IBPP1/443-464/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-464/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 10 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawidłowości wystawienia faktury VAT za organizację koncertu, na którą składają się honoraria artystów zwolnione od podatku VAT i obsługa menadżerska opodatkowana stawką 23% VAT,

* opodatkowania stawką 8% VAT odsprzedaży, nabytych wcześniej, praw do artystycznego wykonania utworu i prawidłowości wystawienia faktury VAT za organizację koncertu, na którą składają się przekazanie praw do artystycznego wykonania utworu opodatkowane stawką 8% i obsługa menadżerska opodatkowana stawką 23% VAT,

* opodatkowania stawką 8% VAT w całości usług koncertowych związanych z odsprzedażą, nabytych wcześniej, praw do artystycznego wykonania utworu wraz z obsługą menadżerską

- jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawidłowości wystawienia faktury VAT za organizację koncertu, na którą składają się honoraria artystów zwolnione od podatku VAT i obsługa menadżerska opodatkowana stawką 23% VAT,

* opodatkowania stawką 8% VAT odsprzedaży, nabytych wcześniej, praw do artystycznego wykonania utworu i prawidłowości wystawienia faktury VAT za organizację koncertu, na którą składają się przekazanie praw do artystycznego wykonania utworu opodatkowane stawką 8% i obsługa menadżerska opodatkowana stawką 23% VAT,

* opodatkowania stawką 8% VAT w całości usług koncertowych związanych z odsprzedażą, nabytych wcześniej, praw do artystycznego wykonania utworu wraz z obsługą menadżerską.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. W związku z możliwością rozszerzenia działalności gospodarczej zamierza w przyszłości świadczyć usługi organizacji występów artystycznych. Wg klasyfikacji PKWiU 2004 była to usługa oznaczona symbolem 92.31.21-00.00.

W ramach organizacji występów artystycznych, w szczególności koncertów, Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę z jednym z zespołów muzycznych (twórcy/artyści wykonawcy) w charakterze menadżera. Praca ta będzie polegała na całościowej opiece nad zespołami, obejmującej m.in.:

* prowadzenie kalendarza koncertowego (pozyskiwanie koncertów organizowanych przez inne podmioty),

* negocjacje i podpisywanie umów z organizatorami imprez,

* organizacja logistyki wyjazdu na koncert (m.in. wynajem transportu zarówno dla artystów obsługi technicznej, jak też dla sprzętu, instrumentów itd.),

* wynajem obsługi technicznej zespołu na koncert (m.in. akustyk, techniczny),

* dopilnowywanie realizacji umowy na miejscu (noclegi, catering, obsługa techniczna),

* rozliczenie kosztów koncertu,

* wynagrodzenie artystów, obsługi technicznej, kierowców.

W celu zorganizowania koncertu Wnioskodawca będzie zawierać umowy o dzieło z artystami i wypłacała im wynagrodzenie. Najczęściej, ale nie zawsze, na podstawie umów z artystami będzie nabywać od nich prawa do artystycznego wykonania. Na mocy udzielonego przez artystów pełnomocnictwa będzie reprezentować ich interesy w kontaktach z potencjalnymi nabywcami usług.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej nie będzie prowadził sprzedaży biletów. Usługi organizacji i wykonania koncertu będą świadczone na rzecz m.in. podmiotów kultury, urzędów gmin, agencji artystycznych i innych podmiotów.

Wnioskodawca podkreśla, że jego praca będzie miała charakter organizacji występu artysty (zadbanie o odpowiednią garderobę artysty, zapewnienie mu komfortu pracy i wypoczynku przekładającego się na wysoką jakość wykonanego koncertu, kreowanie wizerunku artystów, piecza nad odpowiednim widowiskiem). Jednocześnie podkreśla, że nie będzie organizatorem imprezy, którego rola sprowadza się do wynajęcia terenu, lokalu na imprezę, zapewnienia zaplecza socjalnego (np. wc), ochrony, nagłośnienia, odprowadzeniem opłat dla Zaiksu, uzyskaniem zgody na przeprowadzenie imprezy masowej, itp.

Wnioskodawca, poza powyższymi czynnościami, wykonywanymi w celu wykonania usługi koncertowej przez Artystów, na co dzień będzie zajmować się również innymi kwestiami, związanymi z działalnością podopiecznych, m.in.:

1.

pozyskiwanie funduszy na działalność zespołu (np. wydawanie płyt),

2.

negocjowanie kontraktów wydawniczych, sponsorskich itd.,

3.

promocja i PR Artystów w mediach, m.in.:

* umawianie wywiadów w TV, radiu, prasie, Internecie,

* utrzymywanie stałego kontaktu z fanami,

* prowadzenie stron www i profili społecznościowych Artystów,

Wszystkie powyższe czynności są niezbędne do wykonania usługi, jaką jest wykonanie koncertu, za który Wnioskodawca wystawia całościową fakturę. W umowie na wykonanie usługi koncertowej wiążącej wykonawcę z organizatorem imprezy zostaną wskazane dwie odrębnie wycenione usługi będące przedmiotem sprzedaży tj. artystyczne wykonanie koncertu oraz obsługa manadżerska.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy faktura wystawiona przez menadżera za organizację koncertu będzie prawidłowo wystawiona i opodatkowana podatkiem VAT jeśli przedmiotem sprzedaży będą dwie usługi tj. honoraria artystów zwolnione z podatku VAT oraz obsługa menadżerska opodatkowana 23% VAT.

2.

Czy w przypadku gdy menadżer nabywa od artystów prawa do artystycznego wykonania utworu, które będą dalej przedmiotem odsprzedaży, może zastosować opodatkowanie podatkiem VAT 8%... I czy w takiej sytuacji wystawiona przez menadżera faktura za organizację koncertu będzie prawidłowo opodatkowana podatkiem VAT jeśli przedmiotem sprzedaży będą dwie usługi tj. przekazanie praw do artystycznego wykonania opodatkowane 8% oraz obsługa menadżerska opodatkowana 23% VAT.

3.

Czy w przypadku gdy menadżer zakupuje i odsprzedaje prawa do artystycznego wykonania utworu oraz jednocześnie świadczy usługi opieki nad zespołem konieczne jest rozdzielanie na fakturze sprzedaży usług będących sprzedażą praw do artystycznego wykonania od usług obsługi menadżerskiej.

Czy działania wykonane przez menadżera na rzecz zespołu mogą być czynnikiem cenotwórczym wartości przekazania praw do artystycznego wykonania utworu i czy wtedy świadczone przez menagera usługi w całości (tj. przekazanie praw do autorskiego wykonania utworu oraz obsługa menadżerska) mogą być opodatkowane 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy o VAT, usługę artystycznego wykonania koncertu przez zespół muzyczny a zafakturowaną przez menadżera zespołu można potraktować jako sprzedaż zwolnioną z VAT, natomiast usługa menadżerska zostanie opodatkowana stawką podstawową.

2.

W oparciu o zał. nr 3 do ustawy o VAT, poz. 181, w przypadku nabycia od artystów praw do artystycznego wykonania a następnie ich odsprzedaży możliwe jest wystawienie faktury z dwiema pozycjami:

1.

Prawa do artystycznego wykonania utworu opodatkowane VAT 8%.

2.

Obsługa menadżerska opodatkowana 23% VAT.

3.

Jeśli przedmiotem umowy o świadczenie usług koncertowych zawartej między menadżerem zespołu a organizatorem imprezy będzie przekazanie praw do artystycznego wykonania utworu a cena sprzedaży będzie skalkulowana na podstawie wartości praw oraz dodatkowej obsługi menadżerskiej to usługa będzie opodatkowana stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną zamierzającą prowadzić działalność gospodarczą w postaci organizacji występów artystycznych (koncertów). W ramach tej działalności zamierza podjąć współpracę z jednym z zespołów artystycznych w charakterze menadżera. Za całokształt świadczonych usług (kompleksowa organizacja koncertu) Wnioskodawca wystawi całościową fakturę zawierającą dwie odrębnie wycenione usługi: artystyczne wykonanie koncertu oraz obsługa menadżerska.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów. Do pierwszej z nich zaliczył:

* podmioty prawa publicznego,

* inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy przy tym zauważyć, że usługi kulturalne świadczone przez ww. podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT).

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie organizacji imprez artystycznych nie jest żadnym z podmiotów o których jest mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Nie może zostać uznany za podmiot prawa publicznego, albowiem podmiotowość prawna Wnioskodawcy wynika z przepisów prawa prywatnego a nie prawa publicznego. Z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika również, że Wnioskodawca jest innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub, że jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca, nie jest również indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Wnioskodawca nie może zatem być uznany za twórcę w rozumieniu powyższego przepisu, gdyż nie przysługuje mu autorstwo utworów.

Dokonując z kolei interpretacji art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych dochodzimy do konstatacji, że artystą wykonawcą jest w szczególności: aktor, recytator, dyrygent, instrumentalista, wokalista, tancerz i mim oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniający się do powstania wykonania. Pomimo, iż przepis ten zawiera katalog otwarty, to wyznacza pewien kierunek kwalifikacji poszczególnych podmiotów do objęcia ich zakresem znaczenia wyrażenia "artysta wykonawca". Przepis powyższy poprzez przykładowe wyliczenie wskazuje, że za artystę wykonawcę mogą zostać uznane podmioty których działanie w stosunku do utworu ma charakter twórczy. Za takim rozumieniem powyższego przepisu przemawia również brzmienie art. 2 lit. a) traktatu WIPO sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r. o artystycznych wykonaniach i fonogramach (Dz. U. z 2004 r. Nr 41, poz. 375), zgodnie z którym "artyści wykonawcy" to aktorzy, piosenkarze, muzycy, tancerze i inne osoby, które grają, śpiewają, wygłaszają, deklamują, występują, interpretują lub w inny sposób wykonują utwory literackie, artystyczne bądź dzieła sztuki ludowej. Działalność Wnioskodawcy polegająca na nabywaniu i odsprzedaży praw do artystycznego wykonania utworu nie może zostać zatem uznana za działalność artysty wykonawcy.

We własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy o VAT, usługą artystycznego wykonania koncertu przez zespół muzyczny a zafakturowaną przez menadżera zespołu można potraktować jako sprzedaż zwolnioną od podatku VAT, natomiast usługa menadżerska zostanie opodatkowana stawką podstawową.

Z tak zarysowanym stanowiskiem nie można się zgodzić z następujących powodów. Art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT wprowadza podmiotowo - przedmiotowe zwolnienie od podatku od towarów i usług. Zwolnienie to stanowi wyjątek od uznawanej na gruncie podatku od towarów i usług zasady powszechności opodatkowania. Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie prawa podatkowego przyjmuje się, iż przepisy o ulgach i zwolnieniach podatkowych, stanowiące wyjątek od zasady, nie powinny być interpretowane rozszerzająco. Ten sposób interpretacji przepisu, ustanawiającego zwolnienie od opodatkowania, prowadziłby do twórczej interpretacji prawa, co stałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą zakazu wykładni prawotwórczej. W orzecznictwie szeroko akceptowany jest pogląd, iż celem wykładni nie jest tworzenie nowych norm prawa czy ich modyfikacja, lecz ustalenie treści norm wysłowionych w analizowanych przepisach.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tut. Organu, art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT powinien być interpretowany ściśle. Hipoteza normy prawnej zawarta w powyższym przepisie będzie zatem obejmować wyłącznie podmioty expressis verbis w nim ujęte, tj. indywidualnych twórców i artystów wykonawców. Jak wykazano powyżej Wnioskodawca nie jest żadnym z tych podmiotów. Sprzeczne z prawem byłoby również rozciąganie, w drodze analogii, powyższego zwolnienia na Wnioskodawcę prowadzącego działalność gospodarczą w postaci organizacji imprez artystycznych.

We wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. Wnioskodawca przedstawił ponadto stanowisko dotyczące możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% w przypadku usług związanych z organizacją koncertów w części odnoszącej się do odsprzedaży praw do artystycznego wykonania utworu lub w całości przy założeniu, że usługa menadżerska jest czynnikiem cenotwórczym wartości przekazania praw do artystycznego wykonania utworu.

Odnosząc się do powyższej kwestii wskazać należy, że w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Jak wskazano na wstępie, stawką podstawową w podatku od towarów i usług jest stawka w wysokości 23%. Pozostałe stawki wynikające z ustawy o VAT są stawkami wprowadzonymi na zasadzie wyjątku. Zatem interpretacja załącznika nr 3 do ustawy o VAT powinna się odbywać według zasad wcześniej opisanych, mających zastosowanie do zwolnień od opodatkowania podatkiem VAT. Pozycja 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT odnosi się tylko i wyłącznie do twórców oraz artystów wykonawców. Nie będzie zatem miała zastosowania do Wnioskodawcy z powodów opisanych powyżej. Usługa polegająca na przeniesieniu praw do artystycznego wykonania przez podmiot inny niż artysta wykonawca, będzie podlegała opodatkowaniu stawką w wysokości 23%.

Jak wskazano we wniosku organizacja występów artystycznych (koncertów) wiąże się z wykonaniem różnych czynności przez Wnioskodawcę i obejmuje m.in. wynagrodzenia (honoraria) artystów wykonawców, w niektórych przypadkach przekazanie praw do artystycznego wykonania utworu na rzecz organizatora imprezy oraz obsługę menadżerską.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dane usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Mając zatem na uwadze opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż wynagrodzenia (honoraria) artystów wykonawców, przekazanie praw do artystycznego wykonania utworu na rzecz organizatora imprezy oraz obsługa menadżerska wchodzi w zakres usługi kompleksowej związanej z organizowaniem imprez kulturalnych, przy czym za usługę główną w przedmiotowej sprawie należy uznać występy artystyczne (koncerty).

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania tym podatkiem stanowi obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostawczych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle powyższego dla kompleksowej usługi związanej z organizacją występów artystycznych należy zastosować jednolitą stawkę podatku VAT w wysokości 23% w odniesieniu do całej otrzymanej należności obejmującej zarówno honoraria artystów, wynagrodzenie za przekazanie praw do artystycznego wykonania utworu, jak również koszty obsługi menadżerskiej

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl