IBPP1/443-555/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-555/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT usług szkoleniowych organizowanych dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy - jest prawidłowe,

* zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT usług szkoleniowych organizowanych dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy, w sytuacji finansowania ich w 100% ze środków publicznych - jest prawidłowe,

* zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT usług szkoleniowych organizowanych dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy, w sytuacji finansowania ich przez samego pracownika z jego środków własnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 maja 2011 r. Nr IBPP1/443-555/11/AL oraz pismem z dnia 20 lipca 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 lipca 2011 r. Nr IBPP1/443-555/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji, klasyfikowane zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (symbol PKWiU 85.59.19).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż organizuje szkolenia dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy.

Tematyka szkoleń dostosowana jest do stanowisk pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy. Tematy szkoleń przygotowywane są w oparciu o szczegółową analizę potrzeb szkoleniowych zgłaszanych przez Powiatowe Urzędy Pracy. Powiatowe Urzędy Pracy na początku każdego roku kalendarzowego opracowują plan szkoleń dla pracowników na podstawie dokładnej analizy potrzeb szkoleniowych, który to plan w ciągu roku może ulegać modyfikacjom, na przykład z uwagi na zmianę obowiązujących przepisów. Plan szkoleń wskazuje z jakiego tematu szkolenia powinny być przeprowadzane, jacy pracownicy powinni w nich uczestniczyć oraz jakie środki publiczne mogą zostać na dane szkolenie przeznaczone. Część Powiatowych Urzędów Pracy ustala ponadto na bieżąco swoje potrzeby szkoleniowe w oparciu o dokonywane przez pracowników zgłoszenia potrzeb szkoleniowych dyrektorowi urzędu, który jeśli uzna dane szkolenie za zasadne - deleguje na nie wybranych pracowników.

Dla potrzeb Powiatowych Urzędów Pracy tematyka szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę jest przygotowana z podziałem na poszczególne działy/stanowiska w Powiatowym Urzędzie Pracy. Powyższe wynika z tego, iż każdy dział/stanowisko ma odrębne potrzeby szkoleniowe.

Poniżej Wnioskodawca prezentuje bieżące, przykładowe tematy szkoleń według zapotrzebowania Powiatowych Urzędów Pracy:

1.

(...),

(...),

10.

(...).

Zleceniodawcą w przypadku szkoleń dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy jest starosta powiatu, w imieniu którego zadania samorządu w zakresie polityki rynku pracy, a w tym wypadku zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 8a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zadanie "inicjowania, organizowania i finansowania szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych" realizuje Powiatowy Urząd Pracy (art. 9 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku), który reprezentowany jest przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy (powołanego przez starostę zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku).

Sposób przekazania Wnioskodawcy zlecenia uzależniony jest od przyjętego w danym urzędzie regulaminu/zasad postępowania. Zlecenie przekazywane jest na formularzu zgłoszenia, który opracowany został przez Wnioskodawcę bądź też na podstawie umowy zlecenia sporządzanej przez urząd pracy.

W obu wypadkach zawarta umowa zawiera następujące dane: oznaczenie zleceniodawcy, wykonawcy, przedmiot umowy - przeprowadzenie szkolenia, termin wykonania umowy, ilość osób objętych szkoleniem, koszt szkolenia, usługi dodatkowe świadczone w ramach szkolenia (np. przy szkoleniach 2-3 dniowych zakwaterowanie i wyżywienie, materiały szkoleniowe, zaświadczenie), a także dodatkowe wymagania (np. przy szkoleniach finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego informację o określonym oznaczeniu materiałów, zaświadczeń itp. prowadzeniu odpowiedniej dokumentacji szkolenia). Będąc Zleceniodawcą Urząd Pracy uiszcza w całości należność za szkolenie.

W praktyce zdarza się także, że Wnioskodawca otrzymuje od urzędu pracy zlecenie szkolenia danego pracownika, a należność przysługującą Wnioskodawcy za przeprowadzenie szkolenia uiszcza pracownik, która to kwota następnie w całości zwracana jest pracownikowi przez Urząd Pracy.

Wybór danego szkolenia uzależniony jest od tego czy dane szkolenie spełnia potrzeby szkoleniowe pracownika i czy jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa (czy dana instytucja szkoleniowa może tego typu szkolenia organizować - Wnioskodawca prowadzi szkolenia w tematyce w jakiej pozwala na to ustawa o swobodzie działalności gospodarczej), a także Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Szkolenia dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy wynikają z art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych jak również z art. 9 ust. 1 pkt 18 oraz art. 99b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Przepisy te nie ustalają jednakże form i zasad prowadzenia szkoleń.

Obowiązek przeprowadzania szkoleń dla pracowników powiatowych urzędów pracy wynika także z art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. w finansach publicznych, nakazującego kierownikowi jednostki sektora finansów publicznych podejmować działania zmierzające do zapewnienia aby pracownicy posiadali odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są świadczone w oparciu o akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Akredytację spółka może uzyskać tylko i wyłącznie na szkolenia, których czas trwania wynosi nie mniej niż 30 godzin zajęć edukacyjnych i placówka prowadzi co najmniej rok kształcenie w formie objętej wnioskiem (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych). Wnioskodawca organizuje szkolenia o krótszym czasie trwania niż 30 h. w związku nie ma możliwości zdobycia akredytacji.

Szkolenia dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy finansowane są w całości (100%) ze środków publicznych czyli z Funduszu Pracy, budżetu lub środków unijnych jak również środków unijnych i z budżetu lub funduszu pracy Urzędu Pracy. Urząd Pracy jest jednostką organizacyjną powiatu, działającą jako jednostka budżetowa i wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej - art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Urząd Pracy jest jednostką organizacyjną powiatu, działającą jako jednostka budżetowa i wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej.

Urząd pracy prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z przepisami obowiązującymi dla jednostek budżetowych. Urzędy Pracy dysponują Funduszem Pracy - art. 103 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, który stanowi państwowy fundusz celowy i jest uregulowany w rozdziale 18 art. 103 do art. 110 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a w sprawach nieuregulowanych z zakresu gospodarki funduszami celowymi nieuregulowanymi w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy o finansach publicznych i budżecie jednostki samorządu terytorialnego w postaci planów finansowych (ustawa o finansach publicznych).

Kierownik jednostki sektora finansów publicznych (w tym wypadku dyrektor powiatowego urzędu pracy) wydatkując środki publiczne na szkolenia dla pracowników musi przestrzegać art. 44 ustawy o finansach publicznych.

Wnioskodawca organizuje zarówno szkolenia "otwarte" czyli przekazuje do Powiatowych Urzędów ofertę szkolenia i na tej podstawie Urzędy Pracy zgłaszają pracowników na szkolenia lub szkolenia "zamknięte" organizowane wyłącznie dla pracowników danego Urzędu Pracy. Przy szkoleniach zamkniętych temat szkolenia i zakres ustala dany Powiatowy Urząd Pracy. Szkolenie odbywają się w formie szkoleń "wyjazdowych" czyli w salach szkoleniowych wynajmowanych na terenie całej Polski lub w formie szkoleń "na miejscu" w salach szkoleniowych Powiatowego Urzędu Pracy.

Przedmiotowe usługi są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania osób tego potrzebujących. Pracownicy Urzędów Pracy mają ustawowy obowiązek podnoszenia kwalifikacji i umiejętności zawodowych zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych jak również z art. 9 ust. 1 pkt 18 oraz art. 99b ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Obowiązek szkolenia kadr Urzędów Pracy wynika również z ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych do obowiązków kierownika jednostki sektora finansów publicznych (w tym wypadku dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy) należy zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. Kontrola zarządcza zgodnie z art. 68 ust. 1 stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Uczestnikami szkoleń są bezpośrednio pracownicy Powiatowych Urzędów Pracy.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę pozostają w bezpośrednim związku z zawodem/stanowiskiem pracy uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie (np. wejście nowych przepisów prawa) lub uaktualnienie (np. zmiana obowiązujących przepisów prawnych) wiedzy do celów zawodowych. Fakt ten potwierdza tematyka aktualnie realizowanych szkoleń zaprezentowana powyżej, opinie dyrektorów Powiatowych Urzędów Pracy wyrażone w formie referencji a także sam fakt delegowania na szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę przez dyrektorów pracowników Powiatowych Urzędów Pracy.

W uzupełnieniu z dnia 20 lipca 2011 r. w odniesieniu do przypadków, w których pracownik pokrywa z własnych środków koszty szkolenia Wnioskodawca wskazał, iż Procedura delegowania pracowników Powiatowego Urzędu Pracy na szkolenia przedstawia się następująco:

Powiatowy Urząd Pracy udostępnia pracownikom przesłane oferty szkoleń;

* pracownik samodzielnie dokonuje wyboru szkolenia, które podniesie jego kwalifikacje zawodowe z ofert przesłanych do Powiatowego Urzędu Pracy;

* następnie zwraca się pisemnie do Dyrektora Urzędu Pracy z wnioskiem o akceptację wybranego szkolenia; wniosek zawiera podstawowe informacje o szkoleniu tj.: temat, termin, miejsce i koszt szkolenia oraz jednostkę szkoleniową, która dane szkolenie zrealizuje;

* jeśli Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy akceptuje odbycie danego szkolenia przez pracownika to zwraca się zapytaniem do działu księgowego Urzędu Pracy o potwierdzenie zabezpieczenia środków z Funduszu Pracy na szkolenie; po otrzymaniu potwierdzenia Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy wyraża zgodę na uczestnictwo pracownika w szkoleniu;

* pracownik po otrzymaniu zgody Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy dokonuje zgłoszenia na szkolenie; na formularzu zgłoszenia jako zleceniodawca wskazany jest pracownik, który ma uczestniczyć w danym szkoleniu;

* po zakończonym szkoleniu pracownik przedstawia Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy zaświadczenie o odbyciu szkolenia, kopię faktury VAT i potwierdzenie dokonania płatności za szkolenie, zwraca się jednocześnie z wnioskiem o refundację kosztu szkolenia przez pracodawcę tj. Powiatowy Urząd Pracy.

* Powiatowy Urząd Pracy dokonuje zwrotu równowartości wcześniej uiszczonej przez tego pracownika kwoty.

Refundacja kosztów szkolenia przez Powiatowy Urząd Pracy ze środków Funduszu Pracy następuje na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 38 z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, który pozwala na finansowanie szkoleń pracowników Powiatowych Urzędów Pracy, jednakże ustawa nie określa szczegółowo sposobu czy ma to być w formie bezpośredniej płatności czy pośredniej dla jednostki szkoleniowej np. w formie refundacji kosztów szkolenia.

W związku Powiatowy Urząd Pracy sam określa sposób działania, który uznaje za stosowny. Wskazaną wyżej procedurę stosuje na dzień dzisiejszy, w oparciu o powołany przepis tylko jeden Powiatowy Urząd Pracy.

Uiszczona przez pracownika kwota za szkolenie, na które pracownik uzyskał akceptację Dyrekcji Powiatowego Urzędu Pracy jest zawsze i każdorazowo zwracana mu przez Powiatowy Urząd Pracy ze środków Funduszu Pracy.

Nie zdarzają się sytuacje, w których Powiatowy Urząd Pracy odmawia pracownikowi zwrotu poniesionych kosztów szkolenia, na które wcześniej uzyskał zgodę Dyrekcji Powiatowego urzędu Pracy. Szkolenia nie są finansowane z prywatnych środków pracownika.

Wnioskodawca w przypadku zgłoszeń na szkolenie, gdzie zleceniodawcą są osoby fizyczne i nie ma informacji o sposobie finansowania szkolenia, każdorazowo będzie kontaktował się z daną osobą w celu uzyskania informacji czy dane szkolenie będzie finansowane ze środków publicznych. Jeśli szkolenie będzie finansowane ze środków publicznych, dodatkowo Wnioskodawca zażąda oświadczenia danego uczestnika o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych, żeby zastosować prawidłową stawkę podatku VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż zawiera umowę bezpośrednio z osobą fizyczną (pracownikiem PUP) na wykonanie usługi szkoleniowej i na osobę fizyczną wystawia fakturę VAT za szkolenie, jak również to bezpośrednio osoba fizyczna ze środków własnych dokonuje płatności za szkolenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r.):

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) lub art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czy też podlegają opodatkowaniu tym podatkiem według stawki podstawowej tj. 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r.) świadczone przez niego usługi szkolenia pracowników Powiatowych Urzędów Pracy podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, albowiem za przedmiot mają kształcenie zawodowe tych pracowników (uzyskanie, uzupełnienie lub udoskonalenie kwalifikacji i umiejętności zawodowych), co jasno wynika z przedstawionego wyżej stanu faktycznego i finansowane są w 100% ze środków publicznych. Szkolenia pracowników finansowane są ze środków Funduszu Pracy, na co wskazuje art. 108 ust. 1 pkt 9 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z budżetu i środków z budżetu Unii Europejskiej.

Środki na pokrycie kosztów szkolenia pracowników pokrywane są przez urzędy pracy, będące jednostkami budżetowymi wchodzącymi w skład sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Środki wydatkowane przez urzędy pracy na pokrycie kosztów usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę, w odniesieniu do pracowników tych urzędów pracy, mają tym samym bez wątpienia charakter publiczny, co w powiązaniu z celem tych szkoleń skutkuje zwolnieniem tych usług z podatku od towarów i usług.

Obowiązek poddawania się szkoleniom zawodowym przez pracowników powiatowych urzędów pracy wynika z art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych jak również z art. 9 ust. 1 pkt 18 oraz art. 99b ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Obowiązek szkolenia kadr Urzędów Pracy wynika również z ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych do obowiązków kierownika jednostki sektora finansów publicznych (w tym wypadku dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy) należy zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. Kontrola zarządcza zgodnie z art. 68 ust. 1 stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Realizacja tych postulatów polega między innymi na podejmowaniu działań zmierzających do zapewnienia aby pracownicy posiadali odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności. Procedury kontroli w jednostkach sektora finansów publicznych opracowane są na podstawie standardów kontroli zarządczej zawartych w Komunikacie nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 15, poz. 84). Wśród standardów kontroli w ramach środowiska wewnętrznego są kompetencje zawodowe. Dlatego kierownik jednostki sektora finansów publicznych (w tym wypadku dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy) musi zadbać aby osoby zarządzające i pracownicy posiadali wiedzę, umiejętności i doświadczenie pozwalające skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania. Proces zatrudnienia powinien być prowadzony w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy. Należy zapewnić rozwój kompetencji zawodowych pracowników jednostki i osób zarządzających.

Szkoleniowe dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy podlegać będą zatem zwolnieniu od podatku od towarów i usługi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą natomiast podlegać takiemu zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) tej ustawy.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPP1/443-6/11-4/AW oraz pismo Powiatowego Urzędu Pracy i wyjaśnienia Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT usług szkoleniowych organizowanych dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy,

* prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT usług szkoleniowych organizowanych dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy, w sytuacji finansowania ich w 100% ze środków publicznych,

* nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT usług szkoleniowych organizowanych dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy, w sytuacji finansowania ich przez samego pracownika z jego środków własnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji, klasyfikowane zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (symbol PKWiU 85.59.19).

Wnioskodawca organizuje szkolenia dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy.

Dla potrzeb Powiatowych Urzędów Pracy tematyka szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę jest przygotowana z podziałem na poszczególne działy/stanowiska w Powiatowym Urzędzie Pracy. Powyższe wynika z tego, iż każdy dział/stanowisko ma odrębne potrzeby szkoleniowe. Wnioskodawca wskazał w punktach od 1-10 tematy szkoleń jakie organizuje dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy.

Zleceniodawcą w przypadku szkoleń dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy jest starosta powiatu, w imieniu którego zadania samorządu w zakresie polityki rynku pracy, a w tym wypadku zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 8a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zadanie "inicjowania, organizowania i finansowania szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych" realizuje Powiatowy Urząd Pracy (art. 9 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku).

Sposób przekazania Wnioskodawcy zlecenia uzależniony jest od przyjętego w danym urzędzie regulaminu/zasad postępowania. Zlecenie przekazywane jest na formularzu zgłoszenia, który opracowany został przez Wnioskodawcę bądź też na podstawie umowy zlecenia sporządzanej przez urząd pracy.

W obu wypadkach zawarta umowa zawiera następujące dane: oznaczenie zleceniodawcy,

wykonawcy, przedmiot umowy - przeprowadzenie szkolenia, termin wykonania umowy, ilość osób objętych szkoleniem, koszt szkolenia, usługi dodatkowe świadczone w ramach szkolenia (np. przy szkoleniach 2-3 dniowych zakwaterowanie i wyżywienie, materiały szkoleniowe, zaświadczenie), a także dodatkowe wymagania (np. przy szkoleniach finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego informację o określonym oznaczeniu materiałów, zaświadczeń itp. prowadzeniu odpowiedniej dokumentacji szkolenia). Będąc Zleceniodawcą Urząd Pracy uiszcza w całości należność za szkolenie.

Przedmiotowe usługi są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania osób tego potrzebujących. Pracownicy Urzędów Pracy mają ustawowy obowiązek podnoszenia kwalifikacji i umiejętności zawodowych zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych jak również z art. 9 ust. 1 pkt 18 oraz art. 99b ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Obowiązek szkolenia kadr Urzędów Pracy wynika również z ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych do obowiązków kierownika jednostki sektora finansów publicznych (w tym wypadku dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy) należy zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. Kontrola zarządcza zgodnie z art. 68 ust 1 stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Szkolenia dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy finansowane są w całości (100%) ze środków publicznych czyli z Funduszu Pracy, budżetu lub środków unijnych jak również środków unijnych i z budżetu lub funduszu pracy Urzędu Pracy.

W praktyce zdarza się także, że Wnioskodawca otrzymuje od urzędu pracy zlecenie szkolenia danego pracownika, a należność przysługującą Wnioskodawcy za przeprowadzenie szkolenia uiszcza pracownik, która to kwota następnie w całości zwracana jest pracownikowi przez Urząd Pracy.

W takim przypadku Powiatowy Urząd Pracy udostępnia pracownikom przesłane oferty szkoleń;

* pracownik samodzielnie dokonuje wyboru szkolenia, które podniesie jego kwalifikacje zawodowe z ofert przesłanych do Powiatowego Urzędu Pracy;

* następnie zwraca się pisemnie do Dyrektora Urzędu Pracy z wnioskiem o akceptację wybranego szkolenia; wniosek zawiera podstawowe informacje o szkoleniu tj.: temat, termin, miejsce i koszt szkolenia oraz jednostkę szkoleniową, która dane szkolenie zrealizuje;

* jeśli Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy akceptuje odbycie danego szkolenia przez pracownika to zwraca się zapytaniem do działu księgowego Urzędu Pracy o potwierdzenie zabezpieczenia środków z Funduszu Pracy na szkolenie; po otrzymaniu potwierdzenia Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy wyraża zgodę na uczestnictwo pracownika w szkoleniu;

* pracownik po otrzymaniu zgody Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy dokonuje zgłoszenia na szkolenie; na formularzu zgłoszenia jako zleceniodawca wskazany jest pracownik, który ma uczestniczyć w danym szkoleniu;

* po zakończonym szkoleniu pracownik przedstawia Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy zaświadczenie o odbyciu szkolenia, kopię faktury VAT i potwierdzenie dokonania płatności za szkolenie, zwraca się jednocześnie z wnioskiem o refundację kosztu szkolenia przez pracodawcę tj. Powiatowy Urząd Pracy.

* Powiatowy Urząd Pracy dokonuje zwrotu równowartości wcześniej uiszczonej przez tego pracownika kwoty.

Refundacja kosztów szkolenia przez Powiatowy Urząd Pracy ze środków Funduszu Pracy następuje na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 38 z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, który pozwala na finansowanie szkoleń pracowników Powiatowych Urzędów Pracy, jednakże ustawa nie określa szczegółowo sposobu czy ma to być w formie bezpośredniej płatności czy pośredniej dla jednostki szkoleniowej np. w formie refundacji kosztów szkolenia.

Powiatowy Urząd Pracy sam określa sposób działania, który uznaje za stosowny. Wskazaną wyżej procedurę stosuje na dzień dzisiejszy, w oparciu o powołany przepis tylko jeden Powiatowy Urząd Pracy.

Uiszczona przez pracownika kwota za szkolenie, na które pracownik uzyskał akceptację Dyrekcji Powiatowego Urzędu Pracy jest zawsze i każdorazowo zwracana mu przez Powiatowy Urząd Pracy ze środków Funduszu Pracy.

Nie zdarzają się sytuacje, w których Powiatowy Urząd Pracy odmawia pracownikowi zwrotu poniesionych kosztów szkolenia, na które wcześniej uzyskał zgodę Dyrekcji Powiatowego urzędu Pracy. Szkolenia nie są finansowane z prywatnych środków pracownika.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż ww. przypadku zawiera umowę bezpośrednio z osobą fizyczną (pracownikiem PUP) na wykonanie usługi szkoleniowej i na osobę fizyczną wystawia fakturę VAT za szkolenie, jak również to bezpośrednio osoba fizyczna ze środków własnych dokonuje płatności za szkolenie.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są świadczone w oparciu o akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę pozostają w bezpośrednim związku z zawodem/stanowiskiem pracy uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie (np. wejście nowych przepisów prawa) lub uaktualnienie (np. zmiana obowiązujących przepisów prawnych) wiedzy do celów zawodowych. Fakt ten potwierdza tematyka aktualnie realizowanych szkoleń zaprezentowana powyżej, opinie dyrektorów Powiatowych Urzędów Pracy wyrażone w formie referencji a także sam fakt delegowania na szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę przez dyrektorów pracowników Powiatowych Urzędów Pracy.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty, a ponadto z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe skierowane do pracowników Powiatowych Urzędów Pracy są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania tychże osób bowiem pracownicy ci mają ustawowy obowiązek podnoszenia kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca organizowane przez niego szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z zawodem/stanowiskiem pracy uczestników szkoleń bowiem mają na celu uzyskanie (np. wejście nowych przepisów prawa) lub uaktualnienie (np. zmiana obowiązujących przepisów prawnych) wiedzy osób biorących w nich udział do celów zawodowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż spełniona została pierwsza przesłanka tj. usługi realizowane w ramach ww. szkoleń dla pracowników Powiatowego Urzędów Pracy są usługami kształcenia zawodowego tychże osób.

Jednakże nie spełniona została druga przesłanka, warunkująca prawo do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, a mianowicie nie można uznać, iż szkolenia te przeprowadzane są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, bowiem wskazane przez Wnioskodawcę przepisy regulują wyłącznie kwestie obowiązku dokształcania się przez pracowników Powiatowych Urzędów Pracy, a Wnioskodawca nie wskazał konkretnych przepisów z których wynikałyby formy i zasady przeprowadzania szkoleń dla tych pracowników.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT gdyż w ocenie tut. organu wskazanych przepisów nie można uznać za takie, które określają formy i zasady, w oparciu o które dane szkolenie musi się odbyć.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi szkoleniowe dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy nie będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy są w 100% finansowane ze środków publicznych tj. czyli z Funduszu Pracy, budżetu lub środków unijnych jak również środków unijnych i z budżetu lub funduszu pracy Urzędu Pracy.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie tj. w sytuacji gdy usługi szkoleniowe są bezpośrednio finansowane przez Powiatowe Urzędy Pracy i w 100% finansowane przez te Urzędy ze środków publicznych zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT dotyczące świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi szkoleniowe dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy finansowane w 100% ze środków publicznych będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż czasami zawiera umowę bezpośrednio z osobą fizyczną (pracownikiem Powiatowego Urzędu Pracy) na wykonanie usługi szkoleniowej i na tę osobę fizyczną wystawia fakturę VAT za szkolenie, jak również to bezpośrednio osoba fizyczna ze środków własnych dokonuje płatności za szkolenie.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawioną przez Wnioskodawcę sytuację nie można uznać by zapłatę od zleceniodawcy Wnioskodawca otrzymał ze środków publicznych. Skoro płatność za powyższe szkolenie dokonywana jest bezpośrednio przez pracownika Powiatowego Urzędu Pracy z jego środków własnych, i z tą osobą Wnioskodawca zawiera umowę na przeprowadzenie szkolenia (ta osoba fizyczna jest zleceniodawcą), którego odbycie potwierdza faktura VAT wystawiona na tegoż pracownika, nie można uznać by usługi szkoleniowe prowadzone przez Wnioskodawcę finansowane były ze środków publicznych.

Dalsze bowiem rozliczenie pomiędzy pracownikiem, a jego pracodawcą odbywa się bez udziału Wnioskodawcy.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie tj. w sytuacji gdy usługi szkoleniowe są bezpośrednio finansowane przez pracowników Powiatowych Urzędów Pracy (z ich środków własnych) nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT dotyczące świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi szkoleniowe dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy, w sytuacji gdy płatność za te szkolenia dokonywana jest bezpośrednio przez pracownika Urzędu, będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ pragnie podkreślić, iż w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Zatem dołączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Ponadto stwierdzić należy, że interpretacje indywidualne wydawane są dla indywidualnych wnioskodawców w ich indywidualnych sprawach, nie stanowią zatem źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę (tj. w zakresie konkretnych szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę wyszczególnionych w opisie stanu faktycznego) i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl