IBPP1/443-524/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-524/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Barbary L. przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 30 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 8 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT towarów i usług protetycznych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem VAT towarów i usług protetycznych od dnia 1 stycznia 2008 r. oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 8 lutego 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 stycznia 2008 r. znak IBPP1/443-524/07/AW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Z wykształcenia jest inżynierem techniki dentystycznej. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej (Pracownia Protetyczno-Ortodontyczna) świadczy usługi wykonania protez i aparatów ortodontycznych PKWiU 33.10.17-59.90 oraz naprawy protez i aparatów PKWiU 85.13.12-00.30. Usługi wykonywane są na zlecenie gabinetów stomatologicznych i odbiorców indywidualnych. Na dzień składania wniosku, opodatkowane były stawką 7%.

Ponadto Wnioskodawca podał, że przedmiotem jego działalności jest:

* wykonawstwo protez zębowych i aparatów ortodontycznych, które są wyrobami medycznymi wykonywanymi na zamówienie,

* usługi naprawy protez zębowych i aparatów ortodontycznych (wyroby medyczne) wykonywanych na zlecenie lekarzy dentystów, bądź odbiorców indywidualnych.

Według opinii Urzędu Statystycznego wydanej w grudniu 2007 r. dla Firmy Biomedycznej, wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się pod symbolem PKWiU 33.10.17. Opinia Urzędu Statystycznego w Łodzi wydana 7 lutego 2003 r. dla Barbary L., klasyfikuje świadczone przez Wnioskodawcę usługi następująco:

* wykonanie na zlecenie protez zębowych i aparatów ortodontycznych oraz ich naprawa: 33.10.17;

* naprawa protez poprzez sklejanie: 85.13.12.

Na chwilę obecną Wnioskodawca nie posiada wydanej opinii Urzędu Statystycznego dotyczącej ww. usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy z dniem 1 stycznia 2008 r. wykonywane przez Wnioskodawcę usługi naprawy protez i aparatów ortodontycznych oraz dostawa (wykonanie) protez i aparatów ortodontycznych na zlecenie gabinetów stomatologicznych i klientów indywidualnych będą zwolnione z VAT.

2.

Czy w związku ze zwolnieniem z VAT działalności Wnioskodawcy, będzie on miał prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi naprawy protez i aparatów ortodontycznych oraz dostawa protez i aparatów dla gabinetów stomatologicznych będą zwolnione z VAT. W związku z tym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturach VAT dotyczących i bezpośrednio związanych z tymi usługami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.Na podstawie art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), został znowelizowany art. 43 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w ten sposób, że dodany został pkt 14 w brzmieniu: "zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych". Oznacza to, że na mocy znowelizowanego artykułu 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, korzystać ze zwolnienia od podatku będą wszelkie usługi świadczone przez wskazane w tym przepisie podmioty, a także dostawa, lecz tylko tych towarów, które zostały w przepisie wymienione, a więc protez dentystycznych lub sztucznych zębów.

Jak podaje Wnioskodawca, jest on inżynierem techniki dentystycznej i w ramach wykonywania swego zawodu świadczy usługi dentystyczne - jak wykazano wyżej, zwolnione od podatku - oraz dokonuje dostawy wykonanych przez siebie protez i aparatów ortodontycznych.Z posiadanej przez Wnioskodawcę opinii wydanej dla niego w dniu 7 lutego 2003 r. przez Urząd Statystyczny w Łodzi wynika, że wykonanie na zlecenie protez zębowych i aparatów ortodontycznych oraz ich naprawa mieszczą się w jednym symbolu PKWiU 33.10.17-59.90 - Protezy dentystyczne pozostałe (z wyjątkiem sztucznych zębów).

Na podstawie cytowanego powyżej uregulowania art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, zwolnieniu podlega dostawa protez dentystycznych dokonywana między innymi przez techników dentystycznych. Zgodnie natomiast z opinią Urzędu Statystycznego, pod symbolem PKWiU 33.10.17-59.90 zostały sklasyfikowane również aparaty ortodontyczne. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż zarówno dostawa protez dentystycznych jak i aparatów ortodontycznych będzie podlegała regulacji znowelizowanego art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT i objęta zostanie zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.Tym samym podatnikowi w tym zakresie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z ww. usługami korzystającymi ze zwolnienia. Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl