IBPP1/443-460/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-460/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) oraz pismem z dnia 23 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 czerwca 2009 r. znak: IBPP1/443-460/09/AW oraz pismem z dnia 23 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w lipcu 2002 r. nabyła nieruchomość składającą się z gruntu budowlanego i budynku użytkowego. Grunt, jako niepodlegający wówczas regulacjom ustawy o VAT, uwidoczniony był wyłącznie w akcie notarialnym. Dodatkowo, poza aktem notarialnym, Spółka otrzymała fakturę VAT, w której wykazano wartość budynku ze stawką 22% VAT.

Nabyta nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych Spółki. Następnie dokonano podziału nabytej nieruchomości na dwie działki.

W grudniu tegoż 2002 r. działka z budynkiem na niej została zbyta. W majątku Spółki - w ewidencji środków trwałych - pozostała działka druga, po podziale, która jest niezabudowana. Obecnie Spółka rozważa możliwość sprzedaży tej działki.

Na działce tej nie prowadzono robót inwestycyjnych, ani ulepszających.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że przedmiotowa działka jest działką nierolniczą w planie zagospodarowania przestrzennego gminy. Działka w momencie sprzedaży będzie nadal niezabudowana. Działka została nabyta w celu inwestycyjnym. Pomimo starań, gmina nie wydała pozwolenia na budowę obiektów użytkowych. W tej sytuacji, działka jest nieprzydatna w działalności gospodarczej i dlatego Wnioskodawca zamierza ją sprzedać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowanie stawki zwolnionej "ZW" do sprzedaży ww. działki jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży działki nabytej w 2002 r. będzie przysługiwało zwolnienie z podatku VAT, albowiem przy jej nabyciu nie przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w lipcu 2002 r. nabył nieruchomość składającą się z gruntu budowlanego i budynku użytkowego. Grunt, jako niepodlegający wówczas regulacjom ustawy o VAT, uwidoczniony był wyłącznie w akcie notarialnym. Dodatkowo, poza aktem notarialnym, Spółka otrzymał fakturę VAT, w której wykazano wartość budynku ze stawką 22% VAT.

Nabyta nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych Spółki. Następnie dokonano podziału nabytej nieruchomości na dwie działki.

W grudniu tegoż 2002 r. działka z budynkiem na niej została zbyta. W majątku Spółki - w ewidencji środków trwałych - pozostała działka druga, po podziale, która jest niezabudowana. Obecnie Spółka rozważa możliwość sprzedaży tej działki.

Na działce tej nie prowadzono robót inwestycyjnych, ani ulepszających.

Ponadto przedmiotowa działka jest działką nierolniczą w planie zagospodarowania przestrzennego gminy. Działka w momencie sprzedaży będzie nadal niezabudowana. Działka została nabyta w celu inwestycyjnym. Pomimo starań, gmina nie wydała pozwolenia na budowę obiektów użytkowych. W tej sytuacji, działka jest nieprzydatna w działalności gospodarczej i dlatego Wnioskodawca zamierza ją sprzedać.

W świetle powyższego oczywistym jest, że nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży została nabyta przez Wnioskodawcę działającego w charakterze podatnika podatku VAT w celu związanym z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą (budowa obiektów użytkowych), tym samym sprzedaż wskazanej działki stanowi wyprzedaż majątku Spółki Cywilnej podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

W kwestii natomiast właściwej stawki podatku VAT lub ewentualnego zwolnienia z opodatkowania planowanej czynności sprzedaży działki należy wskazać, że dostawa ta nie może korzystać z jakiegokolwiek zwolnienia od podatku VAT, nawet jeśli Wnioskodawca nie byłby zarejestrowanym podatkiem VAT czynnym, bowiem w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o VAT, zwolnienia podmiotowego określonego w ust. 1 i 9 tegoż artykułu (tj. ze względu na wartość sprzedaży niższą niż 50.000 zł), nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Zatem nawet w przypadku, gdy wartość sprzedaży wymienionych gruntów byłaby niższa niż 50.000 zł, istnieje obowiązek opodatkowania tej transakcji.

Zwolnienie przedmiotowe dla dostawy gruntu niezabudowanego ustawodawca przewidział jedynie w przypadku gdy przedmiotem dostawy byłby teren niezabudowany inny niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę, co wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie zachodzi ww. okoliczność, zatem przedmiotowa dostawa będzie podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl