IBPP1/443-477/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-477/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 października 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1056/08 (data wpływu prawomocnego orzeczenia do tut. organu 17 marca 2010 r.) oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 lutego 2010 r. sygn. akt IFSK 2137/08 stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 28 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych (bonusów) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych (bonusów).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-477/10/MS z dnia 31 maja 2010 r.

W dniu 24 grudnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów wydał dla Spółki Akcyjnej XXX indywidualną interpretację znak: IBPP1/443-252/07/MS uznając, że w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Zachowanie Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. W świetle powyższego zachowanie Wnioskodawcy polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Przedmiotowe świadczenie usług powinno być udokumentowane fakturą VAT, zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Spółka XXX na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 24 grudnia 2007 r. znak: IBPP1/443-252/07/MS złożyła skargę z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 26 marca 2009 r.), w której zażądała zmiany interpretacji w związku z jej niezgodnością z prawem.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 października 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1056/07 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Na powyższy wyrok Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę kasacyjną.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 17 lutego 2010 r. sygn. akt I FSK 2137/08 oddalił skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 3 października 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1056/07.

Odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 3 października 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1056/07 wpłynął do tut. organu w dniu 17 marca 2010 r.)

Dokonując przedmiotowego rozstrzygnięcia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie powołując art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 24 ust. 1 VI Dyrektywy VAT 2006/112/WE stwierdził, że "...dokonywanie zakupów u kontrahenta mieści się w czynności opodatkowanej, podatkiem od towarów i usług, w postaci dostawy towarów. Nie można więc uznać w przedstawionym stanie faktycznym sprawy - zrealizowania określonego z góry pułapu zakupów - za świadczenie usługi. Zauważyć należy, że w tej sprawie, na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów. Czynności stanowiące dostawę towaru, nie mogą, poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę. Przeszkodą do takiej konstatacji jest treść art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, z której to wynika, że dostawa nie może być jednocześnie usługą (por. wyrok NSA z 6 lutego 2007 r., sygn. I FSK 94/06, ONSA i WSA 2007/6/153).

Zauważyć więc należy na gruncie niniejszej sprawy, że opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towaru, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi, jako świadczenia usługi zakupu tego samego towaru o określonej łącznej wartości w ramach tej samej transakcji.

Podwójne opodatkowanie jest sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 84 oraz w pewnym sensie w art. 217 Konstytucji RP (por. R. Mastalski, Skutki prawne wystawienia faktury w podatku od towarów i usług, "Przegląd Podatkowy" 2001, nr 7, s. 26).

Podwójne opodatkowanie podatkiem od wartości dodanej we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej, jest także niedopuszczalne.

Skonstatować wobec powyższego należy, iż za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

W związku z powyższym błędne jest też stanowisko Ministra Finansów co do obowiązku dokumentowania ww. zdarzeń fakturami VAT oraz 22% stawki VAT...".

Wskutek powyższego, wniosek z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 28 września 2007 r.), uzupełniony pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.), wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej sprzętu RTV i AGD. Dostawcami są wszystkie czołowe firmy dystrybucyjne, które w celu zachęcenia do zwiększenia wolumenu obrotów, a co za tym idzie do osiągnięcia określonego poziomu zakupów oraz przestrzegania terminów płatności przyznają swoim kontrahentom premie pieniężne, tzw. bonusy. Premia jako bonus sprzedażowy, udzielana jest za wykonanie określonego pułapu obrotu (osiągnięcie założonej wielkości sprzedaży) w danym przedziale czasu - kwartale, półroczu, roku. Dotychczas bonusy były rozliczane na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę.

Uzupełniając wniosek Wnioskodawca wskazał ponadto, że w umowach handlowych bądź porozumieniach handlowych ma zapisane warunki odnośnie uzyskania premii pieniężnej (bonusów) i jej otrzymanie uzależnione jest wyłącznie od zrealizowanego obrotu. Wnioskodawca nie musi spełniać żadnych dodatkowych warunków, aby uzyskać premię pieniężną (bonus). W przypadku gdy nie ma spełnionego warunku odnośnie obrotów Wnioskodawca nie otrzymuje premii pieniężnej (bonusa).

W niektórych umowach handlowych, porozumieniach w osobnych punktach zapisane są warunki otrzymania wsparcia marketingowego bądź organizowania akcji promocyjnych tego typu usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem VAT w wysokości 22%.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne w zależności od zapisów w umowie z danym kontrahentem wyliczane są na podstawie:

* ściśle określonych progów obrotów w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze rok) im wyższa wartość obrotów tym wyższy procent premii,

* otrzymanie premii uzależnione jest od zrealizowania danego pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok),

* otrzymanie premii w stałym procencie uzależnione jest od zrealizowanego obrotu w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok),

* otrzymanie premii uzależnione jest od osiągnięcia danego pułapu obrotu - Wnioskodawca otrzymuje uzgodnioną stałą kwotę.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii (bonusa), następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres rozliczeniowy. Uzgodnienie to jest potwierdzane z dostawcą. Od ustalonej kwoty obrotu wyliczany jest procent zgodnie z umową bądź porozumieniem lub otrzymywana jest uzgodniona stała kwota.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premie pieniężne są usługami i należy je dokumentować fakturami VAT ze stawką 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za świadczone usługi przez spółkę. Bonus ma charakter motywacyjny do dalszej współpracy i pozostaje bez wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Otrzymane premie pieniężne nie stanowią usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Opisywane zdarzenie gospodarcze powinno być dokumentowane notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego zatem oparto ją na przepisach obowiązujących do dnia złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane były w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - stosownie do § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej sprzętu RTV i AGD. Dostawcami są wszystkie czołowe firmy dystrybucyjne, które w celu zachęcenia do zwiększenia wolumenu obrotów, a co za tym idzie do osiągnięcia określonego poziomu zakupów oraz przestrzegania terminów płatności przyznają swoim kontrahentom premie pieniężne, tzw. bonusy. Premia jako bonus sprzedażowy, udzielana jest za wykonanie określonego pułapu obrotu (osiągnięcie założonej wielkości sprzedaży) w danym przedziale czasu - kwartale, półroczu, roku. Dotychczas bonusy były rozliczane na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w umowach handlowych bądź porozumieniach handlowych ma zapisane warunki odnośnie uzyskania premii pieniężnej (bonusów) i jej otrzymanie uzależnione jest wyłącznie od zrealizowanego obrotu. Wnioskodawca nie musi spełniać żadnych dodatkowych warunków, aby uzyskać premię pieniężną (bonus). W przypadku gdy nie ma spełnionego warunku odnośnie obrotów Wnioskodawca nie otrzymuje premii pieniężnej (bonusa).

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne w zależności od zapisów w umowie z danym kontrahentem wyliczane są na podstawie:

* ściśle określonych progów obrotów w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze rok) im wyższa wartość obrotów tym wyższy procent premii,

* otrzymanie premii uzależnione jest od zrealizowania danego pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok),

* otrzymanie premii w stałym procencie uzależnione jest od zrealizowanego obrotu w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok),

* otrzymanie premii uzależnione jest od osiągnięcia danego pułapu obrotu - Wnioskodawca otrzymuje uzgodnioną stałą kwotę.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii (bonusa), następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres rozliczeniowy. Uzgodnienie to jest potwierdzane z dostawcą. Od ustalonej kwoty obrotu wyliczany jest procent zgodnie z umową bądź porozumieniem lub otrzymywana jest uzgodniona stała kwota.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynym czynnikiem warunkującym wypłatę premii pieniężnych (bonusów) przez kontrahenta dla Wnioskodawcy jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu, w wyniku zakupów towarów pochodzących z oferty kontrahenta. Otrzymanie przez Wnioskodawcę przedmiotowych premii pieniężnych (bonusów) nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Wnioskodawcę w odpowiedniej wielkości w określonym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Wnioskodawcy na rzecz kontrahenta (dostawcy). Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści kontrahenta. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (dostawcą) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tj. Wnioskodawcy), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i wypłacona w takim przypadku premia pieniężna (bonus) jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie otrzymania premii Wnioskodawca nie powinien dokumentować fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy obowiązkiem dokumentowania tej czynności dla celów tego podatku frakturami VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymane premie pieniężne nie stanowią usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie podlegają u Wnioskodawcy opodatkowaniu tym podatkiem należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie stanowiska Wnioskodawcy, iż winien dokumentować te czynności notami księgowymi, należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

W świetle powyższych wyjaśnień należy uznać, iż w zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest zobowiązany do dokumentowania otrzymanych od kontrahenta premii pieniężnych notami księgowymi, przy czym brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania.

Ponadto zauważyć należy, że ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyraźnie wynika, iż można przyporządkować premię pieniężną do konkretnych faktur. Wnioskodawca we wniosku wskazał bowiem, że ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii (bonusa) następuje na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres rozliczeniowy, a uzgodnienie to jest potwierdzane z dostawcą. Wynika z tego, że do wyliczenia wysokości premii pieniężnej brane są pod uwagę konkretne faktury, zatem premie pieniężne należy przyporządkować do każdej z faktur za dany okres rozliczeniowy.

Należy zatem uznać, że w tym konkretnym przypadku opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna otrzymywana od kontrahenta stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Udzielenie rabatu, na podstawie powołanego przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, skutkuje koniecznością wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 16 ust. 2 tego rozporządzenia.

W przypadku zatem wystawienia przez dostawcę faktur korygujących Wnioskodawca jest obowiązany uwzględnić je w swoich rozliczeniach podatkowych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym stanie faktycznym otrzymywane premie pieniężne powinny być dokumentowane w drodze wystawienia noty księgowej oraz, że bonus pozostaje bez wpływu na podstawę opodatkowania należało uznać za nieprawidłowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sposobu dokumentowania przez Wnioskodawcę otrzymywanych od dostawców premii pieniężnych (bonusów). Interpretacja ta nie dotyczy natomiast sposobu dokumentowania przedmiotowych premii pieniężnych (bonusów) przez dostawcę, nie stanowi również oceny skutków podatkowych wypłacania opisanej premii pieniężnej (bonusu) przez dostawców Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków podatkowoprawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego te premie pieniężne (bonusy).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl