IBPP1/443-464/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-464/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 12 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do pisania opracowań naukowych, dzieł literackich przez Wnioskodawcę osobiście lub przez osoby trzecie na zlecenie Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do pisania opracowań naukowych, dzieł literackich przez Wnioskodawcę osobiście lub przez osoby trzecie na zlecenie Wnioskodawcy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem przyszłej działalności Wnioskodawcy będzie pisanie opracowań naukowych, dzieł literackich na zamówienie głównie osób fizycznych. Dzieła literackie będą pisane przez Wnioskodawcę osobiście jak i pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie, z którymi będą podpisane umowy o dzieło autorskie. Prace literackie będą miały charakter naukowy i będą dotyczyć wielu dziedzin nauki np. filozofia, ekonomia, bankowość itd.

Działalność Wnioskodawcy będzie składała się z następujących elementów:

1.

Poszukiwanie klienta

2.

Sprawdzenie możliwości realizacji zlecenia czy to osobiście czy pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie na umowę o dzieło autorskie,

3.

Napisanie dzieła literackiego,

4.

Przeniesienie praw autorskich na zleceniodawcę (sprzedaż za umówioną cenę)

.

W kompetencji Wnioskodawcy będzie:

* pozyskanie klienta,

* rozliczenie finansowe z klientem,

* osobiste napisanie dzieła literackiego bądź merytoryczny nadzór nad powstaniem dzieła pisanego przez osoby trzecie,

* przygotowanie i podpisanie umów o dzieło autorskie w przypadku realizacji zlecenia przez osoby trzecie,

* sprawdzenie merytoryczne, techniczne i przerobienie działa literackiego w produkt finalny zgodnie z wymaganiami klienta i ogólnie przyjętymi standardami jakościowymi,

* przekazanie działa literackiego klientowi,

* rozliczenie finansowe ze współpracownikiem piszącym dzieło literackie.

Przedmiotem działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca zamierza niebawem podjąć będzie pomoc uczniom, studentom, licencjatom, absolwentom szkół wyższych przy wyborze zakresu tematycznego pracy pisemnej, skomponowaniu zarysu pracy, dobranie odpowiedniej bibliografii, kompletowaniu materiałów naukowych i ich interpretacji.

Produktem finalnym będzie stworzenie opracowania (w formie pisemnej) naukowego, dzieła literackiego, które może posłużyć jako materiał wyjściowy do własnych dalszych przemyśleń oraz stworzenia własnej pracy. Materiały te będą pomocne przy pisaniu pracy typu: praca magisterska, praca licencjacka, praca zaliczeniowa, praca dyplomowa czy inna. Prace będą pisane przez Wnioskodawcę osobiście lub pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych. We wpisie do działalności gospodarczej zostanie określony rodzaj działalności zgodnie z PKWiU 80.42.20 "...".

W związku z powyższym zadano następujące (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. - data wpływu 13 lipca 2009 r.):

Czy działalność, którą Wnioskodawca zamierza podjąć jest zwolniona od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (własne stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. - data wpływu 13 lipca 2009 r.), usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) są zwolnione od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1ustawy o VAT i wymienione są w pozycji 7 załącznika nr 4 do tej ustawy. Cytowany przepis umożliwia każdemu podmiotowi korzystanie ze zwolnienia od podatku VAT, jeżeli świadczy usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w dziale 80 PKWiU i jest to wpisane w jego przedmiocie działalności.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Wnioskodawcę w przyszłości usługi w powołanym wyżej zakresie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i wymienione są w pozycji 7 załącznika nr 4 do tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego symbolu PKWiU wykonywanych usług.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż przedmiotem przyszłej działalności Wnioskodawcy będzie pisanie opracowań naukowych, dzieł literackich na zamówienie głównie osób fizycznych. Dzieła literackie będą pisane przez Wnioskodawcę osobiście jak i pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie, z którymi będą podpisane umowy o dzieło autorskie. Prace literackie będą miały charakter naukowy i będą dotyczyć wielu dziedzin nauki np. filozofia, ekonomia, bankowość itd.

Działalność Wnioskodawcy będzie składała się z następujących elementów:

1.

Poszukiwanie klienta

2.

Sprawdzenie możliwości realizacji zlecenia czy to osobiście czy pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie na umowę o dzieło autorskie,

3.

Napisanie dzieła literackiego,

4.

Przeniesienie praw autorskich na zleceniodawcę (sprzedaż za umówioną cenę).

W kompetencji Wnioskodawcy będzie:

* pozyskanie klienta,

* rozliczenie finansowe z klientem,

* osobiste napisanie dzieła literackiego bądź merytoryczny nadzór nad powstaniem dzieła pisanego przez osoby trzecie,

* przygotowanie i podpisanie umów o dzieło autorskie w przypadku realizacji zlecenia przez osoby trzecie,

* sprawdzenie merytoryczne, techniczne i przerobienie działa literackiego w produkt finalny zgodnie z wymaganiami klienta i ogólnie przyjętymi standardami jakościowymi,

* przekazanie działa literackiego klientowi,

* rozliczenie finansowe ze współpracownikiem piszącym dzieło literackie.

Przedmiotem działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca zamierza niebawem podjąć będzie pomoc uczniom, studentom, licencjatom, absolwentom szkół wyższych przy wyborze zakresu tematycznego pracy pisemnej, skomponowaniu zarysu pracy, dobranie odpowiedniej bibliografii, kompletowaniu materiałów naukowych i ich interpretacji.

Produktem finalnym będzie stworzenie opracowania (w formie pisemnej) naukowego, dzieła literackiego, które może posłużyć jako materiał wyjściowy do własnych dalszych przemyśleń oraz stworzenia własnej pracy. Materiały te będą pomocne przy pisaniu pracy typu: praca magisterska, praca licencjacka, praca zaliczeniowa, praca dyplomowa czy inna. Prace będą pisane przez Wnioskodawcę osobiście lub pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych. We wpisie do działalności gospodarczej zostanie określony rodzaj działalności zgodnie z PKWiU 80.42.20 "...".

Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Obok stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 Usługi w zakresie edukacji. Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Dla świadczonych przez siebie towarów czy też usług, mających być przedmiotem interpretacji indywidualnej Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU 80.42.20, który obejmuje Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r.

W myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do dnia 31 grudnia 2009 r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikację PKWiU zgodną z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Zatem należy stwierdzić, iż jeśli czynności wskazane przez Wnioskodawcę są sklasyfikowane do PKWiU 80.42.20 obowiązującego dla celów podatku VAT, to korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę czy też dostarczanych przez Wnioskodawcę towarów.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku.

Forma prowadzonej działalności oraz jej podstawy prawne nie mieszczą się w ramach ustalonych przez ustawodawcę dla interpretacji indywidualnych. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Tym samym przy założeniu, że dokonywane przez Wnioskodawcę czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl