IBPP1/443-531/10/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-531/10/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2010 r. oraz pismem z dnia 19 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 lipca 2010 r. oraz pismem z dnia 19 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi szkoleniowe z zakresu poprawy produktywności, podnoszenia kwalifikacji kadry zarządzającej, z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Numer PKWiU (wg PKD 2004) to 80-42.10, zaliczany według załącznika numer 4 ustawy o podatku od towarów i usług do usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Wnioskodawca świadczy ponadto usługi konsultacji dla firm, w których wcześniej przeprowadzane były szkolenia i które wyrażają chęć wprowadzenia wiedzy przekazywanej na szkoleniach do praktyki w celu poprawy produktywności i funkcjonowania firmy, jednakże usługi takie nie są już przez firmę traktowane jako szkoleniowe i są przez Wnioskodawcę opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie służą one podniesieniu kwalifikacji poszczególnych osób lecz poprawie funkcjonowania przedsiębiorstw. Ponadto Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wysyłkową książek związanych tematyką z prowadzonymi szkoleniami.

Dyrektywa VAT 2006/112/WE art. 132 ust. 1 lit. i i j) wskazuje, iż zwolnienie usług szkoleniowych z podatku od towarów i usług ma charakter przedmiotowo-podmiotowy i zwolnienie takie może być stosowane przez określone przez państwa członkowskie instytucje powołane do realizacji celów szkoleniowych.

Wnioskodawca zainteresowany jest wydaniem interpretacji indywidualnej jedynie w zakresie usług szkoleniowych świadczonych przez spółkę. Natomiast wskazane we wniosku usługi konsultacji oraz sprzedaży wysyłkowej książek wymienione zostały wyłącznie w celach informacyjnych.

Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Symbol PKWiU świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych to 80.42.

Zakres szkoleń i szkoleń warsztatowych (w szkoleniach warsztatowych wykorzystywane są gry symulacyjne, ćwiczenia) prowadzonych przez spółkę:

* zarządzanie zasobami ludzkimi: komunikacja interpersonalna, praca w zespole, leadership, umiejętność uczenia innych, podstawy zarządzania, systemy ocen, motywowanie, zarządzanie czasem, pobudzanie kreatywności zespołu,

* metody i narzędzia poprawy produktywności: zasady funkcjonowania systemu organizacji stanowisk pracy, metodyka skracania czasu przezbrojeń maszyn i urządzeń z jednego asortymentu na drugi, funkcjonowanie systemów pomysłów pracowniczych, zasady komunikacji na produkcji dotyczącej dostaw części, materiałów; zasady dotyczące utrzymania parku maszynowego w ruchu ciągłym,

* szkolenie z grą symulacyjną procesu produkcyjnego, edukujące uczestników w zakresie zasad optymalizacji procesu produkcji (poprzez eliminację marnotrawstwa, zbędnych czynności występujących w procesie) i cięcia zbędnych kosztów

* szkolenie z grą symulacyjną procesu administracyjnego zapoznające uczestników z zasadami lepszej organizacji pracy, które pozwalają zidentyfikować i wyeliminować czynności zbędne,

* Metody diagnostyczne: edukacja uczestników w zakresie posługiwania się narzędziami i metodami służącymi do oceny stanu obecnego: poziom wykorzystania maszyn i urządzeń, poziom obciążenia pracowników

* szkolenie edukujące uczestników w zakresie posługiwania się narzędziami służącymi do rozwiązywania problemów technicznych, organizacyjnych

* Zarządzanie projektem - wiedza dotycząca zasad planowania i prowadzenia projektu.

Spółka współpracując z Uczelnią Wyższą, organizuje studia podyplomowe z zakresu Zarządzania Produkcją. Zajęcia odbywają się na terenie uczelni. Organizowane są również szkolenia otwarte, nabór uczestników ogłaszany jest na stronie internetowej. Szkolenia odbywają się w wynajętej sali konferencyjnej.

Ponadto odbiorcami są duże firmy produkcyjne (rzadziej usługowe), w tym przypadku usługi świadczone są w siedzibie zleceniodawcy.

Świadczone usługi są odpłatne. Szkolenia prowadzone są przez pracowników Wnioskodawcy lub osoby współpracujące ze spółką na podstawie umów cywilnoprawnych i mają charakter wykładów połączonych z ćwiczeniami praktycznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi szkoleniowe służą podnoszeniu kwalifikacji biorących w nich udział uczestników, ponadto są to usługi na poziomie uczelni wyższych, o czym świadczyć może współpraca z Wyższą Szkołą i prowadzone na tej uczelni zajęcia przez pracowników Wnioskodawcy. W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy świadczone usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca jeszcze raz zaznacza, iż prowadzi rozróżnienie pomiędzy podnoszeniem kwalifikacji konkretnych osób a poprawą funkcjonowania przedsiębiorstw w oparciu o wiedzę przekazywaną na szkoleniach i w drugim przypadku usługi są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (czynny zarejestrowany podatnik VAT) prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi szkoleniowe z zakresu poprawy produktywności, podnoszenia kwalifikacji kadry zarządzającej, z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Symbol PKWiU świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych to 80.42.

Wnioskodawca świadczy ponadto usługi konsultacji dla firm, w których wcześniej przeprowadzane były szkolenia i które wyrażają chęć wprowadzenia wiedzy przekazywanej na szkoleniach do praktyki w celu poprawy produktywności i funkcjonowania firmy, jednakże usługi takie nie są już przez firmę traktowane jako szkoleniowe i są przez Wnioskodawcę opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie służą one podniesieniu kwalifikacji poszczególnych osób lecz poprawie funkcjonowania przedsiębiorstw.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wysyłkową książek związanych tematyką z prowadzonymi szkoleniami.

Zakres szkoleń i szkoleń warsztatowych (w szkoleniach warsztatowych wykorzystywane są gry symulacyjne, ćwiczenia) prowadzonych przez spółkę:

* zarządzanie zasobami ludzkimi: komunikacja interpersonalna, praca w zespole, leadership, umiejętność uczenia innych, podstawy zarządzania, systemy ocen, motywowanie, zarządzanie czasem, pobudzanie kreatywności zespołu,

* metody i narzędzia poprawy produktywności: zasady funkcjonowania systemu organizacji stanowisk pracy, metodyka skracania czasu przezbrojeń maszyn i urządzeń z jednego asortymentu na drugi, funkcjonowanie systemów pomysłów pracowniczych, zasady komunikacji na produkcji dotyczącej dostaw części, materiałów; zasady dotyczące utrzymania parku maszynowego w ruchu ciągłym,

* szkolenie z grą symulacyjną procesu produkcyjnego, edukujące uczestników w zakresie zasad optymalizacji procesu produkcji (poprzez eliminację marnotrawstwa, zbędnych czynności występujących w procesie) i cięcia zbędnych kosztów,

* szkolenie z grą symulacyjną procesu administracyjnego zapoznające uczestników z zasadami lepszej organizacji pracy, które pozwalają zidentyfikować i wyeliminować czynności zbędne,

* metody diagnostyczne: edukacja uczestników w zakresie posługiwania się narzędziami i metodami służącymi do oceny stanu obecnego: poziom wykorzystania maszyn i urządzeń, poziom obciążenia pracowników,

* szkolenie edukujące uczestników w zakresie posługiwania się narzędziami służącymi do rozwiązywania problemów technicznych, organizacyjnych,

* zarządzanie projektem - wiedza dotycząca zasad planowania i prowadzenia projektu.

Spółka współpracując z uczelnią wyższą organizuje studia podyplomowe z zakresu zarządzania produkcją. Zajęcia odbywają się na terenie uczelni. Organizowane są również szkolenia otwarte, nabór uczestników ogłaszany jest na stronie internetowej. Szkolenia odbywają się w wynajętej sali konferencyjnej.

Ponadto odbiorcami są duże firmy produkcyjne (rzadziej usługowe), w tym przypadku usługi świadczone są w siedzibie zleceniodawcy.

Świadczone usługi są odpłatne. Szkolenia prowadzone są przez pracowników Wnioskodawcy lub osoby współpracujące ze spółką na podstawie umów cywilnoprawnych i mają charakter wykładów połączonych z ćwiczeniami praktycznymi.

Wnioskodawca zainteresowany jest wydaniem interpretacji indywidualnej jedynie w zakresie świadczonych usług szkoleniowych. Natomiast wskazane we wniosku usługi konsultacji oraz sprzedaży wysyłkowej książek wymienione zostały wyłącznie w celach informacyjnych.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 7 wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80. Zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod załącznikiem - "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego (w tym przypadku PKWiU 80), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki, wskazane w obowiązujących przepisach.

Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42 obejmująca usługi szkół języków obcych, kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług w zakresie edukacji objętych grupowaniem PKWiU 80.

Zatem biorąc pod uwagę treść cytowanych przepisów oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny wskazać należy, iż odpłatne świadczenie usług szkoleniowych sklasyfikowanych wg PKWiU 80.42 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Należy również zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Ponadto tut. organ zwraca uwagę, iż przedstawiona przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKD, nie ma zastosowania dla celów podatku od towarów i usług, bowiem do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Wobec powyższego tut. organ w wydanej interpretacji indywidualnej nie odniósł się do podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl