IBPP1/443-578/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-578/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2013 r. (data złożenia 27 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 4 października 2013 r. (data złożenia 7 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. do tut. Organu złożono ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniono pismem z 4 października 2013 r. (data złożenia 7 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 18 września 2013 r. nr IBPP1/443-578/13/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą o profilu komputerowo-fotograficznym. Do działalności fotograficznej posiada profesjonalny sprzęt fotograficzny służący do wykonywania usług, sprzęt został zakupiony na firmę jako narzędzie pracy. Charakter fotograficznej pracy Wnioskodawcy to fotograficzna dokumentacja imprez masowych, fotografowanie lokali gastronomicznych i innych budynków firmowych.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, będzie realizował projekt w ramach środka wzmocnienia konkurencyjności. Projekt polega na wykonaniu szeregu dzieł fotograficznych promujących obszar korzystając z pomocy lokalnych pasjonatów fotografii.

Dzieła, które powstaną to:

1. Album fotograficzny.

2. Zdjęcia na wystawę fotograficzną.

3. Pakiety zdjęć promocyjnych dla Gmin.

4. Artystyczny film z fotografii poklatkowej.

Dzieła te zostaną przekazane bezpłatnie na potrzeby promocji Gmin należących do LGR. Na potrzeby wykonania celów projektu zostanie zakupiony sprzęt oraz usługi na fakturę VAT:

1. Sprzęt fotograficzny - dla czterech fotografów (zestaw aparatów, obiektywów, filtrów, statywów i innych akcesoriów na potrzeby pracy 4 niezależnych fotografów).

2. Sprzęt komputerowy oraz wizualny (komputer graficzny wraz z monitorami, rzutnik multimedialny oraz laptop).

3. Usługa wykonania strony www.

4. Usługa druku albumu.

5. Usługa druku zdjęć do wystawy fotograficznej.

6. Usługa składu graficznego książki.

7. Usługa składu graficznego filmu.

Idea projektu polega na wyposażeniu pasjonatów fotografii zamieszkujących obszar w sprzęt fotograficzny wysokiej jakości i wykonane zdjęcia użyć do wykonania celów projektu. Każdy uczestnik projektu będzie musiał podpisać zrzeczenie się praw majątkowych do swoich dzieł ponieważ program z założenia jest "non profit" i służy promocji obszaru za pomocą fotografii.

W związku z projektem nie wystąpi żadna sprzedaż opodatkowana ponieważ cele czyli dzieła zostaną (wraz z prawami majątkowymi) przekazane na potrzeby promocji Gmin. Sprzęt pozyskany będzie wykorzystywany przez grupę ludzi, która docelowo będzie liczyć ponad 20 różnych osób, z których jednocześnie pracować będzie czterech.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca we wniosku występuje jako osoba fizyczna, gdyż zgodnie z § 3 ust. 1a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 listopada 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowanej na realizację środków objętych osią priorytetową 4 - Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" (Dz. U. 11.261.1563) pomoc na realizacje operacji polegającej na wzmocnieniu konkurencyjności i utrzymaniu atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa jest przyznawana na operacje o charakterze niezarobkowym. W związku z tym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto:

1. Na pytanie Organu: "Jaki będzie okres realizacji projektu", Wnioskodawca odpowiedział: "Data rozpoczęcia styczeń 2014 r., data zakończenia 30 kwietnia 2015 r.".

2. Na pytanie Organu: "Kiedy Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu", Wnioskodawca odpowiedział: "Zaraz po rozpoczęciu projektu czyli: styczeń 2014 r.".

3. Na pytanie Organu: "Co stanie się ze sprzętem fotograficznym i komputerowym po zakończeniu realizacji projektu", Wnioskodawca odpowiedział: "Będzie służył jako pomoc dydaktyczna kółka fotograficznego prowadzonego przez Wnioskodawcę przy MCK. Marginalnym założeniem projektu jest zawiązanie bezpłatnego kółka fotograficznego dla uczestników projektu. Po sukcesie projektu może okazać się, że sprzęt posłuży grupie do wykonania kolejnego projektu niekomercyjnego w ramach promocji regionu".

4. Na pytanie Organu: "Czy sprzęt fotograficzny i komputerowy nabyty w związku z realizacją projektu będzie środkiem trwałym lub wyposażeniem Wnioskodawcy", Wnioskodawca odpowiedział: "Wnioskodawca będzie właścicielem sprzętu, ale sprzęt nie będzie środkiem trwałym ani wyposażeniem firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę. Sprzęt potrzebny do wykonywania usług fotograficznych przez Wnioskodawcę jest bardzo specjalistyczny i specyficznie dobrany. Ogromną istotą jest nieskazitelna jakość zdjęć i niezawodność sprzętu. Jakość uzyskiwana jest specjalnym procesem produkcji (część tego jest osobistą tajemnicą handlową) i zadbanym sprzętem fotograficznym. Każdy filtr, szkło i matryce muszą być czyste, nie porysowane i ogólnie zadbane. Sprzęt z projektu będzie użytkowany przez amatorów i szacuje się, że jego zużycie będzie następowało w przyśpieszonym tempie.

5. Na pytanie organu: "Czy sprzęt fotograficzny i komputerowy nabyty w związku z realizacją projektu będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę po zakończeniu realizacji projektu w jego działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług", Wnioskodawca odpowiedział: "Nie, gdyż założeniem projektu jest wykonanie zdjęć promocyjnych regionu przez grupę fotografów - minimum 15 osób (szacuje się liczbę 30-40 osób, która będzie pracować w różnych terminach na tym sprzęcie). Każda osoba będzie amatorem fotografii i szacuje się, że sprzęt zostanie mocno zużyty przez tak dużą liczbę różnych osób, która będzie na nim pracować. Sprzęt pozostały zostanie w posiadaniu Wnioskodawcy, ponieważ jeden z punktów stanowi o tym, iż sprzęt zakupiony w ramach Osi (...) w ramach środka wzmocnienia konkurencyjności musi pozostać u beneficjenta przez 5 lat. Jednocześnie wraz ze startem projektu powstanie grupa fotograficzna, której celem będzie wymiana doświadczeń, monitorowania postępów w projekcie i tutaj całość sprzętu posłuży jako pomoc dydaktyczna. Grupa będzie istniała przez czas trwania projektu jak i po jego zakończeniu. Sprzęt nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani w trakcie projektu, ani po jego zakończeniu.

6. Na pytanie Organu: "Jaka będzie wartość poszczególnych środków trwałych", Wnioskodawca odpowiedział: "Sprzęt komputerowy: około 38.000 zł, sprzęt fotograficzny około 236.000 zł.

7. Na pytanie Organu: "W jakim zakresie przepis art. 43 ust. 1, zał. nr 4 poz. 10 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. mają być przedmiotem interpretacji, bowiem nie odnoszą się w żadnym zakresie do prawa do odliczenia podatku naliczonego, a ponadto zał. nr 4 do ww. ustawy został uchylony", Wnioskodawca odpowiedział: "Przepis został podany omyłkowo, przedmiotem interpretacji ma być art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, muszą być one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą o profilu komputerowo-fotograficznym. Do działalności fotograficznej posiada profesjonalny sprzęt fotograficzny służący do wykonywania usług, sprzęt został zakupiony na firmę jako narzędzie pracy. Charakter fotograficznej pracy Wnioskodawcy to fotograficzna dokumentacja imprez masowych, fotografowanie lokali gastronomicznych i innych budynków firmowych.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, będzie realizował projekt, który polega na wykonaniu szeregu dzieł fotograficznych promujących obszar korzystając z pomocy lokalnych pasjonatów fotografii. Dzieła te zostaną przekazane bezpłatnie na potrzeby promocji Gmin należących do LGR. Na potrzeby wykonania celów projektu zostanie zakupiony sprzęt oraz usługi na fakturę VAT.

Idea projektu polega na wyposażeniu pasjonatów fotografii zamieszkujących promowany obszar w sprzęt fotograficzny wysokiej jakości i użyciu wykonanych zdjęć do wykonania celów projektu. Każdy uczestnik projektu będzie musiał podpisać zrzeczenie się praw majątkowych do swoich dzieł ponieważ program z założenia jest "non profit" i służy promocji obszaru za pomocą fotografii.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT-7.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca podał, że okres realizacji projektu będzie trwał od stycznia 2014 r. do 30 kwietnia 2015 r., zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu zostaną dokonane zaraz po rozpoczęciu projektu czyli w styczniu 2014 r. Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt będzie służył jako pomoc dydaktyczna kółka fotograficznego prowadzonego przez Wnioskodawcę przy MCK. Marginalnym założeniem projektu jest zawiązanie bezpłatnego kółka fotograficznego dla uczestników projektu. Po sukcesie projektu może okazać się, że sprzęt posłuży grupie do wykonania kolejnego projektu niekomercyjnego w ramach promocji regionu. Wnioskodawca będzie właścicielem sprzętu, ale sprzęt nie będzie środkiem trwałym ani wyposażeniem firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę. Sprzęt fotograficzny i komputerowy nabyty w związku z realizacją projektu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę po zakończeniu realizacji projektu w jego działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż założeniem projektu jest wykonanie zdjęć promocyjnych regionu przez grupę fotografów - minimum 15 osób (szacuje się liczbę 30-40 osób, która będzie pracować w różnych terminach na tym sprzęcie). Każda osoba będzie amatorem fotografii i szacuje się, że sprzęt zostanie mocno zużyty przez tak dużą liczbę różnych osób, która będzie na nim pracować. Sprzęt nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ani w trakcie projektu, ani po jego zakończeniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jednoznacznie w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższych okoliczności, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z zadanym przez Wnioskodawcę pytaniem, przedmiotem niniejszej interpretacji była tylko i wyłącznie kwestia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy). Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl