w związku z tym, iż Wnioskodawca w dniu 30 czerwca 2010 r., sprzedał samochód osobowy, który uprzednio nabył w drodze wykupu przedmiotu umowy leasingu operacyjnego (co wynika z uzupełnienia wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r.) przyjęto, że w niniejszej sprawie przedmiotem rozstrzygnięcia jest stan faktyczny a nie zdarzenie przyszłe, jak zostało zaznaczone we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Ponadto, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w myśl art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy uzależnione jest od całkowitego braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie towaru oraz od spełnienia warunku uznania tego towaru za używany. Należy zauważyć, że dla zwolnienia od podatku dostawy towaru używanego w oparciu o ten przepis znaczenie ma, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia, bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy Wnioskodawca z uprawnienia tego skorzystał.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl generalnej zasady zawartej w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto, analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje dostawę samochodów osobowych tylko w sytuacji, gdy okres używania samochodu przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nim jak właściciel. Zatem okres używania samochodu osobowego liczy się od momentu nabycia go przez podatnika na własność. Nie ma znaczenia okres używania przed jego nabyciem.

Leasing operacyjny jest umową na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą, zdefiniowaną w art. 8 ustawy. Po zakończeniu umowy leasingu jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy, opcja wykupu jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może, lecz nie musi skorzystać.

W sprawie będącej przedmiotem interpretacji, z informacji zawartych w uzupełnieniu do wniosku wynika, że samochód osobowy został wykupiony od leasingodawcy w dniu 13 maja 2010 r. Natomiast sprzedaż tego samochodu nastąpiła w dniu 30 czerwca 2010 r.

Wnioskodawca ewidencjonując fakturę zakupu samochodu skorzystał z częściowego odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze zakupu (60% nie więcej niż 6.000,00 zł.).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w związku z tym, iż dostawa przez Wnioskodawcę samochodu osobowego nabytego po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego nastąpiła przed upływem półrocznego okresu od daty jego wykupu (nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), samochód nie spełniał definicji towaru używanego zawartej w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawca nie miał prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z § 12 ust. 1 pkt 5 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

W konsekwencji do sprzedaży przedmiotowego samochodu Wnioskodawca był zobowiązany zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że można przyjąć, iż okres używania przez Wnioskodawcę wskazanego samochodu (licząc również okres użytkowania tego pojazdu w trakcie umowy leasingowej) został spełniony w świetle przepisów art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji również stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż przedmiotowego samochodu osobowego, która nastąpiła w miesiącu następnym po miesiącu w którym Wnioskodawca nabył ten samochód w drodze wykupu przedmiotu umowy leasingu operacyjnego, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o postanowienia § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należało również uznać za nieprawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl