IBPP1/443-553/07/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-553/07/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia P., przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 11 grudnia 2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 17 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonych na realizację projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonych na realizację projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w sierpniu i październiku 2007 r. otrzymał przelewem na rachunek bankowy środki pieniężne na realizację następujących projektów:

1.

"Badanie aktywności niezależnych środowisk studenckich". Projekt ten ma na celu stworzenie wirtualnej bazy informacji dotyczących niezależnych środowisk akademickich woj. k. działających w latach 1980-1989. Baza zawierać będzie relacje uczestników wydarzeń tamtych lat, które zostaną umieszczone na stronie Stowarzyszenia P. oraz prasę studencką G. przygotowaną w wersji elektronicznej, która zostanie zamieszczona na stronie XXX. Dostęp do informacji zawartych w bazie będzie bezpłatny. Środki na realizację tego projektu Stowarzyszenie otrzymało z Narodowego Centrum Kultury w ramach programu operacyjnego Patriotyzm Jutra ogłoszonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

2.

"Wirtualne muzeum". Efektem końcowym projektu będzie stworzenie bezpłatnego internetowego serwisu XXX. Umieszczone w nim materiały i informacje wykreują wirtualny areszt, będący odzwierciedleniem nowoprojektowanego muzeum w K. Dotacje na realizację tego projektu Wnioskodawca otrzymał z Narodowego Centrum Kultury.

3.

"Encyklopedia S. - wersja internetowa. Digitalizacja pism i czasopism". Celem projektu jest stworzenie strony XXX, zawierającej zeskanowane gazety i czasopisma wydane w latach 1976-1989. W ramach projektu zorganizowany zostanie również cykl seminariów naukowych w W., Ł. i K. skierowany do nauczycieli szkół średnich, uczniów i studentów. Uczestnictwo w seminariach jak i możliwość korzystania ze strony będzie bezpłatne. Środki pieniężne na ten projekt Wnioskodawca otrzymał z Narodowego Centrum Kultury w ramach projektu operacyjnego Patriotyzm Jutra ogłoszonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

4.

"Encyklopedia S. Ludzie, struktury i wydawnictwa opozycji politycznej w Polsce". Projekt ten ma na celu stworzenie w latach 2006-2008 Encyklopedii S. Realizacja tego projektu polega między innymi na opracowaniu haseł rzeczowych i osobowych oraz kalendarium opisujących dzieje polskiej opozycji w latach 1976-1989. Środki dofinansowujące ww. projekt Stowarzyszenie otrzymało z Instytutu Pamięci Narodowej.

Środki pieniężne otrzymane od instytucji wdrażających zostały przeznaczone wyłącznie na realizację poszczególnych projektów zgodnie z treścią podpisanych umów. Środki te zostały przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektów, najczęściej są to koszty umów o dzieło, czy też usługi skanowania.Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1187, nr 192 poz. 1382) Wnioskodawca dla udokumentowania otrzymanych dotacji na realizację opisanych powyżej projektów, wystawił wewnętrzną fakturę VAT.W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym mowa, iż obrót, podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku, otrzymane przez Stowarzyszenie dotacje zostały zaliczone do obrotów uzyskanych ze sprzedaży i opodatkowane podatkiem VAT.

Do otrzymanych dotacji Wnioskodawca zastosował zwolnioną stawkę VAT, taką samą jaką wykorzystał przy opodatkowaniu dotowanej działalności. Otrzymane środki pieniężne przeznaczone są na realizację projektów, które ze względu na ich tematykę zostały zaliczone do działalności edukacyjno-oświatowej, która zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT jest zwolniona od podatku VAT. Ponadto Wnioskodawca we wniosku poinformował, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje przeznaczone na realizację projektów, które opisano w stanie faktycznym, powinny zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1187, nr 192 poz. 1382) stanowić obrót i podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też należy powyższe dotacje traktować jako podmiotowe i w związku z tym w świetle ustawy o VAT, nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem...Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez niego dotacje nie powinny stanowić obrotów w rozumieniu ustawy o VAT oraz nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2007 nr 168 poz. 1187, nr 192 poz. 1382), wynika, że do obrotów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT zalicza się dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Wnioskodawca stwierdził, iż otrzymane przez niego dotacje nie wpływają na cenę, gdyż z rezultatów dofinansowywanych projektów można będzie korzystać na zasadzie bezpłatnego dostępu.

W związku z powyższym nie zostanie spełniona praktyczna przesłanka determinująca potraktowanie dotacji jako wpływającej na obniżenie ceny dla zewnętrznego odbiorcy, co skutkuje wyłączeniem tego z obrotów w zakresie ustawy o VAT, gdyż tylko dotacje dotyczące pokrycia części ceny sfinansowanej przez sprzedawcę i powodujące w rezultacie obniżenie tej ceny w stosunku do osób trzecich stanowią przedmiot opodatkowania.Wnioskodawca uważa, że zaliczenie przez niego otrzymanych dotacji do obrotów ze sprzedaży jest nieprawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dotacje na realizację następujących projektów: "Badanie aktywności niezależnych środowisk studenckich", "Wirtualne muzeum", "Encyklopedia S. - wersja internetowa. Digitalizacja pism i czasopism" oraz "Encyklopedia S. Ludzie, struktury i wydawnictwa opozycji politycznej w Polsce". Środki pieniężne otrzymane od instytucji wdrażających zostały przeznaczone wyłącznie na realizację poszczególnych projektów zgodnie z treścią podpisanych umów. Powyższe dotacje według Podatnika zostały przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektów. Jednocześnie Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż otrzymane przez niego dotacje nie wpływają na cenę, gdyż z rezultatów dofinansowywanych projektów można będzie korzystać na zasadzie bezpłatnego dostępu.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że z uwagi na fakt, iż dotacje przeznaczone na dofinansowanie projektów: "Badanie aktywności niezależnych środowisk studenckich", "Wirtualne muzeum", "Encyklopedia S. - wersja internetowa. Digitalizacja pism i czasopism" oraz "Encyklopedia S. Ludzie, struktury i wydawnictwa opozycji politycznej w Polsce" nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, nie stanowią tym samym obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl