IBPP1/443-472/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-472/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu w postaci infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej do spółki prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu w postaci infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej do spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Związek - zwany dalej Wnioskodawcą, został utworzony w 1991 r. w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych przez gminy. Z dniem ogłoszenia Statutu w Dzienniku Urzędowym Województwa na Wnioskodawcę przeszły prawa i obowiązki gmin uczestniczących w Związku w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Dla realizacji tych zadań Wnioskodawca powołał, na bazie Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, Spółkę prawa handlowego, pod nazwą Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w W., w której od 1997 r. tj. od chwili utworzenia Spółki Wnioskodawca jest jej jedynym udziałowcem.

Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi sprzedaży wody i usług kanalizacyjnych dla mieszkańców. Usługami tymi zajmuje się Spółka. Realizowane przez Gminy i inne osoby prawne inwestycje związane z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, a także realizowane przez indywidualnych inwestorów prywatnych przyłącza wodociągowe są sukcesywnie przekazywane nieodpłatnie do Wnioskodawcy stosownymi dokumentami (akt notarialny, "Umowa o przekazaniu przyłącza wodociągowego") na mocy uchwał Zgromadzenia Związku o polityce majątkowej Związku z 21 kwietnia 2001 r. i 7 grudnia 2009 r. Czynności bezpłatnego przekazania Wnioskodawcy infrastruktury wod.-kan. nie były dokumentowane fakturą VAT. Wnioskodawca zawarł ze Spółką umowę, na mocy której przejęta przez Związek infrastruktura wod.-kan. jest przekazywana Spółce bezpłatnie do eksploatacji. Spółka ponosi z tytułu eksploatacji infrastruktury wod.-kan. bieżące koszty użytkowania. W tym czasie Wnioskodawca dokonuje umorzenia przyjętych do ewidencji środków trwałych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przedmiotowa infrastruktura wod.-kan. sklasyfikowana jest w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy jako budowla pod symbolem 211 KŚT. Co pewien czas majątek będący własnością Wnioskodawcy wnoszony jest do Spółki w postaci aportu rzeczowego. Ostatnie przekazanie aportu do Spółki miało miejsce w roku 2008. Wnioskodawcy w stosunku do tych przyłączy i innych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wartość przyjmowanych na majątek Wnioskodawcy przyłączy określana jest w umowie na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Wnioskodawca jako właściciel nie dokonywał żadnych ulepszeń przyjętej na majątek infrastruktury wod.-kan., w stosunku do której miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W chwili obecnej Wnioskodawca planuje przekazać do Spółki posiadaną na swoim majątku infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną przekazywaną mu nieodpłatnie w okresie od maja 2008 r. do marca 2011 r., w zamian za udziały w tej Spółce. Od 1 kwietnia 2009 r. wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego stały się czynnościami opodatkowanymi VAT na ogólnych zasadach. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT a Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę aportu do spółki prawa handlowego w postaci infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej będzie zwolnione z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych stanowiąca usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych grupuje "Obiekty budowlane" w dwóch sekcjach: "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej". PKOB nie klasyfikuje obiektów małej architektury. Za obiekty inżynierii lądowej i wodnej według PKOB uważane są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki. Sekcja "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej" obejmuje m.in. rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222). Powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wskazuje, iż "obiekty inżynierii lądowej i wodnej", o których mowa w PKOB spełniają definicję obiektów budowlanych niebędących budynkami.

Tym samym sieci kanalizacyjne i wodociągowe, niebędące budynkami, należy uznać za budowle. Wnioskodawca dodaje, że na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

* dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich:

* wybudowaniu lub,

* ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

* w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* dokonujący ich dostawy nie ponosi wydatków na ich ulepszenia, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Wnioskodawca wskazuje, iż z powyższych przepisów prawa wynika, iż dostawa nieruchomości (budowli) co do zasady korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. Wnioskodawca zauważa ponadto, że gdy mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem przy ustaleniu, czy dostawa ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, istotne jest czy podatnikowi dokonującemu dostawy (budynków, budowli lub ich części) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca podaje, że przyłącza wodociągowe obecnie eksploatuje bezpłatnie Spółka, która w celu realizacji zadań związanych z zaopatrzeniem ludności w wodę korzysta bezpłatnie z tych przyłączy. Spółka ta utworzona została przez Wnioskodawcę do realizacji zadań z zakresu gospodarki wodnej i kanalizacyjnej. Zgodnie z powołanym już wyżej przez Wnioskodawcę art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wnioskodawca wskazuje na przepisy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa o VAT wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie przyłączy wodociągowych do bezpłatnego użytkowania) odbywa się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, a ponadto Wnioskodawcy przy ich nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem nabył on przedmiotowe przyłącza od osób fizycznych i osób prawnych na podstawie umów bezpłatnego przekazania (czynność bezpłatnego przekazania przez osoby prawne nie została udokumentowana fakturą VAT), brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenia usług, zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, analizując przedstawione zdarzenie przyszłe Wnioskodawca stwierdza, iż wniesienie aportem sieci i przyłączy wodociągowych do Spółki będzie spełniało definicje pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Czynność aportu stanowi dla Wnioskodawcy oddanie tych sieci i przyłączy do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budowli, po ich wybudowaniu. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem, dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla wnoszonego przedmiotu aportu istotne jest czy podatnikowi dokonującemu dostawy budowli przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nadmienia, iż w przedmiotowej sprawie otrzymał nieodpłatnie sieci i przyłącza wodociągowe na podstawie umowy bezpłatnego przekazania, a zatem w stosunku do tych przyłączy nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich wytworzeniu (nabyciu). Wnioskodawca podkreśla, że z uwagi na fakt, iż zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT dokona on aportu sieci i przyłączy wodociągowych do Spółki w ramach pierwszego zasiedlenia, a jednocześnie gdy nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych sieci i przyłączy, dostawa budowli (aport sieci i przyłączy), o której mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Wnioskodawca stwierdza, iż czynność wniesienia aportu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, jednakże będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało opracowane w oparciu o interpretację indywidualną nr IBPP4/443-1367/10/EJ Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (...).

Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast pod pojęciem sprzedaży, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do zapisu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy o VAT). Natomiast na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na zapis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, który określa, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Udziały lub akcje w spółkach kapitałowych mogą być obejmowane między innymi w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przedmiotem aportu mogą być wszystkie przedmioty majątkowe (prawa i rzeczy), o ile są zbywalne i mogą jako aktywa wejść do bilansu spółki, przy czym muszą być one wymienione w umowie ze wskazaniem osoby wnoszącej i przeznaczonych za ten aport udziałów. Przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego mogą być zatem przedmioty majątkowe takie jak m.in. nieruchomości, rzeczy ruchome (wyposażenie).

Z powyższego wynika, że wniesienie aportu jest dostawą towarów, zważywszy na fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna.

W powołanej powyżej definicji dostawy towarów niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci towarów do innego podmiotu (spółki), bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu majątkiem spółki. Następuje przeniesienie na spółkę praw do rozporządzania przedmiotem wkładu.

Zatem wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przedmiot odpłatności, bowiem istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (wniesieniem wkładu) a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Z tego względu mamy więc do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po 31 marca 2009 r., wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podstawowa podatku wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%. Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 2a dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 5%.

Przedmiotem aportu będą sieci kanalizacyjne i wodociągowe, które zgodnie z Klasyfikacją PKOB wskazaną przez Wnioskodawcę (PKOB - Sekcja "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej"), obejmują m.in. rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory (PKOB 2223), rurociągi sieci rozdzielczej wody (PKOB 2222), jak również w świetle ustawy prawo budowlane, spełniają definicję obiektów budowlanych niebędących budynkami, a więc są budowlami. Bowiem przez "budowlę" należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak m.in. przepusty, sieci techniczne, budowle ziemne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, sieci uzbrojenia terenu oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Konieczne jest zatem dokonanie oceny czy aport ten, którego przedmiotem są budowle, pomimo, iż stanowi odpłatną dostawę towarów, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnieniem od podatku VAT objęta została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi sprzedaży wody i usług kanalizacyjnych dla mieszkańców. Usługami tymi zajmuje się powołana przez niego Spółka. Czynności bezpłatnego przekazania Wnioskodawcy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej realizowane przez Gminy i inne osoby prawne, jak również przez indywidualnych inwestorów prywatnych nie były dokumentowane fakturą VAT. Wnioskodawca zawarł ze Spółką umowę, na mocy której przejęta przez Związek infrastruktura wodno-kanalizacyjna jest przekazywana Spółce bezpłatnie do eksploatacji, która ponosi z tytułu eksploatacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej bieżące koszty użytkowania. Co pewien czas majątek będący własnością Wnioskodawcy wnoszony jest do Spółki w postaci aportu rzeczowego. Ostatnie przekazanie aportu do Spółki miało miejsce w roku 2008. Wnioskodawcy w stosunku do tych przyłączy i innych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wartość przyjmowanych na majątek Wnioskodawcy przyłączy określana jest w umowie na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Wnioskodawca jako właściciel nie dokonywał żadnych ulepszeń przyjętej na majątek infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w stosunku do której miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W chwili obecnej Wnioskodawca planuje przekazać do Spółki posiadaną na swoim majątku infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną przekazywaną mu nieodpłatnie w okresie od maja 2008 r. do marca 2011 r., w zamian za udziały w tej Spółce. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT a Wnioskodawca nie jest - podatnikiem podatku VAT.

W sytuacji, gdy mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem, dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla wnoszonego przedmiotu aportu istotne jest czy podatnikowi dokonującemu dostawy budowli przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nadmienia, iż w przedmiotowej sprawie otrzymał nieodpłatnie sieci i przyłącza wodociągowe na podstawie umowy bezpłatnego przekazania, w stosunku do tych przyłączy nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Wnioskodawca nie dokonywał żadnych ulepszeń infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w stosunku do której miałby prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT i dostawa budowli (aport sieci i przyłączy), o której mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego, jak również mając na uwadze powołane powyżej przepisy ustawy o VAT, w sytuacji, kiedy Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, wykonana przez niego czynność wniesienia aportu jako czynność zwolniona przedmiotowo z podatku VAT, nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia podmiotowego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego czynność wniesienia aportu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, jednakże będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek Zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl