IBPP1/443-496/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-496/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) oraz pismem z dnia 23 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu "Budowa sfery aktywności gospodarczej przy ul. R. w L." współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu "Budowa sfery aktywności gospodarczej przy ul. R. w L." współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) oraz pismem z dnia 23 czerwca 2008 r. będącymi odpowiedziami na wezwanie nr IBPP1/443-496/08/AS z dnia 19 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina L. realizowała w latach 2004 - 2006 projekt "Budowa strefy aktywności gospodarczej przy ul. R. w L. " w ramach Priorytetu 3 - Rozwój lokalny. Realizacja projektu była dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (75% wydatków kwalifikowanych) oraz współfinansowana z Budżetu Państwa (10% wydatków kwalifikowanych).

W czasie realizacji projektu Urząd Miejski w L. dokonywał zakupów usług i towarów, w cenie których zawarty był naliczony podatek VAT. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu "Budowa strefy aktywności gospodarczej przy ul. R. w L. " zostało nieodpłatnie przekazane Miejskiemu Zespołowi Administracyjnemu w L. w administrowanie, gdyż administrowanie budynkami i lokalami użytkowymi pozostającymi we władaniu gminy a także zadania związane z targowiskiem należą do zadań tej jednostki określonych w statucie Miejskiego Zespołu Administracyjnego w L. uchwalonym przez Radę Miejską w L. Mienie to jest nadal własnością Gminy L.Dochody z najmu obiektów znajdujących się na terenie wybudowanej strefy aktywności osiąga Miejski Zespół Administracyjny.

Miejski Zespół Administracyjny w L. jest jednostką budżetową gminy.Nie przewiduje się, aby mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu w przyszłości związane było z wykonywaniem przez Urząd Miejski w L. czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności takie wykonuje Miejski Zespół Administracyjny w L.Projekt Gminy L. realizował Urząd Miejski w L.Czynnym podatnikiem VAT jest Gmina L. - Urząd Miejski w L.Faktury związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane były na Urząd Miejski w L..Realizacja projektu "budowa strefy aktywności gospodarczej przy ul. R. w L. " należała do zadań własnych gminy z zakresu targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina L.- Urząd Miejski w L. może obniżyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu "Budowa strefy aktywności gospodarczej przy ul. R. w L. " współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on obniżyć podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu "Budowa strefy aktywności gospodarczej przy ul. R. w L. ".Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Czynności opodatkowanych (najem obiektów) dokonuje inna jednostka organizacyjna gminy (odrębny podatnik). W opisanym przypadku nie ma więc bezpośredniego związku zapłaconego przez Gminę L. - Urząd Miejski w L. podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W czasie realizacji projektu Urząd Miejski wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chrzanowie o udzielenie pisemnej informacji w tym zakresie. Postanowieniem Naczelnik US w C. uznał stanowisko Urzędu za prawidłowe. Obecny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej związany jest z wymogiem M. U. W. w K., który jako instytucja pośrednicząca został zobowiązany do dokonania ponownej analizy kwalifikowalności podatku VAT dla projektów realizowanych w ramach ZPORR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 11 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy jednostce samorządu terytorialnego. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała, dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projekt pod nazwą "Budowa strefy aktywności gospodarczej przy ul. R. w L. " w ramach Priorytetu 3 - Rozwój lokalny. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zostało nieodpłatnie przekazane w administrowanie Miejskiemu Zespołowi Administracyjnemu w L., który jest jednostka budżetową Gminy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części. Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, a zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Tak więc zadania między innymi z zakresu targowisk i hal targowych należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania w administrowanie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu pod nazwą "Budowa Strefy Aktywności gospodarczej przy ul. R. w L." Miejskiemu Zespołowi Administracyjnemu w L., jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych. Wobec powyższego, nieodpłatne przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego jednostce budżetowej, mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu do administrowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Budowa strefy aktywności gospodarczej przy ul. R. w L. ".

Ponadto we wniosku wskazano, iż towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (dochody z najmu obiektów na terenie wybudowanej strefy aktywności osiąga podmiot, któremu nieodpłatnie przekazano w administrowanie mienie powstałe w wyniku realizacji projektu), zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji tego projektu. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl