IBPP1/443-449/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-449/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.), uzupełnionego pismem z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego oddania nieruchomości do użytkowania Spółce kapitałowej jest:

* nieprawidłowe w zakresie uznania, że Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika,

* prawidłowe w zakresie uznania, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur VAT i opodatkowania planowanych czynności.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego oddania nieruchomości do użytkowania Spółce kapitałowej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 czerwca 2012 r. znak IBPP1/443-449/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, Powiat przejął wobec Szpitala Powiatowego uprawnienia organu założycielskiego. Szpital Powiatowy jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. SP ZOZ prowadzi jako spółka użyteczności publicznej działalność leczniczą, którą polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu UDL.

Właścicielem gruntu, budynków oraz budowli aktualnie użytkowanych przez SP ZOZ jest Powiat (Wnioskodawca). Przedmiotowe nieruchomości (grunt, budynki i budowle), na podstawie stosownej umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego, Powiat przekazał do nieodpłatnego użytkowania Zakładowi Opieki Zdrowotnej Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi (obecnie SP ZOZ). Powiat zarówno przy nabyciu nieruchomości, jak i przy wydatkach z tytułu nakładów inwestycyjnych nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego VAT. Nie miał bowiem takiego uprawnienia, gdyż wydatki te nie są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT Powiatu. SP ZOZ posiada osobowość prawną oraz samodzielnie gospodaruje nieruchomościami (gruntowymi i budynkowymi), które zostały mu przekazane w nieodpłatne użytkowanie przez Powiat.

Aktualnie Powiat rozważa przekształcenie SP ZOZ w spółkę kapitałową prawa handlowego, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną w trybie przepisów UDL. Zarówno SP ZOZ, jak i Spółka powstała w wyniku przekształcenia to osoby prawne. Przekształcenie SP ZOZ w Spółkę będzie jedynie zmianą formy organizacyjno-prawnej, a nie utworzeniem nowego podmiotu. Przekształcenie SP ZOZ w Spółkę nastąpi z chwilą wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Z dniem wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców z urzędu następuje wykreślenie SP ZOZ. Udziały (akcje) w Spółce powstałej w wyniku przekształcenia zostaną objęte przez Powiat (Powiat będzie jej jedynym udziałowcem). Z uwagi na charakter prowadzonej przez SP ZOZ działalności Spółka będzie spółką użyteczności publicznej.

Aktualnie właścicielem nieruchomości, z których korzysta SP ZOZ jest Powiat. SP ZOZ jest jedynie użytkownikiem nieruchomości. Użytkowanie ma charakter nieodpłatny, a podstawą prawną do korzystania z nieruchomości są przepisy UDL, a nie postanowienia umowy cywilnoprawnej. Powiat rozważa wyposażenie Spółki, która będzie następcą prawnym SP ZOZ w prawo do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości.

Zgodnie z art. 80 ust. 4 UDL "Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka kapitałowa z dniem przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej". Przekształcanie SP ZOZ w Spółkę powoduje również sukcesję generalną (przejęcie) wszystkich praw i obowiązków podatkowych SP ZOZ przez Spółkę (art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej).

Z powyższej regulacji wynika, że z chwilą przekształcenia SP ZOZ, Spółka staje się z mocy prawa stroną wszystkich stosunków prawnych, których podmiotem był wcześniej SP ZOZ, bez względu na charakter prawny tych stosunków. Oznacza to m.in., że z chwilą przekształcenia, Spółka z mocy prawa staje się użytkownikiem nieruchomości, a użytkowanie to ma charakter nieodpłatny. Wszystkie użytkowane przez Spółkę nieruchomości nadal będą własnością Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Powiat, z tytułu oddania Spółce nieruchomości do nieodpłatnego użytkowania (w efekcie sukcesji generalnej Spółka z mocy prawa będzie uprawniona do nieodpłatnego korzystania z nieruchomości), będzie działał jako podatnik VAT:

* w momencie oddania Spółce nieruchomości do nieodpłatnego użytkowania oraz

* przez cały okres nieodpłatnego użytkowania nieruchomości przez Spółkę.

2.

Czy Powiat, z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości Spółce (powstałej z przekształcenia SP ZOZ) oraz z tytułu nieodpłatnego użytkowania nieruchomości przez Spółkę, będzie zobowiązany do wystawiania faktur VAT oraz opodatkowania tych czynności podatkiem VAT według stawki 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Powiat, z tytułu oddania Spółce nieruchomości do nieodpłatnego użytkowania, zarówno na moment oddania nieruchomości Spółce, jak również przez cały okres nieodpłatnego użytkowania nieruchomości przez Spółkę, nie będzie działał jako podatnik VAT.

Ad. 2)

Powiat, z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości Spółce oraz z tytułu nieodpłatnego użytkowania nieruchomości przez Spółkę, nie będzie zobowiązany do wystawiania faktur VAT oraz nie będzie zobowiązany do opodatkowania tych czynności podatkiem VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Za stanowiskiem Podatnika przemawiają następujące argumenty:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy VAT "Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

Z powyższej definicji wynika, że Powiat będzie działał w charakterze podatnika VAT, jeżeli:

a.

wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań nałożonych przez przepisy prawa, lub

b.

wykonuje wprawdzie czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

WSA w Warszawie, w wyroku z dnia 27 lutego 2007 r. (III SA/Wa 4312/06) zauważył, że "kryterium decydującym o uznaniu organu (urzędu) władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jak podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności. Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne lub bardzo zbliżone czynności bądź transakcje mogą być dokonywane przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców)".

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, do zadań publicznych Powiatu o charakterze ponadgminnym należy ochrona zdrowia. Przekazanie Spółce nieruchomości oraz późniejsze nieodpłatne użytkowanie przez Spółkę nieruchomości dla celów wykonania przedmiotowego zadania, tj. ochrony zdrowia, nie będzie zawierana umowa cywilnoprawna.

Przejęcie przez Spółkę prawa do użytkowania nieruchomości nastąpi z mocy prawa na podstawie art. 80 ust. 4 UDL, który stanowi, że z dniem przekształcenia Spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był SP ZOZ.

Powyższe oznacza, że Powiat, decydując się na wyposażenie Spółki w prawo do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości, nie będzie działał jako podatnik VAT, zarówno w momencie przejęcia nieruchomości przez Spółkę, jak również w okresie nieodpłatnego użytkowania nieruchomości, gdyż:

a.

przekazanie Spółce nieruchomości do nieodpłatnego użytkowania oraz późniejsze umożliwienie Spółce nieodpłatnego użytkowania nieruchomości, to zadania które należą do zadań nałożonych na Powiat przez przepisy prawa, oraz

b.

przekazanie Spółce nieruchomości do nieodpłatnego użytkowania oraz późniejsze umożliwienie Spółce nieodpłatnego użytkowania nieruchomości nie następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, ale z mocy prawa (na mocy ustawy).

Ad. 2)

Ponieważ Powiat, z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości Spółce oraz z tytułu nieodpłatnego użytkowania nieruchomości przez Spółkę, nie będzie działał jako podatnik VAT, w konsekwencji również Powiat nie będzie zobowiązany do wystawiania faktur VAT oraz nie będzie zobowiązany do opodatkowania tych czynności podatkiem VAT.

Niezależnie od powyższego, nawet gdyby przyjąć, że Powiat jest podatnikiem podatku VAT z tytułu ww. czynności, nieodpłatne przekazanie nieruchomości Spółce oraz późniejsze nieodpłatne użytkowanie nieruchomości przez Spółkę nie będą w przedmiotowej sytuacji czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Przemawiają za tym poniżej przedstawione argumenty.

1.

Przejęcie przez Spółkę prawa do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości, w związku z sukcesją na podstawie art. 80 ust. 4 UDL, nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Z powyższej regulacji wynika, że z chwilą przekształcenia SP ZOZ, Spółka staje się z mocy prawa stroną wszystkich stosunku prawnych, których podmiotem był wcześniej SP ZOZ, bez względu na charakter prawny tych stosunków.

2.

Dopiero późniejsze nieodpłatne użytkowanie nieruchomości przez Spółkę stanowi dla gruncie przepisów o podatku VAT formę świadczenia usługi. Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dwie formy nieodpłatnego świadczenia usług, są to:

1.

Użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (art. 8 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT).

Użycie zatem nieruchomości, która jest składnikiem majątku Powiatu w celu nieodpłatnego udostępnienia jej na rzecz SP ZOZ (użycie towaru do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika), stanowi co do zasady czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Warunkiem jednak opodatkowania nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości przez Powiat, jest prawo Powiatu do odliczenia podatku naliczonego VAT przy nabyciu nieruchomości, jak również przy dokonywanych nakładach inwestycyjnych.

Tymczasem Powiat nie był uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT przy nabyciu nieruchomości, jak również przy dokonywanych wydatkach inwestycyjnych. Nieruchomość, jak również ponoszone nakłady na nieruchomość są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, co przesądza o braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Nie został zatem spełniony powyższy warunek, co przesądza, iż nieodpłatne udostępnienie nieruchomości przez Powiat na rzecz Spółki (aktualnie SP ZOZ) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT.

2.

Wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT). Nie ma przy tym znaczenia, czy przy świadczeniu usług podatnik (Powiat) miał prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, czy też tego prawa nie miał.

Aby jednak nieodpłatne świadczenie usługi podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, Powiat musiałby działać jako podatnik VAT. Jak wykazano powyżej, w opisanym zdarzeniu przesłanka ta nie jest spełniona, gdyż Powiat nie będzie tutaj działał jako podatnik podatku VAT.

Niezależnie od powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT w przedmiotowej sytuacji nie znajdzie zastosowania również z tego powodu, iż nabycie oraz późniejsze korzystanie przez Spółkę z prawa do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości nie jest sensu stricte "nieodpłatnym" nabyciem i korzystaniem. Wynika to stąd, iż w zamian za przekazane przez Powiat prawo (gdyż to Powiat decyduje, czy prawo to ma być objęte sukcesją generalną), Spółka wydaje swoje udziały. Jest to, dla celów podatkowych, forma wzajemnego świadczenia, które wyklucza przyjęcie, że dochodzi do nieodpłatnego świadczenia przez Powiat na rzecz Spółki.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Powiat z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości Spółce oraz z tytułu nieodpłatnego użytkowania nieruchomości przez Spółkę nie będzie zobowiązany jest do wystawiania faktur VAT oraz nie będzie zobowiązany do opodatkowania tych czynności podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie uznania, że Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika,

* prawidłowe w zakresie uznania, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur VAT i opodatkowania planowanych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów zgodnie z rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 7 ust. 2 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Według art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy wynika, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak podano we wniosku, Powiat rozważa wyposażenie Spółki w prawo do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości. Należy jednak zauważyć, że tego typu formy prawa nie przewiduje ani powołana ustawa o VAT, ani też - regulująca formy umów - ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Pojęcie użytkowania zostało sformułowane w art. 252 ustawy - Kodeks cywilny, z którego wynika, że rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie), co wskazuje, iż ma ona charakter odpłatny.

Biorąc pod uwagę treść wniosku, zadane pytania oraz własne stanowisko wyrażone w odniesieniu do zadanych pytań należy uznać, że wniosek ów odnosi się do czynności, której podstawową cechą będzie jej nieodpłatność, zatem tut. organ przyjął, że nieodpłatny charakter tej czynności pozwala na uznanie jej za użyczenie uregulowane w Księdze Trzeciej Zobowiązania, Tytuł XVIII Użyczenie, art. 710-719 ustawy - Kodeks cywilny. Na mocy art. 710 tej ustawy, przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Treść art. 718 § 1 Kodeksu cywilnego wskazuje, że po zakończeniu użyczenia biorący do używania obowiązany jest zwrócić użyczającemu rzecz w stanie nie pogorszonym (...) co oznacza, iż umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia stanowi nieodpłatne świadczenie usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie art. 47 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, Wnioskodawca przejął wobec Szpitala Powiatowego uprawnienia organu założycielskiego. Szpital Powiatowy jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Właścicielem gruntu, budynków oraz budowli aktualnie użytkowanych przez SP ZOZ jest Wnioskodawca. Przedmiotowe nieruchomości (grunt, budynki i budowle), na podstawie stosownej umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego, Powiat przekazał do nieodpłatnego użytkowania SP ZOZ. Powiat zarówno przy nabyciu nieruchomości, jak i przy wydatkach z tytułu nakładów inwestycyjnych nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego VAT. Nie miał bowiem takiego uprawnienia, gdyż wydatki te nie są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT Powiatu.

Aktualnie Powiat rozważa przekształcenie SP ZOZ w spółkę kapitałową prawa handlowego. Udziały (akcje) w Spółce powstałej w wyniku przekształcenia zostaną objęte przez Powiat (Powiat będzie jej jedynym udziałowcem). Z uwagi na charakter prowadzonej przez SP ZOZ działalności Spółka będzie spółką użyteczności publicznej.

Aktualnie właścicielem nieruchomości, z których korzysta SP ZOZ jest Powiat. SP ZOZ jest jedynie użytkownikiem nieruchomości. Użytkowanie ma charakter nieodpłatny, a podstawą prawną do korzystania z nieruchomości są przepisy UDL, a nie postanowienia umowy cywilnoprawnej. Powiat rozważa wyposażenie Spółki, która będzie następcą prawnym SP ZOZ w prawo do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości. Z chwilą przekształcenia, Spółka z mocy prawa staje się użytkownikiem nieruchomości, a użytkowanie to ma charakter nieodpłatny. Wszystkie użytkowane przez Spółkę nieruchomości nadal będą własnością Powiatu.

W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, że w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia z dostawą towarów, gdyż nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, lecz właściciel towarów zezwala na korzystanie z nich innemu podmiotowi. Zastosowania nie znajdzie zatem art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Skoro jednak, jak wskazano we wniosku, to Wnioskodawca jako właściciel decyduje o tym komu i na jakich warunkach będzie udostępniał nieruchomości to należy rozważyć czy mamy tu do czynienia ze świadczeniem usług, zgodnie bowiem z definicją zawartą w powołanym art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz innego podmiotu, które nie stanowi dostawy towarów.

W ocenie tut. organu w przedmiotowej sprawie nie można uznać na gruncie podatku od towarów i usług, że niejako z automatu dochodzi do sukcesji prawa do nieodpłatnego korzystania z nieruchomości. Jeśli bowiem pierwotnie prawo to przysługuje jednemu podmiotowi, a następnie wolą właściciela (jak wynika z wniosku "Powiat rozważa wyposażenie Spółki") zaczyna przysługiwać innemu podmiotowi, to należy uznać, że pomiędzy właścicielem, a nowym użytkownikiem został nawiązany nowy stosunek zobowiązaniowy.

Tym samym zdaniem tut. organu planowane czynności należy rozpatrywać w kategorii nieodpłatnego świadczenia usług, a konkretnie planowana czynność będzie stanowiła użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Koniecznym jest zatem przeanalizowanie warunków jakie ten przepis wskazuje dla opodatkowania czynności nieodpłatnej.

Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu będzie podlegała taka czynność polegająca na użyciu towarów, gdy użycie to nastąpi do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika i jednocześnie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

Powyższe oznacza, że czynność nieodpłatnego przekazania nieruchomości Spółce będącej spółką użyteczności publicznej realizującą zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia, której jedynym udziałowcem będzie Powiat - jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami - jak podano we wniosku, Powiat zarówno przy nabyciu nieruchomości, jak i przy wydatkach z tytułu nakładów inwestycyjnych nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego VAT, gdyż nie miał takiego uprawnienia.

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić więc należy, że nieodpłatne przekazanie do używania przez Spółkę nieruchomości należących do Powiatu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, że użycie towarów, jakie będzie miało miejsce, nie spełnia warunków do jego opodatkowania wynikających z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, bowiem nieodpłatne przekazanie nieruchomości do używania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością.

W związku z tym oddanie Spółce nieruchomości do nieodpłatnego używania, zarówno na moment oddania nieruchomości Spółce, jak również przez cały okres nieodpłatnego używania nieruchomości przez Spółkę, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie w sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż dotyczy on nieodpłatnego świadczenia usług innych niż wskazane w art. 8 ust. 2 pkt 1.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ponieważ opisane we wniosku czynności nie będą podlegały opodatkowaniu, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawiania faktur VAT oraz nie będzie zobowiązany do opodatkowania tych czynności podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że z tytułu oddania nieruchomości Spółce do nieodpłatnego użytkowania nie będzie działał jako podatnik VAT, należało uznać za nieprawidłowe, gdyż czynność jakiej zamierza dokonać jest czynnością co do zasady mieszczącą się w pojęciu świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a fakt, że udostępnienie nieruchomości związane jest z realizacją zadań własnych powiatu, nie powoduje, że automatycznie powiat nie działa jak podatnik. Aby bowiem doszło do wyłączenia powiatu z kategorii podatników, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, to nie może on się zachowywać jak podatnik lecz jak organ władzy. Udostępnienie natomiast nieruchomości spółce kapitałowej jest działaniem zbliżonym do czynności dokonywanych przez inne podmioty. Gdyby nieruchomość była nie udostępniona nieodpłatnie, lecz np. wniesiona aportem, to również byłaby to czynność, dla której wnoszący go powiat działałby w charakterze podatnika.

Zatem w ocenie tut. organu Wnioskodawca będzie działał jako podatnik lecz okoliczności w jakich dokona planowanych czynności wskazują, że nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, że z tytułu planowanych czynności nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur VAT i opodatkowania tych czynności należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie tut. organ dodaje, że kwestia przekształceń i następstw wynikająca z przepisów prawa innych niż podatkowe nie może być przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia. Z kolei art. 93a Ordynacji podatkowej dotyczy praw i obowiązków podatkowych, natomiast prawo do użytkowania nieruchomości nie jest prawem podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl