IBPP1/443-585/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-585/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż towarów i usług na rzecz pracowników Wnioskodawcy podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż towarów i usług na rzecz pracowników Wnioskodawcy podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje na rzecz pracowników Spółki sprzedaży towarów oraz usług takich jak: wynajmowanie pomieszczeń (PKWiU: 70.2), wynajmowanie samochodów (PKWiU: 71.10.10), wynajmowanie narzędzi i sprzętu (PKWiU:71.40), usługa mycia samochodów (PKWiU. 50.20.31). Również Wnioskodawca obciąża pracowników za przeprowadzone prywatne rozmowy telefoniczne (PKWiU:64.2). Ponadto w związku z istnieniem w Spółce Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych umożliwia się pracownikom odpłatne nabycie biletów do kina, na mecze oraz inne imprezy kulturalne. Również w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracownicy Spółki za częściową odpłatnością nabywają wczasy, kolonie, wycieczki. Sprzedaż ww. towarów i usług na rzecz pracowników dokumentowana jest fakturą VAT. W 2007 r. i 2008 r. Spółka dokonywała ewidencji sprzedaży poprzez kasę fiskalną na rzecz pracowników sprzętu telekomunikacyjnego (zużyte telefony komórkowe) i aparatu fotograficznego za odpłatnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż towarów i usług w Spółce wymienionych w punkcie F (stan faktyczny) podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania poprzez kasę fiskalną na rzecz pracowników.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że Spółka prowadziła dotychczas ewidencję sprzedaży na rzecz pracowników sprzętu telekomunikacyjnego to obowiązek ten będzie dotyczył Spółki w dalszym ciągu. Natomiast w zakresie sprzedaży innych towarów i świadczenia usług na rzecz pracowników, Spółka będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania poprzez kasę fiskalną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Nadmienić należy, iż powołane wyżej rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. w miejsce uprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Stosownie do uregulowań zawartych w § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji nr 34 tego załącznika wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali2).

Jednocześnie w objaśnieniach do załącznika przy oznaczeniu "2)" ustawodawca wskazał, iż powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Objaśnienie to dotyczy wszystkich czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%.

Zgodnie z § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników:

1.

którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:

a.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).

b.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (ex PKWiU 33.40.3).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2007 r. i 2008 r. dokonywał na rzecz swoich pracowników sprzedaży towarów: sprzętu telekomunikacyjnego (zużyte telefony komórkowe) i aparatu fotograficznego, które to czynności ewidencjonował za pomocą kasy rejestrującej.

Wnioskodawca dokonywał więc przed dniem 1 stycznia 2009 r. ewidencji sprzedaży poprzez kasę fiskalną na rzecz pracowników towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dokonuje na rzecz pracowników Spółki sprzedaży towarów oraz usług takich jak: wynajmowanie pomieszczeń (PKWiU: 70.2), wynajmowanie samochodów (PKWiU: 71.10.10), wynajmowanie narzędzi i sprzętu (PKWiU:71.40), usługa mycia samochodów (PKWiU: 50.20.31). Również Wnioskodawca obciąża pracowników za przeprowadzone prywatne rozmowy telefoniczne (PKWiU:64.2). Ponadto Wnioskodawca umożliwia pracownikom odpłatne nabycie biletów do kina, na mecze oraz inne imprezy kulturalne. Również w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracownicy Spółki za częściową odpłatnością nabywają wczasy, kolonie, wycieczki. Sprzedaż ww. towarów i usług na rzez pracowników dokumentowana jest fakturą VAT.

Jak wskazano powyżej, zwolnienie dotyczące czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do rozporządzenia (dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników) nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Należy zauważyć, że zgodnie z obowiązującym do dnia 30 czerwca 2008 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), Spółka mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania pozostałej (nie wymienionej w § 4 rozporządzenia), dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz swoich pracowników, na podstawie § 2 w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia tego rozporządzenia.

Jednakże, stosownie do powołanych zapisów obowiązującego od dnia 1 lipca 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r., ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących przy dostawie towarów i świadczeniu usług na rzecz swoich pracowników, nie mogą korzystać m.in. podatnicy, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed 1 lipca 2008 r.

Reasumując, odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że stosownie do treści § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, Wnioskodawca nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej również w stosunku do pozostałej - niewymienionej w § 4 rozporządzenia - dostawy towarów i świadczeniu usług na rzecz swoich pracowników.

Tym samym przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl