IBPP1/443-51/10/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-51/10/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług składek członkowskich i składek wpisowych oraz sposobu ujmowania ich w deklaracji VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług składek członkowskich i składek wpisowych oraz sposobu ujmowania ich w deklaracji VAT-7.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Kierowców "T" z siedzibą w K. jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób prowadzących we własnym imieniu i na własny rachunek działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób. Stowarzyszenie "T" zgodnie ze swoim statutem, uchwalonym w oparciu o przepisy Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach, realizuje cele statutowe którymi są m.in.:

1.

Prowadzenie poradnictwa prawnego i ekonomicznego zwłaszcza w zakresie organizacji i prowadzenia działalności gospodarczej,

2.

Udzielanie pomocy w zakresie zdobywania rynku.

3.

Tworzenie warunków do stałego polepszania usług transportowych (m.in. poprzez zainstalowanie i wykorzystywanie sieci radiowej).

4.

Kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności zawodowej członków. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez m.in.:

5.

Prowadzenie działalności gospodarczej dla uzyskania środków na rozwój i działalność statutową.

6.

Umacnianie samodzielności i skuteczności działania na rynku usług przewozowych.

7.

Prowadzenie działalności informacyjnej. Organizowanie kursów, szkoleń, działalność promocyjna.

8.

Udzielanie pomocy prawnej i materialnej członkom "T" na miarę posiadanych możliwości.

Stowarzyszenie jako prowadzące działalność gospodarczą - kierowcy zrzeszeni w Stowarzyszeniu świadczą na rzecz klientów "T" bezgotówkowe usługi przewozu pasażerów. Zlecenia na przewozy osób taksówkarze otrzymują za pośrednictwem centrali radio-taxi. Po wykonaniu usługi kierowcy wystawiają rachunki lub faktury przekazywane na koniec miesiąca Stowarzyszeniu, które na ich podstawie wystawia swoim klientom faktury. Faktury i rachunki wystawiane przez kierowców na rzecz Stowarzyszenia są równe kwotom otrzymywanym od poszczególnych zleceniodawców przez Stowarzyszenie. Jako przedmiot działalności na fakturach i rachunkach członkowie Stowarzyszenia wpisują "usługi taksówkowe".

Prawo do korzystania ze zleceń mają tylko członkowie Stowarzyszenia, którzy uiszczają jednorazowe składki wpisowe w wysokości 1.200,00 zł oraz comiesięczne składki członkowskie w wysokości 300,00 zł. Wysokość składek jest jednakowa dla wszystkich członków. Może ulec zwiększeniu do 390,00 zł dla wszystkich członków na pokrycie bieżących potrzeb Stowarzyszenia (na pokrycie jednorazowych większych wydatków).

Składka wpisowa i składki członkowskie są składkami obowiązkowymi. W przypadku braku uiszczenia składek członkowie zrzeszeni w Stowarzyszeniu nie otrzymują zleceń centrali radio - taxi.

Zarówno składki wpisowe jak i miesięczne są przeznaczane na bieżącą działalność Stowarzyszenia taką jak: wynagrodzenia dla dysponentek centrali radio - taxi, czynsz najmu pomieszczeń dla stowarzyszenia, opłaty na usługi telefoniczne, reklama, zakup art. biurowych.

Stowarzyszenie nie świadczy usług na rzecz swoich członków, a składki w całości są przeznaczane na działalność bieżącą stowarzyszenia.

Stowarzyszenie jako prowadzące działalność gospodarczą jest zgłoszone jako płatnik VAT i zgodnie z wymogami ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi stosowne rejestry sprzedaży i zakupów, co ma odzwierciedlenie w deklaracjach VAT-7. Natomiast składki członkowskie i wpisowe są ujmowane w deklaracji w pozycji zwolnione z opodatkowania.

Zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług Stowarzyszenie posługuje się symbolem PKWiU 91.33 - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy wpłaconymi składkami członkowskimi i składkami wpisowymi a otrzymywanymi zleceniami usług przewozu pasażerów. W przypadku braku uiszczenia składek członkowie zrzeszeni w Stowarzyszeniu nie otrzymują zleceń centrali radio-taxi.

Składki jednorazowe (wpisowe) i składki miesięczne służą w całości celom statutowym Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy składki członkowskie i składki wpisowe wpłacane na rzecz Stowarzyszenia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy powinny być ujmowane w deklaracji VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy, składki wpisowe i składki członkowskie są opłacane przez członków Stowarzyszenia z racji przynależności do Stowarzyszenia i tworzą majątek, który służy realizacji celów statutowych. Zgodnie ze statutem celem stowarzyszenia jest m.in. udzielanie pomocy w zakresie zdobywania rynku oraz tworzenia warunków zmierzających do stałego polepszania usług transportowych. W każdym z tych celów mieści się również zorganizowanie i obsługa sieci radiowej dla potrzeb przyjmowania i przekazywania członkom Stowarzyszenia tą drogą zleceń od klientów oraz dla zapewnienia im bezpieczeństwa.

Ponieważ składka członkowska i wpisowa nie może być traktowana jako wynagrodzenie za prowadzenie sieci radiowej, która jest realizowana w ramach celów statutowych, czyli nie jest odpłatną usługą na rzecz członków Stowarzyszenia. Zgodnie z regulacją zawarta w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju.

Ponieważ zgodnie z Prawem o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele i programy działania. Cele i sposoby ich realizacji określa statut, który podlega kontroli sądu rejestrowego.

W statucie Stowarzyszenia zostały określone takie cele jak:

1.

Udzielanie pomocy w zakresie zdobywania rynku.

2.

Tworzenie warunków zmierzających do stałego polepszania usług transportowych.

W każdym z tych celów mieści się zorganizowanie i obsługa sieci radiowej, które stanowią pomoc w wykonywaniu zawodu i sprzyja działalności gospodarczej członków.

Czyli omawiana usługa jest związana z celami statutowymi Stowarzyszenia i nie jest odpłatną usługą na rzecz członków Stowarzyszenia.

W związku z powyższym składki członkowskie i składki wpisowe Stowarzyszenia są wykazywane w deklaracji VAT w pozycji zwolnione z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 tej ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ponadto z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, a obowiązek zaklasyfikowania do właściwego grupowania statystycznego świadczonych usług, spoczywa na Wnioskodawcy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...), również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy (...).

Z powołanych uregulowań jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca w zakresie, w którym wykonuje czynności opodatkowane (np. odpłatne świadczenie usług) posiada status podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Niezarobkowe cele działalności stowarzyszeń najbardziej odróżniają je od rozmaitych organizacji gospodarczych, których byt regulowany jest przez prawo cywilne i prawo handlowe (od spółdzielni po rozmaite spółki i in.). Nie oznacza to jednak, że stowarzyszenia nie mogą prowadzić działalności gospodarczej przynoszącej zyski. Działalność taka jest dopuszczalna. Analizowany aktualnie wymóg oznacza jedynie, że dochód stowarzyszenia nie może być dzielony między członków, lecz musi być przeznaczany na podtrzymywanie statutowych celów stowarzyszenia. Należy również zauważyć, że statutowym celem stowarzyszenia nie może być prowadzenie działalności obliczonej na osiąganie zysku, gdyż takiej działalności służą inne formy prawno-organizacyjne. Jednak stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach (art. 34 Prawa o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 10 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach statut stowarzyszenia określa w szczególności m.in. cele i sposoby ich realizacji. Cele stowarzyszenia muszą być ujęte w statucie, ale dopuszczalne jest również ich uchwalenie poza statutem, w szczególności zaś takich celów, które stanowiłyby konkretyzację celów statutowych w określonej sytuacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób prowadzących we własnym imieniu i na własny rachunek działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób. Stowarzyszenie zgodnie ze swoim statutem, uchwalonym w oparciu o przepisy Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach, realizuje cele statutowe którymi są m.in.: tworzenie warunków do stałego polepszania usług transportowych (m.in. poprzez zainstalowanie i wykorzystywanie sieci radiowej).

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez m.in.:

1.

Prowadzenie działalności gospodarczej dla uzyskania środków na rozwój i działalność statutową.

2.

Umacnianie samodzielności i skuteczności działania na rynku usług przewozowych.

3.

Prowadzenie działalności informacyjnej. Organizowanie kursów, szkoleń, działalność promocyjna.

4.

Udzielanie pomocy prawnej i materialnej członkom "T" na miarę posiadanych możliwości.

Kierowcy zrzeszeni w Stowarzyszeniu świadczą na rzecz klientów "T" bezgotówkowe usługi przewozu pasażerów. Zlecenia na przewozy osób taksówkarze otrzymują za pośrednictwem centrali radio-taxi. Po wykonaniu usługi kierowcy wystawiają rachunki lub faktury przekazywane na koniec miesiąca Stowarzyszeniu, które na ich podstawie wystawia swoim klientom faktury. Faktury i rachunki wystawiane przez kierowców na rzecz Stowarzyszenia są równe kwotom otrzymywanym od poszczególnych zleceniodawców przez Stowarzyszenie. Jako przedmiot działalności na fakturach i rachunkach członkowie Stowarzyszenia wpisują "usługi taksówkowe".

Prawo do korzystania ze zleceń mają tylko członkowie Stowarzyszenia którzy uiszczają jednorazowe składki wpisowe w wysokości 1.200,00 zł oraz comiesięczne składki członkowskie w wysokości 300,00 zł. Wysokość składek jest jednakowa dla wszystkich członków. Może ulec zwiększeniu do 390,00 zł dla wszystkich członków na pokrycie bieżących potrzeb Stowarzyszenia (na pokrycie jednorazowych większych wydatków).

Składka wpisowa i składki członkowskie są składkami obowiązkowymi. W przypadku braku uiszczenia składek członkowie zrzeszeni w Stowarzyszeniu nie otrzymują zleceń centrali radio - taxi.

Zarówno składki wpisowe jak i miesięczne są przeznaczane na bieżącą działalność Stowarzyszenia taką jak: wynagrodzenia dla dysponentek centrali radio - taxi, czynsz najmu pomieszczeń dla stowarzyszenia, opłaty na usługi telefoniczne, reklama, zakup art. biurowych. Stowarzyszenie nie świadczy usług na rzecz swoich członków, a składki w całości są przeznaczane na działalność bieżącą stowarzyszenia. Składki jednorazowe (wpisowe) i składki miesięczne służą w całości celom statutowym Stowarzyszenia.

Zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług Stowarzyszenie posługuje się symbolem PKWiU 91.33 - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Ustosunkowując się do powyższego zauważyć należy, że w przypadku gdy składki wpisowe i składki członkowskie są odpłatnością za dostawę towarów lub usług świadczonych przez Stowarzyszenie na rzecz jego członków, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż stanowią wówczas opłatę za korzystanie z konkretnej usługi.

Z tych też względów nie można zgodzić się ze stanowiskiem Stowarzyszenia, iż wykonywane przez niego czynności to "nie są odpłatną usługą na rzecz członków Stowarzyszenia". Ze stanu faktycznego wynika bowiem, iż finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia, pokrywane jest ze składek wpisowych (jednorazowych) i składek członkowskich (miesięcznych).

Skoro zatem ww. składki przeznaczane są także na pokrycie kosztów realizacji usług przyjmowania informacji o zapotrzebowaniu na usługę transportową (m.in. wynagrodzenie dla dysponentek centrali radio - taxi), to zostaje spełniona przesłanka odpłatności.

We wskazanej sytuacji istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy wpłaconymi składkami członkowskimi i wpisowymi, a otrzymywanym świadczeniem (otrzymanymi zleceniami usług przewozu pasażerów), które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi Stowarzyszenia. Jak sam Wnioskodawca wskazał we wniosku w przypadku braku uiszczenia ww. składek członkowie zrzeszeni w Stowarzyszeniu nie otrzymują zleceń centrali radio - taxi.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku.

W treści art. 43 ustawy o VAT, ustawodawca zawarł katalog czynności, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W myśl regulacji zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) o symbolu PKWiU 91.

Z powyższego wynika, że czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91, które nie są odrębnie klasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU.

Natomiast usługi świadczone przez ww. organizacje, które nie są usługami statutowymi i mieszczą się w odrębnej klasyfikacji PKWiU, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, gdyż zwolnienie, o którym stanowi powołany art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ich nie obejmuje.

Z opisu sprawy wynika, iż celem statutowym Stowarzyszenia, jest m.in.: tworzenie warunków do stałego polepszania usług transportowych (m.in. poprzez zainstalowanie i wykorzystywanie sieci radiowej). Składki jednorazowe (wpisowe) i składki miesięczne służą w całości celom statutowym Stowarzyszenia i są w całości przeznaczane na działalność bieżącą stowarzyszenia.

Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą dla uzyskania środków na rozwój i działalność statutową.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Stowarzyszenie posługuje się symbolem PKWiU 91.33 - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Z powyższego wynika, iż jeśli czynności wykonywane przez Stowarzyszenie są faktycznie sklasyfikowane w grupowaniu statystycznym PKWiU 91, to objęte są zwolnieniem z podatku VAT.

Tym samym składka wpisowa i składka członkowska będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z postanowieniami art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w takiej części, w jakiej stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do cyt. ustawy tj. usług świadczonych przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowanych (wyłącznie statutowych) zaliczanych do PKWiU 91.

Odnośnie natomiast kwestii ujmowania ww. składek w deklaracji VAT-7 stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133

Przytoczona regulacja wskazuje zatem, na konieczność prowadzenia przez podatnika ewidencji, służącej prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej. Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika zatem, iż jeśli ww. usługi świadczone na rzecz członków Stowarzyszenia w zamian za uiszczenie odpowiednich składek korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to Wnioskodawca winien je wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji 20 "Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku".

Wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.).

Zatem mając na uwadze powyższe stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku, w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez Stowarzyszenie na rzecz członków uznać należy za nieprawidłowe, natomiast w zakresie ujmowania ich w deklaracji VAT-7 jako zwolnione z opodatkowania za prawidłowe.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl