IBPP1/443-500/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-500/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa E. S.A., przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2007 r. (data wpływu 28 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) oraz z dnia 27 lutego 2008 r. (data wpływu 28 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków ponoszonych w celu wytworzenia nowego odwiertu, sfinansowanego w 100% z dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków ponoszonych w celu wytworzenia nowego odwiertu, sfinansowanego w 100% z dotacji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo E. S.A. mająca status czynnego podatnika od towarów i usług rozpatruje możliwość realizacji nowego odwiertu badawczego, finansowanego w 100% z dotacji. Głównym celem przedsięwzięcia jest określenie możliwości produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z produkcją ciepła z energii wód termalnych, a także zwiększenia wydobycia wody termalnej, oraz weryfikacja wyników przeprowadzonych badań sejsmicznych. Podstawowym efektem rzeczowym będzie odwiert o konstrukcji umożliwiającej jego wykorzystanie do eksploatacji. Dotychczas otrzymywane przez Spółkę dotacje są ujmowane w księgach rachunkowych Spółki w przychodach i są wyłączane z podstawy opodatkowania, natomiast wydatki sfinansowane z dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Ponoszone wydatki dotyczące całego przedsięwzięcia budowy nowego odwiertu (na dzień dzisiejszy jest to faktura za usługi doradcze dotyczące opracowania projektu prac geologicznych dla wiercenia nowego otworu, sporządzenia wniosku o uzyskanie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża, opracowania wyceny praw do korzystania z informacji geologicznej, opracowania projektu zagospodarowania złoża wód termalnych), ujmowane są w księgach jako koszt inwestycji (środki trwałe w budowie). W przyszłości odwiert będzie wykorzystywany w działalności opodatkowanej i będzie amortyzowany.

Ponadto w piśmie z dnia 27 lutego 2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że amortyzacja o której mowa we wniosku jest amortyzacją wynikającą z przepisów ustawy o rachunkowości i nie stanowi amortyzacji w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na etapie prac badawczych Spółka ma prawo odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków ponoszonych w celu wytworzenia nowego odwiertu, sfinansowanego w 100% z dotacji, który w przyszłości będzie wykorzystywany w działalności opodatkowanej i będzie amortyzowany.

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do odliczania podatku naliczonego VAT od wydatków ponoszonych w celu wytworzenia nowego odwiertu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Należy jednak wskazać, iż w myśl art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług rozpatruje możliwość realizacji inwestycji finansowanej w całości z dotacji. Podstawowym efektem rzeczowym inwestycji będzie odwiert o konstrukcji umożliwiającej jego wykorzystanie do eksploatacji. Odwiert będzie w przyszłości służyć sprzedaży opodatkowanej, a ponoszone wydatki dotyczące całego przedsięwzięcia budowy nowego odwiertu ujmowane są w księgach jako koszt inwestycji (środki trwałe w budowie). Wnioskodawca wyjaśnił, że nowy odwiert nie będzie podlegał amortyzacji w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Podsumowując w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dokonywanym na etapie prac badawczych a ponoszonych w celu wytworzenia nowego odwiertu. Bowiem zasadnicze znaczenie dla dokonania odliczenia podatku VAT ma charakter ponoszonych wydatków, tzn. ich związek ze sprzedażą opodatkowaną i bez znaczenia przy tym pozostaje etap zaawansowania inwestycji oraz źródło jej finansowania (tj. dotacja, środki własne, kredyt bankowy).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl