IBPP1/443-504/07/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-504/07/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta R. przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2007 r. (data wpływu 23 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania zamiany gruntów przez Gminę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania zamiany gruntów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina R., reprezentowana przez Burmistrza Miasta ma zamiar dokonać zamiany nieruchomości gruntowych, z OSP w C. Gmina R. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Działka stanowiąca własność gminy jest niezabudowana, zgodnie z obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka położona jest w strefie aktywizacji gospodarczej o dobrej dostępności komunikacyjnej z możliwością uzbrojenia terenu, położona poza strefą "A" ochrony uzdrowiskowej. OSP w C. ma zamiar wybudować Dom Strażaka wraz z Wiejskim Centrum Kultury. W tym celu OSP w 2006 r. nabyła od mieszkańców C. na podstawie aktu notarialnego z dnia 7 lutego 2006 r. działki, które stanowią jeden większy areał gruntowy. Ponadto OSP w C. posiada drugi grunt, położony w innym miejscu na terenie C., który graniczy z działką będącą własnością Gminy R.

W związku z powyższym OSP proponuje Gminie zamianę gruntów w ten sposób aby dwa sąsiadujące grunty (obecnie jeden będący własnością Gminy, a drugi własnością OSP) należały do OSP co umożliwiłoby umiejscowienie obok siebie planowanej budowy Domu Strażaka z Wiejskim Centrum Kulturalno-Sportowym i wybudowanie obiektów towarzyszących takich jak: parking, sceny dla występów artystycznych, miejsca do organizowania plenerowych imprez kulturalno-rozrywkowych oraz uroczystości lokalnych i związkowych.

W zamian za grunt należący do Gminy, OSP proponuje działki nabyte od mieszkańców w 2006 r. stanowiące jedną całość o powierzchni zbliżonej do powierzchni działki gminnej. Działki OSP przeznaczone do zamiany są niezabudowane i zgodnie z obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka położona jest w strefie aktywizacji gospodarczej o dobrej dostępności komunikacyjnej z możliwością uzbrojenia terenu, położona poza strefą "A" ochrony uzdrowiskowej.

OSP w C. nie dokonywała żadnych innych sprzedaży nieruchomości i nie ma takiego zamiaru w najbliższej przyszłości. Zamiana działek, której OSP chce dokonać jest czynnością jednorazową, umożliwia umiejscowienie obok siebie planowanej budowy. W wybudowanym Domu Strażaka oraz Wiejskim Centrum kultury będzie znajdować się siedziba Koła Gospodyń Wiejskich oraz będzie prowadzona działalność w zakresie wynajmowania sal z okazji różnych uroczystości.

Działka stanowiąca własność Gminy jest niezabudowana. Działka ta również położona jest w strefie aktywizacji gospodarczej, położona poza strefą "A" ochrony uzdrowiskowej. OSP w C. posiada osobowość prawną i jest stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r.- prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP. Terenem działania OSP jest miejscowość będąca siedzibą oraz miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej. OSP w C. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy istnieje możliwość nienaliczania podatku od towarów i usług od działek będących własnością Gminy R. przeznaczonych do zamiany na rzecz OSP w C., stowarzyszenia działającego w imieniu całej społeczności wiejskiej.

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy dla Gminy R. z tytułu zamiany działek.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu zamiany działek Gmina R. będzie miała obowiązek odprowadzić podatek VAT należny. Obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, albo z chwilą upływu terminu płatności jaki zostanie określony w umowie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku gruntów, dokonywana przez podmiot mający status podatnika podatku VAT podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z cyt. powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatą, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy jak i nabywcy.

Zapis art. 604 ww. ustawy - Kodeks cywilny daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Jak wynika z powyższego realizowane w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności towaru (w tym gruntu) stanowi czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż prowadzi on działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Skoro zatem Wnioskodawca jest już podatnikiem podatku od towarów i usług, to wszystkie wykonywane czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, będą podlegały opodatkowaniu. Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. niektóre czynności objęte zakresem przedmiotowym realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług są opodatkowane a niektóre nie.

Zatem dokonana zamiana gruntu, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłata dostawa towaru dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż działka będąca przedmiotem zamiany położona jest w strefie aktywizacji gospodarczej o dobrej dostępności komunikacyjnej z możliwością uzbrojenia terenu, położona poza strefą "A" ochrony uzdrowiskowej.W świetle powyższego w odniesieniu do przedmiotowej działki nie można zastosować zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, co w konsekwencji oznacza, że jej zamiana podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%

W związku z powyższym istnieje konieczność odprowadzenia należnego podatku VAT od czynności zamiany działki będącej własnością Gminy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż z tytułu zamiany działek Gmina R. będzie miała obowiązek odprowadzić podatek VAT należny jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie z art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, natomiast jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż w przypadku dostawy gruntów obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych tj. z chwilą wydania towaru, natomiast jeżeli dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż z tytułu powyższej transakcji zamiany obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, albo z chwilą upływu terminu płatności jaki zostanie określony w umowie.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania zamiany działek przez Gminę R. oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu tej transakcji należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia,.w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl