IBPP1/443-446/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-446/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępniania znaku firmowego (logo) XXX podmiotom organizującym szkolenia, nad którymi patronat sprawuje XXX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępnianie znaku firmowego (logo) XXX podmiotom organizującym szkolenia, nad którymi patronat sprawuje XXX.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-146/09/MS z dnia 27 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dalej jako XXX jest podmiotem organizującym lub współorganizującym szkolenia mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych lekarzy. Szkolenia (zwane również "zdarzeniami edukacyjnymi") prowadzone są zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy (Dz. U. Nr 231, poz. 2326). Szkolenia organizowane są wyłącznie dla lekarzy oraz mają charakter edukacyjny, tj. mają na celu umożliwienie uczestniczącym w nich osobom podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie określonej specjalności lekarskiej.

Działalność szkoleniowa prowadzona jest w następujących formach:

1.

szkolenie organizowane jest przez XXX (Zarząd Główny),

2.

szkolenie organizowane jest przez Oddział XXX (Zarząd Oddziału),

3.

szkolenie współorganizowane jest przez XXX (Zarząd Główny lub Zarząd Oddziału) wraz z innym podmiotem,

4.

szkolenie organizowane jest przez inny podmiot (np. firmę farmaceutyczną) natomiast XXX sprawuje nad szkoleniem patronat udostępniając organizatorowi swój znak firmowy (logo) odpłatnie lub nieodpłatnie.

Organizacja ww. szkoleń mieści się statutowej działalności XXX. Zgodnie z art. 9 statutu podstawowym celem działalności XXX jest m.in. promowanie wiedzy z zakresu chorób wewnętrznych, kształcenie specjalistyczne i ustawiczne. Zgodnie z art. 10 Statutu do szczegółowych celów XXX należy m.in. współdziałanie w kształceniu podyplomowym lekarzy (pkt 2) oraz współdziałanie w integracji działalności naukowej, szkoleniowej i leczniczej lekarzy specjalności wchodzących w skład medycyny wewnętrznej (pkt 3). Zgodnie z art. 11 pkt 1 Statutu dla osiągnięcia celów XXX organizuje posiedzenia i zjazdy naukowe. Oddziały XXX realizują cele XXX (art. 9) przede wszystkim poprzez organizowanie na swoim terenie posiedzeń naukowych i naukowo - szkoleniowych (art. 39 ust. 3 Statutu).

W przypadku gdy XXX lub Oddział XXX jest wyłącznym organizatorem szkoleń, udział lekarzy w takich szkoleniach jest odpłatny lub nieodpłatny. W pierwszym przypadku opłaty za udział w szkoleniu pobierane są przez XXX od uczestniczących w nim lekarzy. W drugim przypadku udział lekarzy w szkoleniach finansowany jest przez sponsorów, którzy dokonują wpłat bezpośrednio na rzecz XXX. W przypadku gdy XXX lub Oddział XXX jest współorganizatorem szkolenia wraz z innym podmiotem, a obsługą finansową szkolenia zajmuje się ten podmiot, opłaty za organizację szkolenia przez XXX uiszcza na rzecz XXX podmiot współorganizujący. Zgodnie z zasadami przyjętymi (na posiedzeniu nr 253) Uchwałą Zarządu XXX nr 4/2008 z dnia 3 czerwca 2008 r. w sprawie zasad współpracy z podmiotami organizującymi zdarzenia edukacyjne w przypadku współorganizowania szkoleń, po zakończeniu każdego szkolenia podmiot zajmujący się obsługą finansową zobowiązany jest do uiszczenia na rzecz XXX określonej w uchwale opłaty, której wysokość jest uzależniona od liczby uczestników szkolenia. Gdy XXX sprawuje jedynie patronat nad szkoleniem organizowanym przez inny podmiot, XXX nie pobiera żadnych opłat od uczestników szkolenia, a jedynie odpłatnie lub nieodpłatnie udostępnia swój znak firmowy (logo) podmiotowi organizującemu szkolenie.

Według pisemnej informacji uzyskanej z Urzędu Statystycznego (Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych) zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) wykonywane przez XXX usługi polegające na:

1.

organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia",

2.

udostępnianiu znaku firmowego (logo) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.87.1 "Usługi komercyjne pozostałe".

Jednocześnie według pisemnej informacji uzyskanej z Urzędu Statystycznego (Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych) w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), według tej ostatniej klasyfikacji, wykonywane przez "Towarzystwo" usługi polegające na:

1.

organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia",

2.

udostępnianiu znaku firmowego (logo) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84.1 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Oddziały XXX nie mają odrębnej osobowości prawnej, nie posiadają odrębnych numerów NIP, a w przypadku ewentualnej rejestracji dla potrzeb podatku VAT nie byłyby odrębnymi podatnikami podatku VAT.

Ponadto XXX nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych ze świadczeniem usług nieodpłatnego udostępniania znaku firmowego (logo) XXX podmiotom organizującym szkolenia, nad którymi XXX sprawuje patronat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpłatne udostępnianie znaku firmowego (logo) XXX podmiotom organizującym szkolenia, nad którymi patronat sprawuje XXX podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a po uzyskaniu w roku podatkowym z tego tytułu kwoty 50.000 zł XXX stanie się podatnikiem podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku odpłatnego udostępnianie znaku firmowego (logo) XXX, czynności te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli uzyskany przez XXX z tego tytułu przychód przekroczy w roku podatkowym kwotę 50.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264) którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 113 ust. 1 i ust. 2 powołanej ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Przy czym zgodnie z przepisem art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. (...)

Stosownie do art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast zgodnie z treścią art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. W myśl treści art. 99 ust. 7 ustawy powyższej zasady nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 3.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca organizuje lub współorganizuje szkolenia mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych lekarzy. Szkolenia prowadzone są zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy. Szkolenia organizowane są wyłącznie dla lekarzy oraz mają charakter edukacyjny, tj. mają na celu umożliwienie uczestniczącym w nich osobom podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie określonej specjalności lekarskiej.

Działalność szkoleniowa prowadzona jest w następujących formach:

1.

szkolenie organizowane jest przez XXX (Zarząd Główny),

2.

szkolenie organizowane jest przez Oddział XXX (Zarząd Oddziału),

3.

szkolenie współorganizowane jest przez XXX (Zarząd Główny lub Zarząd Oddziału) wraz z innym podmiotem,

Organizacja ww. szkoleń mieści się w statutowej działalności XXX. Zgodnie z art. 9 statutu podstawowym celem działalności XXX jest m.in. promowanie wiedzy z zakresu chorób wewnętrznych, kształcenie specjalistyczne i ustawiczne. Zgodnie z art. 10 Statutu do szczegółowych celów XXX należy m.in. współdziałanie w kształceniu podyplomowym lekarzy (pkt 2) oraz współdziałanie w integracji działalności naukowej, szkoleniowej i leczniczej lekarzy specjalności wchodzących w skład medycyny wewnętrznej (pkt 3). Zgodnie z art. 11 pkt 1 Statutu dla osiągnięcia celów XXX organizuje posiedzenia i zjazdy naukowe. Oddziały XXX realizują cele XXX (art. 9) przede wszystkim poprzez organizowanie na swoim terenie posiedzeń naukowych i naukowo - szkoleniowych (art. 39 ust. 3 Statutu).

Zgodnie z zasadami przyjętymi (na posiedzeniu nr 253) Uchwałą Zarządu XXX nr 4/2008 z dnia 3 czerwca 2008 r. w sprawie zasad współpracy z podmiotami organizującymi zdarzenia edukacyjne w przypadku gdy XXX sprawuje jedynie patronat nad szkoleniem organizowanym przez inny podmiot, XXX nie pobiera żadnych opłat od uczestników szkolenia, a jedynie odpłatnie udostępnia swój znak firmowy (logo) podmiotowi organizującemu szkolenie.

Wnioskodawca w oparciu o klasyfikację dokonaną przez Urząd Statystyczny (Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych) usługi polegające na odpłatnym udostępnianiu znaku firmowego (logo) zaklasyfikował w grupowaniu PKWiU 74.84.1 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć polegające na odpłatnym udostępnianiu znaku firmowego (logo) nie zostały wymienione w ustawie o podatku VAT i w przepisach wykonawczych do niej ani jako zwolnione, ani też jako korzystające z preferencyjnej stawki VAT, dlatego też, o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, opodatkowane powinny być stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponieważ jednak Wnioskodawca wskazał, że obecnie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym (tut. organ przyjął, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT), to świadczone przez niego usługi również będą zwolnione z opodatkowania jednakże skorzystanie z powyższego zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Należy nadmienić, że gdyby Wnioskodawca był podmiotem, który dopiero rozpocznie wykonywanie działalności gospodarczej (czynności określone w art. 5 ustawy o VAT), to należy mieć na uwadze przepis art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.

Przy czym do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku.

Z momentem utraty prawa do zwolnienia opodatkowaniu podlegać będzie nadwyżka sprzedaży ponad kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT lub nadwyżka sprzedaży ponad kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym (w przypadku gdy rozpoczęcie wykonywania czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT nastąpi w trakcie roku podatkowego).

Jednocześnie w związku z utratą prawa do zwolnienia podmiotowego Wnioskodawca będzie zobowiązany złożyć zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy oraz składać deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że pozostałe kwestie przedstawione we wniosku będą objęte odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl