IBPP1/443-46/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-46/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji usług polegających na zorganizowaniu i przeprowadzeniu warsztatów E. w zakresie wykorzystania technicznych informacji w praktyce z elementami programowania robotów dla uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji usług polegających na zorganizowaniu i przeprowadzeniu warsztatów E. w zakresie wykorzystania technicznych informacji w praktyce z elementami programowania robotów dla uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-46/13/ES z dnia 9 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przez kilka ostatnich lat prowadzi działalność szkoleniową oraz konsultingową. Głównymi obszarami kompetencji szkoleniowych są: pozyskiwanie środków z UE, pisanie projektów, marketing oraz reklama. Wnioskodawca współpracuje również ze specjalistami z innych dziedzin co pozwala poszerzyć zakres świadczonych przez niego usług.

W dniu 21 listopada 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę zlecenie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej na zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatów E. (...) w zakresie wykorzystania technicznych informacji w praktyce z elementami programowania robotów dla uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy (dla 20 osób w roku 2012 oraz dla 40 osób w pierwszej połowie roku 2013). Umowa zlecenie została zawarta z Fundacją, która realizuje projekt zgodnie z umową o dofinansowanie w ramach Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na prowadzone warsztaty z E.

Na usługi, o których mowa w przedmiotowej umowie składają się w szczególności:

* opracowanie i przekazanie programu warsztatów,

* opracowanie i przekazanie harmonogramów warsztatów,

* zapewnienie uczestnikom warsztatów warunków organizacyjnych tj. zapewnienia sali szkoleniowej do przeprowadzenia zajęć, wyposażonej w odpowiednią ilość miejsc i stolików, dostosowanej do ilości osób szkolonych wraz z zapleczem sanitarnym,

* zapewnienia odpowiedniego wyposażenia sal w: flipchart lub tablicę klasyczną, magnetyczną oraz sprzęt audiowizualny,

* zapewnienia w trakcie trwania szkolenia indywidualnych stanowisk komputerowych dla każdego uczestnika kursu,

* zapewnienia kontroli przebiegu warsztatów,

* zapewnienia uczestnikom warsztatów bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,

* przygotowanie i przekazanie z uczestników warsztatów materiałów dydaktycznych, a także dodatkowo jednego egzemplarza materiałów dydaktycznych do Biura Projektu;

* przeprowadzenie zajęć edukacyjnych,

* przeprowadzenie egzaminów wewnętrznych oraz wydanie uczestnikom warsztatów certyfikatów z logo Unii Europejskiej i logo Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, potwierdzających ukończenie warsztatów,

* organizacja i przeprowadzenie w terminie do 90 dni od ukończenia warsztatów egzaminu certyfikującego E. oraz wydanie stosownych dokumentów potwierdzających osiągnięte wyniki przez uczestników podczas egzaminu,

* prowadzenie dokumentacji przebiegu warsztatów, tj. dzienników zajęć edukacyjnych, list obecności, protokołów z egzaminów, jeżeli zostały przeprowadzone, rejestru wydanych certyfikatów, ocen kursu i prowadzących zajęcia.

Warsztaty są prowadzone w grupach dziesięcioosobowych, w wymiarze co najmniej 32 godziny zajęć dydaktycznych dla każdej z grup. Zajęcia odbywają się w szkołach podstawowych.

Wynagrodzenie za świadczone usługi stanowiące przedmiot ww. umowy Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy w następujący sposób: za szkolenie każdego uczestnika warsztatów Wnioskodawca otrzymuje określoną w umowie stawkę oraz zaliczkowo otrzymuje kwotę na pokrycie kosztu opłat za certyfikację E. liczoną jako iloczyn ilości osób i koszt opłaty certyfikacyjnej jednej osoby. W razie rezygnacji przez uczestnika kursu przed jego zakończeniem, wynagrodzenie z tytułu wykonania przedmiotu umowy ulega odpowiedniemu obniżeniu. Wynagrodzenie należne z tytułu przedmiotowej umowy jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (płatność ze środków europejskich w proporcji 85%, dotacja celowa z budżetu krajowego w proporcji 15%).

W dniu 19 lipca 2012 r. Wnioskodawca zwrócił się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, zgodnie z pismem z nr... z dnia 27 lipca 2012 r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Statystycznego w Łodzi informację, że została ona zakwalifikowana w grupowaniu PKWiU 85.59.1 Usługi w zakresie pozostałych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podaje, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty i realizacja szkoleń nie była świadczona jako taka jednostka.

Realizacja szkolenia została zlecona jednostce objętej systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, czyli T. Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi polegające na zorganizowaniu i przeprowadzeniu warsztatów E. w zakresie wykorzystania technicznych informacji w praktyce z elementami programowania robotów dla uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy dla Fundacji - realizatora projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego korzysta ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu warsztatów dla dzieci w zakresie wykorzystania technicznych informacji w praktyce z elementami programowania robotów, zakończonych egzaminem certyfikującym E. przez Wnioskodawcę nie korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i podlegają opodatkowaniu stawką podatku 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, a z wniosku nie wynika również, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W dalszej kolejności należy zatem przeanalizować czy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę zlecenie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej na zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatów E. (...) w zakresie wykorzystania technicznych informacji w praktyce z elementami programowania robotów dla uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy. Zajęcia odbywają się w szkołach podstawowych. Wynagrodzenie należne z tytułu przedmiotowej umowy jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (płatność ze środków europejskich w proporcji 85%, dotacja celowa z budżetu krajowego w proporcji 15%).

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na prowadzone warsztaty z E.

Odnosząc się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, należy na wstępie rozstrzygnąć czy świadczone usługi są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia niezbędnej do wykonywanej pracy, zawodu.

Mając na względzie powyższą definicję, prowadzonych przez Wnioskodawcę warsztatów E., kierowanych do uczniów szkół podstawowych, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz nie jest to nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dlatego też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych warsztatów E. świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. uczniowie szkół podstawowych, przy czym należy podkreślić, iż z uwagi na wiek ww. osób, nie funkcjonują one na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie można mówić o zdobywaniu wiedzy na takich warsztatach do celów zawodowych.

W świetle powyższego bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia dla tejże grupy osób (uczniów szkół podstawowych) pozostaje fakt, iż jak wskazuje Wnioskodawca wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu wykonania przedmiotu umowy tj. zorganizowania i przeprowadzenia warsztatów E. jest współfinansowane ze środków publicznych.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na zorganizowaniu i przeprowadzeniu warsztatów E. nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, gdyż w opisanym we wniosku stanie faktycznym nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca ww. zwolnienie od podatku od towarów i usług - usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W związku z powyższym przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu podstawową - 23% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu warsztatów dla dzieci w zakresie wykorzystania technicznych informacji w praktyce z elementami programowania robotów, zakończonych egzaminem certyfikującym E. przez Wnioskodawcę nie korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i podlegają opodatkowaniu stawką podatku 23%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl