IBPP1/443-549/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-549/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 3 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej związanej z przyłączami i sieciami gazowymi, wodociągowymi oraz kanalizacyjnymi podmiotom prowadzącym działalność energetyczną lub wodociągowo-kanalizacyjną w zamian za korzystanie z usług w tym zakresie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej związanej z przyłączami i sieciami gazowymi, wodociągowymi oraz kanalizacyjnymi podmiotom prowadzącym działalność energetyczną lub wodociągowo-kanalizacyjną w zamian za korzystanie z usług w tym zakresie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji podłoża pod pieczarki, a także prowadzi dodatkową działalność polegającą na świadczeniu usług hotelarskich w prowadzonym przez siebie ośrodku hotelowym. Spółka stwierdziła, że na podstawie obecnego zasięgu sieci wodociągowej i gazowniczej nie ma możliwości dostarczania wody i gazu do nieruchomości oraz odprowadzania ścieków. Stąd też Spółka zawarła umowy o przyłączenie do ww. sieci z przedsiębiorstwami świadczącymi usługi odpowiednio dostaw wody i odprowadzania ścieków oraz dostaw gazu. W umowach zawarty jest warunek poniesienia kosztów przez Spółkę na budowę obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej związanej z przyłączami i sieciami, które po realizacji prac związanych z ich budową zostaną przekazane bez wynagrodzenia i będą stanowić własność przedsiębiorstwa komunalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w momencie nieodpłatnego przekazania obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej związanej z przyłączami i sieciami gazowymi, wodociągowymi oraz kanalizacyjnymi podmiotom prowadzącym działalność energetyczną lub wodociągowo-kanalizacyjną w zamian za korzystanie z usług w tym zakresie, Spółka ma obowiązek naliczyć podatek VAT należny.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na wytworzenie przyłącza gazowego i wodno-kanalizacyjnego są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych, gdyż poniesione są w celu osiągnięcia, zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Jednocześnie nie są wymienione w katalogu kosztów negatywnych, czyli w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Spółka zawarła umowy na dostawę gazu, wody oraz odprowadzania ścieków co świadczy o wykorzystaniu wytworzonych przyłączy w działalności Spółki. Należy traktować je jako koszt uzyskania dostawy gazu, wody i odprowadzania ścieków niezbędne do prowadzonej przez Spółkę działalności, podobnie jak wydatki na podłączenie telefonu do sieci telekomunikacyjnej. Jednocześnie przyłącza do sieci wodociągowej jak i gazowej nie stanowią obiektów kompletnych, przeznaczonych do wykorzystania na własny użytek, stad też brak podstawy do kwalifikowania ich jako środki trwałe. Nie wchodzi tu także w rachubę darowizna.

Dnia 3 października 2007 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację prawa podatkowego w kwestii zaliczenia wydatków na budowę obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej związanej z przyłączami i sieciami gazowymi, wodociągowymi oraz kanalizacyjnymi przekazywanymi podmiotom prowadzącym działalność energetyczną lub wodociągowo-kanalizacyjną w zamian za korzystanie z usług w tym zakresie, do kosztów uzyskania przychodów. W odpowiedzi z dnia 10 stycznia 2008 r. pismo nr IBPB 3/423-201/07/AK Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach uznało stanowisko Spółki za właściwe. Z uwagi na to iż ww. wydatki są kosztami uzyskania przychodów, Spółka od zakupów związanych z budową przyłączy odlicza podatek VAT.

Spółka stoi na stanowisku, iż wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT, stąd też nie nalicza podatku należnego w momencie przekazania przyłączy.

Przywołując przepis art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Dla nakreślonego w sprawie stanu faktycznego znaczenie ma tylko zwrot "odpłatna dostawa towarów" i jego zakres znaczeniowy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Natomiast art. 7 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...),

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że dostawą towarów objętą opodatkowaniem, a więc mieszczącą się w przedmiocie opodatkowania określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT., tj. w pojęciu "odpłatnej dostawy towarów", są także niektóre nieodpłatne przekazania towarów. Ustawodawca za takie uznał te z nich, które są dokonywane na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Innymi słowy art. 7 ust. 2 zrównuje czynności dokonane bez wynagrodzenia z czynnościami odpłatnymi, oczywiście przy spełnieniu warunków wymienionych w tym przepisie i z zastrzeżeniem płynącym z ust. 3 tego artykułu (wyłączenie z uwagi na przedmiot objęty czynnością nieodpłatną). W ten sposób jakiekolwiek nieodpłatne przekazanie przez podatnika należących do jego przedsiębiorstwa towarów (innych niż drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz prezenty o małej wartości i próbki) wchodzi w zakres objęty pojęciem "odpłatnej dostawy towarów", o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części, oraz - co jest istotne w niniejszej sprawie - przekazanie nastąpiło na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. To ostatnie zastrzeżenie, umiejscowione we wstępnej części art. 7 ust. 2 odnosi się również do wyliczonych przykładowo czynności, wśród których znalazło się przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a to oznacza, iż cel przekazania takich towarów jest niezbędnym elementem dopełniającym zakres znaczeniowy tych czynności.

Spółka uważa za niewłaściwą przytaczaną niekiedy argumentację, że ust. 2 tego artykułu dotyczy także przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Po pierwsze, stwierdzenie takie jest sprzeczne z literalnym brzmieniem art. 7 ust. 2, który jednoznacznie nawiązuje do przekazania "na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem". Po drugie, jeśli ratio legis tego przepisu byłoby objęcie zarówno przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i na cele z nim niezwiązane, wówczas ustawodawca zrezygnowałby ze wskazania celu przekazania, odwołując się jedynie do samej czynności przekazania.

Potwierdzeniem zaprezentowanej powyżej wykładni art. 7 ust. 2 ustawy jest także stanowisko zaprezentowane w trzech ogłoszonych ostatnio wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie: wyrok z dnia 10 października 2007 r. sygnatura III SA/Wa 1444/07 wyrok z dnia 5 października 2007 r. sygnatura III SA/Wa 1255/07 wyrok z dnia 17 grudnia 2007 r. sygnatura III SA/Wa 1287/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Urządzenia infrastruktury technicznej związane z przyłączami i sieciami gazowymi, wodociągowymi oraz kanalizacyjnymi spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia takie jak darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W ocenie tut. organu cytowany art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług należy rozumieć w ten sposób, że każde nieodpłatne przekazanie towarów, w tym także związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlega opodatkowaniu, jeżeli przy nabyciu tychże towarów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Wyłączeniu z opodatkowania, w sytuacji kiedy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku, na mocy art. 7 ust. 3 ww. ustawy podlega jedynie nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych, informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek towarów.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów jednoznacznie należy stwierdzić, że każde przekazanie należących do przedsiębiorstwa podatnika towarów bez wynagrodzenia (w szczególności darowizny), niezależnie od tego, czy następują one na cele prowadzonej działalności gospodarczej czy też nie, uznać należy za opodatkowaną dostawę towarów, z wyjątkiem czynności wymienionych w art. 7 ust. 3 - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Spółka w złożonym wniosku wskazała, że od zakupów związanych z budową przyłączy odlicza podatek VAT. Należy zauważyć, że istnienie prawa do odliczenia tego podatku w opisanej sytuacji nie było przedmiotem zapytania Spółki, nie przedstawiła Ona w tym zakresie własnego stanowiska, zatem jego istnienie nie podlegało ocenie. Rozpatrując złożony wniosek uznano, że Spółka miała takie prawo.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż oprócz produkcji podłoża pod pieczarki, Spółka prowadzi również dodatkową działalność polegającą na świadczeniu usług hotelarskich w prowadzonym przez siebie ośrodku hotelowym. Na podstawie obecnego zasięgu sieci wodociągowej i gazowniczej nie ma możliwości dostarczania wody i gazu do tej nieruchomości oraz odprowadzania ścieków. W związku z tym Spółka zawarła umowy o przyłączenie do ww. sieci z przedsiębiorstwami świadczącymi usługi odpowiednio dostaw wody i odprowadzania ścieków oraz dostaw gazu. W umowach zawarty jest warunek poniesienia kosztów przez Spółkę na budowę obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej związanej z przyłączami i sieciami, które po realizacji prac związanych z ich budową zostaną przekazane bez wynagrodzenia i będą stanowić własność przedsiębiorstwa komunalnego.

Z uwagi na powyższe, nieodpłatne przekazanie infrastruktury, w przypadku gdy elementy te powstały przy użyciu towarów, przy nabyciu których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, winno być traktowane na równi z odpłatną dostawą towarów - podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ww. art. 5 ust. 1 pkt 1. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Odnośnie wskazanych we wniosku wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie:

* z dnia 10 października 2007 r. sygnatura III SA/Wa 1444/07

* z dnia 5 października 2007 r. sygnatura III SA/Wa 1255/07

* z dnia 17 grudnia 2007 r. sygnatura III SA/Wa 1287/07

stwierdzić należy, że wyroki te wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl