IBPP1/443-55/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-55/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 12 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla usług ochrony zabytków oraz usług świadczonych przez artystów indywidualnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla usług ochrony zabytków oraz usług świadczonych przez artystów indywidualnych. W odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 stycznia 2008 r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 12 lutego 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług dotyczących ochrony zabytków (PKWiU 92.52.12) oraz usług świadczonych przez artystów indywidualnych (PKWiU 92.31.22) dotyczących ilustracji, obrazów, dekoracji malarskich, wykończeń artystycznych wykonywanych na zamówienie. Wnioskodawca wykonuje także prace pomocnicze w zakresie ochrony zabytków tzn. konserwację estetyczną dzieł sztuki i zabytków, wszelkie prace estetyzujące, przywracające pierwotny wygląd zabytków ruchomych. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w załączniku nr 4 zwalnia podmiotowo działalność z zakresu usług świadczonych przez artystów (PKWiU 92).

Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym, nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione podmiotowo z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on podatnikiem zwolnionym podmiotowo z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Przy czym zarówno towary jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W myśl art. 113 ust. 2 do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU: 92.52.12 - Usługi ochrony zabytków).

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 3, 6, 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

* zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,

* zabytek ruchomy - rzecz ruchomą, jej część lub zespół rzeczy ruchomych, o których mowa w pkt 1,

* prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,

* prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy - świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, nie zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5, lecz wyłącznie wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU: 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie tych usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca niebędący podatnikiem VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług dotyczących ochrony zabytków (PKWiU 92.52.12). Wnioskodawca wykonuje także prace pomocnicze w zakresie ochrony zabytków tzn. konserwację estetyczną dzieł sztuki i zabytków, wszelkie prace estetyzujące, przywracające pierwotny wygląd zabytków ruchomych.

Jeśli zakres czynności wykonywanych przez Podatnika wyczerpuje definicję usług sklasyfikowanych pod wymienionym przez Wnioskodawcę symbolem PKWiU 92.52.12, to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT będą one podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług świadczonych przez artystów indywidualnych (PKWiU 92.31.22) dotyczących ilustracji, obrazów, dekoracji malarskich, wykończeń artystycznych wykonywanych na zamówienie.

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.31 ujęto usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU: 92.31.22 - usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów).

Zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, oraz usługi związane z rekreacją i sportem (poz. 11 załącznika nr 4) zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z wyłączeniem usług wymienionych szczegółowo w punktach 1 - 8.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 156 załącznika nr 3 jako opodatkowane 7% stawką podatku VAT wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92.3 - usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

Jak już wcześniej podkreślono, oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. W tym przypadku oznaczenia ex 92 wymieniono zarówno w załączniku nr 3 dotyczącym opodatkowania stawką 7%, jak i w załączniku nr 4 zawierającym wykaz usług zwolnionych od podatku w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

W załączniku nr 3 poz. 156 zawężono tę grupę do usług oznaczonych jako ex 92.3, lecz tylko w zakresie biletów wstępu. Ponadto, dla podkreślenia takiej interpretacji, w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 11 oznakowano całą grupę ex 92 jako usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem, z wyłączeniem wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe (...).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi zaklasyfikował jako PKWiU 92.31.22 - jako usługi świadczone przez artystów indywidualnych.

Zatem w świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że ww. usługi objęte są zwolnieniem przedmiotowym od podatku VAT. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży Wnioskodawcy będzie wykonanie samej usługi (w ramach usług świadczonych przez artystów indywidualnych). Bowiem w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie również rozprowadzał bilety wstępu na imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, to ich sprzedaż (przez podatnika VAT - czynnego) podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii zwolnienia podmiotowego stwierdzić należy, że w przypadku gdy przedmiotem sprzedaży Wnioskodawcy będą wyłącznie usługi wskazane we wniosku tj. usługi ochrony zabytków oraz usługi świadczone przez artystów indywidualnych, to powołany wyżej przepis art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania, gdyż ww. usługi objęte są zwolnieniem przedmiotowym, a zatem wartości sprzedaży z tego tytułu nie wlicza się do wartości sprzedaży warunkującej korzystanie ze zwolnienia podmiotowego, co wynika z powołanego wyżej art. 113 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym podmiot wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku VAT, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego bez względu na wysokość osiągniętego obrotu.

Jeśli natomiast Wnioskodawca wykonałby czynność wyłączoną ze zwolnienia przedmiotowego, to obrót z tytułu tej sprzedaży, będący obrotem opodatkowanym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, należy wliczać do obrotu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy tj. obrotu, którego wysokość warunkuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Ponadto należy zauważyć, iż wskazane przez Wnioskodawcę zwolnienie dla usług świadczonych przez artystów - wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług - jest zwolnieniem przedmiotowym, wynikającym z przepisu art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 11 załącznika nr 4 do ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca - zwolnieniem podmiotowym.

Podsumowując w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę, zgodnie z którym "jest on podatnikiem zwolnionym podmiotowo z podatku VAT" należało uznać za nieprawidłowe. Wnioskodawca bowiem korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie podkreślić należy, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w zakresie dokonywania tych czynności. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl