IBPP1/443-540/10/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-540/10/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) oraz pismami z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) i z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych jako wynagrodzenia za wykonane usługi i ich opodatkowania podatkiem VAT oraz w zakresie sposobu dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych za świadczoną usługę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych jako wynagrodzenia za wykonane usługi i ich opodatkowania podatkiem VAT oraz w zakresie sposobu dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych za świadczoną usługę.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) oraz z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) i z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 14 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności gospodarczej firmy jest handel hurtowy i detaliczny armatury sanitarnej wod-kan-co-gaz oraz handel płytkami ceramicznymi.

W związku z dokonywaniem zakupu dużych ilości towarów od producentów i hurtowni firma nagradzana jest premiami pieniężnymi za osiągnięcie (zrealizowanie) pewnego poziomu obrotów w wyznaczonym czasie lub za dokonywanie terminowych płatności za faktury z tytułu dostaw. Warunki i zasady przyznawania i otrzymywania premii określone są w umowach z kontrahentami. Wysokość premii uzależniona jest od wielkości obrotów i nie można jej powiązać z żadną konkretną transakcją.

Zgodnie z wyjaśnieniem Podsekretarza Stanu z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom: "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

W celu prawidłowego stosowania przepisów podatkowych Wnioskodawca wystawia faktury VAT z tytułu otrzymanych premii pieniężnych.

Od 1 stycznia 2008 r. obowiązują zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Decyzje podejmują na podstawie opublikowanego wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 oraz wyroków WSA (m.in. sygn. akt III SA/Wa 908/08) wydawanych w ich indywidualnych sprawach.

Składają pozwy do WSA zaskarżające decyzje Izb Skarbowych w sprawie wydania indywidualnych interpretacji dotyczących opodatkowania premii pieniężnych.

Zgodnie z wyrokami premie pieniężne i bonusy za świadczenia nie stanowią ekwiwalentu za wykonaną usługę, gdyż jedna transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów i świadczenia usług, a także nie powinna podlegać podwójnemu opodatkowaniu. Zdaniem NSA, nie można postawić tezy o świadczeniu przez kupującego usługi w rozumieniu zarówno ustawy o podatku od towarów i usług, jak i Dyrektywy VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług istotne jest to, że usługą jest świadczenie nie będące zarazem dostawą towaru. Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. NSA w powołanym wyroku podkreśla również, że dokonywanie przez spółkę zakupów u kontrahenta, mieści się w zakresie czynności opodatkowanej podatkiem VAT w postaci dostawy towarów. Nie można zatem uznać za usługi czynności polegających na zrealizowaniu na rzecz sprzedającego określonego z góry pułapu obrotu. W rezultacie czynności stanowiące dostawę towarów nie będą stanowiły przez ich zsumowanie usługi.

W związku z powyższym dostawcy przyznający premie twierdzą, że po dniu 1 stycznia 2008 r. nie mają prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury dokumentującej czynności związane z otrzymaniem premii z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotu z tytułu dokonanego zakupu towarów w określonym czasie lub z dokonaniem terminowych zapłat za faktury.

Nie przyjmują od Wnioskodawcy faktur VAT. Wnioskodawca ujmuje w rejestrach oraz deklaracji VAT-7 VAT należny na podstawie wystawionych faktur i odprowadza do Urzędu Skarbowego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 maja 2010 r. Wnioskodawca podał, że ze względu na charakter działalności firmy (sprzedaż hurtowa i detaliczna) Wnioskodawca prowadzi współpracę z wieloma kontrahentami. Każdy z kontrahentów zainteresowany jest powiększaniem zysków firmy, w związku z tym prowadzone są działania zmierzające do realizacji zamierzonego celu m.in. poprzez przyznawanie premii pieniężnych za realizację obrotów.

Zasady przyznawania premii zawierane są w umowach na podstawie wzajemnych ustaleń w drodze negocjacji na początku okresu współpracy oraz na początku każdego roku kalendarzowego.

Premia wyliczana na podstawie realizacji określonego poziomu obrotów w określonym czasie (kwartał, półrocze, oraz dodatkowe premie roczne) w zamian za usługi intensyfikacji sprzedaży polegające m.in. na promocji i reklamie towarów kontrahenta, tworzeniu ekspozycji, udziale w targach, organizowaniu szkoleń w zakresie prezentacji wyrobów, utrzymywaniu określonych stanów magazynowych, niejednokrotnie dodatkowym warunkiem otrzymania premii jest terminowe dokonywanie płatności.

Umowy określają termin realizacji obrotów, ustalane są progi obrotu i% premii.

Dostawcy poprzez swoich przedstawicieli na bieżąco monitorują punkty sprzedaży w zakresie ekspozycji towarów i utrzymywania stanów magazynowych.

Wysokość obrotu uprawniająca do otrzymania premii kontrolowana jest przez dostawcę na podstawie dokonanych przez Wnioskodawcę zakupów na podstawie wystawionych faktur w określonym okresie rozliczeniowym. Dostawca jest zobowiązany w ciągu siedmiu dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego przysłać w formie pisemnej potwierdzenie realizacji obrotu i wyliczenie premii. Ze strony Wnioskodawcy następuje weryfikacja i wystawienie faktury VAT.

Brak zapisu w umowie, że niepodjęte przez firmę Wnioskodawcy działania w zakresie świadczonych na rzecz kontrahenta usług powodują utratę premii pieniężnej.

Podstawowym warunkiem jej otrzymania jest realizacja obrotu zgodnie z umową i jednocześnie w większości przypadków dokonywanie terminowych płatności.

Symbole PKWIU dla świadczonych usług:

* 74.40.13 Usługi reklamowe pozostałe,

* 52.12.10 Usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w niewyspecjalizowanych sklepach, pozostałe,

* 51.70.10 Usługi w zakresie handlu hurtowego, pozostałe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 31 maja 2010 r. Wnioskodawca podał, iż wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych wyłącznie do stanu faktycznego w okresie od dnia 1 lipca 2009 r. do nadal.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Proszę o wyjaśnienie kwestii sposobu dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych za zrealizowanie pewnego poziomu obrotów w wyznaczonym czasie z tytułu zakupu towarów lub za dokonywanie terminowych zapłat za faktury z tytułu dostaw.

Czy wypłacona premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonanie usługi i czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje wystawiając faktury VAT w przypadku, gdy kontrahenci wypłacający premię nie przyjmują ich w związku z posiadanymi wyrokami sądów.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko z uwzględnieniem zmian w stanowisku zawartych w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 maja 2010 r.), premia pieniężna, której wysokość uzależniona jest od wysokości obrotu zrealizowanego w danym okresie rozliczeniowym pozostaje bez wpływu na cenę towaru lub usługi i nie można jej powiązać z konkretną transakcją.

Dokumentem potwierdzającym przyznanie lub otrzymanie premii pieniężnych za zrealizowanie pewnego poziomu obrotów w wyznaczonym czasie z tytułu zakupu towarów lub za dokonywanie terminowych zapłat za faktury z tytułu dostaw powinna być nota uznaniowa.

Premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług.

Wnioskodawca uważa również, że wyrok NSA oraz WSA został wydany w indywidualnej sprawie i jego publikacja nie daje podstaw innym podatnikom do zmian w stosowaniu przepisów. Jednakże, gdyby nastąpiła zmiana interpretacji w kierunku orzeczenia zawartego w przytoczonym wyroku NSA to zmiana zasad rozliczania premii pieniężnych powinna zostać stosowana z korzyścią dla podatnika bowiem prawo nie może działać na jego niekorzyść zgodnie z art. 14m ordynacji podatkowej.

Otrzymane premie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów". Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż w przepisach powołanej ustawy określeniem "usług" objęto obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem jego działalności jest handel hurtowy i detaliczny armatury sanitarnej wod-kan-co-gaz oraz handel płytkami ceramicznymi. Ze względu na charakter działalności firmy (sprzedaż hurtowa i detaliczna) Wnioskodawca prowadzi współpracę z wieloma kontrahentami. Każdy z kontrahentów zainteresowany jest powiększaniem zysków firmy, w związku z tym prowadzone są działania zmierzające do realizacji zamierzonego celu m.in. poprzez przyznawanie premii pieniężnych za realizację obrotów.

Zasady przyznawania premii zawierane są w umowach na podstawie wzajemnych ustaleń w drodze negocjacji na początku okresu współpracy oraz na początku każdego roku kalendarzowego.

Premia wyliczana na podstawie realizacji określonego poziomu obrotów w określonym czasie (kwartał, półrocze, oraz dodatkowe premie roczne) w zamian za usługi intensyfikacji sprzedaży polegające m.in. na promocji i reklamie towarów kontrahenta, tworzeniu ekspozycji, udziale w targach, organizowaniu szkoleń w zakresie prezentacji wyrobów, utrzymywaniu określonych stanów magazynowych, niejednokrotnie dodatkowym warunkiem otrzymania premii jest terminowe dokonywanie płatności.

Umowy określają termin realizacji obrotów, ustalane są progi obrotu i% premii.

Dostawcy poprzez swoich przedstawicieli na bieżąco monitorują punkty sprzedaży w zakresie ekspozycji towarów i utrzymywania stanów magazynowych.

Wysokość obrotu uprawniająca do otrzymania premii kontrolowana jest przez dostawcę na podstawie dokonanych przez Wnioskodawcę zakupów na podstawie wystawionych faktur w określonym okresie rozliczeniowym. Dostawca jest zobowiązany w ciągu siedmiu dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego przysłać w formie pisemnej potwierdzenie realizacji obrotu i wyliczenie premii. Ze strony Wnioskodawcy następuje weryfikacja i wystawienie faktury VAT.

Brak zapisu w umowie, że niepodjęte przez firmę Wnioskodawcy działania w zakresie świadczonych na rzecz kontrahenta usług powodują utratę premii pieniężnej.

Podstawowym warunkiem jej otrzymania jest realizacja obrotu zgodnie z umową i jednocześnie w większości przypadków dokonywanie terminowych płatności.

Symbole PKWiU dla świadczonych usług przez odbiorcę:

* 74.40.13 Usługi reklamowe pozostałe,

* 52.12.10 Usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w niewyspecjalizowanych sklepach, pozostałe,

* 51.70.10 Usługi w zakresie handlu hurtowego, pozostałe.

Z powyższego wynika, iż premia otrzymywana jest przez Wnioskodawcę w zamian za usługi intensyfikacji sprzedaży polegające m.in. na promocji i reklamie towarów kontrahenta, tworzeniu ekspozycji, udziale w targach, organizowaniu szkoleń w zakresie prezentacji wyrobów, utrzymywaniu określonych stanów magazynowych.

Zatem otrzymana przez nabywcę premia stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że symbol PKWiU dla wszystkich świadczonych usług to 74.40.13, 52.12.10 oraz 51.70.10.

Zauważyć należy, iż usługi reklamowe o symbolu PKWiU 74.40.13, usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w niewyspecjalizowanych sklepach, pozostałe o symbolu PKWiU 52.12.10 oraz usługi w zakresie handlu hurtowego, pozostałe o symbolu 51.70.10 nie zostały wymienione ani w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy jako objęte preferencyjną stawką podatku albo jako zwolnione od podatku.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premia pieniężna udzielona Wnioskodawcy w zamian za realizację obrotu zgodnie z umową i dokonywanie (w większości przypadków) terminowych płatności z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności stanowi świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymane premie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnośnie kwestii sposobu dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych należy zauważyć, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) określił w rozdziale 3 szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania. Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zatem Wnioskodawca otrzymując premię pieniężną powinien ją udokumentować - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - fakturą VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dokumentem potwierdzającym otrzymanie przez niego premii pieniężnej powinna być nota uznaniowa, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie pytania Wnioskodawcy "Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje wystawiając faktury VAT w przypadku gdy jego kontrahenci wypłacający premię nie przyjmują ich w związku z posiadanymi wyrokami sądów" stwierdzić należy, iż w opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca postępuje prawidłowo wystawiając faktury VAT dokumentujące otrzymane przez niego premie pieniężne. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy bowiem usługi na rzecz dostawcy i czynność ta powinna być przez Wnioskodawcę udokumentowana fakturami VAT. Odnośnie posiadanych ewentualnie przez kontrahentów Wnioskodawcy wypłacających premie pieniężne wyroków sądowych należy zauważyć, iż sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Zauważyć należy, iż zarówno w stanie faktycznym jak i we własnym stanowisku Wnioskodawca stwierdził, iż premii pieniężnej nie można powiązać z żadną konkretną transakcją, jednak ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyraźnie wynika, iż można przyporządkować premię pieniężną do konkretnych faktur. Wnioskodawca we wniosku wskazał bowiem, że "wysokość obrotu uprawniająca do otrzymania premii kontrolowana jest przez dostawcę na podstawie dokonanych przez Wnioskodawcę zakupów na podstawie wystawionych faktur w określonym okresie rozliczeniowym". Wynika z tego, że do wyliczenia wysokości premii pieniężnej brane są pod uwagę konkretne faktury, zatem premie pieniężne można przyporządkować do konkretnych faktur, których dotyczą.

Mimo jednak, iż wysokość premii jest wyliczana na podstawie konkretnych faktur, ponieważ w przedmiotowej sprawie otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy usług - zatem pozostają bez wpływu na cenę towaru lub usługi będących podstawą wyliczenia tej premii pieniężnej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że premia pieniężna pozostaje bez wpływu na cenę towaru lub usługi należało uznać za prawidłowe. Natomiast za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że premii pieniężnej nie można powiązać z konkretną transakcją.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało je uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie powołanych we wniosku przez Wnioskodawcę orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego sygn. akt III SA/Wa 908/08 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 stwierdzić należy, iż stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 powołanej wyżej ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy. Zatem trudno jest określić w jakim stopniu sprawy będące przedmiotem autonomicznych rozstrzygnięć sądów, które powołał Wnioskodawca, mogą odzwierciedlać sytuację przedstawioną przez niego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie stanowiła wynagrodzenia za świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy w danym okresie rozliczeniowym usługi intensyfikacji sprzedaży) lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahenta Wnioskodawcy udzielającego premię pieniężną nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

W zakresie pozostałych kwestii podnoszonych we wniosku zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl