IBPP1/443-451/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-451/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy świadczeniu usług wraz z ponoszonymi dodatkowymi wydatkami w postaci opłat skarbowych i administracyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy świadczeniu usług wraz z ponoszonymi dodatkowymi wydatkami w postaci opłat skarbowych i administracyjnych

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka świadczy usługi w zakresie projektowania w zakresie budownictwa i związane z tym wykonywanie projektów np. sieci energetyczne, przyłączy, itp. Spółka w wyniku wygranego przetargu w 2011 r. zawarła umowę z kontrahentem na opracowanie dokumentacji projektowej. Umowa ta określa wynagrodzenie podstawowe za wykonane prace (jest to kwota oferowana przez Spółkę w ofercie przetargowej jako cena za wykonany projekt). Jednocześnie umowa zawiera ponadto dodatkową regulację, w której zawarte jest refakturowanie opłat administracyjnych np. za wykonanie uzgodnień dokumentacji w starostwie powiatowym i tu adresatem decyzji jest Spółka działająca w imieniu inwestora oraz zgłoszeń dokonanych w imieniu inwestora na podstawie posiadanych przez Spółkę pełnomocnictw.

Z tych tytułów Spółka ponosi opłaty za wydanie uzgodnienia oraz opłaty skarbowe za pełnomocnictwo. Opłaty te są wykazane przez organ na rachunku bez podatku VAT i na pokwitowaniach potwierdzających opłatę skarbową. Za otrzymane wyrysy i wypisy Spółka także ponosi opłaty administracyjne na podstawie wypisanych przez organ rachunków, gdzie nie ma naliczonego podatku VAT. Na rachunkach jest informacja, że rachunek sporządzono na podstawie tabeli opłat wprowadzonej Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Zgodnie z umową Spółki z Inwestorem zwrot opłat administracyjnych za uzgodnienia i decyzje oraz wypisy i wyrysy nastąpi w terminie 14 dni od wpływu refaktury wraz z uwierzytelnionymi kopiami not księgowych, faktur, rachunków.

Opłaty administracyjne i skarbowe dotyczyły uzyskania od organów państwowych pozwoleń i decyzji wymaganych prawem, a ich adresatem jest Inwestor, w imieniu którego Spółka występowała na podstawie udzielonych pełnomocnictw oraz Spółka jako pełnomocnik Inwestora. Przykładowymi takimi opłatami są opłata za pozwolenie na budowę, za pełnomocnictwa do wniosków, za wydanie wypisów.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki cywilnej, opodatkowanej na zasadach ogólnych - podatek liniowy, jest płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest zastosowanie zwolnienia od podatku VAT w postaci nieopodatkowania, gdyż refaktura kosztów administracyjnych w tym przypadku nie podlegała by opodatkowaniu (opłaty administracyjne przy zakupie były zwolnione z VAT lub nie był w ogóle naliczany podatek - organ wypisuje rachunki zamiast faktur VAT i ponadto zgodnie z umową opłaty ponoszone przez Spółkę w imieniu Inwestora są odrębną płatnością wynikającą z umowy na podstawie kopii poniesionych opłat, nie są uwzględniane w cenie projektu);

2.

Czy prawidłowe będzie wypisywanie faktur VAT z opisem nie podlega opodatkowaniu, czy też należałoby wypisać notę księgową i nie ujmować tych opłat do podstawy opodatkowania;

3.

Czy należy refakturować opłaty administracyjne stosując stawkę podatku przyjętą z faktury za wykonanie usługi głównej (projektu). Umowa jaką zawarła Spółka zawiera odrębne uregulowania co do wynagrodzenia za wykonaną pracę i zwrot opłat administracyjnych. Spółka wykonuje pracę (projekt) na podstawie wygranego przetargu i określonej ceny za projekt nieuwzględniającej opłat skarbowych za uzgodnienia, pełnomocnictwa, wyrysy, wypisy. Opłaty te zgodnie z zapisem umownym są traktowane przez Inwestora i przyjmowane na podstawie refaktury jako zwrot opłat administracyjnych bez narzutu własnego Spółki nie są wkalkulowane w cenę usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż art. 8 ww. ustawy określa co należy rozumieć przez odpłatne świadczenie usług i w tym zakresie mieszczą się zdaniem Wnioskodawcy usługi projektowe opodatkowane według podstawowej stawki podatku VAT, tj. od 2011 r. jest to stawka 23%. Ponieważ ustawa o VAT i akty wykonawcze nie definiują refakturowania w tym przypadku Wnioskodawca podaje, iż należy uznać, że będzie ono polegało na tym, że Spółka kupi usługę, a następnie "w stanie nieprzetworzonym" odsprzeda ją swojemu kontrahentowi.

Wnioskodawca dodaje, że będzie wykonywać usługi związane z uzgodnieniami i z tego tytułu będzie ponosić opłaty. Jednak nie będą to opłaty ponoszone przez Spółkę, ale w imieniu kontrahenta, na jego rzecz (odbiorcą uzgodnień jest Inwestor) i na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT nie mogą one stanowić podstawy opodatkowania. Wnioskodawca w tym miejscu wskazuje na przepis art. 29 ust. 1 ww. ustawy, gdzie podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wnioskodawca - Spółka (projektant) jest pełnomocnikiem Inwestora i według Wnioskodawcy otrzymany zwrot wydatków poniesionych na rzecz Inwestora nie będzie stanowił podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie jest on wynagrodzeniem Spółki. Za wykonanie dokumentacji projektowej Wnioskodawca wystawi fakturę z 23% stawką podatku VAT. Natomiast za poniesione przez Wnioskodawcę opłaty administracyjne udokumentowane rachunkami, potwierdzeniami wpłat, fakturami, notami, dokona on refaktury w formie odrębnej noty i zgodnie z zawartą z Inwestorem umową dołączy kopie poniesionych wydatków bez narzutu własnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Należy wskazać, iż w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. Oznacza to, że jeżeli podatnik dokonuje więcej niż jedno świadczenie na rzecz klienta i są one ze sobą powiązane tak, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić, to te elementy lub świadczenia - dla celów podatku od towarów i usług - stanowią jedną całość lub jedną usługę.

Ponadto, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze zatem, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.

W związku z powyższym, uwzględniając treść wskazanej wyżej regulacji art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, stwierdzić należy, że w przypadku świadczonych usług za podstawę opodatkowania uznać należy kwotę obrotu wynikającą z całości świadczenia pieniężnego pobieranego przez wykonawcę od nabywcy, tj. łącznie z kosztami dodatkowymi. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania w przypadku świadczenia usług należy zaliczyć pobierane przez wykonującego wynagrodzenie także w tym zakresie, w którym obejmuje ono zwrot kosztów dodatkowych.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, świadczy usługi w zakresie projektowania w zakresie budownictwa i związane z tym wykonywanie projektów np. sieci energetyczne, przyłączy, itp. Wnioskodawca w wyniku wygranego przetargu w 2011 r. zawarł umowę z kontrahentem na opracowanie dokumentacji projektowej. Umowa ta określa wynagrodzenie podstawowe za wykonane prace (jest to kwota oferowana przez Wnioskodawcę w ofercie przetargowej jako cena za wykonany projekt). Jednocześnie umowa zawiera ponadto dodatkową regulację, w której zawarte jest refakturowanie opłat administracyjnych np. za wykonanie uzgodnień dokumentacji w starostwie powiatowym i tu adresatem decyzji jest Wnioskodawca działający w imieniu inwestora oraz zgłoszeń dokonanych w imieniu inwestora na podstawie posiadanych przez Wnioskodawcę pełnomocnictw.

Z tych tytułów Wnioskodawca ponosi opłaty za wydanie uzgodnienia oraz opłaty skarbowe za pełnomocnictwo. Opłaty te są wykazane przez organ na rachunku bez podatku VAT i na pokwitowaniach potwierdzających opłatę skarbową. Za otrzymane wyrysy i wypisy Wnioskodawca także ponosi opłaty administracyjne na podstawie wypisanych przez organ rachunków, gdzie nie ma naliczonego podatku VAT. Zgodnie z umową Wnioskodawcy z Inwestorem zwrot opłat administracyjnych za uzgodnienia i decyzje oraz wypisy i wyrysy nastąpi w terminie 14 dni od wpływu refaktury wraz z uwierzytelnionymi kopiami not księgowych, faktur, rachunków. Opłaty administracyjne i skarbowe dotyczyły uzyskania od organów państwowych pozwoleń i decyzji wymaganych prawem, a ich adresatem jest Inwestor, w imieniu którego Wnioskodawca występował na podstawie udzielonych pełnomocnictw oraz Wnioskodawca jako pełnomocnik Inwestora. Przykładowymi takimi opłatami są opłata za pozwolenie na budowę, za pełnomocnictwa do wniosków, za wydanie wypisów.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, iż wykonywana przez Wnioskodawcę usługa jest usługą złożoną tzn. taką która łączy w sobie usługę zasadniczą tj. w zakresie opracowania dokumentacji projektowej i przyporządkowane do niej usługi związane z ponoszeniem kosztów i opłat skarbowych lub administracyjnych, które są nierozerwalnie ze sobą związane. Zatem kwoty opłat skarbowych i administracyjnych stanowią integralną część świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.

W związku z powyższym, uwzględniając treść wskazanej wyżej regulacji art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że podstawa opodatkowania obejmuje, oprócz wynagrodzenia za usługę zasadniczą, również ciążące na usługodawcy koszty, jeżeli są one bezpośrednio związane z daną usługą główną i zwracane są przez nabywcę usługi w zakresie uiszczanej należności. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucony jest na nabywcę, nie uznaje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku VAT właściwej dla świadczenia podstawowego. Jest to niezależnie od tego, czy wskazane powyżej opłaty stanowią element kalkulacyjny wchodzący w skład umówionej przez strony należności za usługę główną, czy też umowa zawiera odrębne uregulowania co do wynagrodzenia za usługę główną i zwrot poniesionych opłat dodatkowych (tj. skarbowych i administracyjnych).

W konsekwencji, na podstawie powołanego powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji projektowej wraz z opłatami dodatkowymi w postaci opłat skarbowych i administracyjnych podlega opodatkowaniu tym podatkiem według właściwej stawki podatku VAT dla usługi głównej. Stosownie do zapisów art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z zapisem art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 23%. A zatem rozpatrywana w przedmiotowym wniosku usługa opracowania dokumentacji projektowej wraz z dodatkowymi opłatami podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT 23%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego otrzymany przez Spółkę zwrot wydatków poniesionych na rzecz Inwestora nie będzie stanowił podstawy opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie jest on wynagrodzeniem Spółki, należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek Zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl