IBPP1/443-530/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-530/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług dotyczących szkolenia dofinansowanego ze środków publicznych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą. Dla celów podatku od towarów i usług (VAT) Wnioskodawca jest zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Przedmiotem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są między innymi: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59 Z) oraz działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60 Z). Do dnia 31 grudnia 2010 r. ww. usługi korzystały ze zwolnienia od VAT na podstawie załącznika nr 4 do ustawy VAT.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. załącznik nr 4 do ww. ustawy został wykreślony. Jednakże od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, gdzie zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe...oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto również od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT, na podstawie którego zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego łub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (§ 13 ust. 1 pkt 20).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez Państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Jak wskazano na wstępie Wnioskodawca jest firmą szkoleniowo-doradczą, realizującą różne projekty (komercyjne, dotowane i inne). Od 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu dofinansowanego ze środków UE (PO KL 8.1.).

Przedmiotem realizowanych szkoleń jest podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników mikro oraz małych przedsiębiorstw w zakresie doradztwa finansowego. Realizacja projektu obejmuje 6 edycji, a każda z edycji projektu przewiduje 6 zjazdów weekendowych (12 dni). Szkolenie zakończone będzie egzaminem, po którym uczestnikom szkolenia zostanie wydany certyfikat Doradcy Finansowego.

Dotacja dla projektu wynosi ok. 89%. Pozostałe 11% jest pokrywane ze środków prywatnych - opłat pobieranych od uczestników szkolenia. Uczestnicy wnoszą opłaty na podstawie wystawianej faktury VAT. W odniesieniu do czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w zakresie świadczenia usługi kształcenia zawodowego, w tym również do sprzedaży wkładu własnego uczestnikom (w formie gotówkowej) dotyczącego szkolenia dofinansowanego w blisko 89% ze środków EFS (PO KL 8.1.1.) Wnioskodawca stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług (VAT).

Ponadto informuje się, że Wnioskodawca jest wpisany do rejestru firm szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, nie jest natomiast wpisany do ewidencji rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez powiatowe urzędy pracy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz usługi szkolenia nie świadczy jako taka jednostka.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione niż w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oraz wymienione we wniosku szkolenia nie są objęte tą akredytacją.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia, nie są szkoleniami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane ze środków publicznych.

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych polega na:

* przekazaniu uczestnikom szkolenia specjalistycznej wiedzy z zakresu przepisów prawnych i podatkowych dla branży turystycznej, rekreacyjnej, sportowej oraz kulturowej, polityki gospodarczej pieniądza, podstaw matematyki finansowej, rachunkowości i budżetowania, zasad tworzenia i zarządzania strategią firmy, trendów i prognoz rozwoju w Polsce, alternatywnych źródeł pozyskiwania kapitału dla firm oraz pozyskiwania funduszy unijnych;

* rozbudowanie zakresu przygotowania do zarządzania finansami w branżach przemysłu czasu wolnego;

* przedstawienie nowej jakości definicji zawodu Doradcy Finansowego w kraju.

Uczestnikami szkolenia są: pracodawcy i pracownicy z branży przemysłu czasu wolnego tj. turystycznej, rekreacyjnej, sportowej, sektora kultury, których zakres obowiązków pracowniczych związanych jest z zarządzaniem przedsiębiorstwem i finansami.

Przeprowadzane szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia, gdyż uczestnikami szkolenia są: pracodawcy i pracownicy z branży przemysłu czasu wolnego tj. turystycznej, rekreacyjnej, sportowej, sektora kultury, których zakres obowiązków pracowniczych związanych jest z zarządzaniem przedsiębiorstwem i finansami, a specyfika szkolenia odpowiada jak najbardziej potrzebom tych uczestników.

O dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych ubiegało się mikroprzedsiębiorstwo (Wnioskodawca -....), działająca w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Podmiotem występującym o dofinansowanie projektu był Wnioskodawca.

Projekt Wnioskodawcy to ".... Doradca Finansowy...." realizowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 - 2013, Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Podziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

W okresie od marca 2011 r. do października 2012 r., 72 osoby pracujące w branży przemysłu czasu wolnego, wezmą udział w specjalistycznym szkoleniu (6 edycji), w skład którego wchodzi 13 modułów z zakresu m.in. przepisów prawnych i podatkowych dla branży turystycznej, rekreacyjnej, sportowej oraz kulturowej, polityki gospodarczej pieniądza, podstaw matematyki finansowej, rachunkowości i budżetowania, zasad tworzenia i zarządzania strategią firmy, trendów i prognoz rozwoju w Polsce, alternatywnych źródeł pozyskiwania kapitału dla firm oraz pozyskiwania funduszy unijnych.

Udział w prezentowanym kursie to niepowtarzalna i jedyna w Małopolsce możliwość przystąpienia do egzaminu i uzyskania Międzynarodowego Certyfikatu Doradcy Finansowego EFG® (w ramach projektu uczestnik podchodzi do egzaminu EFG® European Financial Guide), co stanowi wartość dodaną prezentowanego Projektu i zdecydowanie wyróżnia go spośród innych szkoleń oferowanych na rynku małopolskim.

Certyfikat EFG® jest bardzo prestiżowym dokumentem, zapewniającym, iż jego właściciel, jest profesjonalnym finansistą w branży turystycznej (i pokrewnych).

Osoby biorące udział w szkoleniach będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, bezpośrednio w ramach wykonywanej pracy i w całym zakresie, gdyż tak jak wskazano wyżej uczestnicy szkolenia to osoby, których branża (zawód) bezpośrednio związana jest z tematyką szkoleń.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą przedmiotowych usług szkoleniowych.

Jak wskazano Wnioskodawca sam jest wykonawcą szkolenia. Jest to szkolenie otwarte. Wnioskodawca ma jedynie zawartą umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy na dofinansowanie szkolenia ze środków publicznych w ok. 89% (w ponad 70% zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług), która określa wyłącznie: wartość udzielonego wsparcia oraz zasady udzielonego wsparcia.

Przepływ środków publicznych wygląda następująco:

Wnioskodawca otrzymuje w 90% dofinansowanie ze środków publicznych na realizację szkolenia oraz w 10% otrzymuje środki (wkład własny) od uczestników szkolenia. Wnioskodawca otrzymane środki w całości wydatkuje na organizację szkolenia: oplata za trenerów, wynajem Sali, catering, materiały szkoleniowe oraz zarządzanie projektem: wynagrodzenie personelu projektowego, utrzymanie Biura Realizacji Projektu, promocja szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym, przedstawionym wyczerpująco przez Wnioskodawcę, sposób opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) czynności polegających na świadczeniu usługi, której przedmiotem jest realizacja szkolenia mającego na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników szkolenia, dofinansowanego w ponad 70% ze środków publicznych - jest prawidłowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie wyczerpująco przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, Wnioskodawca ma prawo do stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (VAT) do całości usługi, czyli również w odniesieniu do wkładu własnego wnoszonego przez uczestników szkolenia, dofinansowanego w ponad 70% ze środków UE.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, finansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez Państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy przedstawiony przez Wnioskodawcę wyczerpująco sposób opodatkowania czynności polegających na świadczeniu usługi, której przedmiotem jest realizacja szkolenia mającego na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników szkolenia, dofinansowanego w ponad 70% ze środków publicznych, jako zwolnionej w całości od podatku VAT - jest prawidłowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe...oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe...oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca podał bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), a ponadto z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest firmą szkoleniowo-doradczą, realizującą różne projekty (komercyjne, dotowane i inne). Od 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu dofinansowanego ze środków UE (PO KL 8.1.). Przedmiotem realizowanych szkoleń jest podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników mikro oraz małych przedsiębiorstw w zakresie doradztwa finansowego. Realizacja projektu obejmuje 6 edycji, a każda z edycji projektu przewiduje 6 zjazdów weekendowych. Szkolenie zakończone będzie egzaminem, po którym uczestnikom szkolenia zostanie wydany certyfikat Doradcy Finansowego.

Dotacja dla projektu wynosi ok. 89%. Pozostałe 11% jest pokrywane ze środków prywatnych - opłat pobieranych od uczestników szkolenia. Uczestnicy wnoszą opłaty na podstawie wystawianej faktury VAT. W odniesieniu do czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w zakresie świadczenia usługi kształcenia zawodowego, w tym również do sprzedaży wkładu własnego uczestnikom (w formie gotówkowej) dotyczącego szkolenia dofinansowanego w blisko 89% ze środków EFS (PO KL 8.1.1.)

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru firm szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, nie jest natomiast wpisany do ewidencji rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez powiatowe urzędy pracy.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz usługi szkolenia nie świadczy jako taka jednostka. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oraz wymienione we wniosku szkolenia nie są objęte tą akredytacją. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia, nie są szkoleniami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane ze środków publicznych.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą przedmiotowych usług szkoleniowych.

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych polega na:

* przekazaniu uczestnikom szkolenia specjalistycznej wiedzy z zakresu przepisów prawnych i podatkowych dla branży turystycznej, rekreacyjnej, sportowej oraz kulturowej, polityki gospodarczej pieniądza, podstaw matematyki finansowej, rachunkowości i budżetowania, zasad tworzenia i zarządzania strategią firmy, trendów i prognoz rozwoju w Polsce, alternatywnych źródeł pozyskiwania kapitału dla firm oraz pozyskiwania funduszy unijnych;

* rozbudowanie zakresu przygotowania do zarządzania finansami w branżach przemysłu czasu wolnego;

* przedstawienie nowej jakości definicji zawodu Doradcy Finansowego w kraju.

Uczestnikami szkolenia są: pracodawcy i pracownicy z branży przemysłu czasu wolnego tj. turystycznej, rekreacyjnej, sportowej, sektora kultury, których zakres obowiązków pracowniczych związanych jest z zarządzaniem przedsiębiorstwem i finansami.

Osoby biorące udział w szkoleniach będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, bezpośrednio w ramach wykonywanej pracy i w całym zakresie, gdyż tak jak wskazano wyżej uczestnicy szkolenia to osoby, których branża (zawód) bezpośrednio związana jest z tematyką szkoleń.

Podmiotem występującym o dofinansowanie projektu był Wnioskodawca. Wnioskodawca jest głównym wykonawcą przedmiotowych usług szkoleniowych.

Jest to szkolenie otwarte. Wnioskodawca ma jedynie zawartą umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy na dofinansowanie szkolenia ze środków publicznych w ok. 89%, która określa wyłącznie: wartość udzielonego wsparcia oraz zasady udzielonego wsparcia.

W niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż osoby biorące udział w szkoleniach będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, bezpośrednio w ramach wykonywanej pracy i w całym zakresie, gdyż tak jak wskazano uczestnicy szkolenia to osoby, których branża (zawód) bezpośrednio związana jest z tematyką szkoleń.

Jednak w celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być także prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub w całości finansowane ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca na świadczone przez siebie szkolenia ma zawartą umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy na dofinansowanie szkolenia w ok. 89% ze środków publicznych. Pozostałe 11% jest pokrywane ze środków prywatnych - opłat pobieranych od uczestników szkolenia.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. bowiem świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Biorąc zatem pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że jeżeli usługi szkoleniowe, o których mowa we wniosku świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są one finansowane w co najmniej w 70% ze środków publicznych, to zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Nadmienić należy, iż od dnia 6 kwietnia podstawą do zastosowania zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest odpowiednio, obowiązujący od dnia 6 kwietnia 2011 r., przepis lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja została wydana przy założeniu, iż Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie ze środków publicznych na realizację szkolenia w 89% oraz od uczestników szkolenia w 11%.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl