IBPP1/443-56/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-56/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.), uzupełnionego pismem z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania do fakturowania wkładu własnego w postaci gotówki zwolnienia z VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 20 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania do fakturowania wkładu własnego w postaci gotówki zwolnienia z VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 20.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 kwietnia 2012 r. znak IBPP1/443-56/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem działającym na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Na mocy statutu prowadzi działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną. Jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca realizuje od 1 stycznia 2012 r. projekt pn. "Droga do kwalifikacji" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) - Priorytet VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działalnie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Projekt ten skierowany jest do 120 osób pracujących, chcących z własnej inicjatywy podnieść kwalifikacje z zakresu logistyki i spedycji.

Szczegółowy budżet projektu, który ściśle określa kategorie kosztów kwalifikowanych w projekcie obejmuje:

Zadanie 1 - Szkolenie zawodowe - logistyk-spedytor z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych,

Zadanie 2 - Zarządzanie projektem oraz koszty pośrednie.

Ww. projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Zgodnie z tą umową Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie w dwóch formach: w formie dotacji ze środków europejskich oraz w formie dotacji celowej z budżetu państwa. Dofinansowanie to stanowi 93,7377% wartości całego projektu. Pozostałą kwotę stanowi wkład własny wnoszony przez Beneficjentów projektu w postaci gotówki. Wkład ten pokrywa koszty szkolenia zawodowego i stanowi 10% wartości tego szkolenia. Pozostałe 90% wartości szkolenia oraz pozostałe koszty projektu pokrywa dotacja. Wsparcie na realizację projektu, zarówno w formie dotacji jak i wkładu własnego w postaci gotówki, jest wykorzystywane zgodnie ze szczegółowym budżetem projektu tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów kwalifikowanych, projekt jest dla Wnioskodawcy niedochodowy.

Szkolenie zawodowe logistyk-spedytor zostało zlecone do realizacji podwykonawcy, który wystawia za zrealizowaną usługę fv ze stawką VAT "zw" na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 20. W związku z wpłacaniem wkładu własnego w postaci gotówki, Wnioskodawca zamierza wystawiać uczestnikom projektu faktury VAT na kwotę netto wkładu własnego doliczając podatek VAT według obowiązującej stawki. Jednocześnie zamierza zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 20.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja przeznaczona jest w całości na pokrycie kosztów realizacji projektu, w tym szczegółowo:

1.

pokrywa 100% kosztów zarządzania projektem - są to koszty ponoszone przez Wnioskodawcę na wynagrodzenia dla personelu projektu, promocję projektu;

2.

pokrywa 100% kosztów pośrednich - są to koszty ponoszone przez Wnioskodawcę na obsługę administracyjną projektu tj. czynsz za wynajem biura, media, koszty telekomunikacyjne, materiały biurowe, obsługa księgowa oraz koszty zarządu;

3.

pokrywa 90% kosztów realizacji usług szkoleniowych skierowanych do beneficjentów ostatecznych, które zostały zlecone do realizacji dla Podwykonawcy. Podwykonawca dokumentuje wykonaną usługę szkoleniową fakturą, która jest dla Wnioskodawcy podstawą do rozliczenia kosztu we wniosku o płatność. Płatność do ww. faktury zostaje zrealizowana w 90% z dotacji oraz w 10% z wkładu gotówkowego wnoszonego przez uczestników szkoleń.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja nie stanowi dopłaty do ceny, lecz stanowi pokrycie kosztów realizowanej usługi szkoleniowej. Dotacja bowiem nie wpływa na cenę szkolenia, za jaką zostaje ono zrealizowane przez Podwykonawcę. Należy tutaj rozgraniczyć jedynie źródło finansowania usługi szkoleniowej: na 100% ceny szkolenia składa się 90% pokrywane z dotacji oraz 10% pokrywane z wkładu gotówkowego wnoszonego przez uczestników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo stosując do fakturowania wkładu własnego w postaci gotówki zwolnienie z VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 20.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie stawki VAT "zw" na fakturach VAT dokumentujących wniesienie w postaci gotówki wkładu własnego przez uczestników projektu jest prawidłowe.

Aby skorzystać z tego zwolnienia na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 20, muszą być spełnione dwie przesłanki: usługa szkoleniowa musi być usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, oraz musi być sfinansowana w co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy obie te przesłanki są spełnione.

Po pierwsze przepis art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Szkolenie zawodowe w ramach realizowanego projektu - logistyk-spedytor z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych - skierowane jest do osób pracujących chcących z własnej inicjatywy podnieść kwalifikacje z zakresu logistyki i spedycji, co wpisuje się w ww. definicję.

Po drugie realizowany projekt jest finansowany ze środków publicznych - środki unijne oraz dotacja celowa z budżetu państwa - w wysokości 93,7377%. Szkolenie zawodowe z zakresu logistyk-spedytor jest finansowane w 90% ze środków dotacji oraz w 10% ze środków prywatnych - wkład własny uczestników projektu. Wkłady własne uczestników szkolenia są związane z realizacją konkretnego programu szkoleniowego, mającego na celu podniesienie kwalifikacji z zakresu logistyki i spedycji, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usługi szkoleniowej. Jest to wystarczająca przesłanka do zastosowania przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy tutaj wyraźnie podkreślić, iż wkład własny w postaci gotówki, który jest wpłacany przez uczestników szkolenia, jest źródłem finansowania usługi szkoleniowej jako całości. Wkład ten pokrywa 10% wartości szkolenia, nie zaś konkretną jego wyszczególnioną część. Usługa szkoleniowa - szkolenie zawodowe logistyk-spedytor - świadczona jest dla Wnioskodawcy jako całość i na wartość całego szkolenia wystawiana jest przez podwykonawcę faktura VAT. Ta faktura stanowi podstawę do rozliczenia tego wydatku we wniosku o płatność. Płatność za ww. fakturę realizowana jest w 90% ze środków dotacji i w 10% ze środków pochodzących od uczestników szkolenia. Skoro cała usługa szkoleniowa świadczona przez podwykonawcę korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to logicznym jest, iż faktura wystawiona uczestnikowi biorącemu udział w tym właśnie szkoleniu, dokumentująca 10% wartości tego szkolenia, również powinna być wystawiona z zastosowaniem tego przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznano za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Należy przy tym podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje od 1 stycznia 2012 r. projekt pn. "Droga do kwalifikacji" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) - Priorytet VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działalnie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Projekt ten skierowany jest do 120 osób pracujących, chcących z własnej inicjatywy podnieść kwalifikacje z zakresu logistyki i spedycji.

Szczegółowy budżet projektu, który ściśle określa kategorie kosztów kwalifikowanych w projekcie obejmuje:

Zadanie 1 - Szkolenie zawodowe - logistyk-spedytor z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych,

Zadanie 2 - Zarządzanie projektem oraz koszty pośrednie.

Ww. projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Zgodnie z tą umową Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie w dwóch formach: w formie dotacji ze środków europejskich oraz w formie dotacji celowej z budżetu państwa. Dofinansowanie to stanowi 93,7377% wartości całego projektu. Pozostałą kwotę stanowi wkład własny wnoszony przez Beneficjentów projektu w postaci gotówki. Wkład ten pokrywa koszty szkolenia zawodowego i stanowi 10% wartości tego szkolenia. Pozostałe 90% wartości szkolenia oraz pozostałe koszty projektu pokrywa dotacja. Wsparcie na realizację projektu, zarówno w formie dotacji jak i wkładu własnego w postaci gotówki, jest wykorzystywane zgodnie ze szczegółowym budżetem projektu tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów kwalifikowanych, projekt jest dla Wnioskodawcy niedochodowy.

Szkolenie zawodowe logistyk-spedytor zostało zlecone do realizacji podwykonawcy, który wystawia za zrealizowaną usługę fv ze stawką VAT "zw" na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 20. W związku z wpłacaniem wkładu własnego w postaci gotówki, Wnioskodawca zamierza wystawiać uczestnikom projektu faktury VAT na kwotę netto wkładu własnego doliczając podatek VAT według obowiązującej stawki. Jednocześnie zamierza zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - § 13 ust. 1 pkt 20.

Analiza powołanych powyżej przepisów wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy podlegają opodatkowaniu, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie (dotację) pokrywające 90% wartości przedmiotowego szkolenia. Wsparcie na realizację projektu, zarówno w formie dotacji jak i wkładu własnego w postaci gotówki, jest wykorzystywane zgodnie ze szczegółowym budżetem tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów kwalifikowanych, projekt jest dla Wnioskodawcy niedochodowy. Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja nie stanowi dopłaty do ceny, lecz stanowi pokrycie kosztów realizowanej usługi szkoleniowej. Dotacja bowiem nie wpływa na cenę szkolenia, za jaką zostaje ono zrealizowane przez Podwykonawcę.

Jeżeli otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie jest dopłatą do ceny, zatem w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu, w części otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym, jeśli dotacja ze środków WUP nie jest dopłatą do ceny, a stanowi zwrot poniesionych kosztów, to nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem dotacja ze środków Wojewódzkiego Urzędu Pracy otrzymana przez Wnioskodawcę jako dofinansowanie projektu "Droga do kwalifikacji" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) - Priorytet VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działalnie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika również, że Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe, za które pobierany jest wkład własny wnoszony przez Beneficjentów projektu w postaci gotówki.

Jak wskazano powyżej, decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie należy traktować jako odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty. Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym, czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie. Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające regulacjom ustawy o VAT. Wkłady gotówkowe stanowiące 10% wartości szkolenia uczestników szkolenia są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż na obrót składa się kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Tak więc otrzymany wkład pieniężny od uczestników szkolenia stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że realizując projekt będący przedmiotem zapytania, Wnioskodawca świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, przy czym wynagrodzeniem za te usługi jest otrzymana kwota "wkładu pieniężnego" od uczestników szkolenia.

Odnośnie zastosowania stawki podatku od towarów i usług właściwej dla prowadzonego przez Wnioskodawcę szkolenia, należy wskazać następujące regulacje:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty oraz że w ramach projektu realizuje od 1 stycznia 2012 r. projekt pn. "Droga do kwalifikacji" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) - Priorytet VIII Regionalne Kadry Gospodarki, Działalnie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Projekt ten skierowany jest do 120 osób pracujących chcących z własnej inicjatywy podnieść kwalifikacje z zakresu logistyki i spedycji.

Szczegółowy budżet projektu, który ściśle określa kategorie kosztów kwalifikowanych w projekcie obejmuje:

Zadanie 1 - Szkolenie zawodowe - logistyk-spedytor z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych,

Zadanie 2 - Zarządzanie projektem oraz koszty pośrednie.

Ww. projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Przedmiotem interpretacji Wnioskodawca uczynił zwolnienie od podatku VAT świadczonych przez niego usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przepis ten Wnioskodawca wskazał w poz. 61 wniosku ORD-IN (przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji indywidualnej) oraz w pytaniu i we własnym stanowisku.

Odnosząc zatem przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż szkolenia zawodowe logistyk-spedytor są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Nie można jednak stwierdzić, aby został spełniony warunek finansowania przedmiotowych szkoleń w co najmniej 70% ze środków publicznych, zawarty w przytoczonym przez Wnioskodawcę przepisie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jak już zostało wykazane powyżej, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż - jak wynika z wniosku - przyznane środki nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług. Wynagrodzeniem jest natomiast wkład własny uczestników szkolenia stanowiący dla Wnioskodawcy 100% ceny danego szkolenia, co oznacza, że szkolenie nie jest finansowane ze środków publicznych, tylko ze środków prywatnych uczestników szkoleń.

Tak więc nie można uznać, iż kryterium finansowania szkolenia co najmniej w 70% ze środków publicznych przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia zostało spełnione.

Reasumując, przedmiotowe usługi, ze względu na brak spełnienia wymogu dotyczącego finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych, nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w przepisie § 13 ust. 1 pkt 20 cytowanego rozporządzenia.

Wobec powyższego, wpłaty własne uczestników szkoleń stanowią obrót podlegający opodatkowaniu, który nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powyższego przepisu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usług świadczonych przez podwykonawcę na rzecz Wnioskodawcy.

Równocześnie tut. organ podkreśla, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie prawidłowości zastosowania do fakturowania wkładu własnego w postaci gotówki zwolnienia z VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) § 13 ust. 1 pkt 20, ponieważ - jak wynika z wniosku - w takim zakresie Wnioskodawca oczekiwał interpretacji konkretnego przepisu prawa podatkowego, który wskazał w pytaniu, własnym stanowisku w sprawie oraz w poz. 61 formularza ORD-IN stanowiącego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Zatem przedmiotem interpretacji nie była prawidłowość zastosowania do fakturowania wkładu własnego w postaci gotówki zwolnienia z VAT na podstawie ewentualnych innych przepisów prawa podatkowego, gdyż Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania oraz nie przedstawił własnego stanowiska. Organ wydał więc interpretację w ramach zakreślonych przez Wnioskodawcę treścią pytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl