IBPP1/443-518/13/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-518/13/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży produktów w zestawach promocyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży produktów w zestawach promocyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

. Sp. z o.o. (dalej jako: "Spółka"), w ramach działalności gospodarczej, prowadzi punkt sprzedaży artykułów spożywczych. Punkt sprzedaży, stanowiący połączenie piekarni i kawiarni, oferuje klientom, między innymi: świeżo pieczony chleb i bułki, różnego rodzaju wypieki cukiernicze, torty, kanapki oraz napoje, w tym kawę.

W związku z dużą konkurencją na rynku artykułów spożywczych, Spółka stara się uatrakcyjniać swoją ofertę oraz promować sprzedawane towary wśród obecnych i potencjalnych klientów (zasadniczo osób fizycznych - ostatecznych konsumentów). W tym celu, Spółka stosuje różnego rodzaju działania wspierające sprzedaż, między innymi, prowadzi akcje promocyjne, które przekładają się na zwiększanie wolumenu sprzedaży oraz obrotów (przychodów) realizowanych przez Spółkę.

W ramach działań wspierających sprzedaż, Spółka organizuje, między innymi, akcje promocyjne polegające na sprzedaży produktów w tzw. zestawach promocyjnych. Zakup produktów w zestawie promocyjnym zachęca klientów Spółki do zwiększenia ilości/częstotliwości zakupów, gdyż ceny produktów w zestawie są niższe od standardowych cen tych produktów sprzedawanych oddzielnie.

W sprzedawanych przez Spółkę zestawach promocyjnych, na jeden z produktów tworzących zestaw udzielany jest rabat, sięgający nawet ponad 90% ceny tego produktu, a cena drugiego z produktów w zestawie jest obniżana o kwotę odpowiadającą promocyjnej (uwzględniającej udzielony rabat) cenie pierwszego z produktów.

Przykładem zestawu promocyjnego, o którym mowa powyżej, jest np. sprzedaż drożdżówki w zestawie z kawą. Cena kawy, sprzedawanej w zestawie, uwzględnia wysoki rabat, sięgający nawet ponad 90%. Natomiast, cena drożdżówki, sprzedawanej w zestawie, jest obniżana o promocyjną cenę kawy. Zakładając, że standardowa cena drożdżówki wynosi np. 3 zł netto, promocyjna cena całego zestawu z tego przykładu "drożdżówka plus kawa" wyniesie również 3 zł netto (rabat udzielony przy sprzedaży kawy w zestawie wyniesie np. 90%, natomiast rabat na drożdżówkę sprzedawaną w zestawie wyniesie np. 10%).

Opisaną powyżej sprzedaż promocyjną Spółka dokumentuje na paragonach fiskalnych. Produkty (w dalszej części wniosku określane jako; "towary", zgodnie z nomenklaturą ustawy o podatku VAT), składające się na promocyjne zestawy, ewidencjonowane są na paragonach odrębnie, w osobnych pozycjach, tzn. jako poszczególne towary opodatkowane właściwą dla nich stawką podatku VAT, a nie jako jeden zestaw. Promocyjne ceny towarów (tekst jedn.: ceny uwzględniające udzielony rabat), Spółka traktuje jako obrót dla celów podatku VAT.

Pomiędzy Spółką a jej klientami objętymi niniejszym zapytaniem, nie występują powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikającym ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży towarów w tzw. zestawach promocyjnych, w których cena jednego z towarów uwzględnia rabat sięgający nawet ponad 90% (a cena drugiego z towarów w zestawie jest dodatkowo obniżana o promocyjną cenę pierwszego z towarów) podstawą opodatkowania VAT, ustalaną odrębnie dla każdego z towarów tworzących zestaw promocyjny, będzie kwota należna za sprzedaż danego towaru, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, tj. cena sprzedaży danego towaru uwzględniająca udzielony rabat.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży towarów w tzw. zestawach promocyjnych, w których cena jednego z towarów uwzględnia rabat sięgający nawet ponad 90%, a cena drugiego z towarów w zestawie jest dodatkowo obniżana o promocyjną cenę pierwszego z towarów, podstawą opodatkowania VAT, ustalaną odrębnie dla każdego z towarów tworzących zestaw promocyjny, będzie kwota należna za sprzedaż danego towaru, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, tj. cena sprzedaży danego towaru uwzględniająca udzielony rabat.

UZASADNIENIE

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega, między innymi, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT).

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, natomiast, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuły spożywcze i napoje należy zasadniczo uznać za towary a ich sprzedaż za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Sprzedaż towarów (w tym artykułów spożywczych i napojów) w tzw. zestawach promocyjnych, dla celów podatku VAT, należy traktować jako sprzedaż poszczególnych towarów odrębnie, a nie jako sprzedaż zestawu (pakietu). W przypadku bowiem, gdy przedmiotem dostawy jest zestaw kilku towarów, pomiędzy którymi brak jest związku umożliwiającego uznanie takiego zestawu za jedną rzecz w rozumieniu Kodeksu cywilnego, to nie można przyjąć, że przedmiotem dostawy jest jeden towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Stanowisko to znajduje odzwierciedlenie zarówno w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, jak i w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych, w tym między innymi, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej jako: "NSA") z dnia 22 sierpnia 2008 r., sygn. akt I FSK 994/07). W związku z powyższym, w przypadku sprzedaży przez Spółkę towarów w zestawach promocyjnych, o których mowa w stanie faktycznym powyżej, podstawę opodatkowania VAT należy ustalać dla każdego z towarów wchodzących w skład zestawu odrębnie i odrębnie wykazać dany towar dla celów podatku VAT.

Przechodząc z kolei do kwestii podstawy opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podstawą opodatkowania VAT jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 29 ustawy o podatku VAT wynika, iż rabat (o ile jego udzieleniu nie sprzeciwiają się inne niż podatkowe przepisy prawa) jest ściśle powiązany z tą transakcją, w związku z którą został udzielony i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów/świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem VAT. I właśnie z punktu widzenia podstawy opodatkowania VAT wyróżnia się zasadniczo następujące rodzaje rabatów:

* rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży - niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat,

* rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży - bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta - wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy o podatku VAT, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT - fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie fiskalnej - ewidencją korekt).

Przepisy ustawy o podatku VAT określają podstawę opodatkowania VAT zasadniczo jako kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o należny podatek VAT, nie ograniczają natomiast podatnika w swobodzie ustalania tej kwoty (ceny) sprzedaży (w szczególności nie określają maksymalnego pułapu udzielanych rabatów, czy ceny minimalnej). Podstawą opodatkowania VAT (obrotem) jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o należny podatek VAT i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje dany towar bądź usługę za cenę uwzględniającą rabat, wynoszący nawet ponad 90% standardowej ceny danego towaru czy usługi.

Jedynie w ściśle wskazanych w przepisach ustawy o podatku VAT sytuacjach organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie cen rynkowych. Takie sytuacje zostały wskazane w art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku VAT i nie mają zastosowania do stanu faktycznego analizowanego w niniejszym wniosku.

Reasumując, przepisy w zakresie podatku VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny czy udzielania rabatu. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny. Ponadto, zasady i tryb kształtowania ceny uregulowane zostały w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385 j.t.), w której wyraźnie wskazano, że ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę (art. 2 ust. 1), natomiast ograniczenia swobody uzgadniania cen mogą być wprowadzone wyłącznie na podstawie art. 4, 5 i 8 ustawy o cenach, które to przepisy nie znajdą zastosowania w analizowanej sytuacji (art. 2 ust. 2).

Odnosząc powyższe przepisy do analizowanego w niniejszym wniosku stanu faktycznego, należy zauważyć, iż:

* Spółka prowadzi akcje marketingowe, mające na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży i podwyższenie obrotów realizowanych przez Spółkę w punkcie... - Piekarnia i Kawiarnia, w tym między innymi, sprzedaje towary w tzw. zestawach promocyjnych.

* Zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami ustawy o podatku VAT, w przypadku realizowanej przez Spółkę sprzedaży towarów w zestawach promocyjnych, podstawę opodatkowania VAT należy ustalić odrębnie dla każdego z towarów tworzących zestaw promocyjny i będzie nią kwota należna za sprzedaż danego towaru, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, tj. cena sprzedaży danego towaru, uwzględniająca udzielony rabat.

W podanym przykładzie sprzedaży zestawu promocyjnego "drożdżówka plus kawa" podstawę opodatkowania VAT należy ustalić odrębnie dla drożdżówki i kawy. Podstawą opodatkowania VAT z tytułu sprzedaży kawy w zestawie będzie cena sprzedaży kawy uwzględniająca udzielony rabat, stanowiący nawet ponad 90% standardowej ceny kawy. Podstawą opodatkowania z tytułu sprzedaży drożdżówki w zestawie będzie cena sprzedaży drożdżówki, uwzględniająca udzielony rabat, wynoszący np. 10% (kwotowo odpowiadający promocyjnej cenie kawy z zestawu).

Przedstawione powyższej stanowisko w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem VAT potwierdzają zarówno organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, jak i sądy administracyjne w orzeczeniach, w tym między innymi:

* Dyrektor Izby Skarbowej (dalej jako: "DIS") w Poznaniu w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów (dalej jako: "MF") z dnia 18 listopada 2011 r., sygn. ILPP1/443-1130/11-3/MS: "Z informacji zawartych we wniosku wynika iż (...) wskutek objęcia określonych towarów promocją, cena ich sprzedaży zostaje czasowo ustalona na poziomie symbolicznym (np. 0,1 czy 1 PLN netto). (...) należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów w cenie promocyjnej w ramach akcji marketingowej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar. (...) w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Zainteresowanego jest - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - kwota faktycznie należna od nabywcy (cena promocyjna)".

* DIS w Warszawie w interpretacji wydanej w imieniu MF z dnia 25 lutego 2013 r., sygn. IPPP1/443-1187/12-3/AP: "Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. Tym samym, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Spółki - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - będzie kwota faktycznie należna od nabywcy - tj. cena promocyjna 1 złoty bądź 1 grosz - pomniejszona o należny podatek (o ile nie zachodzą przesłanki określone w ww. art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT). W przypadku ustalenia ceny detalicznej danego towaru na poziomie 1 grosza, zgodzić się należy ze Spółką, iż kwota podatku należnego VAT zawarta w tej cenie promocyjnej wyniesie zero".

* DIS w Katowicach w interpretacji wydanej w imieniu MF z dnia 6 maja 2011 r., sygn. IBPP2/443-229/11/Cz: "(...) na skutek objęcia określonych towarów promocją, cena sprzedaży będzie obniżona nawet o około 99% np. do jednego złotego netto. Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż sprzedaż towaru w "cenie promocyjnej" (poniżej ceny zakupu) wyczerpuje znamiona odpłatnej dostawy towarów i tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast co do podstawy opodatkowania produktu sprzedawanego w "cenie promocyjnej" uznać należy, iż obrót stanowi rzeczywista kwota żądana od nabywcy, a więc w tym przypadku "cena promocyjna" uwzględniająca już przyznane rabaty".

W związku z powyższym, Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że w związku z dużą konkurencją na rynku artykułów spożywczych Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej zamierza podjąć działania wspierające sprzedaż swoich towarów między innymi poprzez organizowanie akcji promocyjnych polegających na sprzedaży produktów w tzw. zestawach promocyjnych. Zakup produktów w zestawie promocyjnym ma na celu zachęcenie klientów Spółki do zwiększenia ilości/częstotliwości zakupów, gdyż ceny produktów w zestawie są niższe od standardowych cen tych produktów sprzedawanych oddzielnie.

W sprzedawanych przez Spółkę zestawach promocyjnych, na jeden z produktów tworzących zestaw udzielany jest rabat, sięgający nawet ponad 90% ceny tego produktu, a cena drugiego z produktów w zestawie jest obniżana o kwotę odpowiadającą promocyjnej cenie (uwzględniającej udzielony rabat) pierwszego z produktów.

Pomiędzy Wnioskodawcą a jej klientami, nie występują powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy o podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia podstawy opodatkowania sprzedaży ww. zestawów promocyjnych produktów.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy o VAT.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 385), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (...).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Oznacza to, że strony są wolne w kształtowaniu treści umowy. Wskazana zasada ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego.

W związku z tym, organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy stronami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy prawa podatkowego, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Stąd też przy zachowaniu zasad wolnego rynku i wolnej konkurencji sprzedawca może dowolnie kształtować ceny, po których sprzedawany jest towar, w tym w ramach czasowych akcji promocyjnych mających na celu "przyciągnięcie" klienta.

Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zagadnienie podstawy opodatkowania zostało uregulowane także w art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższego wynika, że przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy o VAT (jak wskazał Wnioskodawca nie będą one zachodziły w niniejszej sprawie).

W art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT wymienione zostały przypadki kiedy to organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, wskutek zaistnienia między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą związku wynikającego z powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikającym ze stosunku pracy.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1.

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2.

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3.

wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

- organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów (art. 32 ust. 2 ustawy o VAT).

Z powołanych przepisów wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "bonifikata" czy "rabat" w związku z powyższym pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Bonifikata to zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy ("Słownik języka polskiego PWN", Wydawnictwo Naukowe PWN, rok wydania 2005, str. 62). Natomiast przez rabat, w myśl Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

* rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży - niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;

* rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży - bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta - wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT - fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej - ewidencją korekt).

Z wniosku wynika, iż w sprzedawanych przez Spółkę zestawach promocyjnych, na jeden z produktów tworzących zestaw udzielany jest rabat, sięgający nawet 90% ceny tego produktu, a cena drugiego z produktów w zestawie jest obniżana o kwotę odpowiadającą promocyjnej (uwzględniającej udzielony rabat) cenie pierwszego z produktów.

Sprzedaż promocyjną Spółka dokumentuje na paragonach fiskalnych. Produkty (towary) składające się na promocyjne zestawy, ewidencjonowane są na paragonach odrębnie, w osobnych pozycjach, tzn. jako poszczególne towary opodatkowane właściwą stawką podatku VAT, a nie jako jeden zestaw. Promocyjne ceny towarów (tekst jedn.: uwzględniające udzielony rabat), Spółka traktuje jako obrót dla celów podatku VAT.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że rabaty udzielane przez Wnioskodawcę w formie promocyjnej ceny sprzedawanych produktów w zestawach są więc rabatami udzielanymi przed ustaleniem ceny i nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży poszczególnych towarów jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Ponadto należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.

Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku.

W przedmiotowej sprawie w przypadku dostawy towarów w ramach zestawów promocyjnych po cenie niższej (uwzględniającej określony rabat na każdy z towarów) za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy z tytułu dostawy każdego z towarów sprzedawanych w zestawach promocyjnych. Wobec powyższego, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku ze sprzedażą danego towaru tworzącego zestaw promocyjny będzie kwota faktycznie należna otrzymana od nabywcy z tytułu dostawy tego towaru, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Wnioskodawcy - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest kwota rzeczywista należna za sprzedaż danego towaru w ramach zestawu (cena promocyjna uwzględniająca już przyznane rabaty) pomniejszona o należny podatek, z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż podstawą opodatkowania VAT, ustalaną odrębnie dla każdego z towarów tworzących zestaw promocyjny, będzie kwota należna za sprzedaż danego towaru, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, tj. cena sprzedaży danego towaru uwzględniająca udzielony rabat, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretację wydano przy założeniu, że udzielone rabaty nie mają na celu obejścia przepisów prawa i uniknięcia opodatkowania danej czynności.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl