IBPP1/443-572/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-572/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Kr 969/09 (data wpływu prawomocnego orzeczenia do tut. organu 20 kwietnia 2010 r.) stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 25 lutego 2009 r.) oraz pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 7 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługi określonych działań podejmowanych przez Wnioskodawcę oraz opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługi określonych działań podejmowanych przez Wnioskodawcę oraz opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 25 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-1774/08/MS z dnia 12 lutego 2009 r. oraz pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 7 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-572/10/MS z dnia 28 czerwca 2010 r.

W dniu 2 marca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów wydał dla Spółki XXX indywidualną interpretację znak: IBPP1/443-1774/08/MS uznając, że w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Zachowanie Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. W świetle powyższego zachowanie Wnioskodawcy polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Przedmiotowe świadczenie usług powinno być udokumentowane fakturą VAT, zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Spółka XXX na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 2 marca 2009 r. znak: IBPP1/443-1774/08/MS złożyła skargę z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu do tut. organu 18 maja 2009 r.), w której zażądała zmiany interpretacji w związku z jej niezgodnością z prawem.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 30 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Kr 969/09 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 listopada 2008 r. sygn. akt I SA/Kr 969/09 wpłynął do tut. organu w dniu 20 kwietnia 2010 r.)

Dokonując przedmiotowego rozstrzygnięcia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w całości podzielił i przyjął do stosowania stanowisko zawarte w orzeczeniach sądów administracyjnych, na podstawie którego w przypadkach, gdy otrzymanie przez nabywcę premii pieniężnej za przekroczenie określonej wartości lub ilości zakupionych towarów, terminowe regulowanie faktur czy rzetelne wypełnianie innych obowiązków wynikających z umowy dostawy, nie wiąże się z jakimiś dodatkowymi jego czynnościami na rzecz sprzedawcy (typu: obowiązek stosownej ekspozycji, czynności o charakterze marketingowym, zobowiązania do osiągnięcia konkretnego stopnia satysfakcji ostatecznego klienta itp.), to wspomniana premia pozostaje obojętna dla podatku od towarów i usług w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Przeciwna wykładnia prowadziłaby bowiem do podwójnego opodatkowania tego samego zdarzenia, co zaś pozostaje sprzeczne z regulacjami zarówno prawa polskiego jak i wspólnotowego.

Nie można więc uznać w przedstawionym stanie faktycznym sprawy - zrealizowania określonego z góry pułapu zakupów oraz terminowego realizowania płatności - za świadczenie usługi. Zauważyć należy, że na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów. Czynności stanowiące dostawę towaru, nie mogą, poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę. Przeszkodą do takiej konstatacji - jak wcześniej zauważono - jest treść art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, z której to wynika, że dostawa nie może być jednocześnie usługą (por. wyrok NSA z 6 lutego 2007 r., sygn. I FSK 94/06 niepubl.).

W konsekwencji WSA rozpoznając niniejszą sprawę, stanął na stanowisku, iż zrealizowanie przez stronę skarżącą określonej wielkości obrotów, po przekroczeniu których wypłacane są premie pieniężne, jak również terminowe realizowanie płatności, nie stanowi usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się m.in. instalowaniem, naprawą i konserwacją sprzętu teleinformatycznego, a także dystrybucją tego sprzętu. Dostawcami sprzętu są firmy, które w celu zachęcenia do zwiększenia poziomu obrotów oraz przestrzegania terminów płatności przyznają swoim kontrahentom premie pieniężne, tzw. bonusy. Premia taka przyznawana jest za wykonanie określonego pułapu obrotu w danym przedziale czasowym (miesiąc, kwartał, rok). Wnioskodawca chciałby rozpocząć współpracę z potencjalnymi kontrahentami, przyznającymi wspomniane premie.

Wypłata premii pieniężnej nie będzie uzależniona od żadnych dodatkowych warunków, jedynym wymaganiem będzie osiągnięcie danego pułapu obrotów w określonym czasie, które będzie uprawniało do otrzymania premii pieniężnej. Wnioskodawca w zamian za premię pieniężną nie świadczy żadnych dodatkowych usług ani marketingowych, ani pośrednictwa (towar nabywa we własnym imieniu i na własny rachunek), które to usługi dodatkowo warunkowałyby wypłacenie premii pieniężnej. Obowiązek przekazania premii wynika z umów (ramowych, o współpracę, partnerskich). Z umów, o których mowa powyżej nie będą wynikały żadne dodatkowe obowiązki, takie jak świadczenie marketingowego wspierania sprzedaży czy usługi informacji marketingowej. Premia pieniężna jest określona w stałej wysokości i jest wypłacana w momencie przekroczenia danego pułapu obrotów w określonym terminie bez konieczności dokonywania dodatkowych czynności.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2010 r. Wnioskodawca stwierdza, że wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustala producent. Ustalenie następuje na podstawie obrotu za dany okres; długość okresów zmienia się w trakcie trwania umowy/programu (zmienia je jednostronnie producent). Sposób kalkulacji premii pieniężnej jest tajemnicą handlową, której Wnioskodawca nie może ujawnić ze względu na jej ochronę i zapisy zachowania poufności. Jednocześnie Wnioskodawca nie znajduje uzasadnienia dla jakiego odpowiedź na to pytanie miałaby wpływ na wydanie interpretacji, skoro zupełny stan faktyczny został przedstawiony w sprawie prowadzonej przez WSA w Krakowie pod sygn. akt I SA/KR 969/09. W kwestii sformułowania "rzetelne wywiązywanie się z zawartych umów" Wnioskodawca wyjaśnia, że miał na myśli realizowanie wymagań umów/programów w zakresie osiągania wyznaczonych pułapów obrotów uprawniających do przyznania premii pieniężnej, bowiem żadne inne obowiązki oprócz osiągania pułapu obrotów nie warunkują otrzymania premii pieniężnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zrealizowanie przez Wnioskodawcę określonej wielkości obrotu z tytułu zakupów dokonanych u kontrahentów, czy też terminowe realizowanie płatności z tytułu zawartej umowy handlowej oznaczać będzie wykonanie usługi na rzecz sprzedawcy.

Czy wynagradzanie premią pieniężną Wnioskodawcy za uzyskanie pewnego pułapu obrotów związanych z dokonanymi zakupami u kontrahentów oraz rzetelne wywiązywanie się z zawartych umów będzie traktowane jako opodatkowana usługa w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy premia pieniężna z tytułu przekroczenia określonego poziomu obrotów nie stanowi świadczenia usług na rzecz dostawcy towarów, a co za tym idzie jej otrzymanie nie powinno stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został zawarty w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Stosownie do pkt 1 tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczenie usług zdefiniowane zostało w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że pojęcie "świadczenie usług", ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług musi zatem wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności, np. w zawartej umowie. Taka sytuacja w przypadku współpracy Wnioskodawcy z kontrahentem chcącym udzielać premii pieniężnych za osiągnięcie określonego pułapu obrotów nie wystąpi. W ramach umowy handlowej zawartej z potencjalnym kontrahentem, gdzie za osiągnięcie pewnego pułapu obrotów oraz za terminowe wywiązywanie się z płatności, będzie wypłacana premia pieniężna, kupujący będzie dokonywał tych zakupów dobrowolnie. Nie będzie zobowiązany do osiągnięcia transakcji określonej wielkości. Za niezrealizowanie tej wielkości nie będzie mu groziła żadna sankcja umowna czy też odpowiedzialność.

Ponadto, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz art. 6 VI Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 17 maja 2008 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, usługą jest takie świadczenie które nie jest dostawą. Tak więc, w przedmiotowej sytuacji, nie może wystąpić stosunek prawny, który byłby jednocześnie dostawą towarów i świadczeniem usług. Takie jedno zdarzenie podlegałoby więc opodatkowaniu raz jako sprzedaż (dostawa towarów) a raz jako zakup (świadczenie usług). Podstawowym celem wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej, w konsekwencji także podatku od towarów i usług, jest w myśl ww. VI Dyrektywy, wyeliminowanie podwójnego opodatkowania tych samych transakcji. Podwójne opodatkowanie stoi w sprzeczności również z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, która znalazła swój wyraz w art. 84 i art. 217 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Zdaniem Wnioskodawcy w omawianej sytuacji brak jest podstaw żeby uznać, że poza dostawą towarów, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, pomiędzy sprzedającym a kupującym, w związku z otrzymaniem premii pieniężnej, ma miejsce świadczenie usług.

Stanowisko takie zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. I FSK 94/2006), który orzekł, iż w rozumieniu artykułu 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie można uznać za usługę obrotów w wysokości określonej umownie, osiągniętych przez nabywcę towarów, a premia wypłacona przez sprzedawcę w razie osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podobnie wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 28 sierpnia 2007 r., sygn. I FSK 1109/06 oraz WSA w Warszawie w wyroku z dnia 3 października 2008 r., sygn. III SA/WA 1056/08.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, na określony pułap obrotów, po przekroczeniu którego przyznawana będzie nabywcy premia pieniężna, składać się będzie odpowiednia liczba transakcji sprzedaży towarów, które stanowić będą dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Przy przyjęciu niekorzystnego dla Wnioskodawcy stanowiska, że uzyskanie pewnego pułapu obrotów traktowane będzie jako usługa, doszłoby do sytuacji sprzecznej z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którą suma określonej ilości dostaw towarów składać się będzie na świadczenie usługi. Poza transakcją kupno - sprzedaż pomiędzy kupującym a sprzedawcą nie dojdzie do odrębnego stosunku prawnego w postaci świadczenia usługi przez kupującego na rzecz sprzedawcy towarów.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż czynności stanowiące dostawy towarów nie mogą jednocześnie stanowić usługi. Nie można uznać za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy obrotów w wysokości określonej umownie, osiągniętych przez nabywcę towaru. Konsekwencją tego, zdaniem Wnioskodawcy, jest brak możliwości objęcia podatkiem od towarów i usług czynności polegającej na otrzymaniu premii pieniężnej za przekroczenie pewnego pułapu obrotów czy też dotrzymanie terminów płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.) podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie nie stanowią dla nabywcy towarów zapłaty za świadczenie przez niego na rzecz sprzedawcy usług. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), tj. istnieje możliwość jej proporcjonalnego przyporządkowania do konkretnych dostaw, to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą zajmującą się m.in. instalowaniem, naprawą i konserwacją sprzętu teleinformatycznego, a także dystrybucją tego sprzętu. Dostawcami sprzętu są firmy, które w celu zachęcenia do zwiększenia poziomu obrotów oraz przestrzegania terminów płatności przyznają swoim kontrahentom premie pieniężne, tzw. bonusy. Premia taka przyznawana jest za wykonanie określonego pułapu obrotu w danym przedziale czasowym (miesiąc, kwartał, rok). Wnioskodawca chciałby rozpocząć współpracę z potencjalnymi kontrahentami, przyznającymi wspomniane premie.

Wypłata premii pieniężnej nie będzie uzależniona od żadnych dodatkowych warunków, jedynym wymaganiem będzie osiągnięcie danego pułapu obrotów w określonym czasie, które będzie uprawniało do otrzymania premii pieniężnej. Wnioskodawca w zamian za premię pieniężną nie świadczy żadnych dodatkowych usług ani marketingowych, ani pośrednictwa (towar nabywa we własnym imieniu i na własny rachunek), które to usługi dodatkowo warunkowałyby wypłacenie premii pieniężnej. Obowiązek przekazania premii wynika z umów (ramowych, o współpracę, partnerskich). Z umów, o których mowa powyżej nie będą wynikały żadne dodatkowe obowiązki, takie jak świadczenie marketingowego wspierania sprzedaży czy usługi informacji marketingowej. Premia pieniężna jest określona w stałej wysokości i jest wypłacana w momencie przekroczenia danego pułapu obrotów w określonym terminie bez konieczności dokonywania dodatkowych czynności.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2010 r. Wnioskodawca stwierdza, że wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustala producent. Ustalenie następuje na podstawie obrotu za dany okres; długość okresów zmienia się w trakcie trwania umowy/programu (zmienia je jednostronnie producent). Sposób kalkulacji premii pieniężnej jest tajemnica handlową, której Wnioskodawca nie może ujawnić ze względu na jej ochronę i zapisy zachowania poufności.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynym czynnikiem warunkującym wypłatę premii pieniężnych (bonusów) przez kontrahenta dla Wnioskodawcy jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu, w wyniku zakupów towarów pochodzących z oferty kontrahenta. Otrzymanie przez Wnioskodawcę przedmiotowych premii pieniężnych (bonusów) nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Wnioskodawcę w odpowiedniej wielkości w określonym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Wnioskodawcy na rzecz kontrahenta (dostawcy). Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści kontrahenta. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (dostawcą) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tj. Wnioskodawcy), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i wypłacona w takim przypadku premia pieniężna (bonus) jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie otrzymania premii Wnioskodawca nie powinien dokumentować fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy obowiązkiem dokumentowania tej czynności dla celów tego podatku frakturami VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymane premie pieniężne nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie podlegają u Wnioskodawcy opodatkowaniu tym podatkiem, należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy premie te ustalane są na podstawie obrotu za dany okres. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania opisanych premii pieniężnych przez dostawcę Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego te premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl